خودروهای بسیار معدودی هستند که عملکردی نظیر مزدا MX-5 میاتا دارند.
هماکنون این خودرو در نسل چهارم خود به سر میبرد و عمده تمرکز خود را روی هیجان رانندگی و ارائهی بهتر قدرت تولیدی گذاشته است. از زمان معرفی این خودرو در سال ۱۹۸۹، MX-5 میاتا یکی از موفقترین خودروهای روباز بازار بوده و امسال یک میلیونمین دستگاه از این خودرو توری را در سرتاسر آمریکا برگزار کرده است.
اگر پیش از این ملاقاتی با این خودرو داشتهاید میدانید که موارد گفتنی زیادی دراینباره وجود دارد. بنابراین ۱۰ نکتهای که مالکان MX-5 میاتا بهتر از هر کس دیگری میفهمند را برای شما ارائه کردهایم. با ما همراه باشید.
۱۰. نیازی نیست که خودروها پیچیده باشند
هدف از طراحی MX-5 میاتا عرضهی خودرویی غیر پیچیده و کوچک بوده است. در حقیقت مزدا بیش از آنکه روی پیچیدگیهای فنی یک خودروی مدرن تمرکز کند روی سبکوزن بودن خودرو تمرکز داشته و از طرفی هنوز هم تمام قوانین قانونی و ایمنی را رعایت میکند. درحالیکه برخی خودروهای اسپورت از سیستمهای خیالانگیز الکترونیکی و چهارچرخ محرک استفاده میکنند، میاتا به آن چیزی که بهتر از همه میداند چسبیده است.
۹. واقعاً ارتباط بین راننده و خودرو میتواند وجود داشته باشد
اگر قسمتهای قدیمیتر تاپ گیر را دیده باشید پس میدانید که سه مجری اسبق این برنامه اغلب دربارهی ارتباط بین راننده و خودرو صحبت میکردند. این موضوع در واقع بخشی از فلسفه وجودی MX-5 میاتا است و در زمانهای گذشته نیز به عنوان رابطه همزیستی بین سوارکار و اسب دیده میشد. از نظر کمپانی رانندگی با MX-5 میاتا احساس فراخی و آزاد بودن را ایجاد میکند.
مدیر برنامه سابق مزدا ژاپن میگوید که مزدا با تلاش زیاد روی جدیدترین تکنولوژیها و پیاده کردن اصول خود کار کرده است. برای نمونه محل قرار گرفتن اهرم تعویض دنده تعیین خواهد کرد که چه عضلههایی از بدن باید به کار گرفته شود. در پایان روز با این مدیر ژاپنی همعقیده خواهید بود:
زمانی که خودرو و راننده در یک هماهنگی عالی با همدیگر باشند، رانندگی هیجانانگیز خواهد بود.
۸. ارزشهایی در تاریخ وجود دارد
در سال ۲۰۱۴ مزدا بیست و پنجمین سالگرد تولید MX-5 میاتا را با تولید نسخهی ۱۰۰ دستگاهی مخصوص که تنها در ۱۰ دقیقه فروخته شد جشن گرفت. این واقعه همچنین زمانی عالی برای نگاه به گذشته و تاریخچهی خودروهای اسپورت بود. این خودرو محبوبترین رودستر ادوار است. وقتی این خودرو در سال ۱۹۹۰ در بازار عرضه شد رقبای بسیار کمی داشت.
دومین نسل MX-5 میاتا در سال ۱۹۹۹ از راه رسید و بهطور غیرمنتظرهای وزن خودرو اندکی افزایش یافته بود. قدرت پیشرانه با ۲۵ واحد افزایش به ۱۴۰ اسب بخار رسیده بود اما مهمترین فاکتور این بود که مزدا توازن یک خودروی اسپورت را حفظ کرده بود.
چند سال بعد سومین نسل میاتا و در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. یک بازطراحی نیاز بود و مزدا برادر طراح مشهور یان کلوم را که مورای کالوم نام داشت فراخواند. وزن خودرو کاهش یافته و پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری آن ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. همچنین مدل سقف سخت میاتا نیز معرفی شد که بیشازپیش بر محبوبیت این خودرو در بازار افزود.
۷. زیبایی واقعی در خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب وجود دارد، این خودرو همچنین کانورتیبل هم هست
خودروهای کانورتیبل شاید در بقیه نقاط دنیا به اندازه آمریکا محبوب نباشند اما بیتردید نکاتی برجسته در طراحی این خودروها وجود دارد؛ اما برخلاف دیگر خودروها که نمونههای کانورتیبل را بر اساس نسخهی کوپه عرضه میکنند، میاتا از ابتدا به صورت یک رودستر توسعه یافت. مالکان میاتا نه تنها میتوانند زیبایی و جذابیت رانندگی یک خودروی سبکوزن را ستایش کنند بلکه قادرند با باز کردن سقف آن از هوای آزاد نیز لذت ببرند.
۶. یک خودروی اسپورت حتماً نباید گرانبها باشد
بهای مزدا MX-5 میاتا از ۲۵۷۵۰ دلار آغاز میشود و ثابت میکند که خرید یک خودروی اسپورت ضرورتاً نباید فرایندی گرانقیمت باشد. پیش از معرفی تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ، مزدا در این کلاس دست برتر را داشته است. البته خودروهایی مانند موستانگ و کامارو نیز حضور دارند اما آنها دقیقاً به خاطر وزن کم شناخته نشدهاند و البته بسیاری از طرفداران خودرو نظرات متفاوتی درباره تعریف خودروی اسپورت دارند اما عدهی بسیار معدودی خواهند گفت که میاتا خودرویی اسپورت نیست.
۵. راندن یک رودستر کوچک و چابک میتواند یکی از بهترین تجربههای رانندگی باشد
برخی افراد فکر میکنند که تجربه واقعی رانندگی یعنی پشت فرمان خودروهایی همانند فراری و لامبورگینی قرار گرفتن! تعدادی نیز شاید بگویند که لذت ناب رانندگی تنها از طریق خودرویی سبکوزن و دیفرانسیل عقب به دست میآید. به تازگی جرمی کلارکسون ۱۰ خودروی برتر خود در سال گذشته را برشمرده و میاتا نیز یکی از آنهاست. یک رودستر چابک و کوچک میتواند یکی از بهترین تجربههای رانندگی را ارائه دهد و میاتا یکی از بهترین گزینههای در دسترس است.
۴. اصلاحات کمهزینه راهی مناسب برای ارتقای تجربه رانندگی است
در واقعیت هیچ خودرویی که از کارخانه بیرون میآید به علت قوانین آلایندگی و… عالی نیست؛ اما مالکان میاتا این فرصت را دارند تا با هزینهای کم در افترمارکت خودروی خود را ارتقا دهند. موارد ساده مثل لاستیکهای چسبندهتر، ترمزهای بزرگتر و… میتوانند باعث بهبود عملکرد میاتا شوند. حتی برخی قطعات ساده میتوانند باعث ارتقای پیشرانهی میاتا شوند.
۳. مسابقه دادن میتواند کمهزینه و جذاب باشد
حتماً دلیلی وجود دارد که چرا مزدا MX-5 میاتا یکی از پرتعدادترین خودروهای مسابقهای در جهان است. نهتنها این خودرو قابلابتیاع است بلکه خودروساز ژاپنی بهطور کامل رخدادهای موتوراسپورت را با راهاندازی جام MX-5 حمایت میکند. جدیدترین خودروی مسابقهای MX-5 حدود ۱۰۰ سفارش ساخت را دریافت کرده و بهای آن از ۵۳ هزار دلار آغاز میشود و این خودرو ارزانتر از برخی خودروهای لوکس و اسپورت است و لذت فراوانی را ایجاد میکند.
۲. بالانس وزن ۵۰/۵۰ تنها یک سخن بازاریابی نیست
احتمالاً شنیدهاید که خودروسازان دربارهی توزیع وزن مساوی خودرو در جلو و عقب کار سختی دارند. به این منظور مزدا ویدئویی منتشر کرده تا تنظیم فوقالعاده خودروی خود را به منظور ارائهی بهترین تجربه رانندگی نشان دهد. مزدا توازن ۵۰/۵۰ را در میاتا ایجاد کرده است؛ و اگر شما هر روز با این خودرو در خیابانها رانندگی کنید خواهید فهمید که توزیع وزن ۵۰/۵۰ چیزی بیش از یک تبلیغ بازاریابی است. [دانلود ویدئو]
۱. نسبت قدرت به وزن ثابت میکند که اسب بخار همهچیز نیست
زمانی که بحث لذت رانندگی خالص پیش میآید MX-5 میاتا ثابت میکند که نسبت قدرت به وزن مهمترین ویژگی است. برخی خودروها قدرت تولیدی، شتاب اولیه و حتی زمان طی مسافت ۴۰۰ متر خود را تبلیغ میکنند اما تعداد کمی نسبت قدرت به وزن را نشان میدهند. بسیاری گمان میکردند که مزدا در چهارمین نسل میاتا از توربو استفاده خواهد کرد اما این خودروساز راه بهتری را بلد است. مزدا میداند که وقتی بحث لذت رانندگی باشد اسب بخار همهچیز نیست. تمرکز مزدا روی سبکوزنی به این شرکت اجازه داده تا از پیشرانهی کوچکتری سود ببرد.
منبع: autoguide
مهدی drift
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ماشین به این خوبی هست بعد همه میرن مزدا سه میگیرن
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵باتشکر از شاهین عزیز
مطلب مفیدی بود
سامان اذری
۲۱ شهریور ۱۳۹۵قیمتش با تویوتا جی تی 89 یکیه
اگه با قیمت 120 الی 140 تومن (هم قیمت با تویوتا)
کلا بازار رو میترکونه
خودشم عشقه
king 918
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ماشین فوق العاده خوبی اما از ظاهرش خوشم نیاد ……..
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵چرا؟؟؟؟
HECTOR
۲۱ شهریور ۱۳۹۵چون خوشش نمیاد دیگه.
Parker
۲۱ شهریور ۱۳۹۵خوشش نمیاد دیگه.
دلیل نمیخواد.
البته من میاتا رو خیلی دوست دارم.
زیبایی شناختی سلیقه ای هست.
uss zumwalt DDG-1000
۲۲ شهریور ۱۳۹۵سلیقه ها قابل احترام ولی من که خوشم میاد
جیانی آنیلی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بهتر از mx-5 در این کلاس آبارث 124 هست که میتونه قابلیت ها و لذتی بیشتر از یک میاتا رو ارائه بده…
شاهین
۲۱ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز همون 124 رو هم از رو دست همین میاتا ساختن!
البرز
۲۱ شهریور ۱۳۹۵البته بهتره بگیم ، آبارث 124 رو مزدا برای فیات ساخته! کلأ در ژاپن و خط تولید میاتا تولیدش می کنند.
جیانی آنیلی
۲۲ شهریور ۱۳۹۵در جریانم شاهین جان منظور من اینه که میاتا بی حرفه در این کلاس و همزادش آبارث اسپایدر وحشی تر و رانندگی جذابتری داره / اینم بگم که این نظر منه / ولی در کل جفتشون عالی هستن و برای من فرقی ندارن ولی آبارث کمی بیشتر قبول دارم به نظرم مدل تکامل یافته تر میاتاست
Parker
۲۱ شهریور ۱۳۹۵جیانی جان میاتا و 124جفتشون یکین !
دقیقا چه لذتی میتونه در میاتا وجود نداشته باشه ؟
سامان اذری
۲۱ شهریور ۱۳۹۵124 اباراس توربو هست و از رو مزدا میاتا ساخته شده
استهلاکش از این بیشتره
xan
۲۲ شهریور ۱۳۹۵یه جوری میگید استهلاک انگار قراره با گازوئیل ایران کار کنه و برا یه پیچ در به در آمازون و ای بی بشه !
تکنولوژی اینا هم انقد داغون نیست که چون توربوئه استهلاک داره.
استهلاک برای موتوریه که طراحیش به این هدف نبوده ! تحمل تنفس مصنوعی هم نداشته چه برسه به تنفس طبیعی ! دیگه توربو بماند !
مثلا برا ef7ه نه موتور اینا …
Xman
۲۱ شهریور ۱۳۹۵من الفا 4c رو ترجیح میدم.
فرهاد كرمستجی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵سه تا میاتاست پولش….
مجید
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ای ول!!!!!!!!!!جدای از قیمت و توانایی هاش من با تقسیم وزن 50-50 حال کردم
shahin
۲۱ شهریور ۱۳۹۵این ماشین یه شاهکاره.کلا ماشینای مزدا تو زمان و سگمنت خودشون اسطوره هستن
uss zumwalt DDG-1000
۲۲ شهریور ۱۳۹۵قبول دارم
Mohamad
۲۱ شهریور ۱۳۹۵این خودرو خیلی از معادلات را بهم زده با اون قیمت فوق العادش… حقیقتا مزدا کیفیت را در کنار قیمت بسیار مناسب عرضه میکنه
من با این و مزدا6 بشدت حال میکنم، رو دست ندارن
uss zumwalt DDG-1000
۲۲ شهریور ۱۳۹۵ژاپن کلا کارش درست
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵تمام محصولات مزدا دوست داشتنی هستن تعادل وزن ۵۰_۵۰ شاهکاره یه خودروسازه و همه خودروساز ها خیلی مشتاق هستن که به تقسیم وزن ۵۰_۵۰ برسن.
Hamid...Audi
۲۱ شهریور ۱۳۹۵به طور کلی مزدا بینظیره…به نظرم توی ماشین های خانوادگی حرف اول رو میزنه(البته این نظر رو از کارشناسای کار اند درایور کش رفتم :-D)
تموم ماشیناش هم زیبان هم قدرتمند هستن هم لذت رانندگی بالایی دارند.ای کاش وارد کنن تو ایران ، البته ما که نمیتونیم سوار شیم حداقل ببینیم کیف کنیم.
کاوه آهنگر
۲۱ شهریور ۱۳۹۵عاشق میاتا و نکته های پایان ناپذیرش هستم
امير رحيم پور
۲۱ شهریور ۱۳۹۵میاتا یه ماشین برای لذت بی درد سر
زیبا
پرقدرت
ارزون
کسایی که پول خرید z4ندارن میاتا بهترین گذینه برا جبرانش هست به نظرم
فقط اون موتور وانکلو بذارن روش دیگه میترکونه
حميد
۲۲ شهریور ۱۳۹۵من که تا حالا از نزدیک ندیدم ولی جون میده غروبها بری با هاش ماشین بازی
مسعود
۲۲ شهریور ۱۳۹۵پس نسخه با سقف فلزی هم داره :-)
عالیه ولی موقع خرید دو خودروی کامارو رو با پیشرانه 2 لیتری توربو و موستانگ با پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست که تو رنج قیمتی میاتا قرار دارند آدم رو حسابی سر دو راهی قرار میدن.