مزدا که از سال ۱۹۶۱ به تولید پیشرانههای وانکل مشغول بوده، امروز دو میلیونمین نمونهٔ این موتور منحصربهفرد را تولید کرده است و این راه ادامه خواهد داشت.
پیشرانههای وانکل علیرغم مزیتهایی مثل اندازهٔ جمعوجور و تولید قدرت بیشتر با حجم کمتر، هیچگاه بهاندازهٔ نمونههای پیستونی محبوب و متداول نشدند اما شرکتی که برای سالها به این نوع پیشرانه وفادار ماند، مزدا بود که تا به امروز مجموعاً دو میلیون دستگاه موتور وانکل تولید کرده است. این شرکت از سال ۱۹۶۱ یعنی زمانی که همکاری فنی با شرکت آلمانی NSU را آغاز کرد، با پیشرانهٔ وانکل سروکار داشته است.
مزدا در سال ۱۹۶۷ کوپهٔ اسپرت کاسمو را به بازار فرستاد که به موتور وانکل مجهز بود. سپس این برند ژاپنی در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹، پیشرانهٔ وانکل را زیر کاپوت کوپههای R100 و R130 قرار دارد اما چیزی که واقعاً موتورهای وانکل مزدا را مشهور کرد، سری افسانهای RX بود که با مدل RX-2 در سال ۱۹۷۰ متولد شد. این شروع یک موج بزرگ بود و تا سال ۱۹۷۳ مزدا ۵۰۰ هزار دستگاه موتور وانکل ساخت. بااینحال، در سال ۱۹۷۸ بود که با معرفی نسل اول RX-7، مشهورترین خودروی وانکل تاریخ پا به عرصهٔ وجود گذاشت.
این خودرو بسیار موفق عمل کرد و تا سال ۱۹۸۶ یعنی یک سال پس از عرضهٔ نسل دوم، تعداد پیشرانههای وانکل ساخت مزدا را به ۱.۵ میلیون دستگاه رساند. در سال ۱۹۹۱، مزدا با پیشرانهٔ وانکل در خودروی مسابقهای 787B به اولین خودروساز ژاپنی تبدیل شد که در مسابقهٔ لمان به پیروزی رسید. در همان سال، نسل سوم RX-7 راهی بازار شد و به لطف ظاهر چشمگیر و پیشرانهٔ وانکل دو روتوری توئین توربو، به یکی از جذابترین خودروهای اسپرت ژاپنی تبدیل شد. سپس در سال ۲۰۰۳ نوبت به معرفی RX-8 رسید که پس از خاتمهٔ تولید آن در سال ۲۰۱۲، پیشرانهٔ وانکل مزدا هم کنار رفت.
به مدت یازده سال، این برند فاقد نمادینترین پیشرانهٔ خود بود ولی با معرفی MX-30 R-EV، موتور وانکل را دوباره زیر کاپوت یک مزدا دیدیم. البته در این کراساوور پلاگینهیبریدی، موتور وانکل صرفاً بهعنوان یک ژنراتور برای شارژ باطری ۱۷.۸ کیلووات ساعتی عمل میکند. این یک موتور کوچک ۸۳۰ سیسی تک روتوری است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. به لطف این موتور، با وجود باطری کوچک، برد کلی MX-30 R-EV به ۶۰۰ کیلومتر میرسد.
مزدا همچنین برنامههای پرفورمنس بالاتری برای این موتور دارد. کانسپت آیکونیک SP پیشنمایش یک کوپهٔ اسپرت جذاب است که از همان قوای محرکهٔ هیبریدی وانکل ژنراتوری استفاده میکند اما ۳۷۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در نمایشگاه توکیوی امسال رونمایی شد. مدیر اجرایی ارشد مزدا در این رابطه میگوید:
پیشرانهٔ وانکل بخش ویژهای از تاریخ مزدا و نشاندهندهٔ روح توقفناپذیر ما است. پیشرانهٔ وانکل بسیار موردعلاقهٔ خریداران سراسر جهان است و ما هیجانزده هستیم تا تولید آن را از سر بگیریم و شاهد بازگشتش باشیم.
Hadi
۱۰ آبان ۱۴۰۲بهترین تصمیمی که میتونستن گرفتن 👌🏼
مزدا عشقه ❤️واقعا دمشون گرم که روتاری رو برگردوندن🔥
Mehran Mirabolghasemi
۱۰ آبان ۱۴۰۲مزدا عشقه
18:45
۱۰ آبان ۱۴۰۲مهم ترین میراث مزدا💯💯💯
دمش گرم که هنوزم این راه و داره ادامه میده…
𝐀𝐥𝐢
۱۰ آبان ۱۴۰۲دمش گرم هنوز داره ازین پیشرانه استفاده میکنه
NR
۱۰ آبان ۱۴۰۲هنوز برام سواله چرا به اندازه ای که r-34 و سوپرا و … معروف هستند ماشین هایی مثل لنسر اوولوشن ایکس و RX-8 اونقدر معروف نشدن
Enzo Ferrari 2008
۱۰ آبان ۱۴۰۲وانکل واقعا جالبه آیا از مصرف سوخت زیاد جلو گیری می کنه
enayat
۱۰ آبان ۱۴۰۲به یاد برادران روتاری در Initial D 💪
(افسانه های می دانند چه کسانی رو میگم😉)
Yasin .RJ
۱۰ آبان ۱۴۰۲دو برادر افسانه ای…..🔥🔥🔥
بهنام
۱۰ آبان ۱۴۰۲مزدا ۷۸۷بی . یه ویدئو دیدم از این ماشین که تو پیست فیلمبردار منتظر بود تا ماشین رد بشه و ازش فیلم بگیره . چند ثانیه ی اول پیست خالی فقط صدای بسیار زیبا و بلند میومد و رفته رفته نزدیکتر میشد . وقتی ۷۸۷ از کنار دوربین رد شد صدایی دیوانه کننده میومد که حضار رو به خنده وادار کرد . در مل صدای اون مزدا زبانزد خاص و عامه .
Mercede kaviani
۱۰ آبان ۱۴۰۲باتشکر بی کران دوست عزیز امیر دهقان
مطلب بسیار مسرت بخشی است که موتور وانکل همچان ادامه حیات می دهد
باتشکر مجدد ترتمند شما مرسده دیانا کاویانی
Roham
۱۱ آبان ۱۴۰۲موتور وانکل با حجم کم راندمان مناسبی ارائه میده
چرا روی ارتقا و پشرفتش کار نمیشه
Ahmad
۱۲ آبان ۱۴۰۲چون عصر موتور های درون سوز به پایان رسیده و استانداردهای سخت گیرانه آلودگی هوا به شدت داره اجرا میشه و از همه مهمتر هزینه ساخت بالای روتور برای آب بندی محفظه ها همه دست به دست هم داده که هیچ کی سراغ توسعه این نوع موتور نره