شاید برخی از شما همراهان همیشگی مجله پدال نیز مانند بنده با شنیدن نام اشکودا، حال و هوای مسابقات دوچرخهسواری توردوفرانس در ذهن و روحتان زنده شود، چراکه در بسیاری از مسابقات بینالمللی دوچرخهسواری، خودرویی از دیار جمهوری چک و بهویژه گل سرسبد کارخانههای خودروسازی آن کشور، شرکت اشکودا وجود دارد که وظیفه حمل لوازم مورد نیاز رقابت کنندگان را برعهده داشته باشد. اگرچه اشکودا در زیر سایه یک بزرگتر به نام فولکسواگن روزگار را سپری میکند و درواقع تا چند صباحی قبل میشد اینطور بیان نمود که نان به نام پدر میخورد و خودش فاقد استقلال کافی است اما بهتازگی با ارائه محصولات جدید ثابت کرده که خود را از فضل پدرش بیحاصل نموده و عزمش را برای جذب هرچه بیشتر مشتریان به سمت تولیدات جدید، جزم نموده است. درواقع اشکودا میخواهد زیر سایه فولکسواگن باشد اما بهعنوان یک برند مستقل در دنیا شناخته شود نه بهعنوان زیرمجموعه خودروساز آلمانی. یکی از محصولات نسبتاً تازه و زیبای این شرکت شاسیبلند هفت نفره کودیاک است که سال گذشته در طی یک رویداد رسانهای رونمایی شد و امروز میخواهیم تا توانمندیهای آن را در مقابل یک ژاپنی درشت اندام و خوشنام یعنی مزدا CX-9 بسنجیم. از این روی با ما همراه باشید تا بنگریم هرکدام از این پهلوانان در میدان نبرد، چند مرده حلاج هستند.
اقتصاد و امکانات:
در نقطه مقابل این سامورایی، شوالیهای از قاره سبز قرار دارد که یکه و تنهاست و فقط در یک نسخه چهارچرخ متحرک آنهم با ارزشی معادل ۴۲,۹۹۰ دلار استرالیا به سوی بازار روانه گشته است. البته با پرداخت حدود ۵۹۰۰ دلار بیشتر، امکان بهره بردن از آپشنها و امکانات گستردهتر در این خودرو برای سرنشینان فراهم خواهد بود. آن دسته از امکاناتی که در بروشور تبلیغاتی هر دو خودرو یکسان به نظر میرسند، به شرح ذیل هستند:
صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، سیستم ناوبری ماهوارهای، پورت USB، تلفن بلوتوثی، دوربین دید عقب، ترمز خودکار در مواقع اضطراری و بالاخره چراغهای جلو از نوع LED.
نرمافزار اپل کارپلی و اندروید اتو، صندلیها از جنس آلکانترا، چراغهای داخلی LED، ریموت کنترل مجهز به حسگر مجاورت (proximity)، درب محفظه حمل بار با قابلیت بازوبسته شدن بهصورت الکترونیکی، چراغهای جلوی تطبیقپذیر، رینگهای ۱۹ اینچی (مزدا ۱۸ اینچی) و کروز کنترل هدایت یافته بهوسیله رادار که قابلیت تشخیص میزان سرعت اتومبیل جلویی را فراهم میآورد.
دامپرهای تنظیم شونده بهمنظور تغییر سفتی و نرمی سواری، سیستم کمکی مسیر، نمایشگر نقاط کور، سیستم صوتی کانتون مجهز به ده اسپیکر، دوربین ۳۶۰ درجه، اتوپارک، بازوبسته شدن درب محفظه بار با اشاره پا، سیستم معاونت در ترافیک پرازدحام، سیستم تماس در شرایط اضطراری،
هشدار ترافیک پشت سر و آینههای جانبی تاشونده خودکار.
نوع طراحی اتاق نشیمن (کابین) خودروها:
کنسول عظیم در وسط و تکیهگاه دست نسبتاً بزرگ روی دربها، احساس شکوه و جلال را به روحتان منعکس مینماید. همچنین صندلیها برقی بوده و از حالت گرم شوندگی نیز برخوردارند. فضای کافی، پنل دربهای شکیل و درب داشبورد باکیفیت نیز جزو نقاط قوت کابین CX-9 قلمداد میشوند. فقدان سرعتسنج دیجیتال و نورپردازی ضعیفتر کابین مزدا نسبت به اشکودا را نیز میتوان جزو لیست بدها بر روی تخته سیاه کلاس CX-9 یادداشت نمود.
صندلیهای ردیف دوم در هر دو خودرو قابلیت جابجایی داشته و فضای کافی را برای آسایش سرنشینان این بخش فراهم نمودهاند.
در ردیف دوم اشکودا علاوه بر فضای بسیار مناسب تجهیزاتی نظیر شیشههای اتوماتیک، تلق دودی بهمنظور کاهش اشعه آفتاب، نگهدارنده تبلت با ۱۲ سوکت، چراغ مطالعه LED، محل قراردادن کت بر روی ستون B، صندلیهای تاشونده با درجه تفکیک ۴۰:۲۰:۴۰ و تکیهگاه دست تاشو با قابلیت جایگیری فنجان، بر راحتی هرچه بیشتر سرنشینان تأکید دارند.
ز نیرو بود مرد را راستی:
وقتش رسیده است که به سراغ اصل مطلب برویم و اصل مطلب در محافل خودرویی نه صحبت درباره ازدواج دو جوان، بلکه بحث درباره منابع قدرت است.
هر دو خودرو از پیشرانههای چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی تغذیه میشوند اما طبق اعلام مسئولین شرکت اشکودا موتور دیزلی 140TDI از اواخر امسال برای کودیاک در دسترس خواهد بود.
کودیاک از موتور ۲ لیتری موسوم به 132TSI که در فولکسواگن پاسات نیز به کار گماشته شده، نیرو میگیرد. این پیشرانه قادر است تا قدرتی برابر ۱۷۷ اسب بخار را با گشتاور 320Nm در هم آمیزد و در اختیار جعبهدنده قرار دهد. آن سوی میدان مزدا به موتور ۲.۵ لیتری بنزینی که قادر به تولید توانی معادل با ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور هیجانانگیز ۴۲۰ نیوتن-متر است، افتخار میکند.
ارتفاع کوتاهتر به همراه ۲۰۰ کیلوگرم وزن کمتر موجب بهبود نسبت توان به وزن اشکودا در مقابل مزدا میشود، همچنین در تست درگ ۰-۱۰۰ نیز اشکودا با اختلاف اندک از مزدا شکست میخورد. رکورد اشکودا در این قسمت بازه زمانی ۸.۲ ثانیه را نشان میدهد. (متأسفانه به زمان دقیق مزدا در این مقاله اشارهای نشده است)
همانطور که انتظار میرود اشکودا به خاطر حجم کمتر موتور و وزن سبکتر خودرو، مصرف سوخت پایینتری نیز دارد و طبق ادعای شرکتهای سازنده میزان مصرف کودیاک و CX-9 به ترتیب برابر با ۷.۶ و ۸.۸ لیتر بر صد کیلومتر است که با نرخ به دست آمده در آزمایش ما کمی تفاوت دارد. رقم به دست آمده توسط تیم ما معادل ۸.۴ واحد برای اشکودا و ۱۰.۱ نیز برای مزدا است با این تفاوت که سوخت مورد نیاز اشکودا کیفیت بالاتری داشته و طبیعتاً گرانتر است. وظیفه انتقال قدرت در مزدا به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک معمولی (دارای مبدل گشتاور) محول شده و این در حالی است که کودیاک به گیربکس اتوماتیک هفت سرعته DSG مسلح به کلاچ دوبل، مجهز شده است. اشکودا مجهز به سیستم خاموش نمودن موتور در ترافیک با فشردن پدال ترمز و شروع به کار آن از طریق فشردن پدال گاز است.
در بخش قوای محرکه علیرغم عملکرد مناسب کودیاک با توجه به وزن کمتر آن، اما این بار نیز بایستی در برابر مزدا به نشانه تأیید سر تکان دهیم؛ البته امیدواریم این پیشرانه در مدلهای کوچکتر نظیر CX-5 به کار گرفته شود تا عملکرد فوقالعاده آن بیش از پیش برای همگان تجلی یابد. نکته دیگر اینکه اگر چندان سراغ مسیرهای غیرمتعارف را نمیگیرید پس نیاز به پرداخت مبلغ ۴۰۰۰ دلار بیشتر برای سیستم AWD مزدا چندان ضروری به نظر نمیرسد.
سواری و هندلینگ:
نشستن پشت فرمان مزدا CX-9 حس بزرگی و شکوه کاذبی را در دل رقم میزند که اصلاً منعکسکننده دنیای واقعی نیست و باید مواظب بود تا این صعود به هبوط منجر نشود. غربیلک فرمان در هنگام دور زدن اندکی مقاومت از خود نشان میدهد، به لطف موقعیت مناسب صندلی راننده علیرغم کاپوت بزرگ و شعاع ۱۱.۸ متری مورد نیاز برای دور زدن این خودرو، هنوز هم رانندگی با آن نسبتاً سهل است.
رینگهای کوچکتر در معیت تایرهای بزرگتر، زوج کاربلدی تشکیل دادهاند که قادر است دستاندازهای جاده را در کمال آرامش جذب نماید. همچنین CX-9
خوشهیکل کنترل بدنه و هندلینگ مناسبی را از خود به نمایش میگذارد که منجر به ترشح رایحه خوش مورد اعتماد بودن در مسیرهای سخت از این خودرو میشود. درزمینهٔ سروصدای اضافه، مزدا از هرگونه اتهامی مبراست، منتهی اندکی صدای تایر و وزش باد میتواند کابین را تحت تأثیر قرار دهد.
خلاصه کلام اینکه محمل مزدا در راحتی و آرامش میتواند به معشوق دیرینتان بدل گردد و کمال آسایش را برای سرنشینان خود به ارمغان بیاورد.
در طرف دیگر سواری کودیاک بهواسطه سیستم فرمان خوب و کنترل مناسب بدنه به همراه شاسی قرص و محکم آن، چابکتر و سبکتر به نظر میرسد. برنامههای متفاوت رانندگی قادرند تا میزان سفتی فرمان، ارتفاع خودرو و سایر موارد را بهمنظور تطبیق هرچه بیشتر خودرو با شرایط مسیر و نحوه رانندگی
تنظیم نمایند. البته این را نیز میپذیریم که رینگهای ۱۹ اینچی کمی کار را هنگام گذر از روی ناهمواریهای تیزتر سخت نموده و مقدار ارتعاش و صدای بیشتری از ناحیه جاده نسبت به مزدا، در کابین احساس میشود.
و اما رستگاری ازآنچه کسی میشود؟
اگرچه مزدا برنده این رقابت است اما ما سرسختانه طرفدار کودیاک هستیم. اشکودا کودیاک یک حریف هوشمند است که بالاتر از وزن خود کشتی میگیرد و محبوبیت بالایی نیز در میان اقشار مختلف پیدا کرده است. کودیاک برای خانوادههای کمجمعیتتر مناسب بوده و از نظر ادراک، طراحی و سطح تکنولوژی میتواند در رتبههای بالای لیست قرار بگیرد. با این همه مزدا CX-9 مجموعهٔ متقاعدکنندهتری به نظر میرسد؛ چه از نظر مجلل بودن، جادار و آرامبخش بودن کابین و یا قابلیتهای اصلاحشده دینامیکی. همچنین نباید از تناسب کافی این خودرو با کاربردهای گردشگری صرفنظر نمود. در ضمن اگر به طور مداوم از صندلیهای ردیف سوم استفاده میکنید، پس مزدا CX-9 محبوب دل شما خواهد بود.
منبع: caradvice
reza
۱۳ مرداد ۱۳۹۶انتخاب من مزدا.
یه نکته جالب کودیاک اینه که خود نشیمنگاه رو چرم نکرده تا بعد یه مدت چرو کیده نشه.
البته با یه چرم خوب میشه تا حدود خیلی زیادی مانع این شد که ژاپنی ها رو این موضوعات مصرفی خیلی بهتر از سایر خودروسازان عمل میکنن.
سامان اذری
۱۴ مرداد ۱۳۹۶شوالیه اروپایی در مقابل سامورایی ژاپنی
هر دوتاشونو از نزدیک دیدم
هردوشون واقعا عالی هیتند
مزدا که همیشه تو دلم جا داره
مدلهای اسکودا رو هم از نزدیک دیدم واقعا خیلی خوش چهره و عالی هستند
Dybala
۱۳ مرداد ۱۳۹۶هردو عالین
Hosein
۱۳ مرداد ۱۳۹۶مزدا رو بیشتر دوست داشتم.دوتاشون انصافا عالین انتخابش سلیقه ایه.فقط عقب کودیاک انگار از وسط مچاله شده
arash66
۱۳ مرداد ۱۳۹۶Interior مزدا فوق العادس … ارگونومی … فقط
Sina
۱۳ مرداد ۱۳۹۶مزدا و دیگر.. هیسسسسسس.. س!
فرامرز
۱۳ مرداد ۱۳۹۶انتخاب خوش سلیقه هایی که پول ایکس ۵ رو ندارن و به کیفیت سورنتو هم راضی نمیشن!
کاوه
۱۳ مرداد ۱۳۹۶خداییش مزدا نسبت به قیمت، دوام، اصطهلاک، لذت رانندگی، زیبایی و دلبری حرف نداره، عشقه (البته نظر شخصی)
رامتین
۱۳ مرداد ۱۳۹۶مزدا جذابترین خودروی ژاپنیه. والسلام.
AMIR SCHUMACHER
۱۳ مرداد ۱۳۹۶.
از هر دو خوشم میاد اما اگر بخوام یکی رو انتخاب کنم اسکودا رو بر میدارم. حتی خاص تری برام داره.
در اروپا اسکودا مثل خود فولکس مظهر کمخرجی و کیفیته
محمد رضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۶توهر سگمتی که مزدا باشه اونو به رقیباش ترجیح میدم
همیشه تو هر سگمنتی هندیلگ بهتری از رقیباش داره نمیدونم چطور این همه ایراد بهش گرفته
مطمئنم از کودیاک هم هندلینگش بهتره
AMIR SCHUMACHER
۱۴ مرداد ۱۳۹۶.
سبک طراحی اشکودا اروپاییه.
من از سبک طراحی ژاپنی خوشم نمیاد.
مزدا بد نیست البته ، ولی اشکودا موقر تره.
البته به ماشین های ژاپنی احترام میذارم
#ali.m#
۱۴ مرداد ۱۳۹۶تفاوت طراحی این دوتا واقعا زیاده .
ظرافت و زیبایی مزدا مخصوصا وقتی کنار اشکودا باشه کاملا مشخصه .
تا قبل از این کودیک رو یه شاسی بلند معمولی (از نظر ظاهر)میدونستم ولی الان اونو یه فاجعه میدونم
مخصوصا قسمت عقبش .
اما از نظر فنی کودیاک خیلی خوبه ولی بازم من مزدا رو به اشکودا که هیج به خود فولکس هم ترجیح میدم .
یه قول دااش سامان:(نظر شخصی)
?مزدا?
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۴ مرداد ۱۳۹۶اصلا طراحی اشکودا خیلی ضایعه مخصوصا عقبش انگار زدن تو سرش ومزدا واقعا دو تا سرو گردن بالاتره.
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۶انتخاب طراحی یه بحث کاملا سلیقه ای هستش. ولی در این مقایسه مزدا به اندازه ای خوب کار کرده که بشه اون رو انتخاب کرد. طراحی ظاهری و کابینش که پیرو زبان جدید طراحی محصولات این شرکته و فوق العاده جذاب انجام گرفته. از لحاظ فنی هم عالیه.
Sardar
۱۴ مرداد ۱۳۹۶باینکه مزدا رو خیلی دوست دارم ولی اینجا به پسرخوانده فولکس رای میدم چون معتقدم تکنولوژی و مهندسی آلمان برتر از ژاپنه
امید
۱۴ مرداد ۱۳۹۶اشکودا بدبخت اصلا خودش هم راضی به این مقایسه نبود!! ظاهرش مثل چینی هاست
shahab
۱۴ مرداد ۱۳۹۶در مقابل کمپانی مزدا ایستادن کار سختیه ولی اشکودا خیلی خوب کار کرده که تونسته اینجوری با مزدا رقابت کنه
ایرانیا یاد بگیرن
sevlan
۱۵ مرداد ۱۳۹۶عاشق برند اشکودام ،واقعا آروم و بی ادعاست ،من کودیاک رو آذربایجان دیدم ،واقعا یه پارچه آقاست ، اونی که گفتی شبیه چینی هاست با این حرف خودتو ضایع کردی،مزدا عالیه ،شکی درش نیس،اما بقول نویسنده کودیاک مثل بوکسور خروس وزنی ه که تو سنگین وزن مشت میزنه ، من اشکودا رو بخاطر خودش دوس دارم.
سام
۱۸ مرداد ۱۳۹۶من مزدا را ترجیح می دهم.
شندی
۱۹ مرداد ۱۳۹۶لذت رانندگی خودروهای مزدا در سطح قیمتی خودش بی نظیر هست.. فقط نمیدونم چرا نمیذارن ایران بیاد