مزدا تائید کرد سدان برقی EZ-6 را در بازارهای اروپایی عرضه خواهد کرد تا رقیبی برای تسلا مدل ۳ باشد.
قرار است ژاپنیها یک سدان بدون آلایندگی و برجسته را برای رقابت با خودروهایی همچون بی ام و i4 و تسلا مدل ۳ تولید کنند. EZ-6 جدید در نمایشگاه پکن چند ماه قبل رونمایی شد و به نوعی جانشین غیرمستقیم مزدا ۶ میان سایز محسوب میشود. این خودرو توسط جوینت ونچر مزدا و چانگان در چین تولید خواهد شد. مزدا قبلاً اشارهای به تولید و عرضه EZ-6 در خارج از بازار چین نکرده بود اما حالا به توافقی با چانگان به منظور صادرات این خودروی برقی دست یافته است. این کشور پهناور به عنوان قطب جدید تحقیق و توسعه و تولید خودروهای برقی مزدا تبدیل خواهد شد. ژاپنیها میگویند EZ-6 جدید اولین خودروی جهانی مزدا با انرژی جدید خواهد بود. آنها خاطرنشان میسازند سدان موردبحث از پاییز سال جاری میلادی در دسترس مشتریان چینی و اروپایی قرار خواهد گرفت.
مزدا در حال حاضر تنها یک خودروی برقی یعنی شاسیبلند کامپکت MX-30 را در اروپا عرضه میکند. در نیمه اول امسال، خودروی موردبحث تنها سهم ۵ درصدی از بازار خودروهای برقی بریتانیا را به دست آورده که بسیار کمتر از میزان فروش تویوتا و لکسوس است. مزدا EZ-6 برقی میتواند بهطور قابلتوجهی این وضعیت را تغییر دهد زیرا با طول و فاصله بین محوری ۴۹۲۱ و ۲۹۰۰ میلیمتری رقیب مستقیم تسلا مدل ۳، پولستار ۲ و بی ام و i4 محسوب میشود. این خودروها در بازارهای اروپایی محبوبیت بالایی دارند.
البته فعلاً مزدا اشارهای به قیمت سدان جدید EZ-6 نکردهاند اما باید دانست خودروهای برقی ساخت چین در صورت ورود به اتحادیه اروپا با سدی به نام تعرفه مواجه خواهند شد. میزان تعرفه خودروهای ساخت چانگان ۲۰.۸ درصد اعلام شده و بنابراین مزدا EZ-6 نیز به احتمال زیاد قیمت بالاتری در قاره همیشهسبز خواهد داشت. باید دانست EZ-6 از نظر فنی ارتباطی به هیچیک از محصولات کنونی این خودروساز ندارد و بر اساس پلتفرم ماژولار EPA چانگان شکل گرفته است.
این پلتفرم که قبلاً در سدان دیپال SL03 نیز بکار رفته از قوای محرکه تمام برقی و برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش Rex پشتیبانی میکند و توانایی بهکارگیری سیستم خودران سطح ۴ نیز در آن وجود دارد. البته مزدا EZ-6 در ابتدا با سیستم خودران سطح ۲ پلاس عرضه خواهد شد که نیازمند دخالت مداوم راننده است. این سدان هم بهصورت برقی و هم بهصورت Rex در دسترس خواهد بود. در نسخه برقی یک موتور با قدرت ۲۱۸ اسب بخار وجود دارد که به همراه باتری با ظرفیت نامشخص میتواند توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتری را فراهم سازد. نسخه Rex این خودرو نیز شعاع حرکتی مجموع ۱۲۰۰ کیلومتری خواهد داشت.
هنوز مشخص نیست که هر دو نسخه مزدا EZ-6 در بازارهای جهانی عرضه میشود یا خیر اما MX-30 در بازار بریتانیا هم بهصورت برقی و هم بهصورت Rex ارائه شده است. ژاپنیها تأکید دارند که خودروی موردبحث اگرچه برقی است اما از تجربه موجود در توسعه دینامیکی خودروهای درونسوز خود برای افزایش جذابیت سواری EZ-6 استفاده کرده است. به گفته این برند دوستداشتنی، مهندسان مرکز تحقیق و توسعه مزدا در اروپا به چین سفر کردهاند تا در فرایند توسعه خودرو نقش داشته باشند.
همین تلاشها نشان دهنده فلسفه جینبا ایتای به معنی اتحاد خودرو و راننده است. مزدا EZ-6 جدید توزیع وزن ۵۰/۵۰ خواهد داشت و از سیستم تعلیق چند اتصالی عقب و اسپویلر قابل تنظیم به منظور بهبود پایداری در سرعتهای بالا سود خواهد برد. کابین خودرو نیز همانند بسیاری از محصولات برقی بازار چین طراحی مینیمالیستی دارد اما از متریال لوکس و سطح بالا در آن استفاده شده است. آنچه در کابین جلبتوجه میکند نمایشگر ۱۴.۶ اینچی و برخی دکمههای فیزیکی روی فرمان است. مزدا علاوه بر این سدان کانسپت آراتا را نیز در نمایشگاه پکن رونمایی کرد تا پیشنمایشی از یک شاسیبلند جدید در سال ۲۰۲۵ داشته باشد. این شاسیبلند هم از پلتفرم EPA استفاده میکند هرچند فعلاً برنامهای برای عرضه آن در خارج از بازار چین وجود ندارد.
Kiarash
۳۰ مرداد ۱۴۰۳مزدا واقعا هیچ ماشین بدی نداشته و حتی بنظرم جزو یکی از بهترین طراحی رو توی ماشین های برقی داره
بنظرم ارزش خریدش از تسلا جارو برقی بیشتره 🇯🇵💪
hosen
۳۰ مرداد ۱۴۰۳البته اینو یادمون نره تسلا کلا سنگ محک تمام خودرو های برقی دنیاست وقتی یه ماشین برقی میسازن همیشه با تسلا مقایسش میکنن! این چه دلیلی میتونه داشته باشه جز اینکه تسلا تو الکتریکی سازی همچنان پیشگامه.
شاید تو طراحی ظاهری از تسلا برتر باشن ولی تو پرفورنس و کارایی هنوز فاصله زیادی باهاش دارن.
Car love
۳۰ مرداد ۱۴۰۳البته باید گفت چانگان چون تو متن گفته پلتفرمش مال چانگانه 😂😂😂
Kiarash
۳۰ مرداد ۱۴۰۳متاسفانه
car lover
۳۰ مرداد ۱۴۰۳خودروسازی چین خیلی بالاتر از کره است👊
Car love
۳۰ مرداد ۱۴۰۳چانگان 😂😂😂
Kiarash
۳۰ مرداد ۱۴۰۳دوست عزیز کره ای فن نیستم ولی بنظرم چینی ها هنوز کار دارن تا به خودرو سازان بزرگ برسن فقط کره نیست بلکه فرانسوی ، آلمانی ، آمریکایی ، ژاپنی ، انگلیسی
car lover
۳۰ مرداد ۱۴۰۳کیوندا😂😂😂😂😂😂
ab0lf4zl
۳۰ مرداد ۱۴۰۳داداش اینکه دیگه چینیه فقط روکشش مزداس!!!
اشکان
۳۱ مرداد ۱۴۰۳تسلا تقریبا کارش با بازار و جذب مشتری تموم شده ، مگر اینکه اتفاق خاصی از طرف بقیه رخ بده که بتونن بازار رو تحت تاثیر قرار بدن.
من از کانادا تا آمریکا رو با تسلا میرم و هر ۵۰۰ کیلومتر ۲۰ دقیقه وقت نیاز دارم برای چارج ، که تو اون مدت چایی میخورم ، نهار میخورم و خیلی برام عادیه، ولی بقیه حداقل نیاز به ۴۰ دقیقه زمان دارن یا اگر با گلف پلاگین باشن باید بگردن تا چارج استیشن پیدا کنن. اینا هنوز وایه بقیه حل نشده.
آرمان
۱۴ شهریور ۱۴۰۳در عین سادگی،چقدر جذاب و زیبا و مدرن
تقریبا تمام خودروسازی های تیراژ بالای جهان با چین و شرکتهای خودروسازی چینی دارن همکاری میکنن
چرا ایران خودرو و سایپا،در همکاری با چینی ها فقط باعث بدتر شدن کیفیت و قطعات برقی بسیار پر ایراد برای ماشینهایشان شده ان؟؟؟ چطور میشه ماشینی مثل ری را که اگه به قیمت دلار بانک مرکزی حساب کنیم(حدود ۴۲ هزار تومن میانگین) با قیمت بیش از ۲۵هزار دلار فروش رفته،تمام اش ایراد و مشکل برقی که از قطعات چینی میاد؟ با این قیمت بهترین ماشین های چانگان و چری و فاو و جیلی با کیفیت بسیار خوب و قدرت و امکانات بالا و ایمنی ۵ستاره و گارانتی ۷تا ۱۰ساله میشه خرید
OM.01
۳۰ مرداد ۱۴۰۳پلتفرم EPA1 که در خودروهای چانگان SL03 و A07 هست. موتور برقی 218 اسبی هم همونی هست که تو چانگان SL03 هست.کابین ماشین A07 هست. سیستم خودران و پردازنده اسنپ دراگون 8155 هم باهم دیگه مشترکه.
مشخص نیست سیستم پالس الکترومغناطیس خنک کاری چانگان SL03 رو داره برای باتری یا نداره ولی یه طور کلی چانگان SL03 با تغییر طراحی و لوگوی مزدا هست.
مزدا آرتا برقی هم اینطوریه و با چانگان S7 مشترکه
اینکه چانگان از 0 پلتفرم ساخته برای برقی ها و آقای باخ هم طراحی خودرو برعهده داشته و حال مزدا استفاده میکنه نشون میده چقدر جوینت ونچر هزینه های تولید رو کاهش میده و سود داره برای هردو خودروساز
چانگان میتونه ضعف هایی که بررسی کنندگان خارجی به این ماشین مزدا تو ساختار هندلینگ سیستم خودران میگیرن بررسی کنه و تو SL03 و A07 حذف کنه و خودروش رو بهتر کنه برای بازار اروپا و از طرفی مزدا بدون سرمایه گذاری چندصد میلیون دلاری پول درمیاره از برقی ها !
علی Shelby
۳۰ مرداد ۱۴۰۳جلوش خیلی خوشگله
car lover
۳۰ مرداد ۱۴۰۳مزدا یکی از بهترین و بی حاشیه ترین برندهاست. مشتری های خاص خودشو داره و همه هم راضی ان. همه ام دوستش دارن چون ماشین بد نمیسازه همه محصولاتش زیبا و با کیفیتن
Mehran Mirabolghasemi
۳۰ مرداد ۱۴۰۳مزدا عشقه
فرزاد
۳۰ مرداد ۱۴۰۳فقط
تعرفهی بشدت ظالمانهی 20%ی محصولات چینی در اروپا و ،،،
فقط
mosafer
۳۰ مرداد ۱۴۰۳عجب طراحی زیبا و پخته ای…واقعا جلوش فوقالعاده است
نا شناس
۳۰ مرداد ۱۴۰۳فقط تسلا🥰😍🤩💕
هوشنگ
۳۰ مرداد ۱۴۰۳مزدا خلاق
علی
۳۱ مرداد ۱۴۰۳مزدا باکیفیت اقتصادی و ارزان بادوام و زیبا همیشه همین بوده
امین آقا فرزانه
۳۱ مرداد ۱۴۰۳فقط کپی برداری از سایپا و ایران خودرو بود چیز جدیدی نداشت .
ایلیا هَستِم
۲ شهریور ۱۴۰۳واقعا رویاییِ
جلوش واقعا خیلی خوشگله زیباترین طراحی تو سدان ها
اما عقبش زیاد چنگی به دل نمیزنه هرچند بازم از خیلی خودرو ها بهتره