مزدا

کوپه مزدا آیکونیک SP با پیشرانه وانکل تولید خواهد شد

مزدا رسماً اعلام کرده است که کوپهٔ جذاب آیکونیک SP در آینده‌ای نزدیک تولید خواهد شد. این خودرو می‌تواند به پیشرانهٔ وانکل مجهز باشد.

حدود یک سال پیش، مزدا با رونمایی از کانسپت آیکونیک SP، سروصدای زیادی به راه انداخت. این یک کوپهٔ جذاب و چشمگیر با موتور الکتریکی و پیشرانهٔ وانکل به‌عنوان ژنراتور برای افزایش برد بود. حال پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی، سرانجام مزدا رسماً اعلام کرده است که این خودرو تولید خواهد شد. «ماساشی ناکایاما» مدیر طراحی مزدا با اعلام این خبر گفته است:

این کانسپت صرفاً یکی از آن خودروهای نمایشی نیست. این با هدف خاصی طراحی شده است تا در آینده‌ای نه‌چندان دور به مدلی تولیدی تبدیل شود.

به‌عبارت‌دیگر، این صرفاً کانسپتی برای نمایش در نمایشگاه‌های خودرو نیست و مزدا بودجه‌ای کامل برای تبدیل آن به یک خودروی تولیدی در نظر گرفته است.

نسخهٔ تولیدی آیکونیک SP می‌تواند جانشینی برای مدل‌های اسپرت RX-7 و RX-8 باشد هرچند که مزدا اشاره کرده این خودرو می‌تواند کوچک‌تر و تقریباً هم‌اندازهٔ رودستر MX-5 باشد. اگر در نسخهٔ تولیدی این کوپهٔ ژاپنی همچنان خطوط صریح و منحنی‌های اغواکنندهٔ نسخهٔ کانسپت همراه با آن چراغ‌های جلو مخفی متمایز حفظ شود، آیکونیک SP می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین کوپه‌های بازار تبدیل شود.

مزدا فعلاً هیچ حرفی در مورد قوای محرکهٔ آیکونیک SP نزده است ولی کانسپت این خودرو به یک پیشرانهٔ وانکل دو موتوره همراه با موتور الکتریکی مجهز بود که ۳۶۵ اسب بخار قدرت داشت. البته پیشرانهٔ وانکل صرفاً به‌عنوان ژنراتور به شارژ باطری‌ها می‌پردازد یعنی مثل چیزی که در کراس‌اوور مزدا MX-30 می‌بینیم. به گفتهٔ این شرکت ژاپنی، پیشرانهٔ وانکل می‌تواند برای کار با هر نوع سوخت کربن خنثی سازگار شود و تولید گازهای گلخانه‌ای را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

مدیر اجرایی بخش تحقیق و توسعهٔ مزدا «نائوهیتو ساگا» دراین‌باره گفته است:

موتور وانکل می‌تواند بسیار جمع‌وجور و درعین‌حال بسیار قدرتمند باشد. این موتور همچنین می‌تواند با انواع مختلف سوخت کار کند و این می‌تواند به ما در رقابت برای یافت راه‌حلی کاربردی برای آیندهٔ حمل‌ونقل برتری بدهد.

علاوه بر این، مزدا هم‌اکنون در حال آزمایش تکنولوژی جدیدی است که می‌تواند دی‌اکسید کربن خروجی از اگزوز را جذب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Sara

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خیلی خوبه

    موافقم 36
    مخالفم 2
    1. مشتاقی

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      از نظر طراحی که جلوپنجره ضایعی داره.
      پیشرانه های وانکل هم معایب زیادی داره. فقط مزدا دست از سر این پیشرانه ها ور نمیداره وگرنه همه میدونن که پیشرانه های خوبی نیست.

      موافقم 3
      مخالفم 25
      1. SKULL

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شعر نگو بهترین انجینه

        موافقم 17
        مخالفم 4
      2. Galant.VR4(JDM)

        ۲۰ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1153 ديدگاه)

        دوست عزیز وانکل معایب زیادی نداره
        معایب این انجین 👇🏻
        مصرف زیاد سوخت
        عمر کوتاه بعضی از قطعات مصرفی جزئی
        و کمی آلایندگی بیشتر از همتا‌ی پیستونی
        و هزینه تعمیرات‌بالا به این دلیل که تجربه و علم خودشو میخواد
        مزایا وانکل
        طراحی ساده با کم‌حجم به دلیل نداشتن قطعاتی مثل میل‌لنگ و پیستون‌ها که پیچیدگی خاصی دارن
        عملکرد صاف بدون لرزش به دلیل شکل و عملکرد روتور
        بعد موضوع جالبتر اینه که وانکل قدرت و نیروی بیشتری نسبت به پیستونی ها با حجم مشابه تولید میکنه

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. محمدهادی

          ۲۰ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2406 ديدگاه)

          اسطوره ی موتورهای وانکل همان خودروی مسابقه یی مزدا 787b بود با اون وزن سبک و توان ۷۰۰ اسب بخاریش
          فکمیکنم مجهز به چها موتور وانکل با حجم تقریبا ۹۰۰ سی سی بود
          با اون صدای زوزه یی دوربالاش در تاریخ ثبت شد

        2. Galant.VR4(JDM)

          ۲۰ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1153 ديدگاه)

          دقیقا مزدا انجینش از 4 روتور استفاده میکرد وزن حدود 800 کیلو
          700 اسب در rpm9000 دور
          واقعا انجین وانکل میتونه با اصلاح و آپدیت توی خودروسازی نقش موثری داشته باشه

  2. reza

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    فوق العاده زیباست. اگر تولید بشه خواهان زیاد داره.

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. MehdiTurbo

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2358 ديدگاه)

      شکل لوتوس شده یکم حالت طراحی پشتش
      زیباست و جذاب ولی بعید میدونم مثل همین کانسپتش تولید کنند اگه عین همین تولید کنند خیلی جذاب

      موافقم 19
      مخالفم 2
  3. C4

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    احتمالا همون پیشرانه mx30 با یه سری تغییرات باشه
    ولی حیف که اون صدای زیبای وانکل رو نداره چون احتمالا موتور وانکل که نقش ژنراتور رو داره ، رو کارکرد خاصی تنظیم بشه که حداکثر راندمان رو داشته باشه و نتونیم اون صدای فریاد مانند وانکل رو بشنویم
    البته شاید مزدا برای اینم راهی پیدا کنه
    از لحاظ طراحی کم و کسری نداره و مطمئنا کیفیت ساخت مناسب در حد نام مزدا خواهد داشت

    موافقم 25
  4. JaMsHiD-B

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    برگرد اسطوره

    موافقم 20
    مخالفم 2
  5. Nismo

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1408 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم مزدا هم یه ماشین اسپرت واسه رقابت با GTR و NSX و LFR میداد بیرون

    موافقم 15
    مخالفم 2
  6. amirboss

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (718 ديدگاه)

    بسیار زیبا و کاربردی.
    امیدوارم مزدا بتونه در نبود میتسوبیشی و سوبارو، موقعیت خودرو های اسپرت ژاپنی رو حفظ کنه.

    موافقم 22
    مخالفم 2
  7. Hadi

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (598 ديدگاه)

    جانم مزدا برندی که هیچوقت نا امیدت نمیکنه 👌🏼❤️

    موافقم 18
    مخالفم 1
  8. مهران میرابوالقاسمی

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. شکیبا

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اگه بیاد میتونه ۹۱۱ قشر متوسط باشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. مثی

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      خدارو شکر من تونستم از قشر متوسط به قشر مرفه برسم.
      به برکت بیت کوین و شیبا تونستم با سرمایه گذاری 10 هزار دلاری، پس از 7 سال به سرمایه 5 میلیون دلاری برسم و راه پولدار شدن رو پیدا کنم.
      پیش بینی میکنم تا سه سال دیگه به 10 میلیون دلار برسم.
      البته به شکرانه این نعمت، یک کمک و صدقه 10 هزار دلاری در نظر گرفتم.

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. EX

        ۲۰ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        آیا دوست داری تو هم روزی این پیام را بنویسی ؟
        اگر شما هم میخواید مثل من در پول و سکه و طلا و شیبابا و بیت کوین و شت کوین و کوفت کوین غرق بشید و دست و پا بزنید و قلپ قلپ پول و سکه بره تو حلقومتون ، پس همین الان عدد ۱ رو به شماره سه هزار فلان بهمان بفرستید ، تا در اسرع وقت کارشناسان متخصص ما با شما تماس بگیرند و بعد از اندازه گیری جیب شما و با انتخاب تیغ مخصوص ، جیب شما رو به هنرمندانه ترین شکل ممکن برش بدن و براتون یه جیب بهتر بدوزند که شایسته شما باشه
        همچنین میتونید با معرفی محصول ما به دوستانتون و جذب مشتری ، به ازای هر نفر ۱۰ درصد پورسانت بگیرید و یه شرکت هرمی ریزی برامون بزنی
        در پایان باید بگم شما مشتری خوش شانس ، برنده ی بلیت رایگان شرکت در همایش های استاد م.ت متخصص جیب شناسی و برش جیب شدی ! در این همایش به این باور میرسی هر آنچه بخواهی از قبل آمادست ‌. کافی ست صدایش بزنی تا زنگوله ی عالم هستی دیلینگ دیلینگ صدا بده ‌. حال نیت شما شنیده شد و همه ی کائنات آب دستشونه میزارن زمین و به یاری شما می‌شتابند تا شما به خواسته ت برسی
        همین الان برو و عکس ماشین و خونه و همسر دلخواهت رو دانلود کن نگاه کن . بگو من صاحب اینم ، من صاحب اینم ، من صاحب اینم . شک نکن شب که برسه صاحب همشی البته تو خواب اما اشکال نداره چون رویاها و خیالهای شما همگی واقعیت دارند . حالا این دنیا نیومد ، اون دنیا که میاد
        ضمنا شما تا یکسال پشتیبانی استاد جیب بر اعظم را داری و در هر قدم سیگنال و پالس و طرح کلیک دریافت میکنی و دیگر لازم نیست معمولی بودن را تحمل کنی . پس همین حالا گوشی را بردار و عدد ۱ را به سامانه سه هزار فلان بهمان بفرست و به دنیای ما پولدارا قدم بزار

        شرکت شاه طراران همیار ایران زمین با همکاری موسسه مالی اعتباری سبدگردانان جیب دوست تیغ پرور
        با تشکر از مهندس خالی بندان ، مهندس رویا فروش و جناب دکتر نوکیسه پور
        و همه ی عزیزانی که ما را در تهیه‌ی این مجموعه یاری رساندند

        جیب از تو ، تیغ از من ، بشتاب ای هموطن 🤑🫵

        موافقم 11
        مخالفم 1
  10. امیر

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ای بنازم! چه ماشینی چه خبر خوبی!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. hosen

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (611 ديدگاه)

    برآمدگی گلگیر عقبش چقد زیباش کرده

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. mahdi

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ای جان چقدر زیباست گوگولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا