قابلانکار نیست که درکل خودروهای الکتریکی وسایل نقلیۀ بهمراتب پاکتری از خودروهای درونسوز هستند. بااینحال این موضوع تا حد زیادی به روشهای تولید برق بستگی دارد که در مناطق مختلف جهان متفاوت است. با توجه به این موضوع، مزدا معتقد است موتورهای درونسوز هنوز هم از لحاظ تولید دیاکسید کربن نسبت به نمونههای الکتریکی بهتر هستند. مدیر اجرایی مزدا در زمینهٔ توسعهٔ قوای محرکه، آقای «Ichiro Hirose» طی مصاحبهای با CarAdvice در نمایشگاه لسآنجلس گفته است که این شرکت همچنان به پیشرانههای بنزینی متعهد است و به تمرکز اصلی خود روی این موتورها ادامه خواهد داد.
او دراینباره گفته است:
«در هر منطقه و بازاری از روشهای مختلفی برای تولید برق استفاده میشود؛ بنابراین ما باید توجه کنیم که در هر منطقه برق چگونه تولید میشود. شیوهٔ تولید برق در برخی مناطق ممکن است پاک باشد. پس خودروهای الکتریکی برای این مناطق مناسب هستند؛ اما در مناطق دیگر، با توجه به شیوهٔ تولید برق، ممکن است موتورهای درونسوز از لحاظ تولید گازهای گلخانهای برتر باشند؛ بنابراین وقتی به هدف کاهش تولید دیاکسید کربن فکر میکنیم، هنوز هم مناطقی وجود دارند که موتورهای درونسوز برای آنها مناسبتر هستند. پس ما هنوز هم باید روی این پیشرانهها تمرکز کنیم».
آقای هیروس معتقد است که پیشرانههای بنزینی هنوز هم میتوانند پیشرفتهای زیادی را تجربه کنند که آنها را ۳۰ درصد کارآمدتر از حال حاضر خواهد کرد. همچنین موتورهای دیزلی هم رفتنی نیستند و مزدا روی فناوریهای پیشرفته کار میکند تا این موتورها را بهتر و کارآمدتر کند.
وی در این بار اظهار داشته است:
«ما بهطور مداوم در حال کار بر ر وی موتورهای دیزلی هستیم تا به موتور ایدهآل دست پیدا کنیم. خصوصاً امروزه کراساوورها بسیار محبوب شدهاند که این یعنی خودروها بزرگتر و سنگینتر هستند؛ بنابراین برای این خودروها، موتورهای دیزلی بهمنظور کاهش دیاکسید کربن هنوز برتری دارند. به همین دلیل ما هیچ برنامهای برای کنار گذاشتن پیشرانههای دیزلی نداریم».
اما مزدا تنها به پیشرانههای دیزلی و بنزینی متعهد نیست زیرا اخیراً اعلام شده که این شرکت ژاپنی قصد دارد موتورهای وانکل را هم بازگرداند. البته این موتورها صرفاً بهعنوان افزایشدهندهٔ بُرد در خودروهای الکتریکی مزدا مورداستفاده قرار خواهند گرفت.
sina
۱۴ آذر ۱۳۹۷ما نیز هم ?
me84
۱۴ آذر ۱۳۹۷.
عجب شرکت جسوریه.
علاوه بر مواردی که مزدا گفته، خود فرایدن تولید باتریها هم خیلی آلاینده است و درحال حاظر هیچ برنامه مناسبی هم برای بازیافتشون وجود نداره.
در کل بنظرم هیبرید الان بهترین گزینست البته نه برای عشق ماشینا.
آرش وان
۱۴ آذر ۱۳۹۷جالبه که استادیوم آمستردام آرنا با همکاری رنونیسان ، از سال 2016 از سیستم ذخیره برق حاصل از باتری های دست دوم رنو ZOE و نیسان لیف استفاده میکنه
و در ضمن بزرگترین کارخانه برق حاصل از بازیافت باتری های رنوهای برقی با قدرت 60 مگاوات با همکاری رنو در آلمان در حال طراحی و ساخت است و در انگلیس هم رنو با همکاری شرکت Powervault در حال استفاده از باتری های بازیافتی در خانه های هوشمند هستند
SS
۱۴ آذر ۱۳۹۷این بازیافت نیست
استفاده دوباره هست و در نهایت اون باتری ها در هر جا هم که استفاده بشن ظرفیت خودشون رو به طور کامل از دست میدن
اونوقت هست که باید دید امکان بازیافتشون فراهم هست یا خیر
——–
در مورد اینکه استفاده از خودروهای برقی منطقی هست یا نه
برای کشورهای اروپایی یا حتی امریکا که خواستار این هستن که وابستگی خودشون رو به منابع انرژی خارجی مثل روسیه یا کشورهای خاورمیانه کم کنن گزینه خودروهای الکتریکی عالی هست
اما برای کشوری مثل ایران که برای چند صد سال آینده منابع گاز داره و تمام برق رو هم فعلا از منابع تجدید ناپذیر تولید میکنه، خودروهای “گازسوز” و بنزینی و در نهایت هیبریدی برای داخل شهر بهترین گزینه ها هستن
ali a
۱۵ آذر ۱۳۹۷آینده ماله موتور های الکتریکیه…باتری ها هم دارن تکامل پیدا میکنن.. غیر از الایندگی مزایای زیادی هم دارن مثل استهلاک و هزینه مواردمصرفی… تا 5 سال دیگه ماشینای الکتریکی بازار رو دستشون گرفتن…مزدا هم باید بجنبه وگرنه پشیمون میشه…
Travel4ever
۱۶ آذر ۱۳۹۷واقعا حرف جالبی زده
در بازدید از یکی از نیروگاه های برق حرارتی(طوس) راهنما میگفت تو شرایط خوب راندمان کار ما حدود سی درصده!!!!!! شما بیا اتلاف توزیع برق، اتلاف در شارژ و غیره رو حساب کن بعد میبینی خودروی برقی چندان هم خوب نی
البته اینو نمیگم که روند خودروسازی کشورو توجیه کنم از 206 موتور برمیداره میذاره رو بدنه 405 یه پلتفرم جدید میسازه و بقیه داستانا