مزدا در حال گرامیداشت چهلمین سالگرد تولید خودروی نمادین RX-7 است، یک خودروی تاریخی با پیشرانه روتاری که به تغییر تصویر ذهنی این برند ژاپنی در سراسر جهان کمک شایانی نمود.
در سال ۱۹۷۸ بود که مزدا اولین نسل RX-7 را در خانه رونمایی کرد. این خودروی دو درب اسپورت از پیشرانه جمعوجور اما قدرتمند روتاری استفاده میکرد که مزدا میتوانست آن را در ارتفاعی پایین و نزدیک به بخش عقب نصب کند و همین امر باعث بهبود هندلینگ خودرو میشد. این پیشرانه ۱.۲ لیتری توئین روتاری قدرت ۱۰۳ اسب بخاری داشت و ردلاین آن از دور ۷ هزار پیشرانه آغاز میشد.
نسل اول RX7 FB از استقبال فوقالعاده زیادی برخوردار شد و بیش از ۴۷۰ هزار دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد. خودروی اسپورت و روتاری مزدا بازخوردهای خوبی نیز از اصحاب رسانه دریافت کرد. مجله کار اند درایور این خودرو را در لیست بهترینهای خود قرار داد. سه نسل مزدا RX-7 در کل فروش بیش از ۸۰۰ هزار دستگاهی را تجربه نمودند.
این خودروساز ژاپنی دومین نسل FC RX-7 را در سال ۱۹۸۵ و با پیشرانه توربو معرفی کرد. این خودرو با پیشرانههای تنفس طبیعی و توربو در دسترس بود و مدلهای آمریکای شمالی در ابتدا خروجی ۱۴۶ اسبی و در نهایت قدرت ۱۸۲ اسب بخاری داشتند. مدلهای توربوی سایر بازارها با پیشرانهای ۲۱۵ اسبی ارائه میشدند.
اما نمادینترین نسل این خودرو که با کد FD شناخته میشود در سال ۱۹۹۲ شد و تا سال ۲۰۰۲ در خط تولید باقی ماند. درحالیکه نسل پیشین از پورشه ۹۴۴ الهام گرفته بود اما نسل سوم دارای طراحی مدرنی بود که حتی این روزها نیز جذاب به نظر میرسد.
زیر کاپوت سومین نسل این خودروی اسپورت پیشرانه روتاری 13B توئین توربویی قرار داشت که خروجی آن از ۲۵۲ اسب شروع شد و در نهایت به ۲۸۰ اسب بخار رسید. این پیشرانه عملکردی تناوبی داشت به این معنی که توربوی کوچکتر بوست خود را در دورهای پایینتر ارائه میکرد ولی توربوی بزرگتر در دورهای حدود ۴۵۰۰ به کار میافتاد.
آیا مزدا در آینده نسل بعدی RX-7 را تولید خواهد کرد؟!
Ehsan gt3
۳۱ خرداد ۱۳۹۷باسلام و باتشکر از آقای احمدزاده
Rx7 یکی از خودروی عشقی که هیچوقت قدیمی نمیشه اسطوره تمام نشدنی هنوزم فوق العاده زیباست
جالبه باموتور ۱.۳ لیتری توربو تا۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می کرده البته موتور های روتاری پیستون ندارن و طرز کارشون متفاوته
مزدا یه مدل مسابقه ای برا لمانز داشته به اسم ۷۸۷b با موتور ۲.۳ لیتری روتاری ۷۰۰ اسب بخار قدرت داشته و صدای فوق العاده زیبایی تولید می کرده
Abbas us.c
۳۱ خرداد ۱۳۹۷RX7 واقعا خوش درخشید ولی از رقیبایی همچون سوپرا و اسکایلاین قافل نشیم اونا هم فوق العاده بوده.مخصوصا سوپرا با موتوره 2jz-gte که ارزوی هر تیونری هست این موتور
حسین دهمرد
۳۱ خرداد ۱۳۹۷حدودا ده سال پیش که با دکتر فردیناند وانکل آلمانی و موتورهای وانکل آشنا شدم فکر میکردم تا الان انقدر پیشرفت میکنن که با پیستونی ها جایگزین بشن ولی مثل اینکه آینده ای ندارن . وگرنه مطمئنن خود آلمانی ها ازش استفاده میکرن.خیلی دوست داشتم همه گیر بشه ولی انگار این رویا ناشدنیه چون در دوران گذار به الکتریکیها هستیم و همه چی داره برقی میشه
حسین وی
۳۱ خرداد ۱۳۹۷سال 1985 و 215 اسب از یه ماشین 1.2 لیتری !
مزدا قابل ستایشه
Ardalan
۱ تیر ۱۳۹۷یادش بخیر تو آندر گراند دو بود فک کنم خیلی باهاش حال میکردم تو بازی هم صدای موتور متفاوت و باحالی داشت