حدود چهار سال پیش، سری مطالب اولینها را آغاز کردیم که طی آن به معرفی اولین محصول خودروسازان بزرگ میپرداختیم. این سری مطالب پس از انتشار چند قسمت رها شد اما حالا دوباره قصد داریم آنرا ادامه دهیم و در اولین قسمت از دور جدید این سری مطالب به سراغ مزدا رفتهایم. این شرکت خوشنام ژاپنی که در کشورمان هم محبوبیت زیادی دارد، در ژانویهٔ سال ۱۹۲۰ در هیروشیما تأسیس شد اما یک دهه بعد به سراغ تولید وسایل نقلیه رفت و اولین وسیلهٔ نقلیهٔ خود که مزدا گو نام داشت را در اکتبر سال ۱۹۳۱ روانهٔ بازار کرد. گو یک موتورسیکلت سهچرخ باری بود که بعد از جنگ با وانتهای سهچرخ مزدا مثل K360 (که در کشورمان هم عرضه شد) جایگزین شد.
اولین خودروی سواری مزدا اما مدل K360 بود که در سال ۱۹۶۰ معرفی شد و سرآغاز ورود این شرکت به بخش ماشینهای سواری محسوب میشد. K360 یک کی کار دودر موتورعقب چهارنفره بود که بازار آن عمدتاً به خود ژاپن محدود میشد و در خارج از این کشور کمتر شناخته شده بود. این ماشین پس از معرفی فوراً موردتوجه قرار گرفت و در همان روز معرفی ۴۵۰۰ دستگاه سفارش خرید دریافت کرد. R360 تا پایان سال تقریباً دوسوم از فروش سگمنت کی کار و ۱۵ درصد از فروش کل بازار خودروی ژاپن را از آن خود کرد.
برخلاف خودروهای آن زمان که از پیشرانههای دوزمانه استفاده میکردند، K360 به یک پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل ۳۶۰ سیسی هوا خنک چهارزمانه مجهز بود که در عقب نصب شده و ۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هرچند اینها ارقام بسیار کمی هستند اما R360 تنها ۳۸۰ کیلوگرم وزن داشت و به همین دلیل با همین نیروی کم میتوانست به حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای جادههای دههٔ ۶۰ کافی بود. برای انتقال نیروی موتور هم گیربکسهای چهار سرعتهٔ دستی یا دو سرعتهٔ نیمه اتوماتیک ارائه میشد.
مزدا برای کاهش وزن K360، در سر سیلندر از آلومینیوم و در پوستهٔ گیربکس از منیزیوم استفاده کرده بود. علاوه بر این، کاپوت از آلومینیوم و شیشهٔ عقب هم از پلکسیگلاس ساخته شده بودند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای قابلتوجه این کی کار ژاپنی هم میتوان به شاسی مونوکوک بدون قاب و سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ اشاره کرد که موجب بهبود راحتی سواری میشد. قیمت K360 در زمان عرضه ۳۰۰ هزار ین معادل ۸۳۰ دلار بود که امروزه با احتساب نرخ تورم چیزی در حدود ۷۵۰۰ دلار میشود. هرچند K360 اهمیت چندانی در بازارهای غربی نداشت اما این خودرویی بود که همهچیز را برای مزدا آغاز کرد و سرآغازی بر تولد مدلهای محبوبی مثل RX-7 و MX-5 محسوب میشد.
محمد
۱۶ آذر ۱۳۹۹توش از پراید الان خیلی شیک تره
میلاد
۱۶ آذر ۱۳۹۹دقیقا آقا محمد.گل گفتی.
Hadi
۱۶ آذر ۱۳۹۹چه گوگولی و با حاله ?…
حتی قدیمیاش هم خوشگل مردن بوده تو اون زمان…
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۱۶ آذر ۱۳۹۹شبیه میکرو لینو است
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹چند مورد از فراخوانهای مزدا :
“فراخوان مزدا در استرالیا به دلیل نقص فنی در موتور در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ”
“فراخوان مزدا از مرز دو میلیون خودرو گذشت به دلیل تقص در کیسه هوا و ایربگ”
“مزدا نیم میلیون خودرو را به تعمیرگاه فراخواند که علت آن ایراد در پمپ روغن هیدرولیک اعلام شده”
“مزدا برای دو میلیون و 300 هزار دستگاه از خودروهایش در سراسر جهان به دلیل نقص درب عقب و مشکل در موتورهای دیزلی فراخوان داد”
اینها فقط بخشی از فراخوانهای مزدا بود و بخشی از کلکسیون افتضاحاتی که ژاپنیها به بار آوردن و جالب عشق ژاپنیهایی هستن که این واقعیتها رو میبینن ولی همچنان انکار میکنن و نمیپذیرن !!! تقصیری هم ندارن چون همش در توهم و خیالاتشان سراب مزدا و نیسان و تویوتاهای زنگ زده یاتاقان زده میبینن
کوشا
۱۷ آذر ۱۳۹۹شما نخر. منم علاقه ی زیادی به bmw 5series دارم ولی هیچ دعوایی با طرفداران خودرو های ژاپنی یا کره ای یا آمریکایی ندارم.. چه بسا یه سری از اونا رو تمجید هم می کنم. عملا هیچ دعوا و جر و بحثی وجود نداره. بازار خودش ماشینی که طرفدار نداشته باشه رو حذف می کنه هیچ ربطی هم به طرفداران سینه چاک اون ماشین نداره! کمی بالغ شوید. کمی سر مسائل بی اهمیت اعصاب و روان خود را آزرده خاطر نکنید. اگه بقیه هم این کار رو کردند شما نکنید!
Aryan kia
۱۷ آذر ۱۳۹۹میشه بپرسم ماشین مورد علاقه شما چیه
هیچ شرکتی بی اشتباه نیست
مثل این میمونه که بگی یه دروازبان هست که تا حالا تو بازی کردنش گل نخورده
Me
۱۶ آذر ۱۳۹۹واقعا میشه عکساشو چاپ کرد زد به دیوار اتاق
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹نخستین خودروشم از نخستین خودروهای بقیه و زمانهی خودش بهتر و جلوتر بوده در طراحی و متمایز بودن !
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۹کجا جلو تر بود چیزی نمیدونی چرا الکی ادعا میکنی
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹اُخ
یه عشق کرهای دیگه پیداش شد جهت جوسازی و بحث کشکی .
آره ، احتمالاً کیا هیوندای که از خودروهای چینی هم داره جا میمونه خوب بودن که هیچ اصالتی نه در قدیم داشتهاند و نه امروزه چیزه خاصی میسازند به جز ماشینی که فقط به درد رفتن از نقطه A به B میخوره که پس از اتمام گارانتیش هم بندازیش سینه بازیافت .
بنده خدا ژاپنیها در تمام مدلها را تازه بعد از اتمام گارانتی میخرند صادرش میکنند برای استفاده مجدد و نامحدود .
چی میگی ، کجایِ کاری ، حالت خوبه ، بحث دوست داری یا نقد منصفانه و دوستانه ؟! کدومش !
MOHAMMAD.n.r
۱۶ آذر ۱۳۹۹پدال جون فکری برا این لایک ها دیسلایک ها بردار.
نیم ساعت رفتم بیرون اومدم میبینم کلی جا به جا شدن.
اکثر کاربر هم هم میدونن کار کی هست.پدال جون شما هم یخورده امار سایت رو چک کنی متوجه میشی چی به چیه…
چجوری میشه با ورود یک نفر اسنقدر لایک ها دیسلایک ها جا به جا بشن.
بنده خدا اندازه ماهی قرمز هم مغز نداره??اومده نظرات وسطی رو لایک و دیس کرده در صورتی که یک نگاه به نظر اول بندازید متوجه همه چیز میشید??
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹الان مهدی حرفی از کره زد؟
و خب تا حدی موافقم با حرف مهدی
تین که میگی تو طراحی و متمایز بودن جلو تره بود واقعا حرف پوچیه
ی نگاهی ب بقیه تو دهه شست بکن
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹شصت
MOHAMMAD.n.r
۱۶ آذر ۱۳۹۹???????
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹همونی که خودش میدونه و همه هم میدونن منظورم کیه برای جلب توجه دیگران دست به هر کاری میزنه و به قول معروف “خودشیرینی” میکنه و به شیوه های مختلف اسکل بازی درمیاره و همه هم شاهدن که این موضوع مرتب داره تکرار میشه و علتشم فقط اعتماد به سقف همونی که خودش میدونه هست که واقعاً باید به واکاوی شخصیتی یک همچین موجودی پرداخته بشه تا ببینیم دردش چیه ؟؟ جالبشم این هست همه اون کارهایی که خودش انجام میده و جزو ذاتش هست رو به بقیه نسبت میده ! خودش میگه و با فیک خودش از خودش تعریف میکنه و از خودش تشکر هم میکنه ! آخه اُسکل مگر تو فضای مجازی دستمون به هم میرسه که بخوایم کشتی بگیریم ! منظور من حرف زدن و کامنت گذاشتنه ! البته از کسی که از صبح تا شب داخل توهم و خیالاتش سراب تویوتا و لکسوس میبینه و اکر ولش کنی تا خود ژاپن سینه خیز میره تا شاید یه تویوتا بهش بدن انتظار بیشتری هم نمیره ! کسایی که صفت خودشیرینی جزو ذاتشون هست سعی دارن توجه دیگران رو باذبزرگ و کوچک کردن یک چیزی نمایان کنن مثلا چرت و پرت نوشتن در مورد هیوندای و نوشتن مطالب اغراق آمیز راجب تویوتا برای اینکه دوست دارن هر جا که هستن شاخص به نظر بیان ! مشخصه که هدفشون فقط به هم زدن جو سایت هست و این رو از حدود 4100 کامنتی که گذاشته و همش به یک موضوع تکراری پرداخته میشه فهمید درست مثل همونی که خودش میدونه که انقدر روی یک موضوع اصرار و پا فشاری میکنه که ماجرا لوث میشه و از حالت نرمال خارج میشه که این خودش یه حالت بیمارگونه هست و نیاز به واکاوی شخصیتی داره
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹در مورد لایکها و دیسلایکها مشخصه کار یک نفره که میخواد با وارونه جلوه دادن ماجرا من رو تخریب کنه پسرمیاد به نظرات من کلی لایک میده و به نظرات خودش هم دیسلایک ???? و مشخص هست که اون شخص کسی نیست به جز نوید
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹جناب مهندس نوید0098 اون انقد داخل بازی کامپیوتری نید فور اسپید تویوتا تیون نکن و با دسته پلی استیشن گاز نده ! عزیزم اون دسته بازی پلی استیشن رو بزار کنار و از خونه برو بیرون داخل هوای آزاد قدم بزن و چندتا نفس عمیق بکش و بگذار یه هوایی به سرت بخوره چون دنیای بازیهای کامپیوتری با دنیای واقعی متفاوته
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹چند مورد از فراخوانهای میلیونی مزدا :
1-فراخوان یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو مزدا به سبب بروز نقص در کیسه هوا و ایربگ 2- فراخوان جهانی مزدا از مرز دو میلیون خودرو گذشت به سبب کیسههای هوای تاکاتا که خطر ترکیدن و مصدوم کردن سرنشینان وجود دارد 3- مزدا برای دو میلیون و 300 هزار دستگاه از خودروهایش در سراسر جهان به دلیل نقص درب عقب و مشکل در موتورهای دیزلی فراخوان داد 4- مزدا نیم میلیون خودرو را به دلیل ایراد در پمپ روغن هیدرولیک این خودروها پیش آمده و ممکن است به از دست رفتن کنترل فرمان منجر شود را فراخوان داد
اینهایی که گفتم فقط بخش کوچکی از کلکسیون افتضاحات ژاپنیها بود ولی ظاهرا ژاپنی دوست های سینهذچاک نمیخوان واقعیت رو بپذیرن و روی عقایدشون پا فشاری میکنن ! نمیدونم چرا ژاپن خجالت نمیکشه و تعطیلش نمیکنه ! خجالت هم خوب چیزیه
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۹امیدوارم پدال جلوی توهین ها و لفاظی های این کاربر به اسم navid 0098بگیره تا حداقل اعتبار خودش خراب نکنه معلولا سایت های معتبر جلوی این اشخاص میگیرن
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۹آقا مهدی منظورم شما نیستی بلکه منظورم با همانی هست که خودش میدونه
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹(قیمت K360 در زمان عرضه ۳۰۰ هزار ین معادل ۸۳۰ دلار بود که امروزه با احتساب نرخ تورم چیزی در حدود ۷۵۰۰ دلار میشود.)
فقط شما تورم رو ببین
تو شست سال حدودا نه برابر شده قیمت ها
بعد برای ما این عدد کمتر از سه ساله
قیمت دلار و دنا توربو رو ی نگاهی بندازین تو اوایل سال ۹۷
میثم
۱۶ آذر ۱۳۹۹عجب چیز قشنگیه اون R360
ارشیاSVJ
۱۶ آذر ۱۳۹۹چه قدر راحت به نظر میرسه.
Sina
۱۶ آذر ۱۳۹۹واقعا پدال داره تو این چند روز اخیر مطالب بسیار عالی میزاره!!
اون از سری مطالب ابرخودروهای تکرارنشدنی
و این سری اولین ها
اگه سری های دیگه ای مثل تاریخچه ماسل کار ها رو ادامه بدین عالی میشه!
و این مزدا قیافه ی جالبی داره
ممنون از سایت پدال بابت ادامه دادن سری مطالبی که بسیار جذاب هستن
ارشیاSVJ
۱۶ آذر ۱۳۹۹کاش دوباره دوئل بزارین.
Sina
۱۶ آذر ۱۳۹۹اره دوئل ها هم مطالب جالبی بودن.
اینا به خود سایت هم کمک زیادی میکنه
این دسته مطالب جذاب ، خیلی پرطرفدار هستن
《Mercedes_AMG》
۱۶ آذر ۱۳۹۹دوئل هارو هم دوباره بزارن مطالب خوب پدال تکمیل میشه.
Alireza
۱۶ آذر ۱۳۹۹اوخی میاتا هم طراحیش هنوز از این پیروی میکنه
《Mercedes_AMG》
۱۶ آذر ۱۳۹۹کوچولوی دوست داشتنی ?
ممنون از پدال بابت این مطالب جذاب
یوسف
۱۶ آذر ۱۳۹۹چقدر جذاب بوده این ماشین
سامورایی از قله فوجی
۱۶ آذر ۱۳۹۹یه پست درباره مزدا کوزمو اسپرت هم بزارید ????
Ãbţìň
۱۶ آذر ۱۳۹۹چی میشد اصلا برق کشف نمیشد،بخدا زندگی توی ۲۰و یا حتی ۱۰سال پیش خیلی خیلی زیبا،آروم و دلنشین بود،الان به فیلم های قدیمی که نگاه میکنم خیلی غصه میخورم که چرا از اون دوران به اینجا رسیدیم،همه چی لوکس و کلاسیک،ماشین های آمریکایی قدیمی و با کلاس،کت و شلوار های قدیمی خیلی جذاب بودن. ماشین های اون زمان که یه دنیا لذت بود. یادمه اون زمان تازه ازدواج کرده بودم و پدرم یه کادیلاک فلیتوود نسخه سدان بهم هدیه داد،واقعا زندگی اون زمان خاطره انگیز بود،نه خبری از اینترنت بود و نه اینستاگرام و یا این شبکه های بیخود،یه رادیو بود که آدم لذت میبرد از گوش دادنش،مردم همه شاد و خندان،حیف……
واقعاً حیف…….
زندگیمون با اینترنت به گند کشیده شد الان هم ماشین ها با برق و کامپیوتر…..
چی میشد به عقب برمیگشتیم…
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۶ آذر ۱۳۹۹همش بخاطر اینه که بلد نیستیم از وسایل برقی درست استفاده کنیم
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹اینترنت اومده برایِ بهتر شدن ، آگاه شدن و دانا شدن در زندگیِ مردمِ جهان و نه فقط ایرانیها .
اینکه مردم ما فرهنگ استفاده از اون را ندارند چیکار داره به اینترنت ، شما الان خودت به سبب اینترنت اومدی اینجا کامنت گذاشتی !
اینکه قدیم همه چیز باصفا بود خوب بود به این دلیل بود مردم بیریا بودن ، به این خاطر بود وقتی یکی دروغ میگفت یعنی جنایت کرده و نه امروز که نه دیگه حرمت بزرگتر کوچکتر وجود داره و نه حرف حقیقت ، اون قدیم دیگه تموم شد رفت تموم .
یه بنده خدایی قشنگ گفت : دنبال دین میگشتیم دریغ از اینکه مسلمون واقعی بودیم ، (( زاهدان آب نداره ، اصفهان خشک شده ، خوزستان را آب ورداشته و… چون خودمون انتخاب کردیم و بال دادیم به دزدپَروَری و اراجیف شنیدن و عمل نکردن و تکرار پشت تکرار از حرفهایی که فقط حکم تظاهر داره و ما ایرانیها هم که شدیداً احساسی و عاشق گوش دادن به حرفهای قشنگ اما دروغ پشت دروغ بدون هیچ عملکردی و در آخر میبینیم که آقا و آقازاده سر از همون جایی (( آمریکا )) در آوردن که هروز شعار مرگ بر آمریکاشون بلند و بلندتر میشه چون ما ایرانیها عاشق دروغ شنیدن و جنجال راه انداختن هستیم که همیشه به حاشیه کشیده میشیم و ضرر میکنیم و… )).
اون خدا بیامرز باید این بلا سرش میومد و با خِفَت از کشور فرار میکرد ، چون تحصیلات ، نِگرش و فرهنگش فرایِ از درک و فرهنگ مردم ما بود و همیشه آینده را میدید و تمام تلاشش حتی در اون زمان این بود ایران از وابستگی نفت در بیاد ولی شد عاقبتی که امروز دچارش شدیم و میشویم و باز هم خواهیم شد ، شما میخوای بدونی چرا ما مردم بیفرهنگی هستیم ، کاری نداره که ، برو تو خیابون یه نگاه بنداز به مدل رانندگی خودخواهانهی همه مردم ایران که تا دست زور و جریمه نباشه قانون عملی نمیشه چون درک ندارند و حق خوری رفته تو خونشون ، برو یه سری به دادگاهها بنداز تا ببینی چه خبره و دَم درِ هر خونه تو هر محلهای را بزنی غیر ممکن هست یه مشکل دادگاهی حتی کوچک نداشته باشند ، برو یه نگاه به مدل حرف زدن و بیاحترامی جوانان نسبت به دیگران و حتی خانواده خودشون بنداز ، حرمت بزرگتر کوچیکتر رفته و این از صدتا بیبندوباری هم بدتره ، برو یه نگاه به فالوورهای حیوانهای انساننمای ایرانی و فراری به ترکیه بنداز طرف بالای ۴ میلیون دنبال کننده داره ، شاید شما شوخی بگیری ولی این درد داره و این یعنی عادی شدن فحشا و بیبندوباری که این فرهنگ داغون ما را بدتر و بدتر میکنه و همهی اینها به دلیل هست که مردم ما بیرَگتر و بیغیرتر از همیشه باشند به سبب عادی سازی در خیلی از مسائل کوچک اما با نشانههای بزرگ و تاثیرگذار .
همیشه دوست داشتم که ای کاش زمان جنگ به دنیا اومده بودم و همراه جوانان تربیت شدهی اون خدابیامرز میجنگیدم و میرفتم(( شهادت لیاقت میخواد که ما نداریم )) و این روزگار ایران را نمیدیدم !
همه چیز اول از خود آدم و خانواده شروع میشه ، ما اگر بهترین حاکمان دنیا را هم داشته باشیم وضعمون همینه چون ظاهربین و یکروزه بین هستیم ، چون خیلی چونهای دیگر هست که تمامی نداره و از حوصله خارجه و سر دراز داره .
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۶ آذر ۱۳۹۹اره واقعا باید موقع اومدن یه وسیله ای تو بازار فرهنگ استفادش هم مردم بدونن
نوید یکم خلاصه کن ب،خد،ا نصفشو میخونیم سی پی یومون میترکه
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹عه عه کامنتم پاک شد!!!!!کلی نوشته بودما
ارش
۱۶ آذر ۱۳۹۹مزدا همیشه دوست داشتنی.
سامورایی از قله فوجی
۱۶ آذر ۱۳۹۹از کامنت های بعضیا خیلی بوی سوختگی میاد ?
اگه شرکت های ژاپنی فراخوان میدن اکثر سر چیز های کوچیکه ، نه هیوندای که همه ی فراخوان هاش اشکالات موتوری و یاتاقان و نقص ایمنی و وجود احتمال آتش سوزی تو مدل های هیبریده ????
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ هیوندای بیشتر از ده بار فراخوان داده سال ۲۰۱۴ به علت فراخوان ندادن و آتش سوزی تو خودرو های سوناتا و سانتافه ۲۱۰ میلیون دلار از طرف دولت آمریکا جریمه شد امسال ۵۰ میلیون دلار بخاطر آپشن دزدی جریمه شد . تازه این فقط برای ده سال اخیر بود . بیچاره هر چی پول از فروش کم ماشین هاش در میاره باید جریمه بده ????
اشکان
۱۷ آذر ۱۳۹۹فراخوان تویوتا برای یک میلیون خودروی هیبریدی به خاطر خطر آتش سوزی ! برو بخوان و همینطور مشکل کیسه هوا و باز نشدن ایربگ در اکثر برندهای ژاپنی آن هم با آمارهای میلیونی برای هر برند ! اینها کوچیک هستن به نظرت ???? اینها یعنی مصیبت و افتضاح و آبرو ریزی برای ژاپنیها که ادعای سابقه در صنعت خودرو سازی دارن !
سامورایی از قله فوجی
۱۷ آذر ۱۳۹۹باز ژاپنی ها حداقل اگه مشکلی بوده فراخوان دادن نه مثل هیوندای که ۲۱۰ میلیون دلار جریمه شد بخاطر فراخوان ندادن ???
فراخوان دادن یه چیز عادی بین شرکت هاست ولی تعداد و اشکالات ماشین ها مهمه که مال هیوندای همش اشکالات موتور و آتش سوزیه ????
اشکان
۱۷ آذر ۱۳۹۹فقط حرفهای تکراری همیشگی رو کپی پیست میکنی و هیچ چیز جدیدی برای گفتن نداری !
سامورایی از قله فوجی
۱۷ آذر ۱۳۹۹تا الان که آبروی لگن های کره ای رفته اینو از آمار فروش کمشون میشه دید
حسن
۱۷ آذر ۱۳۹۹چقدرگوگولی مگولیه نازتوبرم کوچولو