سال پیش مزدا با معرفی کانسپت کای در توکیو پیش نمایشی غیرمنتظره از نسل جدید خودروی کامپکت مزدا ۳ داشت اما هم اکنون میتوانیم اولین نگاه را به این خودرو بیندازیم.
میتوانیم تأیید کنیم که این تصاویر اولین نقشهها از مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹ هستند. به یاد داشته باشید که هنوز نمیدانیم آیا این خودرو به عنوان مدل سال ۲۰۱۹ فروخته خواهد شد یا مدل ۲۰۲۰. اما به تصاویر بازگردیم که در آنها نمای سه چهارم جلو و عقب این سدان به همراه تصویر کابین دیده میشود.
اگرچه کانسپت کای پیش نمایشی از هاچبک ۵ درب بوده اما مقایسهٔ دو خودرو نشان دهندهٔ چگونگی تبدیل خطوط مدل کانسپت به نمونهٔ تولیدی هستند.
در این بخش میتوانیم تکامل زبان طراحی کودوی مزدا را ببینیم که البته قبل در CX-5 و CX-9 نیز به نوعی مشاهده شدهاند. دیگر عناصر طراحی مشهود در نقشههای مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹ ظاهر عصبیتر و چراغهای نازکتر در جلو و عقب خودرو هستند. همچنین نباید از جلوپنجره U شکل پهنتری غافل شد که با چراغهای جلوی طلاقی پیدا کرده است.
شباهتهایی بین مدل کانسپت و تولیدی در کابین وجود داشته و آن هم طراحی ساده و تمیز است. در مدل کانسپت میتوانیم پانل پشت آمپرها را ببینیم که توسط ورودیهای هوای گرد احاطه شدهاند و به نوعی ما را بخش بالایی داشبورد هوندا S2000 اما به روش مدرنتری میاندازند. البته برخلاف کانسپت کای که دارای صفحه دیجیتال بزرگ گسترش یافته از سمت سرنشین تا بخش بالایی پشت آمپرها بوده، نسخه تولیدی مزدا ۳ از صفحه نمایش تبلت مانند استفاده خواهد کرد.
این همهٔ آن چیزی بود که از بررسی نقشهها به دست میآمد اما بر پایهٔ خبرهای قبلی می دانیم که مزدا ۳ جدید از جدیدترین معماری اسکای اکتیو مزدا سود خواهد برد. این پلتفرم بنا به گفتهها قویتر بوده و کیفیت سواری بهتری را به ارمغان میآورد.
اما خبرهای بزرگتر درباره چهارمین نسل مزدا ۳ به معرفی پیشرانهٔ بنزینی اسکای اکتیو ایکس جدید با تکنولوژی جرقه احتراق کنترل شده مربوط میشود. این پیشرانهٔ ۴ سیلندر خلاقانه ترکیبی از مشخصات پیشرانههای دیزلی و بنزینی بوده و از شمعها برای کنترل احتراق استفاده میکند. بطور خلاصه باید گفت پیشرانهٔ مورد بحث ترکیب سوخت-هوا را مشابه پیشرانهٔ دیزلی مشتعل میسازد و مصرف سوخت پایین مدلهای دیزلی را با تمامی مزیتهای پیشرانههای بنزینی ترکیب کرده است.
مزدا تخمین زده خروجی این نسخهٔ ۲ لیتری این پیشرانه حدود ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۲۳۰ نیوتون متر باشد. به این ترتیب پیشرانهٔ یاد شده در سطحی بالاتر از پیشرانهٔ اسکای اکتیو جی ۲ لیتری کنونی با قدرت ۱۵۵ اسب و گشتاور ۲۰۳ نیوتون متر قرار میگیرد و با مشخصات مدل ۲.۵ لیتری بزرگتر برابری میکند. تفاوت این است که مزدا با پیشرانههای جدید حداقل ۲۰ درصد بهبود در مصرف سوخت و ۲۵ درصد کاهش انتشار دی اکسید کربن را هدف گذاری کرده است.
مزدا ۳ در یکی از رقابتیترین کلاسهای خودرویی دنیا حضور داشته و از جمله رقبای مطرح آن میتوان به شورولت کروز، فورد فوکوس، هوندا سیویک، هیوندای الانترا، کیا فورته، نیسان سنترا، اوپل آسترا، رنو مگان، پژو ۳۰۸، سوبارو ایمپرزا، تویوتا کرولا، فولکس واگن گلف و جتا سدان اشاره کرد.
گفته میشود نسل جدید مزدا ۳ که با فرمهای بدنهٔ هاچبک و سدان عرضه خواهد شد از نیمه اول سال آینده در بازارهای جهانی عرضه میشود اما احتمالاً اولین حضور رسمی آن به نمایشگاه خودروی لس آنجلس سال جاری مربوط خواهد شد.
Omid
۲۲ مهر ۱۳۹۷زیبا (کلمه دیگه ای به ذهنم نمیاد)
E 36
۲۲ مهر ۱۳۹۷شاهکار!
ایمان
۲۲ مهر ۱۳۹۷مزدا ۳ حرف نداره ؛ عالیِ عالیِ عالی
Reza
۲۲ مهر ۱۳۹۷واقعا مزدا عالیه یه کلاس بالاتر از رقباشه ،ساده در عین حال زیبا
سامان اذری
۲۲ مهر ۱۳۹۷3 پرچمدار
سیویک کرولا مزدا3
چه شود
emad1990
۲۳ مهر ۱۳۹۷نمای عقبش منو یاد یکی از مدلای شوتینگ بریک فراری میندازه
اگه اشتباه نکنمff
Saeed
۲۳ مهر ۱۳۹۷مزدا کارش خیلی سخته وقتی طراحی ۴-۵ سال قبل خودش هنوز با یه فیس لیفت کوچک از طراحی نسلهای جدید رقبا شیک تر به نظر میاد همه انتظار یه سورپرایز بزرگو دارن تا جاییکه توقع همرو از خودش در حد طراحی ماشین لوکس برده بالا?به نظرم طراحی جدیدش واقعا هم یه سورپرایز فوق العاده میشه.فقط عملا با این موتور ۲ لیتری سوپرشارژ که کاش قدرتش به ۲۰۰ برسه استفاده از موتور ۲.۵ لیتری قبلی توجیه نداره چه از نظر قدرت چه مصرف چه گشتاور..و عملا میتونه تو مزدا۶ و cx5جایگزینش شه مگر اینکه موتور ۲.۵ لیتریش هم به روز شه با توان و گشتاور بالاترو مصرف بهینه تر که امیدوارم این اتفاقم بیفته و البته ما تو ایران همچنان به مزدا ۲ نسل قبلی میگیم مزدا نیو???
حسن
۲۳ مهر ۱۳۹۷عجب چیزیه لامصب
نوید جهرمی
۲۳ مهر ۱۳۹۷و ما همچنان نسل به موزه رفته اونو با قیمت نجومی به اسم نیو میندازیم به مشتری. البته تا مشتری هس چرا نندازیم؟