تنها یک سال پس از اعلام اینکه مزدا نسخه دیزلی کراس اوور CX-5 را پس از مزدا ۶ وارد بازار آمریکا میکند حالا خبر رسیده که این محصولات به خاطر فروش پایین با بازار خداحافظی خواهند کرد.
سخنگوی مزدا گفته است:
پس از بررسی تقاضای مصرفکنندگان، مزدا به این نتیجه رسید که دیگر پیشرانه اسکای اکتیو دی را در بازار آمریکا عرضه نکند. مزدا همچنان به توسعه تکنولوژی دیزلی در سراسر جهان به عنوان بخشی از استراتژی قوای محرکه چند راهحلی ادامه خواهد داد.
اگرچه تعداد خودروهای سواری دیزلی در سراسر دنیا به خاطر قوانین آلایندگی سخت گیرانه کمتر میشود اما حتی همین خودروها در بازار آمریکا محبوبیتی نداشتهاند. مزدا از سال ۲۰۱۲ قول عرضه نسخه دیزلی مزدا ۶ و CX-5 را داده بود هرچند این قول برای کراس اوورش در سال ۲۰۱۹ عملی شد. البته مزدا ۶ دیزلی در وبسایت این شرکت هنوز به عنوان محصولی که در آینده عرضه خواهد شد نشان داده میشود.
اگرچه مشاهده تقاضای کم برای خودروهای دیزلی در بازار آمریکا سورپرایز کننده نیست اما این موضوع برای مزدا جای تعجب دارد زیرا ژاپنیها همین اکتبر سال پیش گفته بودند که هر دو مدل CX-5 و مزدا ۶ دیزلی فرایند تأییدیه خود در بازار آمریکا را کامل کردهاند.
دلیل اصلی عدم علاقه آمریکاییها به محصولات دیزلی مزدا به قیمت مربوط میشود. بسیاری از افرادی که CX-5 دیزلی را میشناسند درعینحال میدانند که این خودرو قیمتی فراتر از ۴۰ هزار دلار داشته و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای میگذارد این در حالی است که نسخه عادی این خودرو بهای حدود ۲۵ هزار دلاری داشته و مصرف سوخت آن ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر است. به همین خاطر مشاهده توقف عرضه CX-5 دیزلی و لغو فروش مزدا ۶ دیزلی منطقی به نظر میرسد.
با هجوم خودروهای الکتریکی و هیدروژنی به بازار به جرات میتوان گفت تلاشهای مزدا برای بهبود راندمان پیشرانههای دیزلی به در بسته خورده است.
محمد رستمی نژاد
۲۹ دی ۱۳۹۹بی ارزشی جلو بازار هدف
AMG///
۲۹ دی ۱۳۹۹از دیزلی ها اصلا خوشم نمیاد
از همشون بدم میاد
زیزیگولو
۲۹ دی ۱۳۹۹موقع خریدن ماشین یکی از چیزایی که ذهن مشتریو درگیر میکنه نوع سوخت مصرفی اون ماشین هستش …… هم ماشینای بنزینی و هم ماشینای دیزلی بسته به ویژگیایاشون و مزایا و معایبشون مشتریای خاص خودشونو دارن
Ahmedreza2002
۲۹ دی ۱۳۹۹کاملا واضحه
دیزلی ها حتی تو اروپا هم رو به اوفولن
امریکا که جای خود داره
حسین دهمرد
۲۹ دی ۱۳۹۹کسی ماشین سواری دیزلی رونده؟ چطوره؟ بو نداره؟ صدا نداره؟
میثم
۲۹ دی ۱۳۹۹من حدود 12-13 سال پیش از اون بنزهای گازوئیلی قدیمی سوار شدم.
نه بو میداد نه دود میکرد. بشدت هم نرم بود. نرم تر از خیلی ماشینای جدید. بخاطر نوع طراحی اتاقش که حالت تخم مرغی داشت خیلی فضای داخلی جادار و دلبازی داشت. ولی بالای اگزوز رو خطر عقب و سپرش بالای اگزوز کلی دوده گرفته بود که بیشتر بخاطر کیفیت پایین گازوئیل ایرانه
نوید جهرمی
۳۰ دی ۱۳۹۹ماشین های دیزلی جدید، فقط یکم صدای بیشتری داخل میشنوی، و دور موتور پایین تری داره، مثل بنزینی گاز نمیخوره، اما برای خیلی ها اصلا تفاوتی رو متوجه نمیشن.
یه دلیل عمده فروش پایین دیزلی ها قیمت بالاشونه. دلیل بعدی ذهنیت منفی که از گذشته باقی مونده. هیچ تبلیغی هم برای برداشتن این ذهنیت انجام نمیشه. به طور کلی در نظر بگیریم، مزایای دیزلی ها اونقدری هست که انجین هاشون فعلا باقی بمونه، خیلی موارد منفیشون حذف یا کم شده. منتهی حس میکنم کارتل های سوختی، تمایل به همچین مسأله ای ندارند و مصرف بنزین براشون سود بیشتری داره.
سیدمهران میرابوالقاسمی
۲۹ دی ۱۳۹۹مزدا عشقه