مزدا

معرفی مزدا آیکونیک SP؛ کوپه اسپرت هیبرید با موتور وانکل

کانسپت آیکونیک SP کوپهٔ اسپرت با قوای محرکهٔ الکتریکی و ۳۷۰ اسب بخار قدرت است که از پیشرانه وانکل برای شارژ باطری‌ها استفاده می‌کند.

مزدا در نمایشگاه توکیو کوپهٔ کانسپت جذابی بنام آیکونیک SP را با چیزی که همهٔ علاقه‌مندان می‌خواهند یعنی پیشرانهٔ وانکل رونمایی کرده است. این خودرو کوپه‌ای کمی بزرگ‌تر از MX-5 است که می‌تواند ادامه‌دهندهٔ راه RX-7 باشد؛ اما برخلاف آن کوپهٔ افسانه‌ای، در این کانسپت از پیشرانهٔ وانکل دو روتوری صرفاً برای شارژ باطری‌ها استفاده می‌شود نه نیرو دادن به چرخ‌ها. مزدا حرفی در مورد ظرفیت باطری و تعداد موتورهای الکتریکی آیکونیک SP نزده ولی مجموع قدرت آن را ۳۷۰ اسب بخار اعلام کرده است.

به گفتهٔ این شرکت، قوای محرکهٔ آیکونیک کانسپت می‌تواند با هیدروژن و دیگر سوخت‌های تجدید پذیر کار کند. این سیستم پلاگین‌هیبریدی که قابلیت شارژ از طریق منبع برق بیرونی را دارد، می‌تواند نقش منبع انرژی را بازی کند برق کافی برای یک خانواده را برای بیش از یک هفته تأمین کند. این کانسپت ۴,۱۸۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۵۰ میلی‌متر عرض و ۱,۱۵۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۵۹۰ میلی‌متر است. این یعنی کوپهٔ کانسپت مزدا ۲۶۷ میلی‌متر کشیده‌تر از MX-5 و ۱۰۴ میلی‌متر کوتاه‌تر از RX-7 سال ۱۹۹۵ است.

البته به خاطر باطری‌ها و موتورهای الکتریکی، کانسپت مزدا ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد که به میزان قابل‌توجه ۳۶۰ کیلوگرم از MX-5 سنگین‌تر است ولی بااین‌وجود هنوز هم از تویوتا سوپرای ۱۵۱۵ کیلوگرمی و نیسان Z نزدیک به ۱.۶ تنی سبک‌تر است. همچنین به گفتهٔ مزدا، پیشرانهٔ جمع‌وجور امکان طراحی کاپوت بسیار کم‌ارتفاع و ابعاد جمع‌وجوری را فراهم کرده است. درحالی‌که جلوپنجرهٔ مدرن مزدا روی دماغه به چشم می‌خورد و چراغ‌های عقب نسل اول MX-5 را به یاد می‌آورند اما فرم کلی پنجره‌ها و درب صندوق یادآور RX-7 است. درها به زیبایی به سمت بالا باز می‌شوند و خودرو با رنگ زیبایی بنام قرمز ویولا رنگ‌آمیزی شده است.

در داخل خودرو شاهد فضایی ساده هستیم که انتخاب‌گر دکمه‌ای دنده به سبک ماشین‌تحریر، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر کوچک اطلاعاتی-سرگرمی تنها ویژگی‌های قابل‌ذکر آن هستند. دوخت موسوم به کاکنویی که اولین بار در شاسی‌بلند CX-90 دیده شد روی داشبورد و رو دری‌های آیکونیک SP به چشم می‌خورد و صندلی‌ها با روکش بیوفیبر پوشیده شده‌اند. این اصطلاحی است که مزدا از سال ۲۰۰۹ برای ماده‌ای ساخته‌شده از پلاستیک تجدید پذیر استفاده می‌کند.

مزدا معماری پیشرانهٔ وانکل خود را مقیاس‌پذیر توصیف کرده است که یعنی امکان استفاده از این نوع پیشرانه برای کاربردهای دیگر هم وجود خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، ژنراتورهای خانگی می‌توانند از موتورهای وانکل کم‌حجم استفاده کنند درحالی‌که خودروهای بزرگ‌تر می‌توانند به موتورهای چند روتوری برای تولید قدرت بیشتر مجهز شوند. بااین‌حال، به گفتهٔ مزدا کانسپت آیکونیک SP خودرویی است که قصد دارد پیش از هر چیزی روی تعهد مزدا به لذت رانندگی توجه داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Soroush

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    چشمگیر و زیباست
    آفرین به مزدا
    امیدوارم زودتر تولید بشه

    موافقم 73
    مخالفم 5
    1. پراید سوار

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      کجاش چشمگیر و زیباست؟ جوگیر نشو

      موافقم 10
      مخالفم 94
      1. آرش

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (60 ديدگاه)

        کجاش چشمگیر و زیبا نیست خوش سلیقه باشیم و با دقت نگاه کنیم .

        موافقم 61
        مخالفم 5
      2. Soroush

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (198 ديدگاه)

        زیبا نیست؟
        امضای طراحی مزدا تو همه جاش دیده میشه
        طراحی هماهنگ و متناسب داره که روز به روز داره کمرنگ تر میشه تو صنعت خودرو سازی
        یه خورده خوش سلیقه شو😉

        موافقم 25
        مخالفم 3
  2. محمد

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (588 ديدگاه)

    مزدا تو ژاپنی‌ها مثه پورشه تو آلمانیهاست
    بکر و بی نظیر
    آخ که اگه انجین وانکل احیا بشه
    فرصت زیادی نمونه واسه فسیل سوزها☹️

    موافقم 52
    مخالفم 9
    1. Carl

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      فسیل سوز نبود الان داشتی با گاری تردد میکردی دوست خوب من

      موافقم 35
      مخالفم 3
  3. Carl

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    مزدا همراه سرد و گرم زندگی 🔴
    دین دیدین

    موافقم 30
    مخالفم 4
  4. آرش

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    طراحی فوق العاده و با هویتی داره.

    موافقم 25
    مخالفم 2
  5. NR

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    “…remember for “brap brap brap brap

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    شبیه فراری شده

    موافقم 20
    مخالفم 2
  7. محمد

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (588 ديدگاه)

    بزرگوار مفهوم کامنت منو درک کردی که اینقدر با ادبیات زشت جواب میدی و تهشم با دوست خوب من جمعش میکنی؟
    از ایموجیها درکی داری؟
    لزومی نداره واسه هر کامنتی جوابیه بنویسی!

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. ممدقلی

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (115 ديدگاه)

      فشار نخور داداش اون نفهمید یه حرف غلطی زد

  8. Mehran Mirabolghasemi

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 10
  9. Alireza

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    زیادی مینیمالیستی هست مخصوصا داخل و عقبش

  10. Hadi

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    واقعا زیباست و انگار مزدا داره برمیگرده به روزای خوبش 👌🏼
    موتور وانکل برای مزدا اصالت خودش رو نشون میده…
    چراغ های جلو پاپ آپ که الگو گرفته از RX7 واقعا بهش میاد و حس نوستالژیک داره…
    امیدوارم زودتر تولید بشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. همایون

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (820 ديدگاه)

    امیدوارم این زیبای جذاب تولید بشه

  12. mohamad

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لذتی که تو رانندگی با یه مدل 3 قدیمیش توی 6 سال دارم میبرم رو با هیییچ مدل کره ای نتونستم عوض کنم علی رغم تستهای چند روزه ای که داشتم باهاشون
    مزدا یه عشق به تمام معناست که روح داره..

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا