اخیراً یک دستگاه مزدا RX-7 با پیشرانه مجهز به چهار روتور راهی تست داینو شده است و در سنگینترین تست خود قدرت ۱۱۴۵ اسب بخار را نشان میدهد.
سومین نسل مزدا RX-7 که با کد FD شناخته میشود یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی به شمار میرود. ظاهر جذاب و پلتفرم سبکوزن مزدا باعث شده بودند RX-7 جزو محبوبترین خودروها بین تیونرها باشد. پیشرانه 13B این خودرو که از نوع ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توئین توربو بود ۲۵۲ اسب بخار قدرت تولید میکند اما اگرچه پیشرانه روتاری نقاط قوت زیادی داشت اما گشتاور پایین جزو معایب اصلیاش به شمار میرفت. به همین خاطر است که قدرت RX-7 موردبحث ما به سطح دیوانه کنندهای رسیده است.
در این مزدا RX-7 از چهار روتور استفاده شده است تا صدای تولیدی آن چیزی بین صدای ابر موتورسیکلتها و متههای برقی باشد. اگر صدای مزدا 787B پیروز در مسابقات لمان را شنیده باشید احتمالاً صدای RX-7 برای شما کاملاً آشنا خواهد بود چراکه تفاوت زیادی بین صدای تولیدی دو خودرو وجود ندارد. قدرت دو خودرو نیز نزدیک به یکدیگر است. 787B در نسخه لمان قدرت ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب بخاری داشته است و این RX-7 نیز در اولین تست داینو خود قدرت ۶۷۴ اسب بخار و گشتاور ۸۱۳ نیوتون متر را ثبت میکند. میزان بوست نیز حدود ۰.۶ بار بوده است. میزان بوست با افزایش تدریجی به ۱ تا ۱.۳ بار میرسد و قدرت پیشرانه نیز افزایش مییابد. در این زمان شاهد خروج شعلههای آتش از اگزوزها هستیم و قدرت پیشرانه نیز ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۱۴۸ نیوتون متر ثبت میشود. صدای تولیدی پیشرانه واقعاً به دنیای دیگری تعلق دارد و حتی با وجود محافظ گوش نیز احتمال آسیب رسیدن به آنها وجود خواهد داشت.
نهایتاً میزان بوست مزدا RX-7 با چهار روتور به ۲ بار افزایش مییابد تا قدرت پیشرانه به ۱۱۲۴ اسب بخار برسد اما گشتاور افت میکند و عدد ۱۱۴۰ نیوتون متر را نشان میدهد. نهایتاً بوست به ۲.۴ بار میرسد که حدود ۲.۵ برابر فشار اتمسفر در سطح دریاست. اینجاست که به نظر میرسد چهار روتور پیشرانه مزدا RX-7 به مرز انفجار رسیدهاند و قدرت ۱۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۴ نیوتون متر را تولید میکنند. البته حدس میزنیم پیشرانه توانایی تولید قدرت بالاتری را نیز داشته باشد اما مالک خودرو میترسد که پیشرانه را بیشتر از این تحتفشار بگذارد. شایان ذکر است خودروی موردبحث برخلاف نسخه استاندارد RX-7 از سیستم چهار چرخ محرک و لاستیکهای رادیال درگ استفاده میکند.
BMW/M-POWER
۱۸ اسفند ۱۴۰۱موتورهای وانکل واقعا پربازده هستن
مطمئنا اگر روشون سرمایه گذاری میشد عمده مشکلاتشون مثل روغن سوزی و کاهش کمپرس و پسماند کربن رو دیواره هم رفع میشد
mercedes
۱۸ اسفند ۱۴۰۱کی میخواد بره تو تاریخ؟
حمید
۱۸ اسفند ۱۴۰۱این دنیا یه ماشین خوب به همه ما،عشق ماشین ها,بدهکاره
حسین
۱۸ اسفند ۱۴۰۱{{{{صدای تولیدی پیشرانه واقعاً به دنیای دیگری تعلق دارد و حتی با وجود محافظ گوش نیز احتمال آسیب رسیدن به آنها وجود خواهد داشت.}}}}
MAZDA
۲۰ اسفند ۱۴۰۱دقیقا منم کر شدم😂
وی
۱۸ اسفند ۱۴۰۱پیشرانه ۱۳B این خودرو که از نوع ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توئین توربو بود
این چه سمی بود من خوندم 😂
مهران میرابوالقاسمی
۱۸ اسفند ۱۴۰۱مزدا عشقه
R/T
۱۸ اسفند ۱۴۰۱دقیقا rx-7 معرکه است
R/T
۱۸ اسفند ۱۴۰۱دوستان یه سوال اگر چهارچرخ محرک نبود در شروع ممکن بود هرزگردی زیادی داشته باشه
این درسته یا نه؟،
hamidreza
۱۸ اسفند ۱۴۰۱این ماشین بعد از هر مسابقه درگ باید یه بار سرویس شه…!
Hadi
۱۸ اسفند ۱۴۰۱RX_7 شاهکار 👌🏼
کاش مزدا جدیدش رو با چهار روتور میساخت و با ۸۰۰ اسب بخار به جنگ سوپر اسپرت ها میرفت و سری RX رو گسترش میداد…
فقط صدای نفس های روتاری…