مزدا

10 خودروی موردعلاقه سرطراح مزدا

در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۶ ما شاهد رونمایی کراس اوور CX-5 جدید با ظاهری زیبا و گزینه‌های مختلف پیشرانه در آمریکا بودیم.
اما اجازه دهید درباره‌ی ظاهر این خودرو صحبت کنیم. با جدیدترین خودروی رونمایی شده واضح است که مزدا دنبال پیشتازی جهانی در بحث طراحی است. CX-5 جدید جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر و چراغ‌های جلوی جذاب‌تری دارد. ستون‌های A خودرو عقب کشیده شده و کل خودرو نمایی لوکس و مشابه با برادر بزرگ‌تر یعنی CX-9 دارد.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata
اما مورد جذاب‌تر مزدا تولید خودروی MX-5 میاتا به مدت بیش از ۲۵ سال است. این خودروی دیفرانسیل عقب در سراسر دنیا بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته است. ما این شانس را داشتیم تا با Shinichi Isayama سرطراح مزدا CX-5 صحبتی داشته باشیم و از او بخواهیم تا خودروهای موردعلاقه‌ی خود را بشمارد.

shinichi-isayama-mazda-designer

خودروی او: مزدا میاتا

mazda_miata-01
البته که او MX-5 می‌راند اما خودروی خود او نسل اول این رودستر است. هرچند میاتایی که او می‌راند سنتی و اصیل بوده و علاقه‌ی واقعی او به یکی از بهترین محصولات مزدا را نشان می‌دهد.

خودروی همکار موردعلاقه: آخرین مدل هوا خنک پورشه ۹۱۱ (۹۹۳)

porsche-993-preview
با اندکی تردید او یکی از آخرین مدل‌های هوا خنک پورشه را به عنوان خودروی همکار موردعلاقه عنوان می‌کند. منظور او از این خودرو مدل ۹۹۳ است.

طراحی‌های موردعلاقه

لامبورگینی میورا Jota
lamborghini-miura_jota-1970
او از لامبورگینی Jota به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین طراحی‌ها نام می‌برد. چیز جالب این است که بسیاری از طراحان مکرراً میورا را به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای خود اعلام کرده‌اند اما Isayama یک‌قدم جلوتر رفته و مدل انحصاری Jota را که نسخه‌ی اصلاح شده‌ی میورا بوده و توسط باب والاس (راننده لامبورگینی) ساخته شده را به عنوان طراحی موردعلاقه‌ی خود اعلام کرده است. این خودرو دارای بدنه، آئرودینامیک و سیستم تعلیق منحصربه‌فرد بوده و پیشرانه آن قدرت ۴۴۰ اسب بخاری دارد. این یک هیولای نادر است که به نظر نمی‌رسد خیلی از افراد آن را به یاد داشته باشند بنابراین یاد کردن آن توسط سرطراح مزدا نکته‌ای جالب است.

لامبورگینی کانتاش
lamborghini-countach
حضور کانتاش معروف در این لیست جای تعجب ندارد. زوایای تیز و بدنه‌ی غیرقابل اشتباه خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت. کانتاش یکی از وحشی‌ترین خودروهای ساخته شده در جهان بوده و از پیشرانه‌ای ۱۲ سیلندر که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد سود می‌برد. این خودرو یکی از سوپرکارهای واقعی بوده که آرزوی هر روزه‌ی هر طراحی است.

تویوتا 2000GT
toyota-2000gt
در این بخش طراح مزدا یادی از خودروهای ژاپنی نیز می‌کند. تویوتا 2000GT که غالباً به عنوان جگوار E تایپ ژاپنی توصیف می‌شود دارای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ساخت یاماها بوده و قدرت ۱۵۰ اسب بخاری آن برای دهه‌ی ۶۰ زیاد بوده است. طراحی ساده و زیبای این خودرو چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. تنها ۳۵۱ دستگاه از 2000GT ساخته شده که برخی از آن‌ها در حراجی‌ها با قیمت‌های خیره‌کننده‌ای به فروش رسیده‌اند.

فراری ۲۸۸ GTO
1984-ferrari-288-gto-coupe
این فراری یک بمب طراحی است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی قرار گرفته در میانه‌ی خودرو توانایی تولید قدرت ۴۰۰ اسب بخاری را داشته و خودرو را در حدود ۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند؛ اما برای یک‌لحظه تمامی اعداد را فراموش کرده و به بدنه‌ی زیبای آن خیره شوید. تنها ۲۷۲ دستگاه از این خودرو ساخته شد.

لانچیا استراتوس
1976-lancia-stratos-stradale-main
یک ایتالیایی زیبای دیگر که Isayama به آن اشاره می‌کند لانچیا استراتوس است. خودرویی که به خاطر توانایی‌های مسابقه‌ای خود شناخته شده است. این خودرو سه سال برنده‌ی مسابقات قهرمانی رالی شد. این خودروی دیفرانسیل عقب و پیشرانه وسط کوپه توسط برتونه طراحی شد. نیروبخش خودرو پیشرانه‌ی ۶ سیلندر فراری دینو بود که تنها قدرت زیر ۲۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

مدل‌های مهم مزدا

در بخش صحبت‌های مزدا ما این شانس را داشتیم تا درباره‌ی طراحی و تاریخچه‌ی مزدا با Isayama صحبت نماییم. با نگاهی به محصولات کنونی مزدا این موضوع واضح است که طراحی اهمیت زیادی برای مزدا داشته و اشتباهی دراین‌باره صورت نمی‌گیرد. مزدا از عبارت “طراحی دست‌ساز” برای توصیف فرایند خود استفاده می‌کند و هنگامی که درباره‌ی این موضوع از Isayama سؤال می‌کنیم او توضیح می‌دهد که بخش اعظم فرایند طراحی به جای تکیه بر موارد دیجیتال با استفاده از مدل‌های فیزیکی صورت می‌گیرد.

ما از Isayama درباره‌ی طراحی‌های موردعلاقه‌ی مزدا در طی چندین سال گذشته پرسیدیم و لیست زیر خودروهایی است که او شمرده است.

مزدا کوزمو اسپورت
mazda-cosmo
یک خودروی اسپورت کوچک و منحصربه‌فرد با نوع متفاوتی از پیشرانه که به تکامل پیشرانه‌ی روتاروی مزدا کمک کرده است. پیشرانه‌ی روتاری کوزمو قدرت تولیدی حدود ۱۱۰ اسبی داشته که برای چنین خودروی کوچکی در دهه‌ی ۶۰ میلادی زیاد بوده است. اما میراث واقعی کوزمو طراحی آن است. یک کوپه‌ی کشیده و کم ارتفاع که میراث آن را می‌توان در MX-5 میاتا دید.

مزدا RX-7
1991 Mazda RX-7
قهرمان بلامنازع کارایی و ظاهر زیبا نسل سوم مزدا RX-7 است. تقریباً هیچ زاویه‌ی تندی در خودرو وجود ندارد. بی‌هیچ شکی نسل سوم این خودرو خوش‌سیماترین خودروی ژاپنی دهه‌ی ۹۰ میلادی بوده است. این خودرو همچنین از پیشرانه‌ی روتاری توربو با قدرت ۲۷۶ اسب بخار سود برده است. این قدرت به چرخ‌های عقب فرستاده شده و مزدا نه تنها در بحث طراحی بلکه در بحث پرفورمنس نیز سرآمد بوده است.

مزدا RX-Vision
Mazda RX-Vision concept
این کانسپت در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵ معرفی شد و با بدنه‌ی فوق‌العاده‌ی خود افراد را به وجود آورد. Isayama به وضوح تحت تاثیر این خودرو قرار گرفته است. مزدا اعلام کرده که برخی از عناصر طراحی و تکنولوژی‌های این کانسپت در مدل‌های تولیدی دیده خواهد شد. برای مثال گفته شده که از نسل جدید پیشرانه‌ی روتاری در خودرویی که هنوز مشخص نیست استفاده خواهد شد. این خودرو بی‌شک کانسپتی زیبا بوده که عناصر طراحی آن در مدل‌های آینده مزدا دیده خواهد شد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    چرا همه عتیقه هارو انتخاب کرده؟محصولات جدید چی پس؟ولی واقعا مزدا ۳ و۶ و سی ایکس ۹ واقعا زیبا هستن.

    1. ارش

      ۶ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (93 ديدگاه)

      به این دلیل این عتیقه ها رو انتخاب کرده که اینها شاهکارهای طراحی هستن.

      1. X6

        ۶ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (661 ديدگاه)

        شاهکار بودن در برابر امروزیا نیستن

        1. adel

          ۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (171 ديدگاه)

          این ماشین ها به دلیل اینکه یک یا چند نسل از دوران خودشون جلوتر بودن ، شاهکار طراحی و مهندسی بودن و هستن به همین دلیل طراحان حرفه ای تمام ایده و خلاقیت خودشون رو بیشتر مدیون این مدل ها هستن.
          دقیقا مثل طراحی برج ایفل می مونه درسته که الان شاید برجهایی خیلی زیباتر از برج ایفل وجود داشته باشه، ولی چون این برج از جنس آلیاژی بوده که در اون دوران مورد توجه بوده و تازه کشف شده بوده، از جایگاه ویژه ای برخوردار هست . این ماشین ها هم همین طوریه…

    2. madjid911 gt2

      ۶ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      4 تا ایتالیایی 😍😍😍
      2 تا لامبورگینی افسانه ای
      1 فراری اسطوره ای
      1 لانچیای تاریخ ساز…

      به این میگن هنر طراحی ایتالیایی 😍😍😍

      فقط یک طراح میتونه زیبایی این ماشین ها رو با تمام وجود درک کنه، یا کسی که واقعا عشق ماشین باشه. خیلی ها نمیتونن به عمق زیبایی این ماشین ها پی ببرن.

      جای چند مدل آلفا رومئو و مزراتی خیلی خالی بود

      بحث طراحی و ظاهر اسپورت دیوانه کننده که میاد وسط ، بقیه باید فقط به احترام ایتالیا سکوت کنن 💪💪💪💪💪
      Viva Scuderia Italia – زنده باد ایتالیا و ایتالیایی باز ها.

      1. ارش

        ۶ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (93 ديدگاه)

        ظرافتی که در طراحی ایتالیایی ها پیدا میشه در ماشینای دیگه نیست آلفارومئو 8cو فراری مارانلو 599و…… خودم که عاشق فراری 365 جی تی بی بودم.

        1. madjid911 gt2

          ۶ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          منم عاشق تستاروسا.

    3. Omid

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (81 ديدگاه)

      خودرویی هایی رو انتخاب کرده که درحال حاضر برای فروش نباشن که روی آمار فروشش تاثیر نداشته باشه و تبلیغ حساب بشه…
      به این دلیل همه عتیقه! هستن

      وگرنه خودرو های زیادی هستن که شاهکار طراحی هستن ولی اگه نام ببره تبلیغ میشه که “این ماشین مورد تایید سرطراح مزدا” هست

  2. ASA

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کاملا سلیقه ای هست
    مسخره نکنید ولی من از طراحی ال نود خوشم میاد

  3. حميد

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من همش فکر میکنم ماشینهای زیبایی بدون سقف رو تو ایران بخریم کجا سوار شیم
    تابستونها هوا داغ و گرم زمستونها سرد
    خیابونهای شلوغ پر دود
    با این سرعت گیرای تپه شکل کفشون گیر میکنه
    پس همون ال نود خوبه

    1. سینا

      ۶ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (350 ديدگاه)

      مزدا میاتا RF خوبه

  4. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا واقعا طراحی های خیره کننده ای داره و به نظر من زیبا ترین طراحی ها را داره.وهمه این ماشینایی که نام برده شد سرامد طراحی هستن. الان هم مزدا میاتا یاداور طراحی های قدیمی هستش.

  5. GOD BLESS AMERICA

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    هیچ وقت دوست نداشتم بدونم یه طراح چه ماشین هایی دوست داره اما اگه یه راننده حرفه ای و اسطوره مثل شوماخر بود مقاله برام خیلی جذاب میشد.

  6. mohammadrr

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    خدایی به این انتخابا هیچ ایرادی نمیشه گرفت??
    همشون فرشته هایی بصورت ماشینن?

  7. alireza.GT86

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (236 ديدگاه)

    لامبورگینی هارو برم ?
    ولی حتی بیشتر از کنتاش و میورا تویوتا GT2000 و مزدا R_X7 به چشمم اومدن و بسیار این خودرو هارو دوست دارم ، مخصوصا تویوتا رو که پدربزرگ GT86 حساب میشه!

  8. shahin

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    اگه rx vision ساخته بشه…

  9. pony car

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    جالب تمام خودروهایی را که انتخاب کرده یک زبان طراحی مشترک دارند
    1 اسپرت
    2 کوپه
    3 دماقه کوچک کشیده
    4 چراغ های کوچک
    5 نقطه عطف طراحی محصولات ان کمپانی

  10. سپنتا

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    راستی دوستان البته بیشترتون استادین احتمالا اینو میدونید ولی واسه رفقای دیگه که شاید نشنیدند.اینو میدونید که موسس مزدا اسم مزدا رو بخاطر علاقه به کیش و پروردگار ایرانیان انتخاب کرده.

  11. سپنتا

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    پدال عزیز .من یه نکته تاریخی از نامگذرای مزدا گفتم با کمال ادب. مشکلی داشت چاپ نکردی؟

  12. 100tar

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به نظر من ماشینای ایتالیایی به درد موزه میخورن تا پیست و خیابان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا