جدیدترین خودروی وارداتی با پیشرانه هیبرید و مدل تمام برقی، عرضه میشود. مزدا EZ-6 هم از نظر قوای محرک و هم طراحی، برای مخاط ایرانی جذاب خواهد بود.
پیشتر اعلام شده بود گروه بهمن، مزدا ۳ جدید را وارد ایران خواهد کرد؛ اما ظاهرا آفتاب خودرو موفق شده برای ورود مزدا ۳ سدان و کراس اور CX30 و EZ6 مجوز بگیرد.
مزدا یکی از خودروسازان برجستهی دنیا و برند باسابقهی ژاپنی است. بعد از نیسان و تویوتا و هوندا که سهگانهی بزرگترین شرکتهای خودرویی ژاپن را تشکیل میدهند؛ برندهای مزدا و سوزوکی و سوبارو دیده میشوند که البته باکیفیت و سودآور هستند. از سویی دیگر، تقریبا تمام خودروسازان ژاپنی محصولات اصلی برای کشورهای متمول و خودروهای ارزانقیمت مخصوص مناطق کمترتوسعه یافته مثل امریکای جنوبی و هند و شرق آسیا دارند. به همین دلیل شرکتهای مثل مزدا، کارخانههای متعدد در چین، ویتنام، هند و مکزیک دارند.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
میتوان اطمینان داشت، تمام مدلهای جدید مزدا برای ایران، ساخت چین باشند. این شرایط، البته جای گلایه ندارد؛ چراکه بسیاری از خودروهای مزدا ساخت کارخانههای داخل چین، مثل مزدا- چانگان، کیفیت ساخت بالا و نزدیک به استاندارد اروپا فراهم میکنند. البته بعضی از محصولات هم، مخصوص کشورهای آسیایی تولید میشوند و طبیعتا امکانات مشابه خودروهای مخصوص اروپا یا امریکا، ندارند.
مزدا EZ-6 متفاوت از مزدا ۶ سدان، با همکاری چانگان، روی پلتفرم شرکت چینی تولید میشود. این خودرو، فعلا خط مونتاژ خارج چین ندارد اما برای ورود به اروپا و استرالیا آماده میشود. ظاهرا مدیران مزدا تصمیم گرفتهاند عرضهی مزدا ۶ را در اروپا و بسیاری از دیگر نقاط جهان متوقف کنند، تا EZ-6 همراه پیشرانههای پلاگین هیبرید و برقی، جایگزین شود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی مزدا EZ6
جدیدترین سدان مزدا مشابه دیگر خودروهای این شرکت در سالهای اخیر، سبک طراحی اسپرت و جوانپسند را ادامه داده است. علاوهبر زیبایی خودرو، رویکرد آیندهنگر و آیرودینامیک نیز به وضوح در EZ-6 دیده میشود.
در نمای روبرو، الگوبرداری از مزدا ۶ قدیمی وجود دارد؛ اما برای EZ-6 چراغها باریکتر و جلوپنجره بزرگتر شده است. پهنای نسبتا زیاد سپر تا نزدیکی زمین، حالت آروارهای و تهاجمی خودرو را افزایش میدهد. از معدود نکات منفی در طراحی EZ-6 میتوان به ادوات پلاستیکی در پایین سپر و جلوپنجره اشاره کرد؛ ضمن اینکه خط لبهی کاپوت نیز به وضوح دیده میشود.
در نمای جانبی، حالت مواج و چشمنواز برای EZ-6 وجود دارد. شیشهی عقب تا نزدیک صندوق کشیده شده و طرح فستبک این سدان را نشان میدهد. حجمدهی بدنه، کاملا ملایم است و همراه دستگیرههای مخفیشونده، حس یکنواخت EZ-6 را تقویت میکنند. مدلهای مختلف از رینگ ۱۷ تا ۱۹ استفاده میکنند و پوشش پلاستیک سیاه در رکاب تا قاب گلگیرها، ارایه میشود.
در نمای پشت، چراغهای باریک و اسپورت، شبیه به مدلهای سوپراسپرت استفاده شدند. برخلاف ترکیب جلوی خودرو، سپر عقب EZ-6 فاصلهی نسبتا زیادی با سطح زمین دارد و نزدیک به کلاس کراساور دیده میشود. دیگر نکتهی جالب در طراحی EZ-6، بازشدن شیشهی عقب با درپوش صندوق است که امکان جابهجایی وسایل بزرگ را فراهم میکند.
سدان مزدا EZ-6 با طول ۴,۹۲۱ و عرض ۱,۸۹۰ و ارتفاع ۱,۴۸۵ و فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلیمتر، ابعاد مشابه تویوتا کمری ۲۰۱۷ موجود در ایران دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین مزدا EZ6
تصاویر منتشر شده از EZ-6 مربوط به مدل سطح بالا (فول آپشن) هستند و مشخص نیست برای نسخهی وارداتی در بازار ایران نیز، چنین مشخصاتی ارایه شود. نمایشگر بزرگ، ادوات چرم در داشبورد و تودری، همراه صندلیهای اسپرت، ممکن است در مدلهای ارزانقیمت، موجود نباشند.
مانیتور سیستم سرگرمی در مرکز داشبورد، ۱۴/۶ اینچ است و اگر وارد ایران شود، برتری محسوب نسبت به خودروهای چینی بازار خواهد داشت. پنل دیجیتال پیشت فرمان نیز تمام رنگی ۱۰ اینچ است. روی داشبورد، از پلاستیک سخت ساخته شده اما ساده و خستهکننده محسوب نمیشود. حذف کلیدهای فیزیکی، همراه با طراحی جذاب فرمان و خروجی هوای تهویه مطبوع، کابین EZ-6 را کاملا مدرن نشان میدهد.
فاصله محوری ۲۹۰۰ میلیمتر، راحتی بسیار خوب برای سرنشینان فراهم میکند. صندلیهای چرم و صندوق عقب ۴۸۰ لیتر با قابلیت جمع کردن ردیف عقب و حمل بار ۱۱۰۰ لیتر، دیگر مشخصات مزدا EZ-6 هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی مزدا EZ6
در نسخهی تمام برقی تک موتوره، ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور وجود دارد. نسخهی دو موتوره چهار چرخ محرک، ۲۵۵ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتنمتر است. توان پیمایش مزدا EZ6 در ارزانترین مدل، ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود.
مزدا EZ-6 مدل EREV با سیستم پلاگین -هیبرید شامل پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی با ۹۵ اسببخار قدرت و موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلووات (۲۱۴ اسببخار) تولید میشود. این مدل همراه ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور، از پیشرانه درونسوز فقط به عنوان شارژر استفاده میکند. توان حرکتی این خودرو در حالت برقی، با باتری ۱۸.۹ یا ۲۸.۴ کیلووات ساعت، ۱۳۰ تا ۲۰۰ کیلومتر و در حالت هیبرید، ۱.۳۰۰ کیلومتر است.
در تمام مدلهای مزدا EZ-6 نهایت سرعت به ۱۷۰ کیلومتر برساعت محدود شده است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای مدل هیبریدی، حدود ۸ ثانیه خواهد بود و نسخهی برقی دو موتوره در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
قیمت مزدا EZ6 در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
شایعات تازه در اروپا، نسخهی خاصی از مزدا EZ-6 تمام برقی را آگهی دادهاند که تنها ۱۹ هزار دلار قیمت دارد. از سویی دیگر، قیمت مدل الکتریکی با امکانات کامل، برای مشتری چینی حدود ۴۰ هزار دلار هزینه خرید داشته و نسبت به محصولات همرده ساخت رقبای اروپایی، چندان گران نیست. همچنین برای مزدا EZ-6 پلاگین هیبرید، قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار وجود دارد.
اگر قیمت نسخهی وارداتی آفتاب خودرو را حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار فرض کنیم و تخفیف مالیاتی مخصوص مدلهای برقی یا پلاگین هیبرید را در نظر بگیریم، مزدا EZ-6 وارداتی در ایران ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان خواهد بود. این ارقام، باتوجه به قیمت مدلهای دست دوم کمری، سوناتا و اپتیما ۲۰۱۷ میتواند مشتریان متمول را جذب کند.
hosen
۹ آبان ۱۴۰۳چقد طراحیش زیبا و باوقاره
اسم مزدا که میاد یاد ظرافت طراحی و درعین حال کیفیت بالا میوفتم.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۳این ماشین به نظر، یک نمونه بسیار خوب از همکاری چین و ژاپن هست.
تجهیزات فنی کاملا ساخت چین، طراحی و کنترل کیفیت ژاپن
amirkhanzadeh
۹ آبان ۱۴۰۳اصلا ایران رو درک نمی کنم
خودرو برقی و هیبریدی وارد می کنند در صورتی که اصلا زیر ساختش ایجاد نشده
نه جایگاه های شارژ تمام استان ها دارند و نه تعمیرگاه و سرویسشون هست و نه قطعات
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۳تجربه ثابت کرده برای کشوری که مسئولانش مدیریت و آینده نگری ندارن، همین روش خوب جواب میده، تا نیاز به چیزی واقعا احساس نشه، بخش خصوصی و دولتی اهمیتی بهش نمیده
حتی موبایل هم وقتی وارد ایران شد، تا چند سال مشکل آنتندهی داشت و حتی پیامک براش فعال نبود
اصلا منطقی نیست اگر بخوایم صبرکنیم تا شبکه شارژ ساخته بشه و بعد ماشین برقی بیاد ایران، ۱۰ – ۲۰ سال دیر میشه و آخرش هم جایگاه شارژ احداث نمیکنن
همین الان ماشین برقی خیلی راحت در خانه شب تا صبح شارژ میشه و برای سفر رفتن از تهران تا شمال کارایی داره، مدل پلاگین هیبرید هم اقلا هزار کیلومتر جواب میده که خیلی خوبه
Sina_carshow
۹ آبان ۱۴۰۳ماشین برقی چه قدر هزینه شارژرش چه قدر میشه ایران؟ بعد برا سفرای طولانی چی میشه؟
کلا میمونه رو دست صاحب هاشون به نظرم
تو همین دبی هم زیرساخت براش نیس تقریبا دوربر من تو یه برج بزرگ فقط برا دوتا ماشین جایگاه شارژ داره
برا همین هنوزم شک دارم به خرید برقی
حتی جایگاهای شارژ سریع هم ماشالله نوشته تا ۲۰۰ کیلووات شارژ میکنه میبینی چون خرابن نهایت ۶۰ کیلووات شارژ میکنه
Saeed Boroomand
۹ آبان ۱۴۰۳و برای ایران که هم مشکل تامین برق داره و هم سخوت خوردروهای برقی میتونن مفید باشن چون عمده ی شارژشون طی شب صورت میگیره. البته با شرط قیمت ارزان
علی جردن
۹ آبان ۱۴۰۳بخاطر نبود زیر ساخت و جایگاه های شارژ در شهرهای مختلف ایران کاربرد خودروهای برقی در ایران هماننده وسپا می مونه فقط تردد درون شهری جوابه (!)
با خودروی برقی مسافرت کنی وسط راه باید یک بقالی پیدا کنی و پول بدی تا ماشینو بزنه توی مغازه اش به شارژ که اونم مسلماً بخاطر نگرانی از مبلغ هنگفت قبض برق قبول نمیکنه یا مبلغ چند ملیونی درخواست می کنه (!)
علی Shelby
۹ آبان ۱۴۰۳خیلی خوشگله
مثل تمام محصولات مزدا
ممد ژانگولر
۹ آبان ۱۴۰۳خداوکیلی مزدارو انقد تو اوج ندیده بودم.همه جوره باهاش حال کردم الخصوص برقی کامل باشه
عشق ژاپن
۹ آبان ۱۴۰۳خیلی زیباست
به نظر من با اختلاف یکی از بهترین برقی های وارداتی است
بخصوص داخلش ومتریال فوق العاده اش
نسبت به قیمتش هم که دیگه عالیه
تکنولوژی چراغ هاشو ببینید وریزه کاری هاش متوجه می شوید که با ماشین خیلی با کیفیتی رو به رو هستیم
با کمی اغماض(شاهکار مزدا)
Absurd Hero
۹ آبان ۱۴۰۳این ماشین از اوناست که سود خوبی برای دلالشون دارن
net
۹ آبان ۱۴۰۳چرا درش این همه فرو رفتگی داره انگار ماشین تصادف کرده . اگر صندوق عقبش کشیده تر بود و زه سفید بالای شیشه دربها داشت قشنگتر میشد
A
۹ آبان ۱۴۰۳فرورفتگیای دنا پلاس خوبه🥰
net
۹ آبان ۱۴۰۳چراغ باریک جلو خوبه . این جلوپنجره نسبت به بقیه جلوپنجره های نیم دایره ای بزرگ ماشین های دیگر مزدا بهتر و کوچکتره
amirboss
۹ آبان ۱۴۰۳مزدا ازاون دسته خودروسازهایی هست که احترام خاصی براش قائلم
یه خودروساز ژاپنی خوب که تولیداتش همواره باکیفیته و برخلاف یکی از شرکت های ژاپنی بدون کپی برداری از شرکت های دیگه و تکرار مکرر پلتفرم هست.
A
۹ آبان ۱۴۰۳فقط 3میلیاردددددددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟😱😱😱🤯🤯🤯
الهی سایپا و ایرانخودرا فدای ذرات گرد و غبار چسبیده به لاستیکت شن❤️❤️❤️
A
۹ آبان ۱۴۰۳مرگ بر دلال حرامخوار
SS
۹ آبان ۱۴۰۳از همه نظر عالیه
اگر قرار هست پلاگین هیبرید هم وارد شه باید به این صورت باشه که با شرایط موجود هیچ وابستگی به شارژ شدن نداره و عملا یک ژنراتور همراه خودش داره
باتری های کوچک این مدل هم هزینه تعویض باتری رو در بلند مدت به شدت کاهش میدن اگرچه احتمال خرابی زودتر باتری به علت سایکل های بیشتر وجود داره