کراساوور برقی مزدا MX-30 R-EV به یک پیشرانه وانکل با ۷۴ اسب بخار قدرت مجهز شده که بهعنوان ژنراتور، برد خودرو را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش میدهد.
پیشرانهٔ وانکل مزدا پس از یک دهه غیبت دوباره بازگشته است. البته این موتور در سینهٔ RX-7 جدیدی که همه خواستار آن بودیم قرار نگرفته بلکه مزدا در پاسخ به انتقادات از برد کم کراساوور الکتریکی MX-30، از موتور وانکل بهعنوان ژنراتور برای افزایش برد استفاده کرده است. این نسخهٔ جدید که MX-30 e-Skyactiv R-EV نام دارد و در نمایشگاه خودروی بروکسل رونمایی شده، در بهار آینده راهی بازار اروپا خواهد شد و سپس به ایالاتمتحده خواهد رسید.
باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطریهایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی میبینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. بااینحال، باطریهای نسخهٔ جدید R-EV حدود ۵۰ درصد کوچکتر بوده و برد ناچیز ۸۵ کیلومتری را برای این کراساوور ژاپنی به همراه دارد اما به لطف پیشرانهٔ بنزینی و باک سوخت ۵۰ لیتری، برد کلی خودرو به ۶۰۰ کیلومتر میرسد.
پیشرانهٔ وانکل این خودرو یک نمونهٔ تک روتاری ۸۰۰ سیسی است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور به لطف طراحی سادهتر، ابعاد جمعوجور و استفادهٔ گسترده از آلومینیوم، ۱۵ کیلوگرم سبکتر از موتور دو روتوری است که در RX-8 استفاده میشد. این پیشرانه زیر کاپوت و در کنار تک موتور الکتریکی MX-30 قرار میگیرد اما هیچ ارتباطی با چرخها ندارد. هرچند این کراساوور ژاپنی قابلیت شارژ سریع را دارد اما حداکثر ظرفیت شارژ آن تنها ۳۶ کیلووات ساعت است و ۲۵ دقیقه طول میکشد تا باطریها را کاملاً شارژ کند.
MX-30 R-EV در مقایسه با نسخهٔ تمام الکتریکی قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. در این نسخه قدرت از ۱۴۵ اسب بخار به ۱۶۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور از ۲۷۰ نیوتن متر به ۲۶۰ نیوتن متر کاهش یافته است. حداکثر سرعت خودرو نیز بدون تغییر و ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است اما شتاب صفرتاصد از ۹.۷ ثانیه به ۹.۱ ثانیه بهبود پیدا کرده است. در MX-30 R-EV راننده امکان انتخاب از بین حالات معمولی، EV و شارژ را خواهد داشت و میتواند بهصورت دستی میزان شارژ باطری که میخواهد ذخیره نگه دارد را تنظیم کند. در این صورت، هر بار که سطح شارژ به میزان تعیینشده میرسد، پیشرانهٔ بنزینی بهطور خودکار وارد عمل میشود.
جالب اینکه قیمت این نسخهٔ جدید با MX-30 تمام الکتریکی یکسان است. در بریتانیا قیمت MX-30 R-EV از ۳۱,۹۹۵ پوند آغاز میشود و در بالاترین مدل که نسخهٔ تولید محدود Edition R است به ۳۷,۹۵۰ پوند میرسد.
Hadi
۲۴ دی ۱۴۰۱روتاری هنوز زندس 👌🏼
ولی کاش مزدا نسل جدید RX7 رو با سه تا روتور بسازه…معرکه میشه و ماندگار و قطعا روتاری مشتری های خاص خودشو داره…
علی
۲۴ دی ۱۴۰۱مزدا را عشقه ، خیلی دوسش دارم این ژاپنی را
گلاب
۲۴ دی ۱۴۰۱پیشرانه روتوری خیلی مشتری داره بخاطر قدرت زیادش نسبت به حجم موتور و صدای فوق العاده زیبای اون و دور موتور بالای ۱۰ هزار تا و بخاطر سبک بودن پیشرانه ….
GMA
۲۴ دی ۱۴۰۱پیشرانه روتاری واقعا از هست بود.
در سال 1991
مزدا خودرو 787b را برای مسابقات ساخت
و یک شگفتی بود
پیشرانه اش که با کد R26B شناخته میشد چهار تا روتور داشت!!
با ردلاین 9000 rpm
۷۰۰ اسب بخار قدرت
و حدود ۲۰۰kg از رقبا سبک تر بود! (۸۰۰kg)
نهایتا این خودرو موفق شد قهرمان لمانز 1991 بشه و اولین تیم ژاپنی بود که به این افتخار دست یافت.
GMA
۲۴ دی ۱۴۰۱روش جالبیه
البته این روش استفاده از پیشرانه درون سوز به عنوان ژنراتور سیستم الکتریکی اولین بار نیست که استفاده میشه،قبلا روی کارما استفاده شده که البته اصلا جواب نداده و محصول نهایی یه شکست بوده. امیدوارم درباره مزدا اینطوری نشه.
https://www.pedal.ir/american/2021-karma-gs-6-first-test-review/
تنها انتقاد جدی که به مزدا MX-30 وارد بود،برد ناچیز بود و در باقی زمینه ها بسیار خوب عمل کرده
کیفیت عالی،طراحی بسیار شیک و لوکس و رانندگی پویا به لطف وزن پایین از نقاط قوت این خودرو هست.
https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/mazda/%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25B1%25D8%25B3%25DB%258C-%25D9%2585%25D8%25B2%25D8%25AF%25D8%25A7-mx-30-2020-%25D8%25AC%25D8%25AF%25DB%258C%25D8%25AF/&sa=U&ved=2ahUKEwio_Yum7cb8AhWwi_0HHesBC3wQFnoECAkQAg&usg=AOvVaw2B1qkTc0KSrQSPJgqAkuK5
«مزدا MX-30 یک خودروی الکتریکی شیک با قیمت فوقالعاده است و اگر بتوانید با شعاع حرکتی متوسط آن کنار بیایید یک خودروی خوب را مالک خواهید شد. خریداران این خودرو از کابینی با کیفیت و مدرن لذت خواهند برد. MX-30 سواری خوبی نیز دارد که دلیلش وزن نسبتاً پایین نسبت به دیگر رقبا میباشد.»
علیx76
۲۴ دی ۱۴۰۱ب ام و i3 و شورولت بولت هم ازین تکنیک استفاده کرده بودن.
به نظرم بهترین انتخاب برای جاهایی که دسترسی به شارژ پرسرعت ندارن همینه.
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۴ دی ۱۴۰۱چقدر قیمتش مناسبه
Hadi
۲۴ دی ۱۴۰۱نیسان دیروز فیس لیفت GTR مدل 2024 رو رونمایی کرد لطفا خبرشو بزارید ممنون
Mercede kaviani
۲۴ دی ۱۴۰۱بسیلر عالی هم انچین وانکل هم سیستم هیبرید سری البته سیستم هیبرید سری سابفه ان به اوایل قرن 20 می رسد سیستم ساده تر ارزنتر .کاراتر است نسبت به هیبرید موازی
مسعود
۲۴ دی ۱۴۰۱یعنی ۵۰ لیتر میسوزونه برای ۶۰۰ کیلومتر؟ اینکه از درونسوز با اون قدرت فرقی نداره. مزیتش چیه؟
دوستان اگه اطلاعات تکمیلی دارن بفرمایند.
بهزاد
۲۴ دی ۱۴۰۱باتری این ماشین ۱۷.۸ کیلوواته که در متن به اشتباه ۳۵ کیلووات ذکر شده.
طبق ادعای سازنده در صورت پر بودن باتری میتونه ۸۵ کیلومتر حرکت کنه و برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر فقط ۱ لیتر میسوزونه(به همراه باتری) و به عبارتی با هر لیتر بنزین ۱۵ کیلومتر میتونه بره و باک ۵۰ لیتریش بردی ۷۵۰ کیلومتری داره.
امیر دهقان
۲۴ دی ۱۴۰۱اشتباه ذکر نشده، لطفاً متن رو با دقت بیشتری بخونید:
باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطریهایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی میبینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. بااینحال، باطریهای نسخهٔ جدید R-EV حدود ۵۰ درصد کوچکتر بوده
وی
۲۴ دی ۱۴۰۱چی میشد اگه rx7 احیا میشد🔥🔥🔥🔥
محمد
۲۴ دی ۱۴۰۱بجای بنزین یا دیزل باید از CNG برای شارژ باتری استفاده کننده، از لحاظ محیط زیستی هم خیلی گام رو به جلویی خواهد بود.
گردن کلفت قبلی ،. وارد کننده فعلی
۲۴ دی ۱۴۰۱این ماشینا واسه ایران به درد نمی خوره ،. خوشبختانه. قیمت بالای بیست تاست و وارد نمیشه ولی اگرم شد وارد نکنید چون با آب و هوای ایران سازگار نیست. :؛::. چند تا خودرو که با آب و هوای ایران سازگار هستند اینا هستند :؛: بسم ا… الرحمن الرحیم ؛:.
۱. جک اس سه ،. اون مانیتور قدیماش ۲. ام وی ام x22 , اون سه سیلندراش ۳. چانگان cs35 یا cs36 اون تولید قبلیاش و بالاخره بیسو چند چند ،. اون رده خارجاش
سیدمهران میرابوالقاسمی
۲۴ دی ۱۴۰۱مزدا عشقه
Afg
۲۵ دی ۱۴۰۱حداکثر سرعت ۱۴۰ تا یه ضعف بزرگه برای این مزدای دوست داشتنی کاش