احساس مطمئن; اشتیاق برای جاده; استارت بزن، حرکت کن، لذت ببر چرا که رانندگی اهمیت دارد.
اینها شعارهایی است که کمپانی مزدا در طول این سالها به کار برده است. شعارهایی که خودروهای مزدا را جالب و لذتبخش معرفی میکند. هرچند تمام خودروهای خط تولید کمپانی مزدا سرگرمکننده نبوده است (درست مثل نسل اول مزدا MPV) اما این خودروساز کوچک ژاپنی تا حدود زیادی به این شعارها پایبند بوده است. با این حساب به نظر شما بهترین خودروهای تولیدی این کمپانی کدام خودروها هستند.
۱۰. مزدا کارول (۱۹۶۲-۱۹۷۰)
مزدا R350 اولین خودروی واقعی تولیدی مزدا بود اما خودروی ۴ نفره P360 کارول خودرویی بود که مزدا را وارد بازار کرد. این خودرو که در کلاس ویژه خودروهای سبکوزن (کلاس کی) به تولید میرسید از مزایای بیمه و مالیات سود میبرد. P360 کارول خودروی کوچکی بود که تنها ۳ متر طول و ۵۲۵ کیلوگرم وزن داشت. موتور چهار سیلندر و ۳۵۸ سیسی این خودرو هم در قسمت عقب خودرو قرار گرفته بود.
۹. مزدا سری-B پیکاپ دوار (REPU)
در سال ۱۹۷۴ کمپانی مزدا دیوانهی موتورهای دوار بود و در آن سال تصمیم گرفت تا این موتور را بر روی پیکاپ تراک سری B سوار کند. ایدهی استفاده از موتور گشتاور پایین در خودروهای کار عجیب به نظر میرسید، درنهایت با این کار REPU بیشتر شبیه به یک تراک اسپرت شد تا یک کشندهی سنگین.
۸. مزدا اسپید ۶/ آتنزا
کمپانی مزدا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ مدل ویژهای از مزدا ۶ سدان را تولید کرد که فراتر از یک تریم و رنگ بدنهی خاص اش بود. این خودرو که در آمریکا مزدا اسپید ۶ یا آتنزا نامیده میشد از موتور اصلی مزدا ۶ بهره میبرد موتوری توربوشارز، چهار سیلندر و ۲.۳ لیتری که ۲۷۴ اسب بخار نیرو تولید میکرد. این موتور با گیربکس شش سرعته دستی جفت میشد.
۷. مزدا RX-3/ساوانا
RX-3/ساوانا بر اساس خودروی مزدا گرند فامیلیا/۸۰۸ ساخته شده بود. این خودروی چهار سیلندر با موتور دوار، اسپرت تر از سریهای قبل بود و در مدلهای کوپه، سدان و واگن به تولید میرسید.RX-3 کوچکتر از RX-2 بود اما در بعضی بازارها موتور دوار 12A خودروی RX-2 را زیر کاپوت خود میدید. البته در حالت استاندارد این خودرو با موتور دوار کوچکتر 10A به تولید میرسید.
۶. مزدا RX-8
مزدا RX-8 آخرین خودروی موتور دوار کمپانی مزدا بود. این خودروی زویایی که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد موتور دواری ۱.۳ لیتری داشت که ۲۴۷ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
برخلاف سری موفق RX-7، مزدا توربوشارژی برای سری RX-8 در نظر نگرفت. البته مزدا برای این خودرو ۲ صندلی دیگر در نظر گرفت تا RX-8 خودرویی ۴ نفره نامیده شود. دربهای نیمهای عقب هم در این خودرو فضای بیشتری برای ورود و خروج سرنشینان عقب فراهم کرده بود.
۵. مزدا اینوس کازمو
مزدا با معرفی اینوس کازمو در سال ۱۹۹۰، یک پرچمدار لوکس گرند تورینگ را به مجموعهی خود اضافه کرد. اینوس کازمو که تنها با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ارائه میشد یک کوپه دیفرانسیل عقب چهارنفره بود. مزدا توربوشارژر را بهصورت آپشن برای موتور دوار آن در نظر گرفته بود.
ایونس کازمو که خودرویی سریع، نرم و لوکس بود خودرویی بسیار پرمصرف و گرانقیمت بود.
۴. مزدا اتوزام AZ-1
خودروهای کلاس کی، خودروهایی با هدف مشخص هستند که بهمنظور رفتوآمدها و کارهای روزانه ساخته شدهاند. مزیت این خودروها در ژاپن معافیت از مالیات و حق بیمه است؛ اما در زمان معرفی اتوزام AZ-1، مزدا تمام معادلات را برهم زد و اهمیتی برای این ویژگیها قائل نشد. این خودرو که در کلاس کوپهی دو درب قرار میگرفت در اصل توسط سوزوکی به تولید میرسید و با ساختاری موتور وسط و دیفرانسیل عقب بیشتر از آن که کاربردی باشد رنگ و بویی اسپرت داشت. این خودرو ۷۲۰ کیلوگرمی موتوری سه سیلندر و توربوشارژ داشت که ۶۳ اسب بخار نیرو تولید میکرد. مزدا مدل سطح بالای این خودرو را با نام مزدا اسپید وارد بازار کرد، این خودرو با دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق ارتقا یافته و کیت بدنهی آئرودینامیک اسپرت تر از قبل به نظر میرسید.
۳. مزدا کازمو L10A/L10B
کازمو آغازگر نسل خودروهای موتور دوار کمپانی مزدا بود. بعد از تست نمونه آزمایشی در یک دوره گسترده، در سال ۱۹۶۷ تولید اولیه این کوپهی دیفرانسیل عقب آغاز شد. نسل اولیه این خودرو پیشرانهای ۱.۰ لیتری داشت که از دو موتور دوار تشکیل میشد و ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
۲. مزدا MX-5 میاتا
اگر از علاقهمندان دنیای خودرو باشید حتماً نام این خودرو را شنیدهاید. خودرویی که تولید آن از سال ۱۹۹۰ آغاز شد حالا وارد بیست و ششمین سال تولیدش شده است. MX-5 میاتا در چهار نسل تبدیل به پرفروشترین رودستر تمام زمانها شد. خودرویی ساده و بدون سقف که لذت رانندگی را دو جندان کرد.
۱. مزدا RX-7
خودرویی که بالاتر از همه و در صدر لیست قرار میگیرد باید یک ویژگی خاص به همراه داشته باشد.RX-7 واقعاً برازندهی این عنوان است. نسل اولیهی RX-7 در سال ۱۹۷۸ معرفی شد و تا ۲۵ سال به تولید رسید. ۲۵ سال بقا برای یک خودروی اسپرت واقعاً شگفتانگیز است و این موضوع وقتی جالبتر میشود که بدانید این خودرو در تمام دوران تولیدش موتوری زیر کاپوت داشت که باور رایج و معمول در مورد خودروها را به چالش میکشید.
منبع: autoguide
سامان اذری
۱۰ مهر ۱۳۹۴خیلی با این پست حال کردم
تشکر از اقای نیک سیرت
مزدا واقعا عالی بود مخصوصا با موتورهای دوار
کاش مزدا هم مثل هوندا و تویوتا و نیسان یه برند لوکس واسه خودش تولید کنه
سجاد
۱۰ مهر ۱۳۹۴به احترام مزدا RX-7 ، یک دقیقه سکوت ..
یادی کنیم از توکیو دریفت …
http://db.carbuzz.com/images2/330000/9000/100/339108.jpg
http://images.uptilo.com/veilside/9DCCACC0-DF22-4474-9C6C-552E62E9FE67.jpg
دوستان این صحبت ها که میگن موتور های دوار در حال احیا برای ماشین های امروزی هستند درسته ؟؟
سامان اذری
۱۰ مهر ۱۳۹۴منم یه چیزهایی شنیدم
ولی نگهداری موتورهای دوار خیلی سخته و مصرف سوخت و الایندگیش یکم بیشتر
من یه جایی خوندم که مزدا میخواد یه موتور دوار برا 2017 با مصرف سوخت بهینه و با کاتالیزور خوب الایندگیش رو بیاره پایین
باید صبر کنیم ببینیم چی میشه
الانشم موتورهای اسکای اکتیو مزدا خیلی خوب جواب داده براش
رضا
۱۰ مهر ۱۳۹۴آقا سامان میشه یه توضیح مختصر از ساز و کار این تکنولوژی اسکای اکتیو بدید ؟؟
توضیحات مبسوطش در سایت بود ، ولی من زیاد چیزی متوجه نشدم !!!
مرسی
سامان اذری
۱۰ مهر ۱۳۹۴مزدا با استفاده از تجربیات خودش یه موتوری ساخته که سوخت به طور کامل درون موتور میسوزه و تمام انرژیش تو موتور تبدیل قدرت میشه و مصرف سوخت و الایندگی به گفته مزدا حدود 30 درصد میاد پایین
الان اکثر موتور های مزدا از هم کلاسهای خودش از نظر حجم موتور کوچیکتره ولی بازهی موتور و مصرف سوختش خیلی عالیه
الان موتور 1.5 لیتری مزدا میاتا بدون سیستم پرخوران (توربو )حدود 130 اسب بخار قدرت تولید میکنه با مصرف 4.7 لیتر. بنزین در کنار استفاده از شاسی بسیار سبک و مستحکم
وزن کلی ماشین رو زیر 1 تن پایین اورده
در نتیجه یکی از بهترین و اقتصادی ترین رودستر دنیا رو ساخته
الان موتور1.8لیتری سمند ایرانخودرو(پژو ) با قدرت 99 اسب بخار
شتاب 12.5 ثانیه حدود 10 لیتر مصرف داره
فرقشون اینقدره
Archi KHAN
۱۰ مهر ۱۳۹۴روند شکل گیری مزدا را مثلا با شورولت / بنز / حتی هیوندا و کیا مقایسه کنین تو ذهن تون
بعد …
MJ.Pro
۱۰ مهر ۱۳۹۴وای که چقدر این مزدا دوس داشتنیست !
بیشتر از هر چیز عاشق طراحی های مزدا هستم . با این که بعضی وقت ها هموطنای مزدا توی طراحی واقعا بد عمل می کنن مزدا همیشه طراحی های درجه یکی داره .
بنظرم اگر نسل جدید مزدا ۳ یا مزدا۶ یا cx3 – cx5 وارد بازار ایران میشدن بی برو برگشت توی سگمنت خودشون موفق میشدن و احتمالا بازار کره ای ها کساد میشد .
امیر/007????
۱۰ مهر ۱۳۹۴کلا با مزدا حال می کنم هر چی باشه چه وانت مزدا و چه RX_7و8 .???? کره ای ژاپنی فرقی نداره ماشین باید با ابهت خوب و برو باشه کشور و قدمت فرقی نداره من یه مزدا سه داشتم خیلی خوووب بود حیف فروختمش
احمد باقری
۱۰ مهر ۱۳۹۴کار مزدا خوبه، ولی باید به پیشرفت و طراحیش توسعه بده تا از بقیه عقب نمونه.
آرماااان
۱۰ مهر ۱۳۹۴مزدا و میتسو درسته از بقیه هموطناشون کمی کوچیکترین،ولی مزدا طراحی های به روز و فوق العاده ای رو داره،من که عاشق مزدا ۶ م
یکی از بهتریناست توی کلاس و رنج قیمت خودش
امیدبرتر
۱۰ مهر ۱۳۹۴منظورتون از موتور دوار چیه؟
نوید جهرمی
۱۰ مهر ۱۳۹۴موتور وانکل
ی سرچ تو گوگل بزنی بهتره با شکل و عکس ببینی
vincent price
۱۰ مهر ۱۳۹۴آقای مهدی نیک سیرت دستت درد نکنه
از هر نظر عالی بود
در برخی نشریات گفته شده مزدا کازمو L10A/L10B
توسط ایتالیاییها طراحی شده . آیا این حرف درسته ؟؟
مهدی نیک سیرت
۱۰ مهر ۱۳۹۴سایت پترولیشس یکی از سایت های معتبر خودروهای کلاسیکه، طبق گفته ی این سایت طراحی این خودرو برخلاف مدل های هم دوره ای دیگه مثل تویوتا 2000GT بدون کمک خارجی طراحی شده و طراح اون Heiji Kobayashi بوده. البته میشه گفت این طراحی از طراحی های معروف اون دوره الهام گرفته ، خودروهایی مثل فورد تاندربرد و مخصوصا فراری 400 سوپرآمریکا که طراحی اون تو پینینفارینا انجام شده.
شاید این شباهت باعث شده که شک و شبهه ایجاد بشه.
http://www.petrolicious.com/driven-by-design-mazda-cosmo-110s
vincent price
۱۰ مهر ۱۳۹۴آقای نیک سیرت بابت توضیحات و ارائه لینک دستت درد نکنه
بالاخره شباهت طراحی و الهام گرفتن بین خودروهای مختلف وجود دارد
نوید جهرمی
۱۰ مهر ۱۳۹۴خیلی خیلی حیفه شرکتی ک نامش از اهورا مزدای سرزمین ما هس تو کشورخودمون جایگاهش اینطوریه. کاش همه محصولاتش با کیفیت و قیمت واقعیش عرضه میشد.
میلاد
۱۰ مهر ۱۳۹۴مزدا در خیلی از مواقع چند سال از زمان خودش جلوتره.
Ashkan
۱۰ مهر ۱۳۹۴یه چیزی که خیلی تو مزدا موج میزنه این طراحیشه که عینه میمیک صورت میمونه
اکثرآ تو مدل های این چند نسل گذشته هم یا لبخند زده یا اخم کرده
mohsen
۱۰ مهر ۱۳۹۴ممنون جناب نیک سیرت
سید مهران میرابوالقاسمی
۵ تیر ۱۳۹۶مزدا واقعا عالیه امیدوارم موتورهای دوار دوباره زنده بشن وانقلابی در صنعت خودرو بوجود بیارن.