چشم اندازگک موتورمزدا

مقایسه گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی؛ اسپرت چینی یا اصالت ژاپنی؟

گک امپو در میان سدان‌های چینی، بهترین شتاب و کیفیت رانندگی را ارایه می‌دهد؛ اما این مدل در مقایسه با مزدا ۳ که چند دهه اصالت خودروسازی ژاپن را همراه دارد؛ چگونه ارزیابی می‌شود؟

فروش بسیار خوب آریزو ۵ و آریزو ۶، در کنار KMC j7 کرمان موتور، نشان از توجه بازار ایران به کلاس سدان دارد. هرچند که ورود خودروهای باکیفیت ساخت برندهای مشهور، ممنوع است اما خرید انواع آریزو با قیمت مشابه کراس‌اورهای چینی، جالب به نظر می‌رسد.
در سمت دیگر ماجرا، مزدا 3 رقیب مهم تویوتا کرولا و هوندا سیویک محسوب می‌شود. این محصول، در بازار ایران نیز، خوش‌نام و با سابقه است. حتی اگر برند ژاپنی را مورد توجه قرار ندهیم، وجود مدل‌های مختلف از چند نسل مزدا ۳، این سدان را برای مخاطب، جذاب‌تر از هر رقیب چینی نشان می‌دهد.

 

خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company) با نام اختصاری GAC یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این مجموعه ۷۰ سال سابقه دارد و حالا پنجمین خودروساز بزرگ چین است. امپو (Empow) تنها سدان ترامپچی محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۱ در بازار چین وجود دارد. این خودرو با ظاهر اسپرت و تهاجمی، چند مدل پیشرانه‌ی بنزینی، هیبرید و تمام برقی ارایه می‌کند. امپو نسبت به سدان قبلی ترامپچی GA4، متحول شده و کاملا متفاوت از سدان‌های اقتصادی مثل جک KMC J7، لوکس‌تر و مدرن‌تر دیده می‌شود.

به لطف مونتاژ توسط گروه بهمن، دو نسل مزدا ۳ برای مدتی نسبتا طولانی به مردم کشورمان عرضه شدند. مزدا ۳ یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جای‌گزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال‌ ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرف‌کننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای چراغ

نسل جدید مزدا ۳ سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و هم‌اکنون، ۵ خط تولید بزرگ در ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین دارد. طبیعتا مزدا ۳ ساخت کشورهای مختلف، از نظر فنی متفاوت است. این خودرو با انواع پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید تولید می‌شود؛ اما نسخه سدان ۲ لیتر تنفس طبیعی، وارد کشورمان شده است.

مقایسه طراحی گک امپو با مزدا ۳ پرمیوم وارداتی

بدون شک، نمای ظاهری مزدا ۳ جدید با چراغ‌های باریک و نزئینات کروم، زیباتر از گک امپو است و بلوغ در طراحی محصولات مدرن مزدا را نشان می‌دهد. از سویی دیگر، حالت خشن و انتفامجو در GAC برای جوانان جلب توجه می‌کند. دیگر مورد مهم، ابعاد مشابه این خودروها است؛ هرچند که سدان چینی کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. ترامپچی امپو با طول ۴,۷۰۰  و عرض ۱,۸۵۰  و ارتفاع ۱,۴۳۲  میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۷۳۶  میلی‌متر تولید می‌شود. طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰  و ۱,۷۹۵  و ۱,۴۴۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۷۲۵  میلی‌متر است.

چراغ‌های اسپرت و انتقامجو، در کنار جلوپنجره‌ی آرواره‌ای شکل، ترامپچی امپو را جوان‌پسند و آیرودینامیک نشان می‌دهند. حجم‌دهی بدنه و دیگر اجزای نمای روبرو، پیچیدگی زیادی دارد و همراه رنگ‌بندی متضاد، ارایه می‌شود. استفاده از مواد پلاستیکی در سپر، زیاد نیست و این موضوع حس یک خودروی ارزان‌قیمت چینی را از گک امپو دور می‌کند. سدان ترامپچی، از معدود خودروهای چینی با رنگ‌های لوکس شامل سبز کریستالی متالیک، زرشکی و چند مدل سفید و خاکستری است.

گک ترامپچی امپو GAC نمای پشت

نمای پشت ترامپچی امپو با چراغ‌های باریک و نوارهای LED فراتر از خودروهای چینی است و شباهت‌هایی به محصولات AMG دارد. درپوش صندوق، مثل دیگر سدان‌های معمولی، جدا از شیشه باز می‌شود و برخلاف ظاهر جالب توجه، فست‌بک متصل به شیشه عقب (مشابه زانتیا) نیست.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای جلو

حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در مزدا ۳ فراهم است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد. چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المان‌های براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شده‌اند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش می‌دهند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. دیگر نکته جالب اینکه، مه‌شکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای عقب

در پشت مزدا ۳، حجم‌دهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغ‌کاری وجود دارد. چراغ‌ها باریک هستند و برای مدل سدان، لبه‌ی درپوش صندوق به شکل تیز ارایه شده است تا شخصیت انتقام‌جو، تاکید شود.  نمای جانبی مزدا ۳ با رینگ ۱۶  یا ۱۷ اینچ، پیچیدگی خاصی ندارد و ساده به نظر می‌رسد.

مقایسه کابین گک امپو با مزدا ۳ پرمیوم وارداتی

افرادی که خودروهای کلاسیک و اسپرت ژاپنی، مثل هوندای سیویک را دیده باشند؛ سبک طراحی داخلی مزدا ۳ را با هیچ خودروی چینی عوض نمی‌کنند. هرچند که نمایشگر دور از دسترس و عدم استفاده از پنل تمام دیجیتال پشت فرمان، مزدا ۳ را ساده و قدیمی نشان می‌دهد؛ نوعی اصالت و آرامش نیز فراهم می‌کند. از سویی دیگر، GAC متکی به فناوری‌ها نو، نمایشگرهای بزرگ و حس یک خودروی آینده‌نگر است.

گک ترامپچی امپو GAC نمای داخلی

در گک امپو تقریبا تمام داشبورد از مواد نرم و چرم مصنوعی ساخته شده است. حالت یک‌پارچه در خروجی‌های هوا جذاب به نظر می‌رسد و هماهنگی بسیار خوبی با تودری‌ها دارد. فرمان اسپرت D شکل با چرم دوخته شده و جزئیات فلزی، چشم‌گیر هسنتد. بین صندلی‌ها نیز طرح فیبرکربن، همراه ادوات پلاستیک باکیفیت و دسته‌دنده‌ی مدرن دیده می‌شود. این شرایط، برای تودری‌ها نیز وجود دارد.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای فرمان

نمایشگر ۱۰ اینچ ایستاده روی داشبورد مزدا، مستطیل با اضلاع مساوی نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینه‌گرا) هستند. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

صندوق عقب برای خودروهای سدان مهم است و دلیل اصلی برای نخریدن یک هاچبک محسوب می‌شود. این مورد تفاوت جالب گک امپو با مزدا ۳ را نشان می‌دهد؛ چرا که سدان چینی، ۵۴۰ لیتر فضای حمل بار دارد اما در نسخه سدان مزدا۳، این قسمت ۴۵۰ لیتر است.

مقایسه فنی گک امپو با مزدا ۳ پرمیوم وارداتی

اگر قیمت را فراموش کنیم، شاید تنها دلیل خرید GAC در مقابل مزدا ۳، قدرت بالا و شتاب بسیار خوب امپو باشد. نمونه‌ی وارد شده به کشورمان از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند؛ اما در مقایسه با سدان‌های چینی مثل ریسپکت بهمن موتور، جک KMC J7 کرمان موتور، چری آریزو ۵ و آریزو ۶، قوی‌تر است. ترامپچی گک امپو ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. همچنین از گیربکس CVT استفاده نمی‌کند و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ ارایه می‌دهد. با این تجهیزات، سدان GAC در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت، همراه میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

گک ترامپچی امپو GAC نمای صندلی

مدل هیبرید گک امپو نیز به تازگی توسط راسا موتور معرفی شده اما هنوز وارد ایران نشده است. این خودرو نیز دیفرانیسل جلو محسوب می‌شود اما از ترکیب قدرت پیشرانه‌ی برقی و موتور ۲ لیتر بنزینی، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. از نظر شتاب و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، مدل هیبرید و ۱/۵ لیتر توربو، تفاوت چندانی ندارند اما مصرف سوخت ۴ تا ۵  لیتر در صد کیلومتر برای امپو هیبرید وجود دارد.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای داشبورد

در ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز دیده شده است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

امکانات گک امپو GAC Empow

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای
  • صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچ
  • ۸ بلندگو از برند DTS
  • ترمز و پایداری: ABS – EBD – ESP – HHC،
  • استارت دکمه‌ای
  • دوربین عقب
  • سنسور پارک در جلو و عقب
  •  شیفتر پشت فرمان
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل تطبیقی
  • رادار تابلوخوان
  • ترمز خودکار
    رینگ‌های ۱۸ اینچ
  • سنسور نور
  • سانروف
  • صندلی‌های چرم اسپرت سفارشی
  • پایش فشار باد لاستیک‌ها TPMS
  • ورود بدون کلید
  • کیت صدای اگزوز

امکانات مزدا ۳ پرمیوم وارداتی

  •  نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مرکزی
  •  اپل کارپلی و اندروید اتو
  •  کی‌لس استارتر
  •  هشدار نقاط کور و ترافیک جلو
  •  سیستم پایش رفتار و تشخیص خستگی راننده
  •  ایربگ جلو و جانبی
  •  دستیار هوشمند سرعت
  •  سنسور باد تایر
  •  تابلوخوان
  •  هشدار رانندگی بین خطوط
  •  دستیار حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری
  •  شارژر وایرلس
  •  شیفتر روی فرمان
  •  کروز کنترل
  •  تهویه اتوماتیک دوناحیه‌ای
  •  رینگ ۱۸ اینچی
  •  دی‌لایت
  •  اتولایت
  •  گرمکن و حافظه آینه‌های جانبی
  •  سیستم سرگرمی Mazda Connect

مقایسه قیمت گک امپو با مزدا ۳ پرمیوم وارداتی

پیش‌فروش گک امپو راسا موتور در اسفند سال ۱۴۰۳ با قیمت ۲/۴ میلیارد تومان انجام شد و حالا در بازار آزاد، برچسب ۲/۷ میلیارد تومانی دارد. در سمت دیگر، آفتاب خودرو و گروه بهمن برای مزدا ۳ وارداتی، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان را اعلام کرده‌اند و در بازار آزاد، هزینه‌ی خرید نزدیک به ۴ میلیارد تومان وجود دارد.

باتوجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار، احتمالا طی ماه‌های آینده قیمت بازار آزاد مزدا ۳ پرمیوم وارداتی، در حدود ۲ برابر گک امپو ثبت نام کارخانه، خواهد بود. این شرایط، پرداخت هزینه برای مزدا ۳ را دشوار خواهد کرد.

کدام سدان وارداتی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کک بهتره همه دارن از گیربکس پیوسته فرار میکنن

    موافقم 18
    مخالفم 21
    1. Arman

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (168 ديدگاه)

      مقایسه ماشین های با تفاوت قیمت حدود ۱.۵میلیارد تومن،واقعا مسخره است و این سایت یک مطلب از لحاظ امکانات و سواری اسپرت و مقایسه خودرویی کرده نه اینکه بگه مثلا گک بهتر از مزدا هست یا برعکس،دوستان سریع گارد میگیرن و غیرتی میشن
      شما میتونی ۲.۵میلیارد بدی مزدا ۳ مدل ۹۸ مونتاژی بخری، یکی هم گک امپو میخره
      ماشین امپو و امکو با همین رنگ سبز خاص،وقتی اولین بار تو جاده دیدم واقعا تعجب کردم،بسیار جذاب و زیبا و متفاوت هستن
      ما که پولمون نمیرسه ،شما خیلی پولدار هستید مزدا ۳ چینی توی ایران گرون تر از قیمت مزدا ۶ ژاپنی که در آمریکا مونتاژ میشه و قیمت فروشش برای بازار آمریکا هستش،برید بخرید

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. آرمان

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (168 ديدگاه)

      همیشه مخالف سر سخت نظرات دوستانی بودم که به ماشینهای چینی فقط میگن آشغال،اونم درحالی که تاحالا ۲۰۶ بالاتر سوار نشدن و همیشه گفتم ماشینهای چینی نسبت به قیمت اونا باید سنجید و نسبت به قیمت ارزش خرید خوبی دارن،مثلا آریزو ۵ کمتر از ۱۲هزاردلار یا تیگو ۷ و جک اس ۵ حدود ۱۵هزار دلار یا تیگو ۸ پرو ۱۷ و پرومکس فول آپشن ۲۱هزار دلار
      و همینطور مدلهای گرونتر
      تو ایران خودمون مهم اینه که یک خانواده از چه ماشینی به ماشین چینی میرسه،مثلا ماشین های داخلی پژو و دنا و ۲۰۷ مثلا داشتن الان که s5 کارکرده میخرن،واقعا براشون ماشین فوقالعاده ای حساب میشه خصوصا که چینی ها سواری نرمی دارن
      مثلا من پراید هچبک ۷۵ داشتم،فردا برلیانس ۳۳۰ با ۳۰۰هزارتا کارکرد و تمام رنگ میخرم برام حکم bmw ۳۳۰ داره
      چون ۳۰ساله ماشینهای تکراری دیدیم و سوار شدیم پلتفرم و شاسی ماشین تاکسی شهری با دناپلاس ۱میلیارد و ۲۰۰میلیونی صفر یکی هستش و سمند و پارس همون ۴۰۵ هستن و ۲۰۷ و رانا همون ۲۰۶ سال ۸۱هستن،چینی ۸،۹هزار دلاری مثل x22 پرو برای ما میشه شاسی بلند!!!!

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. صامورایی

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (449 ديدگاه)

    یادی کنیم از دوج اتیتیود که ریبج همین امپو برای مکزیکه

    https://www.pedal.ir/dodge/2025-dodge-attitude/

    موافقم 18
    مخالفم 6
  3. ابوالفضل

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    شما دقت کنین به بخش داخلی مزدا !
    طراحی بسیار دلچسب تری رو نسبت به امپو داره و از همه مهم تر نیومدن یه مانیتور پشت فرمون بچسبونن و همین آنالوگ بودنش یه نقطه قوته .
    مورد دیگه که داشت یادم میرفت چقدر بخش راننده و طراحی سیستم تهویه مزدا شبیه فراری های سال ۲۰۱۶ تا 2020 هست !
    ولی خب با این قیمت ۴ میلیارد میتونین تویوتا های دسته دوم خیلی تمیز و فول آپشن گرفت بنظرم این قیمت نمیارزه

    موافقم 30
    مخالفم 5
  4. ابوالفضل

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    یه چیز دیگه اقای اشتری میشه بی زحمت بخش نوشتن دیدگاه رو اصلاح کنید ! چون پس از فرستادن دیدگاه اصلا نمایش داده نمیشه که بخوایم اصلاح یا چیزی بهش اضافه کنیم بعد یکساعت که به سایت و پست مورد نظر سر میزنم میبینم دیدگاهم هست ولی خب با غلط املایی زیاد

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. J

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (61 ديدگاه)

      وقتی میخوای کامنت بزاری، بعد تایپ، تیک ذخیره نام و ایمیل رو بزن. بعد که تیکو زدی ارسال رو بزن. اینطوری پیش نمایش کامنت هم کار میکنه و میتونی تا ۵ دقیقه ویرایش کنی.

  5. ashkanyp

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یکی تو دیوار آگهی کرده بود گک امپو یا دوج اتیتود! رفتم سرچ کردم دیدم مکزیک قراره این ماشینو ریبرند کنه بده تو بازار حتی هنوز نیومده تو بازار مکزیک این دوستمون از اسمش استفاده کرده بود! تعداد زیادی ازش با کیلومترهای پایین بلافاصله بعد از خرید و سوار شدن آگهی شدن برای فروش حالا چرا سوال خوبیه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. Mohammad

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (153 ديدگاه)

    هر دو تاش هم قشنگه
    انتخاب اولم گک امپو هست بعد مزدا ۳
    نه این که گک امپو بهتر باشه نه ، با گک امپو بیشتر حال میکنم طراحی بیرونش برام قشنگ تره ، ولی کابین و داشبورد مزدا ۳ رو بیشتر میپسندم خیلی ساده ، کاربردی و خوبه ، مشخصه کیفیت کابین مزدا ۳ خیلی بهتره
    ولی با این وضعیت یه گوشی هم نمیشه خرید چه برسه به یه خودروی اقتصادی که در ایران لوکس حساب میشه.

    موافقم 13
    مخالفم 5
  7. ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6119 ديدگاه)

    بی شک انتخاب من مزدا هست مزدا یک ماشین گادی هست فقد مزدا سلطان اصالت ببین تویوتا و نیسان برای خودشون برند لوکس ایجاد میکنن که ماشین مدل بالاهاشون با اون برند بفروشن ولی مزدا خودش لوکسه برا خودش برند اقتصادی درست می‌کنه پاینده باد مزدا تا همیشه انشالله

    موافقم 12
    مخالفم 11
  8. yektachafi

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    انتخابم اصالت ژاپنی

    موافقم 15
    مخالفم 7
  9. mickeyy

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    حالا شتاب و قدرت کمتر مزدا قابل چشم پوشیه به اندازه کافی قدرت داره ولی فقدان کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار واقعا ناامید کنندست من اگه بخوام توی این رنج قیمتی ماشین بخرم به خاطر همین مساله مزدا رو از گزینه هام میذارم کنار

    موافقم 4
    مخالفم 9
  10. همایون

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1043 ديدگاه)

    به نظرم گک بهتر از کرولای وارداتی به ایرانه ولی مزدا 3 یه چیز دیگست حتی اگه مونتاز چین باشه و مقابل بهترین سدان چینی قرار بگیره بازم برندست

    موافقم 9
    مخالفم 3
  11. مهردادکمال

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    شبیه مقایسه طارمی با کریستیانو رونالدو.
    مزدا به کیفیت و دوام و بی ازاری معروفه

    موافقم 12
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا