کراساور ۳ ردیفه مزدا، آخرین مدل در خط تولید این کمپانی است که زبان طراحی «کودو» را دریافت میکند؛ موضوعی که ظاهر خوبی نیز برای این خودرو ایجاد کرده است. CX-9 جدید که در نمایشگاه اتومبیل لسآنجلس ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شده، بسیار جذاب، بزرگ و با اعتماد به نفس به نظر میرسد. همانند ولوو XC90، مدل ۲۰۱۶ از CX-9 نیز دارای یک کاپوت بلند است تا بیشتر از اینکه یک «کراساور حجیم» را نشان دهد، چهره یک «واگن قدبلند» را به نمایش بگذارد.
طول CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلیمتر کمتر است؛ ولی در عین حال، فاصله محوری بزرگتر منجر به پیشآمدگیهای کوچکتر در بدنه شده است. همچنین چرخهای این خودرو در حالت استاندارد به صورت ۱۸ اینچی هستند و البته، از آپشن چرخهای ۲۰ اینچی نیز میتوان استفاده کرد. موتور ۳/۷ لیتری V-6 در CX-9 قدیمی بازنشسته شده و جای خود را به یک موتور کاملاً جدید ۲/۵ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر داده است. این اولین موتور «اسکایاکتیو» توربوشارژر مزدا محسوب میشود. البته کمپانی مزدا همیشه هدفهایی واقعگرایانه برای محصولات خود درنظر میگیرد و بر این اساس، در مورد موتور ۲/۵ لیتری جدید، از تنظیمات برای حداکثر اسببخار خبری نیست. مطابق گفته مزدا، طراحی این موتور با درنظر گرفتن دنیای واقعی و برای دنیای واقعی انجام گرفته است؛ جایی که رانندههای شاسیبلندهای ۳ ردیفه به پایینبودن پیک گشتاور علاقه دارند. به این منظور، از یک توربوشارژر نسبتاً کوچک و با فشار ۱۷.۴ psi برای رسیدن این موتور (با نسبت فشردگی ۱۰.۵:۱) به حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه استفاده شده است.
در همین حال، عدد مربوط به اسببخار موتور توربوی CX-9 چندان بالا نیست. این موتور با استفاده از سوخت اوکتان ۹۳ در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه، قدرتی برابر ۲۵۰ اسببخار تولید میکنند. اگر از سوخت معمولی با اوکتان ۸۷ استفاده شود، این قدرت به ۲۲۷ اسببخار کاهش خواهد یافت. البته این احتمالاً یک حرکت هوشمندانه در این شاسیبلند ۳ ردیفه است؛ چرا که رانندگان چنین خودروهایی معمولاً از تمام قدرت موتورهای بزرگ خود استفاده نمیکنند. پیک گشتاور پایین به مزدا اجازه استفاده از یک توربوشارژر کوچکتر داده است. در نتیجه، این توربوشارژ میتواند سریعتر به کار بیفتد؛ چیزی که در این نوع موتور، اهمیت بسیار زیادی دارد. از عناصر کمککننده به توربوشارژر تکاسکرال، یک مانیفولد اگزوز ۴-۳-۱ است که تخلیه اگزوز را تشدید میکند؛ ولی در همین حال، با استفاده از یک سری سوپاپها در دور موتور زیر ۱۷۰۰، گازهای اگزوز را با کانالهایی با قطر کم به سمت توربو هدایت میکند و سرعت جریان هوا را افزایش میدهد. مطابق گفته مزدا، CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی، حدود ۱۱۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. با این حال، موتور ۲/۵ لیتری هنوز وزن زیادی برای خودرو ایجاد میکند و همچنین، با توجه به ساز و کاری که در بالا گفته شد، این موتور در اغلب اوقات و در هنگامی رانندگی عادی، تحت القای اجباری خواهد بود. شاید به همین نوع دلایل است که مصرف سوخت بسیاری از موتورهایی که حجم آنها کاهش یافته و توربوشارژر به آنها اضافه شده، افزایش مییابد. البته مزدا برای مقابله با این موضوع، از یک سیستم EGR (چرخه دوباره گاز اگزوز) برای کاهش درجه حرارت محفظه احتراق استفاده کرده و به سراغ مصرف سوخت بیشتر نرفته است. در نتیجه، مطابق چیزی که مزدا میگوید، اعداد و ارقام مربوط به مصرف سوخت، نهتنها در بالاترین سطح کلاس خود طبق برآورد EPA قرار دارند، بلکه در دنیای واقعی نیز عملکردی خیرهکننده را نشان میدهند. مزدا CX-9 مدل ۲۰۱۶ به صورت انحصاری با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ارائه میشود. همچنین سیستم دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد است، ولی امکان انتخاب یک دیفرانسیل تمامچرخ متحرک نیز وجود دارد. ردیف دوم صندلیها قابلیت حرکت به سمت جلو را دارد تا امکان ورود به ردیف سوم فراهم شود. البته فضای ردیف سوم چندان کم نیست و این صندلیها گنجایش حضور بزرگسالان را نیز دارند.
مزدا در همین حال، عایقکاری صدا به وزن ۲۴ کیلوگرم برای CX-9 انجام داده است؛ چیزی که باعث شده نویز داخل کابین به میزان ۱۲ درصد در سرعتهای بزرگراهی کاسته شود.
بهار ۲۰۱۶، باید منتظر ورود این مدل جدید مزدا به بازار بود.
عالیه،ژاپنیها ک کلن کیفیتشون عالیه فقط طراحیشون چنگی به دل نمیزنه،ولی مزدا ژاپنی ارزون با کیفیت با طراحی جذاب و همچنین نیسان،البته لکسوسو اینفینیتیم طراحیاشون خوبه ولی جزو لوکساند.
عجب حرفی زدیا. لکسوس NX یا RX مدل 2016 که از این زیباتره. کیفیت هم که فوق العاده. اصولا عظمت شرکت تویوتا در برابر مزدا مثه برتری تیم فوتبال آرژانتین در برابر مثلا اسلواکی است. شرکت برتر دنیا از نظر ارزش در بین خودروسازها و هفتم کل. مزدا دهم خودروسازها و هشتادم جهان. اختلاف یکم زیاده!!!
حرف شما درست تویوتا رتبه بهتری داره ولی باید به نسبت کارخونهاش و تولیداتش در نظر بگیری تویوتا تو خیلی کشورا اکـثر کشورا نمایندگی داره ولی مزدا اینطور نیست ی نمونش کشور خودمون من کشورایی ک تا حالا رفتم کشوری نبوده ک توش تویوتا ندیده باشم و نمایندگی نداشته باشه ولی مزدا را شده این خودش تو فروش اثر میزاره مزدا خیلی جایزه تو طراحیو کیفیت اورده و با قیمت یکسان با تویوتا طراحی و امکانات بهتری بعضن ارایه میده این عامل گستردگی نمایندگی هم تاثیر گذاره ولی هر دوشون عالیند بازم ممنون به خاطره دیدگاهتون.
احسنت.واقعا بی نقصه از همه رقباشم چندین پله بالاتره بلاخره یه خودرو ساز اون کاریو که میخواستم انجام داد در کل اگه بگذاریش واسه نقد و بررسی ماشینی پیدا نمیشه که بشه گفت به جای این بخریش بهتره من که مدلی رو سراغ ندارم
این کجا طرح های تویوتا کجا این شرکت مزدا و نیسان توجه کردین به بدنه هاشون دستگاه پرس جدید آوردم فک کنم از حالت تیزی در اومده همه ی بدنه هاشونو خم میدن واقعا زیبا میشه بدنه گرد ابهت ماشین رو دوچندان میکنه و البته واقعا در آوردنش کار هرکسی نیست باید در مقابل ضربه و ارتعاشات امتحان بشه که ضعف نداشته باشه ولی اگه یه بار تصادف کنی کار ماشین تمومه
برنامه سایپا برای پراید 2017: در راستای احترام به حقوق مصرف کنندگان عزیز و ایجاد تنوع در بازار داخلی و رقابت جدی در بازارهای جهانی و تولید محصولی همگام با اخرین تکنولوژی روز اروپا…پراید با چراغ های تیبا رونمایی میگردد…قیمت 35 ملیون… بزرگراه تورا میخواند…سایپا خیلی مطمئن!
د آخه مزدا جون قربونت برم توی کراس اور هم اینقدر ارتفاع ماشین کم؟؟؟؟؟کلا مزدا با ارتفاع مشکل داره پسر داییم یه مزدا سه داشت بیرون نمیاوردش کلا چون کفش دائم میگرفت…خب کمک فنر ها رو بادی کنه لاقل تنظیم ارتفاع داشته باشه بشه ارتفاع رو تنظیم رد.چه اجباریه اینقدر ارتفاع کم باشه؟؟؟؟rx-7 که نیست…کراس اوره خیر سرش.این تنها بدی مزدا مخصوصا در ایران هست
در وصف این ماشین میشه فقط گفت….اووووف عجبب چیزیه…کلا مزدا از همون 323 تا 3نیو که ما دیدیمو(تو ایران منظورمه) و مدلای مزدا 6 و شاسی بلندش همیشه عالی بوده… همیشه حرفی واسه گفتن داره و شاید پشت سر بی ام دبلیو و بنز محبوب ترین ماشین باشه تو ایران
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۴طراحی های مزدا بین ژاپنی ها رو دست نداره! فوق العاده زیبا و چشم نواز کار شده.
مزدا و نیسان رو از نظر طراحی واقعا دوست دارم.
MehdiTurbo
۳۰ آبان ۱۳۹۴عالیه،ژاپنیها ک کلن کیفیتشون عالیه فقط طراحیشون چنگی به دل نمیزنه،ولی مزدا ژاپنی ارزون با کیفیت با طراحی جذاب و همچنین نیسان،البته لکسوسو اینفینیتیم طراحیاشون خوبه ولی جزو لوکساند.
AliZeus
۳۰ آبان ۱۳۹۴جالب اینجاست که تویوتا با اون عظمت و دم و دستگاه، از طراحی یک دهم همچین ماشینی عاجزه!! در عجبم!
رامتین
۳۰ آبان ۱۳۹۴عجب حرفی زدیا. لکسوس NX یا RX مدل 2016 که از این زیباتره. کیفیت هم که فوق العاده. اصولا عظمت شرکت تویوتا در برابر مزدا مثه برتری تیم فوتبال آرژانتین در برابر مثلا اسلواکی است. شرکت برتر دنیا از نظر ارزش در بین خودروسازها و هفتم کل. مزدا دهم خودروسازها و هشتادم جهان. اختلاف یکم زیاده!!!
Ashkan
۳۰ آبان ۱۳۹۴ناموسآ اینجا گفت تویوتا نه لکسوس
مطمئن باش اگه مزد برنده لوکسی داشته تو طراحی غوغا میکرد
Mehdi TuRbO
۲ آذر ۱۳۹۴حرف شما درست تویوتا رتبه بهتری داره ولی باید به نسبت کارخونهاش و تولیداتش در نظر بگیری تویوتا تو خیلی کشورا اکـثر کشورا نمایندگی داره ولی مزدا اینطور نیست ی نمونش کشور خودمون من کشورایی ک تا حالا رفتم کشوری نبوده ک توش تویوتا ندیده باشم و نمایندگی نداشته باشه ولی مزدا را شده این خودش تو فروش اثر میزاره مزدا خیلی جایزه تو طراحیو کیفیت اورده و با قیمت یکسان با تویوتا طراحی و امکانات بهتری بعضن ارایه میده این عامل گستردگی نمایندگی هم تاثیر گذاره ولی هر دوشون عالیند بازم ممنون به خاطره دیدگاهتون.
sina
۳۰ آبان ۱۳۹۴احسنت.واقعا بی نقصه از همه رقباشم چندین پله بالاتره
بلاخره یه خودرو ساز اون کاریو که میخواستم انجام داد
در کل اگه بگذاریش واسه نقد و بررسی ماشینی پیدا نمیشه که بشه گفت به جای این بخریش بهتره من که مدلی رو سراغ ندارم
وحید
۳۰ آبان ۱۳۹۴خدا قسمت کنه یکی از اینا رو از نزدیک ببینیم گرفتن پیشکش
امین آریامن
۳۰ آبان ۱۳۹۴طراحیش به آدم ارامش میده …کلا ماشینای مزدا خیلی اروم و متین به نظر میان
ali ayat
۳۰ آبان ۱۳۹۴این کجا طرح های تویوتا کجا این شرکت مزدا و نیسان توجه کردین به بدنه هاشون دستگاه پرس جدید آوردم فک کنم از حالت تیزی در اومده همه ی بدنه هاشونو خم میدن واقعا زیبا میشه بدنه گرد ابهت ماشین رو دوچندان میکنه و البته واقعا در آوردنش کار هرکسی نیست باید در مقابل ضربه و ارتعاشات امتحان بشه که ضعف نداشته باشه ولی اگه یه بار تصادف کنی کار ماشین تمومه
امین آریامن
۳۰ آبان ۱۳۹۴برنامه سایپا برای پراید 2017:
در راستای احترام به حقوق مصرف کنندگان عزیز و ایجاد تنوع در بازار داخلی و رقابت جدی در بازارهای جهانی و تولید محصولی همگام با اخرین تکنولوژی روز اروپا…پراید با چراغ های تیبا رونمایی میگردد…قیمت 35 ملیون…
بزرگراه تورا میخواند…سایپا خیلی مطمئن!
محمد
۳۰ آبان ۱۳۹۴آخه یه کمپانی چقدر میتونه دوست داشتنی باشه؟ مزدا عالیه :)
american and japan
۳۰ آبان ۱۳۹۴د آخه مزدا جون قربونت برم توی کراس اور هم اینقدر ارتفاع ماشین کم؟؟؟؟؟کلا مزدا با ارتفاع مشکل داره پسر داییم یه مزدا سه داشت بیرون نمیاوردش کلا چون کفش دائم میگرفت…خب کمک فنر ها رو بادی کنه لاقل تنظیم ارتفاع داشته باشه بشه ارتفاع رو تنظیم رد.چه اجباریه اینقدر ارتفاع کم باشه؟؟؟؟rx-7 که نیست…کراس اوره خیر سرش.این تنها بدی مزدا مخصوصا در ایران هست
محمدرضا777
۳۰ آبان ۱۳۹۴نه واقعا میخوان بدونم اگه اینا ماشین میسازن چطور روشون میشه داخل کشور لگن سازها رو خودرو ساز خطاب کنند..خدایا نجاتمون بده از این مملکت..
احمد باقری
۲ آذر ۱۳۹۴ماشین خوبی از آب در اومده.
shahin
۱ بهمن ۱۳۹۴در وصف این ماشین میشه فقط گفت….اووووف عجبب چیزیه…کلا مزدا از همون 323 تا 3نیو که ما دیدیمو(تو ایران منظورمه) و مدلای مزدا 6 و شاسی بلندش همیشه عالی بوده… همیشه حرفی واسه گفتن داره و شاید پشت سر بی ام دبلیو و بنز محبوب ترین ماشین باشه تو ایران
بابک
۱۹ خرداد ۱۳۹۵اغا عالیه حرف نداره…اومده ایران ؟اگه اره قیمتش حدودا چند میتونه باشه؟
ali aaaa
۲۸ آبان ۱۳۹۵سلام cx 9 کی ب بازار میاید؟ قیمتش ب پول ایران چقدر است؟
ممنون