مزدا EZ-60 که بر اساس چانگان دیپال S07 ساخته شده، در بازار اروپا بهعنوان نسخهٔ کراساوور سدان EZ-6 عرضه خواهد شد.
مزدا با همکاری شریک چینی خود، چانگان، توسعهٔ خودروهای الکتریکی را بهسرعت دنبال میکند. پس از عرضهٔ سدان EZ-6 در سال گذشته، حالا همتای کراساوور این خودرو با نام EZ-60 معرفی شده است. این خودرو هم مثل سدان مذکور از طریق جوینت ونچر ۵۰-۵۰ مزدا و چانگان توسعه پیدا کرده است. ازآنجاییکه سدان EZ-6 در اروپا با نام مزدا 6e عرضه میشود، انتظار میرود کراساوور EZ-60 هم در خارج از چین CX-6e نام داشته باشد.
EZ-60 اساساً نسخهٔ تولیدی کانسپت آرتا محسوب میشود و مزدا امیدوار است بتواند فروش بیشتری را نسبت به MX-30 تجربه کند که چندان موفق عمل نکرد. این کراساوور الکتریکی جدید مثل دیگر ساختههای مزدا از خطوط بدنهٔ تیز و شارپی استفاده میکند و بجای آینههای جانبی سنتی از دوربین استفاده میکند. EZ-60 بهاحتمالزیاد بر اساس دیپال S07 ساخته شده است و از پلتفرم EPA1 چانگان استفاده میکند. دیپال یکی از برندهای زیرمجموعهٔ چانگان است که به ساخت خودروهای الکتریکی میپردازد.
انتظار میرود کراساوور جدید مزدا در نسخههای تمام الکتریکی و هیبریدی بردافزا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی تولید شود. بااینحال، مشخص نیست که نسخهٔ بردافزا در اروپا هم عرضه خواهد شد یا نه زیرا در حال حاضر سدان EZ-6 فقط بهصورت الکتریکی در این قاره عرضه میشود. مزدا فعلاً تصاویری از داخل EZ-60 منتشر نکرده و برای دیدن کابین این خودرو باید تا نمایشگاه شانگهای که اواخر ماه جاری برگزار میشود منتظر بمانیم. بااینحال، انتظار میرود کابین این کراساوور جدید مشابه نسخهٔ سدان با نمایشگر مرکزی بزرگ و غربیلک فرمان دو پره باشد.
علاوه بر این دو خودرو، مزدا هماکنون در حال بررسی ساخت مدلهای سوم و چهارم از طریق جوینت ونچر با چانگان است. در صورتی تأیید این برنامهها، دو خودروی دیگر بین سالهای ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به بازار خواهند آمد. علاوه بر این، مزدا روی پلتفرم خود برای خودروهای الکتریکی هم کار میکند. اولین خودروی این پلتفرم قرار است در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شود و تا پایان دهه مدلهای دیگری را هم خواهیم دید. MX-30 کمفروغ نیز هرچند از بازار آمریکا حذف شده ولی همچنان در بازارهای دیگر در نسخههای الکتریکی، هیبریدی بردافزا با موتور وانکل و هیبریدی خفیف با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر عرضه میشود.
Yaghoob
۲۱ فروردین ۱۴۰۴طراحی جالبی داره
مردیم از خوشی
۲۱ فروردین ۱۴۰۴چراغ ها خیلی باریک شده اگه ضخامت چراغ دو برابر بود عالی می شد
صامورایی
۲۱ فروردین ۱۴۰۴برای ژاپنیا موقعیت خوبی فراهمه.مثل همین مزدا پلتفرم مشترک با چینیا بگیری و در اروپا عرضه کنی.
هم برند معتبری داری هم با زحمت کمتر و سرعت بیشتر محصولت آماده عرضه میشه. حالا کو تا پلتفرم خود مزدا بیاد. خوبه دیگه 😊
فقط حیف برای امریکا با تعرفه مواجه میشه وگرنه این ژاپنیا از پول بدشون نمیاد. اونجا هم همینو عرضه میکردند.
صامورایی
۲۱ فروردین ۱۴۰۴نیسان و میتسو که انبار پلتفرم بودند الان کجان؟
Alireza
۲۱ فروردین ۱۴۰۴خیلی شبیه کادیلاک شده
J
۲۱ فروردین ۱۴۰۴دقیقا کجاش شبیه کادیلاکه؟
KAIZEN
۲۱ فروردین ۱۴۰۴ایده هیبریدی برد افزا رو واقعا دوست دارم
فکر کنم اولین بار نیسان با مدل e Power این سیستم رو تولید انبوه کرد
رضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۴الان دیگه خودروهای ژاپنی هم پلتفرم چینی دارن.
اما بعضی ها در کشور خودمون به چین نگاه پایینی دارن.
بیدار شید دوستان چین هواپیمای جنگنده نسل ششم داره! از آمریکا و اروپا خیلی وقته جلو زده.