مزدا MX-30 اولین کراس اوور الکتریکی این خودروساز ژاپنی است. این خودرو از پاییز سال جاری میلادی روانه کالیفرنیا خواهد شد. البته مزدا فعلاً قیمت این خودرو در بازار آمریکا را اعلام نکرده است.
طراحی این خودرو شامل دربهای موسوم به suicide است که حاصل طراحی تکامل یافته مزدا RX-8 میباشد. داخل کابین نیز طراحی مینیمالیستی با یک نمایشگر مرکزی ۷ اینچی دیده میشود. کنسول مرکزی این خودرو شامل اهرم تعویض دنده و کنترلر چرخشی برای سیستم اطلاعات سرگرمی است.
MX-30 از پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتون متر استفاده میکند. نیروی این پیشرانه از طریق یک باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی تأمین شده و به چرخ های جلو میرسد. فعلاً شعاع حرکتی تخمینی EPA برای این خودرو اعلام نشده اما مزدا میگوید ۸۰ درصد باتری را میتوان با استفاده از شارژر سریع در ۳۶ دقیقه شارژ کرد.
بررسیهای تخصصی این خودرو در بازار اروپا نشان میدهد که MX-30 شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۷ ثانیهای دارد. شعاع حرکتی ترکیبی WLTP برای کراس اوور الکتریکی مزدا برابر با ۲۰۰ کیلومتر بوده هرچند بررسیهای خودرو در هوای سرد نشان دهنده برد بسیار کمتری بوده است.
جف گایتون رئیس مزدای آمریکای شمالی میگوید:
MX-30 الکتریکی آغاز کننده راه معرفی محصولات الکتریکی شده بیشتر از جمله نسخه پلاگین هیبریدی MX-30 با ژنراتور روتاری و یک محصول پلاگین هیبریدی دیگر و مدلی هیبریدی خواهد بود. اگرچه این قوای محرکه برای پلتفرمهای محصولات کنونی بهینه شده اما طرفداران مزدا میتوانند انتظار دینامیک سواری عالی و طراحی زیبا برای همه خودروها را داشته باشند.
پیشرانه روتاری نسخه آتی MX-30 به عنوان ژنراتور برای پشتیبانی از باتری استفاده شده و نیروی خود را به چرخ ها نخواهد داد. مزدا میگوید عملکرد این پیشرانه تقریباً بهصورت بیصدا انجام خواهد شد. قرار است نسخه پلاگین هیبریدی MX-30 از سال ۲۰۲۲ در بازار آمریکا عرضه شود.
Aryan kia
۲۸ فروردین ۱۴۰۰خیلی خوشگله ولی چرا بردش کمه
RezaRs
۲۸ فروردین ۱۴۰۰باتریش کوچیکه
محمد مختاری آذر
۲۸ فروردین ۱۴۰۰زیبا هستش ولی کاش الکتریکی نبود و اگر هم هستش یکم قدرت و برد داشت برد خیلی کمی داره و اصلا به صرفه نیست اونو بخری
MOS
۲۸ فروردین ۱۴۰۰با این برد کم تو آمریکا فروش نمیره ولی اگه مدل پلاگین هایبرید با انجین روتاری برد ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری داشته باشه عالی میشه
زیزیگولو
۲۸ فروردین ۱۴۰۰کلاً ژاپن به داشتن یکی از غنی ترین فرهنگای خودروسازی و تیونینگ و شخصی سازی خودرو مشهوره و به نظر من به جرئت میشه گفت صنعت خودروسازیو تیونینگ تو ژاپن تو یه سطح کاملاً متفاوتو ویژه قرار داره
Mr.t.e.s.l.a
۲۸ فروردین ۱۴۰۰میخوام بدونم وقتی ماشینا تماما برقی شدن
و نشد حرکت خفنی روشون زد جز یه کیت ظاهری
و همچنان تولید خودرو های ضعیف برقی
دوستان ژاپنی فن میخوان چیکار کنن…
تیونینگ سطح بالای برقی ممکن نیست…
یا باید مثل آدم ماشین پرفومنس توسعه بدن که شاید فروش نره
ماشینای معمولی هم توسعه بدن نمیشه کارای زیادی باهاش کرد…
RezaRs
۲۸ فروردین ۱۴۰۰یه چیز نیونر هام در اینده ورشکست میشوند ؟ مثلا الان هنسی ورشکست میشه؟
زیزیگولو
۲۸ فروردین ۱۴۰۰مستر تسلا … مطمئناً اون موقع تیونینگ تعریف متفاوتی نسبت به الآن خواهد داشت
MOS
۲۸ فروردین ۱۴۰۰شما نگران اینا نباش شایان جون
mahan
۲۸ فروردین ۱۴۰۰مزدا چیزی در مورد سایر شاسی بلندهاش نگفت؟
امیدوارم cx9 برقی نشه.آرم مزدا از سال ۱۹۹۷ تا به حال تغییری نکرده و شعار آرم این کارخانه برای پرواز بالهایش به سوی آینده را نشان میده.مزدا شعار برازنده ای داره : Driving Matters ولی ایا این شعار رو میتونه توی الکتریکی هم بکار ببره؟؟
میثم
۲۸ فروردین ۱۴۰۰افزاینده برد روتاری واقعا ایده خوبیه
آفرین به مزدا
با یه مصرف خیلی کم میتونه برد زیادی براش فراهم کنه
پیشرانه روتاری هم نسبت به پیستونی خیلی جمع و جورتر و با قطعات کمتریه و هزینه تولیدش خیلی کمتره
با این کار میتونن از باتری کوچکتری استفاده کنن و قیمت رو پایین بیارن
میثم
۲۸ فروردین ۱۴۰۰پدال جان یه کامنت معمولی بدون هیچ کلمه سیاسی، مذهبی و یا توهین آمیز هم باید بره برای تایید؟؟؟
حسین دهمرد
۲۸ فروردین ۱۴۰۰ظاهرا این ماشین از اول برای هیبرید بودن طراحی شده چون باتری کوچیکی روش گذاشتن که فقط به درد شهر میخوره.
نسخه ی هیبریدی رو هنوز ندادن بیرون چون اصرار دارن موتور روتاری بزارن روش که اونم هوز آماده نیست. وقتی بیاد هم فک نکنم به این راحتیا بتونه استاندارد های جدید رو پاس کنه.
ولی ما م بی صبرانه منتظریم چشممون به جمال موتور روتاری جدید مزدا بیوفته. فکر میکنم تکنولوژیک ترین خبر سال آینده تو حوزه ی خودرو همین موتورروتاری باشه.
آخه ماشین برقی که مثه نقل و نبات ریخته.