پس از سالها انتظار و شایعات فراوان، سرانجام مزدا پیشرانهٔ وانکل مشهور خود را احیا کرده است و بهزودی کراساوور الکتریکی MX-30 R-EV با پیشرانهٔ وانکل بهعنوان افزایشدهندهٔ برد در نمایشگاه خودروی بروکسل در ژانویهٔ ۲۰۲۳ معرفی میشود. البته این خودرو هیچ شباهتی به کوپههای اسپرت وانکل جذاب مزدا یعنی RX-7 و RX-8 ندارد و در آن پیشرانهٔ وانکل بهعنوان یک ژنراتور افزایشدهندهٔ برد، فقط برای شارژ کردن باطریها با دور ثابتی کار میکند. به اعتقاد مزدا، چنین ترکیبی مزیتهای موتورهای الکتریکی را با برد پیشرانههای درونسوز ارائه میکند.
نقطهضعف بزرگ MX-30 کنونی برد اندک آن است زیرا طبق تخمین سازمان EPA آمریکا، باطریهای ۳۵.۵ کیلووات ساعتی این خودرو با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تنها ۱۶۰ کیلومتر را فراهم میکنند. این خودرو به یک موتور الکتریکی با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۹.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. هنوز حجم پیشرانهٔ وانکل در مدل جدید MX-30 R-EV مشخص نیست و نمیدانیم آیا برای جبران افزایش وزن خودرو مزدا قدرت موتور الکتریکی را هم افزایش خواهد داد یا نه.
مزدا و پیشرانههای وانکل دو نامی بودند که سالها در کنار هم دیده میشدند. این شرکت در ابتدا مجوز استفاده از این نوع پیشرانه را از شرکت آلمانی NSU خریداری کرد و سپس مهندسان مزدا روی بهبود این موتور کار کردند. کوپهٔ اسپرت کاسمو در سال ۱۹۶۴ بهعنوان اولین خودروی مزدا با پیشرانهٔ وانکل معرفی شد. البته تولید انبوه این خودرو در سال ۱۹۶۷ آغاز شد و سپس مدلهایی مثل RX-3 و RX-3 پیشرانههای وانکل را متداولتر کردند.
بااینحال، مشکل مصرف سوخت و تولید آلایندگی بالا همواره گریبان گیر موتورهای وانکل بود و به همین دلیل، کوپهٔ RX-8 بهعنوان آخرین خودروی وانکل مزدا در سال ۲۰۱۲ از روی خط تولید کنار رفت. البته، این شرکت هرگز موتورهای وانکل را فراموش نکرد و در طول سالها شایعات زیادی در مورد ادامهٔ توسعهٔ این پیشرانهها شنیدیم تا اینکه مزدا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد ساخت نسخهای از MX-30 با پیشرانهٔ وانکل بهعنوان افزایشدهندهٔ برد در دست بررسی است. در اواخر همان سال نیز این طرح رسمی شد.
AMANTE
۱ آذر ۱۴۰۱تا اونجایی که میدونم این موتور ها استهلاک بالایی هم داشتن و البته صدای بسیار زیبایی هم داشت.
به نظر من مزیت اصلی موتور وانکل سایز کوچیک و وزن کم اش بود، که همین برای ماشین های الکتریکی کاربردی ایش میکنه و اگه قرار باشه با یک دور ثابت کار کنه اون استهلاک بالا تا حد زیادی کم میشه.
ehsan.fa
۱ آذر ۱۴۰۱مشکل اصلی و لاینحل روغن سوزی هست که روغن تو چرخه احتراق تو وانکل میسوزه و آلودگی ایجاد میکنه
علی
۱ آذر ۱۴۰۱مزدا الهام شده از اهورا مزدا ، یه نام مقدس برای ایران باستان . برای همین هم عاشق مزدا هستم
Amir mahdi @-1387
۱ آذر ۱۴۰۱این شبیه آلفا رومئو یا خودشه ؟
Ali rezaii
۱ آذر ۱۴۰۱حرف شما یک اصلاح کوچیک داره که اونم وزن هستش . وزن موتور های الکلی به دلیل حجم کم ، کم هستن ولی اگر حجم موتور الکلی با یک بنزینی برابر باشه وزن موتور الکلی به دلیل استفاده از آلیاژ های سخت تر و مقاوم تر بیشتره و طبیعتاً چگالی بیشتری هم خواهد داشت .
یوسف
۱ آذر ۱۴۰۱مزدا در بحث الکتریکی سازی چندان فعال نبوده و بیشتر تمایل به بهبود خودروهای درون سوز داشته؛ به هر حال خبر برگشت پیشرانه های وانکل خبر خوبیه حتی اگر یک پیشرانه وانکل خالص و واقعی نباشه، MX-30 به خاطر برد کمش چندان موفق نبوده ولی با ترکیب باتری ها با وانکل میتونه توجه ها رو به سمت خودش برگردونه.
sina
۱ آذر ۱۴۰۱باه باه وانکل 👌
افشار
۱ آذر ۱۴۰۱کراس اوور دو در چه جذابیتی میتونه داشته باشه ؟
AMANTE
۱ آذر ۱۴۰۱چهاردره ولی سبک باز شدن اش مثل مزدا RX8 یا تویوتا Fj Cruiser هست که اول باید در جلو باز بشه و بعد در عقب رو میتونی باز کنی.
Hadi
۱ آذر ۱۴۰۱قلب روتاری هنوز زندس 👌🏼
Amir
۱ آذر ۱۴۰۱کاشکی rx ها برگردن
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۱ آذر ۱۴۰۱مزدا عشقه
Royal Driver UK 70
۱ آذر ۱۴۰۱یکی از دلایلی که مزدا رو دوست دارم موتور روتاریه
گلاب
۱ آذر ۱۴۰۱کاش روی یه ماشین بهتر می گذاشت نه این کراس اور بیریخت
بعد میاد میان میگن محصول موفق نبود خوب رو مزدا ۳ میزاشتی نه این