بنتلی در سال ۲۰۲۰ یک صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد و مزدا هم چنین کاری را انجام خواهد داد. به منظور گرامی داشت یک قرن تجربه، مزدا حدود ۴۰۰ تصویر از تقریباً تمامی خودروهای مهم خود در طول این ۱۰۰ سال منتشر کرده و ما هم برخی از نمونههای موردعلاقه را تقدیم شما عزیزان میکنیم.
۱۰۰ سال پیش و در سال ۱۹۲۰ بود که مزدا حتی به تولید خودرو فکر هم نمیکرد. این کمپانی در آن زمان مزدا خوانده نمیشد بلکه یک تولید کننده چوبپنبه در هیروشیما بود که تویو کورک کاگیو نام داشت. در سال ۱۹۲۱ بود که جوجیرو ماتسودا این کمپانی را خریداری کرد. او شرکت موردبحث را در ابتدا به تولید کننده ابزارآلات و سپس به شرکت تولید خودرو بدل کرد. اولین خودروی تولیدی هم یک پیکاپ سه چرخ با نام مزدا گو بود که در سال ۱۹۳۱ خط مونتاژ را ترک نمود. مزدا حتی در آن زمان نیز خلاقیتهای زیادی به خرج داد و از جمله آنها میتوان به گیربکس ۴ سرعته در سال ۱۹۳۸ اشاره کرد که تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی میکرد.
مزدا پس از بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا تولید پیکاپ ها را از سر گرفت و اولین خودروی سواری خود یعنی مزدا R360 را در سال ۱۹۶۰ تولید نمود. از اینجاست که همان مزدای دوستداشتنی ما متولد شد…
مزدا در سال ۱۹۶۱ و زمانی که توافقی مهم با خودروساز آلمانی NSU برای ساخت پیشرانههای وانکل روتاری را امضا کرد چشمانداز خودرویی را تغییر داد. در سال ۱۹۶۷ بود که مزدا کاسمو اسپورت 110S به اولین خودروی تولیدی مجهز به پیشرانه روتاری بدل گردید و بعدا نزدیک به دو میلیون خودروی دارای پیشرانه روتاری همچون RX-4، RX-7 و RX-8 تولید شد. مزدا همچنین اولین خودروساز آسیایی بود که در سال ۱۹۹۱ توانست مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را قهرمان شود. این تنها لحظه در تاریخ لمانز است که یک خودرو با پیشرانه فاقد پیستون قهرمان شده است.
در سال ۱۹۸۴ نام کمپانی بهصورت رسمی به مزدا موتور کورپوریشن تغییر یافت و در سال ۱۹۸۹ بود که با معرفی مزدا MX-5 میاتا بار دیگر صنعت خودرو متحول شد. امروز چهار نسل از میاتا تولید شده و این خودرو پرفروشترین رودستر تاریخ نام گرفته است. در سال ۲۰۱۶ بود که میاتا مرز فروش یکمیلیون دستگاهی را رد کرد. این برند ژاپنی همچنان با تولید محصولات جدیدی همچون MX-30 به نوآوریهای خود ادامه میدهد.
آکیرا ماروموتو مدیرعامل مزدا گفته است:
از آنجایی که ما به ۱۰۰ سال دیگر نگاه میکنیم بنابراین همچنان به چالش کشیدن خود برای تولید محصولات، تکنولوژیها و تجارب منحصربهفرد ادامه خواهیم داد.
ارش
۱۸ بهمن ۱۳۹۸۱۰۰ سال ؟!!! عاشق مدلهای اسپورت دهه ۸۰ و ۹۰ مزدا هستم .هرچند دوباره طراحیهای مزدا جذاب و زیبا شدند.
امیر
۱۸ بهمن ۱۳۹۸تو همون دوران هم پراید ( مزدا ۱۲۱ ) رو طراحی کرد
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۳۹۸جداً که یه شرکت با شخصیت بالای ژاپنیه
نام مزدا که میاد همه دوستش دارند حتی اونهایی که به خودرو علاقه هم ندارند دوستش دارند ، بخثوص ما ایرانیها که مزدا نامی کهن در تاریخ ۲۵۰۰ ساله کشورمونه و آخرش نفهمیدیم نام مزدا برگرفته از اهورا مزداست یا فقط ما ایرانیها میل همیشه دویت داریم یه قضیه ای را بزرگ جلوه بدیم .
ما که حدود ۱۰ ساله یه مزدا b2000 داریم واسه شرکت ، با اینکه حدود ۵۰۰هزار کیلومتر بدون هیچ عیبی کار کرده روزانه دعا گوی شرکت مزدا و بهمن خودرو هستیم ، خدا پدرتونو بیامرزه .
آقا درسته حالمون از ایران خودرو سایپا و بقیه ایرانیها بهم میخوره اما خدایی در این سالها بهمن موتور نسبت به بقیه خوب عمل میکرده و حداقل با کیفیت تر از بقیه بوده ، ما که راضی هستیم با اینکه تکنولوژیش برای شاید ۴۰ سال پیشه اما فقط بنزین و روغن مصرف ماشین ما بوده اگر چشمش نزنیم و خدایی کولر و بخاریش حرف نداره بدن هیچ مشکلی زمستان تابستان را میگذرانیم .
MADJID
۱۸ بهمن ۱۳۹۸جالب بود ، در واقع پدر موتورهای وانکل فیلیکس وانکل و شرکت NSU هستن. مزدا هم این فناوری رو از NSU گرفت و به بهترین وجه تکامل داد.
parvaz
۱۸ بهمن ۱۳۹۸یه سوال که ذهن من درگیر کرده اینه که امروز کلی وانت مزدا ۲۰۰۰ دیدم تو خیابون و الانم این مطلب رو خوندم دیدم اولین محصول مزدا وانت بوده، چرا الان دیگه وانت یا پیکاپ تولید نمیکنه؟؟ یا میکنه من نمیدونم !!!
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۳۹۸parvaz عزیز
همین مزدا b2000 هم که شما در ایران میبینید در اصل ساخته و پرداخته شرکت فورد بوده که همون جریان پراید را با فروختن پلتفرم در پیش گرفته بودند .
در تولید وانت شرکتهایی مثل میتسوبیشی و تویوتا گوی سبقت را گرفته اند و مزدا بیشتر به سمت لوکس گرایی پیش رفته اما هنوز هم در بعضی بازارها پیکاپ و وانت تولید میکنه اما از هیچ نظری مثل قدیم قابل رقابت با هموطنانش نیست .
سال ۱۳۷۲ پدر من از شرکت پسته رفسنجان مزدا ۲۰۰۰ وارداتی سوپر سالن آلبالویی خریدند و میگفتند که اون زمان این خودروها مثل لکسوسهای امروزی لوکس و چشم نواز به حساب میامدند اما میگفتند همان زمان هم هایلوکس حدود ۷۰۰ هزار تومان گرانتر بود و خدایی هایلوکس های قرمز تک کابین مدل ۱۹۹۲ هنوز از هر نظر رو دست ندارند و من خبر دارم در زاهدان مدلهای تمیز هایلوکس دهه ۹۰ را تا ۳۰۰ میلیون خریداری و به عنوان کلکسیونی ارزشمند دست به دست میچرخوانند .
جداً خودروهای دهه ۹۰ میلادی تکرار نشدنی هستند از نظر سواری ، استهلاک ، مکانیکی ، زیبایی و سادگی رودست ندارند .
مزدا وانت تولید میکنه اما کمرنگتر از گذشته .
parvaz
۱۹ بهمن ۱۳۹۸جالب بود، ممنون از توضیحتون
MOHAMAD.n.r
۱۸ بهمن ۱۳۹۸سلام و ارادت
تولید میکنه به نام bt-50 که بیشتر در استرالیا و جنوب شرق اسیا عرضه میشه و در استرالیا هم خیلی طرفدار داره و افرودر خیلی قدری هست.
parvaz
۱۸ بهمن ۱۳۹۸درسته رفتم نگاه کردم ممنون، به عنوان یه خودروسازی که ریشه داره در وانت و پیکاپ سازی خیلی قابل هضم نیست چرا این سگمنت رو به این راحتی ازش چشم پوشی کرده
فرشاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۸هم اسمش قشنگه هم خودش
کاش بیشتر تو ایران فعالیت میکرد
SS
۱۸ بهمن ۱۳۹۸واقعا برندی هست که نمیشه دوستش نداشت
هیچ وقت توی ماشیناش کم نمیذاره و به تنهایی با R&D ده تا شرکت بزرگتر از خودش رقابت میکنه
دوستان از بهمن تعریف میکنن که مزدا 3 رو مونتاژ کرده اما به نظر من این کار فقط باعث شد مزدا هم به سرنوشت شوم مونتاژ در ایران دچار بشه و همچنان یک مدل دو نسل قبل با قیمت غیررقابتی و کیفیت پایین تر (در مقایسه با نمونه های وارداتی منطقه آزاد) به دست مشتری برسه. همچنین جلوی واردات مدل های دوست داشنی دیگه مثل مزدا 6، ام ایکس 5 و کراس اورهای این برند هم به علت انحصار گرفته بشه و برندهای کره ای در بازار یکه تازی کنن. برای من جالب اینجاست که خود شرکت بهمن هم حتی در صورت عدم امکان مونتاژ اقدام به واردات مدلهای دیگر از دبی مثل نمایندگی شرکتهای کره ای نکرد و این بازار رو به راحتی واگذار کرد.
Dante
۱۸ بهمن ۱۳۹۸جوجیرو ماتسودا بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانوادگی اش با کلمه مزدا، این نام را بر اولین محصول خود گذاشته است. بر پایه اظهارنظر وبگاه مزدا دلیل نامگذاری این شرکت این طور بیان شدهاست: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدنهای غرب آسیا است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به عنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد.[۳] [۴]
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۸مزدا را عشق است
سارا
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ماشین پلنگ صورتی هم ساخت مزدا بوده :))
علی
۱۱ دی ۱۳۹۹سوار ماشین پلنگ صورتی شدن سعادتی است که نصیب هر کسی نمی شود.خوشا به حالتان
Jalal zare
۵ آبان ۱۴۰۱مزدا وانت اگه تو کشور ما قطعاتش رو خراب نمیکردن اگه تولیدش ادامه داشت رو دستش نبود.مخصوصا اگه شاسی بلندش تولید میشد واویلا بود