امروز تولد ۳۵ سالگی یکی از جذابترین خودروهای اسپرت دنیا یعنی مزدا MX-5 میاتا است و به همین بهانه میخواهیم نگاهی به آن داشته باشیم.
در چنین روزی و در سال ۱۹۸۹ مزدا تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد و در نمایشگاه شیکاگو پرده از چهره یک رودستر جالب برداشت. خودرویی که با نام MX-5 یا میاتا شناخته میشود. اهمیتی ندارد که این خودرو را چه بنامید چراکه MX-5 در هر صورت جزو پرفروشترین خودروهای اسپرت تاریخ است و جذابیتهای زیادی دارد. باید به میراث مزدا احترام گذاشت مخصوصاً اینکه آینده چنین خودروهایی در عصر مدرن چندان روشن به نظر نمیرسد.
اولین نسل میاتا که با کد NA شناخته میشود در سال ۱۹۸۹ و با ترکیب دو نمونه از بهترینهای دنیای خودرو عرضه شد. در واقع این خودرو فرمول رودسترهای ارزانقیمت و ساده بریتانیایی را با قابلیت اطمینان مشهور ژاپنیها ترکیب کرد. میاتا ظاهری جالب، سواری راحت و پیشرانههای ۱.۶ و ۱.۸ لیتری مطمئنی داشت و گزینهای ایده آل برای رانندگان علاقهمند به خودرو به شمار میرفت. MX-5 حتی در بین خودروهای اسپرت و جمعوجور ژاپنی زلزله به پا کرد و در دورانی که خودروهای سرشناسی همچون نیسان اسکای لاین GT-R حضور داشتند موقعیت خود را تثبیت کرد.
در سال ۱۹۹۸ میاتا NA جای خود را به نسل جدید NB داد. این خودرو باعث شد جایگاه MX-5 به عنوان یک شاسی با بیشترین میزان مسابقه در دنیا ثابت شود. نسل NB همچنین به تنها میاتای توربوی کارخانهای تاریخ تبدیل شد که با نسخه اسپید تولید شده است. اندکی بعد از معرفی این مدل بود که نسل سوم NC در سال ۲۰۰۵ پدیدار گشت. نسل سوم میاتا سنگینتر شده و در واقع سنگینترین نسل بین تمامی نسلها به شمار میرفت. البته در دورانی که بسیاری از میراث خودروسازان از جمله پیشرانه روتاری مزدا از بین رفته بود میاتا همچنان به فروش خوب خود ادامه میداد. همین موفقیتها بود که راه را برای تولید نسل بعدی میاتا یعنی ND هموار کرد.
جدیدترین نسل مزدا MX-5 میاتا جدای از وزن کمتر و چهرهای جذابتر در همه زمینهها بهبود یافته است. در مدل سال ۲۰۱۹ این خودرو قدرت پیشرانه ۲۳ اسب بخار بیشتر شد و در مدلهای ۲۰۲۲ به بعد سیستم هدایت گشتاور وجود دارد. همچنین فیات هم خودروی ۱۲۴ اسپایدر را بر اساس میاتا تولید کرد که از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو و ظاهری ایتالیایی بهره میبرد. البته این خودرو نتوانست موفقیت مزدا را تکرار کند و در سال ۲۰۱۹ راهی موزه شد. تاریخچه MX-5 پر از موفقیتها و پیشرفتهای فراوان است و به نظر میرسد همین روند در نسل بعدی که احتمالاً با نام NG شناخته میشود ادامه خواهد یافت. مزدا تائید کرده نسل بعدی MX-5 از قوای محرکه هیبریدی استفاده خواهد کرد و یک سیستم ۴۸ ولتی را در آن خواهیم دید. ژاپنیها میگویند همچنان به دنبال تولید خودرویی سبکوزن و ارزانقیمت هستند هرچند باید تا معرفی نسل بعدی میاتا در سال ۲۰۲۵ منتظر بمانیم.
چهار نسل مزدا میاتا به ترتیب از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ و از ۲۰۱۶ تا امروز، تولید شدند. تمام این خودروها، دیفرانسیل عقب و دو نفره هستند.
Siyavash
۲۲ بهمن ۱۴۰۲سلام..دیشب مت واتسون مکلارن ۷۲۰ و مدل ۷۵۰ رو آورده بود و درگ انداختن نتایج جفتشونم به شدت افتضاح بود تویه تایم گیری ۴۰۰ متر..لطفا پوشش بدید بقیه ببینن..یه مدته هرچی ماشین میاره باهاشون بد تایم میزنه فقط مکلارن نیس..🤔🤔
۲۲ بهمن ۱۴۰۲تولدت مبارک گوگولی مگولی خوشگله بابا 🥰
Dr.Mateen
۲۵ بهمن ۱۴۰۲درود
عرض ادب و احترام
در مقاله راجع به معنی میاتا توضیحی داده نشد
میاتا در زبان ژاپنی
اسب راهبر و راه بلد سامورایی ها را می گفتند
PegaSus
۲۲ بهمن ۱۴۰۲نسل اول و چهارمش رو بیشتر دوست دارم… اسطوره ای ابدی به نام مزدا میاتا ❤️
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲اینا کهمهم نیست به قول یه تحلیلگری فروشش به جی هفتاد گفته زکی🤣🤣🤣🤣🤣
parhamiof
۲۲ بهمن ۱۴۰۲کوچولوی بامزه جذاب.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ بهمن ۱۴۰۲میدونستید نسل اولش در تمام جهان و بخصوص انگلیس و آمریکا ، کلاسیک شده و قیمتاشون رو به بالا هستند!!!
به سادگی هرچه تمامتر اما دلرباتر!!!
من عاشق ژاپنم و بخاطر همیناست که عاشق این کشور فرهنگ و مردمانشم❤.
ساده و بیآلایش
باکیفیت و قابل اعتماد
باتن ظاهر یکی
خوش قیمت
اما مزدا MX5 یه تفاوت با تمام رودسترها داره و اون هم جُسه به شدت کوچیکشه که با دیدنش اول لبخند به لب میارید و بعد یه چرخ دورش میزنید و بعد از کیفیت منتاژ ، متریال و قطعاتش لذت دنیا را میبرید!
میاتا برای عاشقای تنها ساخته شده که رانندگی را با تنهایی لذت میبرند حتی نمیخوان کسی کنارشون بشینه و جالبِ که بیشترین مخاطباشم آقایون هستن نه خانومها و این رو میشه از آمار فروشش که در وبسایت (اوشومبوشوم) ارائه میشه فهمید 👌!
میاتا ، MX5 ، مزدا ، ژاپن ، تویوتا ، 0098 = دوستت داریم و همیشه پاینده به عشق ورودش به بازار با بهمنموتور جاده مخصوص کیلومتر ۸🤓!
۲۲ بهمن ۱۴۰۲آدمای جالبین ولی از شکنجه هاشون ترس دارم 😱
مردی که دنیا رو فروخت
۲۲ بهمن ۱۴۰۲اسطوره ژاپنی در ۴ نسل بی نظیر
شاپور
۲۲ بهمن ۱۴۰۲پس سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ چی ؟
شاپور
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تاریخ های تولید نسل اشتباهی داشت ویرایش کردن
علی یوسفی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یکی از بهترین و باارزش ترین خودروهای جهان که در برابر قیمت کم و مقرون به صرفه امکانات و لذت رانندگی عالی به خریدار میده همین مدل مزداست و مث فولکس گلف نماد یک کلاس و رده ی خودروییه.
sina
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جذابه واقعا
Mehran Mirabolghasemi
۲۲ بهمن ۱۴۰۲همه مدل های مزدا عشقه
yaghoub
۲۲ بهمن ۱۴۰۲فکر کنم از محدود خودروهایی هست که هیچکس ازش بدش نمیاد.
Hadi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲واقعا بی نظیره هر چیزی که برای لذت بردن از ماشین نیازه رو این کوچولوی دوست داشتنی داره واقعا عالیه..
مزدا عشقه ❤️
تولد میاتا هم مبارک بزودی در ایران میبینمت 😉
Royal Driver
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ماشینی که همیشه لبخند به لباشه…
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲خیلی خوشم میاد ازش