امکانات رفاهی مناسب، تجهیزات ایمنی فوقالعاده و طراحی بینظیر بخشی از محاسن نسل تازه مزدا ۳ به شمار میروند.
سال ۱۳۸۶ بود که نخستین نسل مزدا ۳ وارد شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. مدل بعدی این سدان در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن به دست مردم رسید اما در زمان عرضه با مشکلات متعدد روبهرو شد. نسخههای مختلف این خودرو بهخاطر نام مزدا و بر دوش کشیدنِ برچسب یک خودروی ژاپنی مورد توجه خریداران قرار گرفتند و ثابت کردند که استحقاق تعریفوتمجیدها را هم دارند.
اما در دهه ۹۰ خورشیدی، روند ورود نسلهای بعدی مزدا ۳ با مشکل روبهرو شد. تا اینکه سرانجام و با معرفی طرح واردات خودروها دستدوم، راه برای نسخه جدید این خودرو هم باز شد تا به کشورمان بیاید. هر چند این ورود هم با کموکاستی انجام شده اما نوید حضور یک بازیکن قدرتمند را در بازار خودروهای چندمیلیارد تومانی میدهد؛ خودرویی که میتواند بسیاری از محصولات شرقی و غربی را به چالش بکشد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی، امکانات، ایمنی و ارزش خرید مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی خواهیم پرداخت.
مشخصات فنی مزدا ۳ ۲۰۲۴
پیشرانه
نسل ۲۰۲۴ مزدا ۳ که تنها در یک نسخه موسومبه «پرمیوم ادیشن» به بازار ایران عرضه میشود، توسط کارخانه مشترک مزدا و چانگان در کشور چین تولید شده است. این خودرو با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که توان تولید ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. تمام قدرت این پیشرانه ۱۶ سوپاپ که از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی خودکار به چرخهای جلو منتقل میشود، میتواند ۵ سرنشین مزدا ۳ ۲۰۲۴ را در عرض ۸.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
ابعاد
مزدا ۳ ۲۰۲۴ بهعنوان یک خودروی سدان شهری سایز متوسط شناخته میشود که ابعاد بدنه آن در جدول زیر و برحسب میلیمتر شرح داده شده است:
طول | ۴,۴۶۰ |
عرض | ۱,۷۹۵ |
ارتفاع | ۱,۴۰۰ |
فاصله محوری | ۲,۷۲۵ |
این سدان خانوادگی جدید که صندوق عقبش برابر ۲۵۰ لیتر فضای حمل بار دارد، ۱,۴۹۳ کیلوگرم وزن دارد و میتواند با تکیهبر گنجایش ۵۱ لیتری باک بنزینش، مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ تا ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه کند. این عملکرد صرفا با تکیهبر موتور بنزینی بوده و مزدا ۳ ۲۰۲۴ از هیچگونه سیستم کمکپیشرانه برقی سود نمیبرد.
امکانات مزدا ۳ ۲۰۲۴
امکانات رفاهی
وقتی حرف از خودروی خارجی باشد، دید ما نسبتبه سطح امکانات و کیفیت ادوات داخلی مثبت میشود؛ مگر اینکه سازنده به نحوی در خرابکردن اعتبار خود موفق شود. خوشبختانه، مزدا ۳ ۲۰۲۴ در حفظ این اعتبار کوشا بوده و با ارائه گستره مناسبی از امکانات، برای ژاپنیها حفظ آبرو کرده است. ازجمله امکانات رفاهی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی مرکزی مجهز به سیستم اطلاعات-سرگرمی مزدا کانکت
- اپل کارپلی و اندروید اوتو
- نور روشنایی روز
- چراغهای خودکار
- دوربین ۳۶۰ درجه
- دوربین عقب
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت بدون کلید
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- صندلیهای برقی ردیف جلو
- روکش چرمی صندلیها
- آینهبغلهای برقی مجهز به گرمکن
- سانروف
- شارژر بیسیم گوشی هوشمند
- ترمز دستی برقی
- پدال شیفترهای پشت فرمان
ناگفته نماند که کابین دیجیتال-آنالوگی این خودرو طراحی بسیار زیبایی دارد و با ترکیب مناسب المانهای دیجیتالی و فیزیکی، میتواند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. فرمان این خودرو هم به دکمههای کنترلی متنوعی مجهز شده تا کاربری با سیستم ناوبری و کامپیوتر خودرو را برای راننده راحتتر کند.
امکانات ایمنی
ایمنی یکی از مهمترین بخشها در خودروهای برند مزدا به شمار میرود. سازنده این خودرو در همکاری با خودروساز چینی هم به اصول خود پایبند بوده و به تمام فاکتورهای لازم برای تولید خودرویی ایمن توجه کرده است. ازجمله امکانات ایمنی مزدا ۳ ۲۰۲۴ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کیسههای هوا جلو و جانبی
- کروز کنترل هوشمند
- دستیار هوشمند سرعت
- کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری
- کنترل کشش (TCS)
- کنترل پایداری (ESC)
- رادار نقطه کور و ترافیک روبهرو
- رادار تغییر لاین با هشدار رانندگی بین خطوط
- رادار برخورد از جلو
- دوربین دید عقب
- سنسور فشار باد تایر
- سیستم خوانش علائم تابلو
- سیستم پایش حالت و خستگی راننده
البته مزدا ۳ ۲۰۲۴ برای ترمز گرفتن هم از ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و توزیع نیروی ترمز بهرهمند شده است. مزدا برای اطمینان خاطر مشتریانش از ترمز کمکی و اضطراری هم در این خودرو استفاده کرده است تا عملکرد ایمن آن را تضمین کند. ناگفته نماند که ترمز پارک مزدا ۳ ۲۰۲۴ برقی است.
مزایا و معایب مزدا ۳ ۲۰۲۴
میتوان از برند مزدا انتظار بالایی داشت. هر چند این خودروسازی ژاپنی در همکاری با چانگان خودروی صادراتیاش را توسعه داده است اما در انتخاب شریک خود محتاط بوده یکی از برندهای بهنام چینی را انتخاب کرده است.
مزایا
پس میتوان به کیفیت ساخت مزدا ۳ ۲۰۲۴ هم امیدوار بود. استفاده این خودرو از طراحی چشمنواز، پیشرانه خوشساخت اسکایاکتیو مزدا و مصرف سوخت مناسب از جمله مزایای این خودرو محسوب میشوند که در کنار تجهیزات ایمنی بالا و یک سری امکانات رفاهی پایه میتواند نیاز هر خانوادهای را برطرف سازد. ناگفته نماند که طراحی کابین هم به بهترین شکل انجام شده است.
معایب
نبود امکان انتخاب موتور یا حضور پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ و نسخه ۲.۵ لیتری این خودرو در کشور کمی ناامید به نظر میرسد؛ هر چند که مدل کنونی هم احتمالا از عملکرد مناسبی برخوردار خواهد بود. با توجه به ساختاری که این خودرو دارد، فضای ردیف دوم آن برای سرنشینان نسبتا بلندقامت چالشبرانگیز خواهد بود؛ مزدا ۳ در میان رقبای خود هیچگاه از بزرگترین و جادارترین کابین بهرهمند نبوده است.
قیمت مزدا ۳ ۲۰۲۴
نسخه پرمیوم ادیشن درحقیقت باید مجهزترین نمونه مزدا ۳ ۲۰۲۴ در بازار کشور باشد؛ هرچند که تنها نسخه موجود به شمار میرود! با نگاهی به رقبای این خودرو مانند تویوتا کرولا، هیوندای الانترا و… میتوان حدس زد که قیمت نهایی این خودرو هم در بازار از مرز ۲.۵ میلیارد تومان عبور کند. از آنجا که خودروی مزدا از آپشنهای بیشتر و موتور قویتر بهرهمند شده است، انتظار داریم که مزدا ۳ ۲۰۲۴ آفتابخودرو هم با نرخ حدودی ۳ میلیارد تومان به دست مشتریان برسد. نظر شما درباره خودروی تازه مزدا در بازار ایران چیست؟ آیا این سدان خوشآتیه هم در میان رقبا به استانداردی تازه تبدیل میشود؟
net
۶ دی ۱۴۰۳چراغ عقب رنگش سفید هست بد شده اگر رنگش قرمز زرشکی بود بهتر میشد. خط استیل زیر چراغ جلو و جلوپنجره بد هست
mmd@
۶ دی ۱۴۰۳خوشگله قیمتش خوبه نسبت به ساختش علیه با اون امکاناتش خوبه مگه میخوایم باهاش چه کنیم به فکر قدرت نباشین هیچ کدوم وارداتیا قدرت ندارن 😐 میگن سیویک تایپ ار میاد با پژو فقط پژو نسخه قویش بیاد🙂
کیان
۶ دی ۱۴۰۳مزدا نیو مدل ۹۸ را دارن حدود ۳ قیمت میدن و … (صفر)
اگر این واقعا با قمیت حتی ۳۵۰۰ بالاتر از کرولا ۱۸۰۰ هیبرید قیمت بخوره بنظرم میتونه شانس خوبی برای مصرف کننده باشه.
کولول خودرو شناس
۶ دی ۱۴۰۳منظورت تو بازاره؟
چون تو سامانه که ۲ و نیمه
کیان
۶ دی ۱۴۰۳بله قطعا در بازار
کرولا حدود ۳ هست
مزدا نیو هم حدود ۳ متاسفانه صفر ۹۸
این اگر سه و نیم بشه خوبه
میدونم این قیمتها همش اجحاف و زور هست، ولی بر حسب قیمت بازار و … متأسفانه بنظرم ۳ و نیم خوبه
NAVID@@98
۶ دی ۱۴۰۳در همین بازار بده دیگه همین بده
برحسب و اینا هم همش برنامه دلالان کثیف و دزده که در ترکیب با مدیریت آشغال نکبت و از بیسوادی بعضی مردم هم مزید بر علت میشه پس بده بساط این وضعیت ظلم افتضاح هم با این فرمون قطعا برچیده میشه که قبل اینم گفتم اگه در این مورد بگیم پشتبندش باید اینام گفته شه که این از جمله بدبختی هاست
NAVID@@98
۶ دی ۱۴۰۳نه اتفاقا این از بدبختی هاست که باید بساط این وضعیت برچیده بشه و میشه با این فرمونی که میره تو ایران که بعضی مردم بیسواد و دلال های دزد کثیف این موارد رو رقم میزنند
قیمت ماشینی که خیلی کمتر از اینا باید باشه
این رو میگم چون میدونم مزدا۳ نیو چیه و الان با این مدل و کارکرد های قابل پیشبینی باید چند فی بخوره
به اینا هزینه های نگهداری هم که اضافه بشه عمق ماجرا بد تر هم میشه کسی هم که بگه اینا کم هزینست و … یا نداشته و نداره یا هموناست که گفتم !
𝐀𝐥𝐢
۶ دی ۱۴۰۳عاشق طراحی های مزدام مخصوصا داخلش یه حس خوبی بهم میده
Galant.VR4(JDM)
۶ دی ۱۴۰۳گرونس دادا نمیصرفد
البته نه برای قشر وصل و قوی جامعه نه مردمی که حقوق اداره کار نهایت 12 میلیونه
محمد ب
۶ دی ۱۴۰۳سلام آقا اعداد قدرت و گشتاور موتور درستن؟
اشکودا عشق مردم ترکیه
۶ دی ۱۴۰۳مزدا خداست ولی اگه 3 میلیارد. داشتم ماشین نمیخریدم
IRI
۶ دی ۱۴۰۳باید ماشین هایی مثل این رو یا مثلا تویوتا کمری رو با خیلی تیراژ بالا وارد کنن تو قیمت همه ی ماشین ها اثر میذاره
Galant.VR4(JDM)
۶ دی ۱۴۰۳ممکنه توی رنج و کلاس خودش تاثیر بزاره وگرنه با توجه به محدوده قیمتی تاثیرش هیچ ربطی به خودروهای رنج بالا و پایین نداره
IRI
۶ دی ۱۴۰۳باید ماشین هایی مثل این یا مثلا تویوتا کمری رو با خیلی تیراژ بالا وارد کنن. تو قیمت همه ی ماشین ها اثر میذاره .
ماشین حساب
۶ دی ۱۴۰۳مزدا ماشین فوق العاده جذاب و با کیفیتیه فقط سیستم سوخت رسانی اسکای اکتیو با بنزین بی کیفیت داخلی همخوانی نداره ، نسبت تراکم سیلندر این ماشین بین ۱ به ۱۴ تا ۱۸ هست یعنی مخلوط بنزین و هوا در یک هیجدهم انتهایی سیلندر منفجر میشه لذا با بنزین بی کیفیت ایران عملکرد سیلندر ها و سوپاپها مختل شده و موتور رو بشدت آسیب میزنه
برای روشن تر شدن موضوع نسبت تراکم سیلندر ۲۰۶ تیپ ۵ یک به ۱۰/۵ هست
Siyavash
۶ دی ۱۴۰۳فکر نمیکنم زیر ۴ تومن بدن دست مردم..
Taha Ayoobi
۶ دی ۱۴۰۳طراحیش خیلی عالیه
از تکنولوژی اسکای اکتیو مزدا هم خوشم میاد
MjM
۶ دی ۱۴۰۳میون طراحی های زشت و کریه این روزها تو مزدا باش!
Jalil
۷ دی ۱۴۰۳من اصل ژاپنی اینو در آمریکا دارم اما داده چین بسازه بدرد نمیخوره با این قیمتهای کذایی
Dariush
۷ دی ۱۴۰۳احیانا قدرت و گشتاور ماشین و اشتباه نزدین؟
ظاهراً نسخه ۲ لیتری و وارد کردن اما شما قدرت و گشتاور نسخه ۲/۵ لیتری و نوشتی
شایدم من اشتباه میکنم
nima.jdm
۸ دی ۱۴۰۳نه درسته
nima.jdm
۸ دی ۱۴۰۳طراحیش خیلی زیباس
ناتانائیل
۹ دی ۱۴۰۳من آخر آرزوی مزدا رو به گور می برم 🥺
علیرضا مطبوعی
۱۵ دی ۱۴۰۳نه عزیز ایشالله صاحبش میشی من دارم مزدا بدیش اینکه تسخیر کننده ست منو که ۱۶ سال تسخیر خودش کرده امیدوارم بهترین رنگش رو بخری داداش
علیرضا مطبوعی
۱۵ دی ۱۴۰۳اگه با این اسب بخار و گشتاور به ایران وارد بشه فکر نمیکنم کسی دنبال سدانهای دیگه در این سگمنت بره مزدا ماشین کم استهلاک قوی بی آزار و واقعا وفاداریه واقعا کم از تویوتا نیست من ۱۶ ساله دارم واقعا بی نظیره فقط سروبس دوره ای وسلام و تمام وفاداریش رو بهت اثبات میکنه
ولی صحبت از ۱۵۵ اسب و ۲۰۲ نیوتن متر میشه که اونم خوبه نمیدونم کسی هست توضیحی در این مورد بده