مزدا

مزدا CX-30 وارداتی: بررسی مشخصات، قیمت و مزایا و معایب

مزدا CX-30 که توسط آفتاب خودرو وارد می‌شود، چه مشخصات، امکانات و مزایا و معایبی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
مزدا CX-30 آفتاب خودرو

مزدا یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای ژاپنی در کشورمان محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد. دلیل این موضوع، حضور موفق مدل‌های مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳ در ایران است. این خودروها برای مدتی طولانی توسط گروه بهمن مونتاژ شدند و به لطف طراحی جذاب و کیفیت بالا، فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند. با خاتمهٔ تولید نسل دوم مزدا ۳ در سال ۱۳۹۸، این برند ژاپنی از بازار ایران رخت بربست ولی حالا پس از گذشت پنج سال و آزادسازی واردات خودرو، این بار شرکتی بنام آفتاب خودرو قصد دارد محصولات مزدا را به‌صورت وارداتی راهی بازار کشور کند. این شرکت در گام نخست مزدا ۳ و کراس‌اوور CX-30 را وارد خواهد کرد.

معرفی اجمالی مزدا CX-30

CX-30 یکی از کوچک‌ترین کراس‌اوورهای مزدا محسوب می‌شود. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم نسل چهارم مزدا ۳ ساخته شده است، اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد تا در خانوادهٔ کراس‌اوورهای مزدا بین مدل‌های CX-3 و CX-5 قرار بگیرد. البته CX-30 در بازارهای اروپا و آمریکا جایگزین CX-3 شد. این کراس‌اوور ژاپنی در کشورهای مختلفی تولید می‌شود که یکی از آن‌ها چین است و خودروهای وارداتی آفتاب خودرو هم از همین نمونه‌های تولید چین هستند که توسط جوینت ونچر مزدا چانگان ساخته می‌شود. CX-30 اولین شاسی‌بلند مزدا در بازار کشورمان خواهد بود و ازاین‌جهت خودروی قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. این ماشین همچنین یکی از محبوب‌ترین محصولات مزدا در جهان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از آن در کشورهای مختلف به فروش رسیده است.

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

مشخصات فنی مزدا CX-30

همان‌طور که گفتیم، نمونه‌های وارداتی CX-30 به ایران تولید چین هستند و این خودرو در چین فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. CX-30 با وزن ۱۴۲۳ کیلوگرم، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سیستم تعلیق این کراس‌اوور ژاپنی هم در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب تورشن بیم است

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

طراحی بیرونی و داخلی مزدا CX-30

هرچند CX-30 بر اساس پلت‌فرم مزدا ۳ هاچ‌بک ساخته شده ولی بدنهٔ کاملاً جدیدی دارد. به لطف این طراحی جدید، هرچند CX-30 کاملاً به‌عنوان یک مزدا قابل‌تشخیص است ولی با روکش‌های پلاستیکی که در دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب‌ها کشیده شده است، کاملاً حال و هوای کراس‌اوور دارد. به‌طورکلی، این خودرو از ظاهر شیک و چشم‌نوازی بهره می‌برد که در سگمنت خود برجسته خواهد بود. درحالی‌که CX-30 در تیپ‌های پایه با رینگ‌های ۱۶ اینچی عرضه می‌شود ولی نمونه‌های وارداتی به ایران به رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۸ اینچی مجهز هستند.

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

CX-30 کابین زیبا و خوش‌ساختی دارد که با مزدا ۳ مشترک است و این ویژگی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید زیرا مزدا ۳ طراحی داخلی و تناسب و کیفیت درخشانی دارد. به‌طورکلی، طراحی داشبورد CX-30 ترکیبی عالی از طراحی زیبا و کارایی است. به‌عنوان‌مثال، تعداد مناسبی دکمه برای عملکردهای پرکاربرد تعبیه شده ولی همهٔ این دکمه‌ها مدرن و مرتب به نظر می‌رسند. از بالای داشبورد یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی بیرون زده است که توسط یک کنترلر دوار روی کنسول مرکزی کنترل می‌شود. این نمایشگر گرافیک منظمی دارد و استفاده از آن آسان است.

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

کابین CX-30 احساسی عالی دارد و تمام قسمت‌هایی که راننده لمس می‌کند مثل فرمان و دسته‌دنده، اندازهٔ مناسب و حس خوبی دارند. این جزئیات ممکن است چندان قابل‌توجه به نظر نرسند ولی در کنار هم چیزی را خلق می‌کنند که اکثر رقبا را شرمنده خواهدکرد. در جلوی این کراس‌اوور فضای زیادی برای راننده و سرنشین وجود دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود، موقعیت راننده عالی است. بااین‌حال، فضای صندلی‌های عقب محدود است و این مشکل وقتی خود را بیشتر نشان می‌دهد که یک سرنشین بلندقد پشت رانندهٔ بلندقد بنشیند. فضای سر نیز در صندلی‌های عقب چندان عالی نیست و سرنشینان بلندقد اگر کاملاً عمودی بنشینند ممکن است راحت نباشند.

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

CX-30 با ۴,۳۹۵ میلی‌متر طول و ۱,۷۹۵ میلی‌متر عرض، کاملاً هم‌اندازهٔ هاچ‌بک‌های کامپکت مثل فولکس‌واگن گلف است ولی ارتفاع بسیار بیشتری دارد. دهانهٔ صندوق بار خودرو عریض و بزرگ است که بارگیری اشیاء بزرگ کمک می‌کند. البته این صندوق ۴۳۰ لیتر ظرفیت دارد که از رقبایی مثل اشکودا کاروک کمتر است. با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۴۰۶ لیتر می‌رسد که همچنان در پس رقبا قرار می‌گیرد.

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

امکانات و تجهیزات مزدا CX-30

لیست امکانات CX-30 وارداتی آفتاب خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • دو پورت USB-C
  • نمایشگر هدآپ
  • سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو
  • در صندوق برقی
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سانروف
  • تریم چرمی
  • تنظیم برقی ۱۰ جهته صندلی راننده با حافظه
  • ۷ ایربگ
  • هشدار خروج از خط
  • ترمز کمکی هوشمند
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم پایش نقاط کور
  • هشدار ترافیک مقابل
  • ترمز پارک برقی
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی

مزایا و معایب مزدا CX-30

مزدا CX-30 به‌خودی‌خود با دینامیک رانندگی اسپرت، کابین زیبا و باکیفیت، ظاهر جذاب و پایداری عالی در پیچ‌ها، نقاط ضعف چندانی ندارد ولی در بازار کشورمان اوضاع متفاوت است. هرچند پیشرانهٔ ۲ لیتری این خودرو تنفس طبیعی است ولی این موتور از سری اسکای‌اکتیو مزدا است که موتورهایی با نسبت تراکم بالا هستند و به بنزین باکیفیت نیاز دارند؛ بنابراین، در کشورمان با توجه به کیفیت پایین بنزین، این موتور می‌تواند با مشکل مواجه شود و حتماً به مکمل سوخت نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، واردکنندهٔ این ماشین یعنی آفتاب خودرو، شرکتی نوپا است و درنتیجه از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی جای تردید دارد. این مشکلات، استفاده و نگهداری از مزدا CX-30 را در ایران دشوار خواهد کرد.

مزایا

  • طراحی جذاب
  • رانندگی و دینامیک عالی
  • کابین زیبا و باکیفیت
  • امکانات مناسب
  • برند خوش‌نام

معایب

  • نیاز به بنزین باکیفیت
  • وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش
  • فضای محدود صندلی‌های عقب
  • صندوق بار کوچک‌تر از رقبا
  • شرکت واردکنندهٔ نوپا

مزدا CX-30 آفتاب خودرو

قیمت و رقبای مزدا CX-30

هنوز قیمت CX-30 در بازار ایران مشخص نیست ولی این خودرو در چین با قیمتی از ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار عرضه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ ارز، تعرفه واردات و دیگر هزینه‌ها، برای این کراس‌اوور ژاپنی در کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. البته با توجه به شرایط عرضهٔ خودروهای وارداتی و نیاز به برنده شدن در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مطمئناً شانس خرید CX-30 با قیمت نمایندگی کم خواهد بود و به دلیل محبوبیت برند مزدا در ایران، این ماشین در بازار قیمت‌های بسیار بالاتری پیدا خواهد کرد. درهرحال، یکی از اصلی‌ترین رقبای CX-30 در بازار کشورمان کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو خواهد بود که در بازار در نسخهٔ ۱.۴ لیتری توربو نزدیک به ۴ میلیارد تومان قیمت دارد. هیوندای کُنا با موتور ۲ لیتری و همین حدود قیمت و هوندا HR-V و اشکودا کاروک که هنوز راهی بازار نشده‌اند هم از دیگر رقبای کراس‌اوور وارداتی مزدا در ایران خواهند بود.

جدول مشخصات فنی مزدا CX-30

پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۵۸ اسب بخار
گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
وزن ۱۴۲۳ کیلوگرم
طول ۴,۳۹۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۴۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۵ میلی‌متر
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۴۳۰ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (987 ديدگاه)

    از بهترین خودروهای قابل خرید در ایران
    شخصا به تمام رقبای هم قیمتش ترجیح میدم

    موافقم 44
    مخالفم 2
  2. هاشمی

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سال 2025 گمرکی و هزینه های واردات هم 0 بشه بازم با دلار 80000 تومنی نمیشه ماشین خرید مشکل کشور ما اقتصاد بسیار ضعیف با سرانه تولید 4500 دلار در ساله

    موافقم 29
  3. اوسا

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط باید بمیریم با این کیفیت سوختمون.
    تو این وضعیت موتورهای تنفس طبیعی MPI جواهر هستند.

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. net

      ۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3479 ديدگاه)

      این ماشین هاچبک کوچک نیاز به دو اگزوز ندارد اگر یک اگزوز داشت بهتر بود ولی اگزوز دایره ای خاکستری قشنگه. طراحی داخلی از دو رنگ مشکی قهوه ای استفاده کرده اگر یکپارچه مشکی بود قشنگتر میشد. روکش پلاستیکی متضاد مشکی زیر درب و زیر سپر و گلگیر بد هست . خط استیل سفید زیر چراغ جلو و زیر جلوپنجره بد هست

      موافقم 3
      مخالفم 24
      1. net

        ۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3479 ديدگاه)

        رینگ خاکستری قشنگه. اگر بالای شیشه دربها مثل زیر شیشه دربها خط سفید داشت قشنگتر میشد

        موافقم 2
        مخالفم 8
      2. Nismo

        ۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1576 ديدگاه)

        فکر نکنم کوچیکترین علم و دانشی درباره طراحی خودرو داشته باشی

        موافقم 10
      3. آرین

        ۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (378 ديدگاه)

        استاد
        این کراس اور کوچیکه
        هاچبک کوچک میشه مزدا 2

  4. دیجی

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    با این قیمت روز افروزن دلار دوسال دیگه ساینا هم قیمت این ماشین میشه این ماشین هم قیمت پورشه میشه پورشه2017هم قیمت پنت هاوس میشه وپنت هاوس هم هم قیمت یه جزیره تو امریکا میشه واخرشم درامد سالانه یه ایرانی برابر با حقوق یه کارگر تو کشورهای عربی میشه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. گاس فرینگ

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    فرمونش شبیه مرسدسه

  6. froG-driVer

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    جانم کابینووو!!!
    دسته دندش ی نمه ضدحاله ولی عجب چیزیههههه😆

  7. Souls

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    مزدا عالی و بینظیر هست.

  8. علی

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    یه سوال الان اون مانیتور اون ته داشبورده مشکل ایجاد نمیکنه؟ تصور می‌کنم که بخوام با اون مانیتور کار کنم کمرم درد میگیره

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. موستانگ

      ۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      مانیتورش لمسی نیست

  9. Dariush

    ۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    طراحیش با مزدا ۳ هاچ بک فرق داره؟!!!!
    اینکه همه چیش همون مزدا ۳ هاچ بکه منتهی با ارتفاع بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا