اسناد منتشر شده نشان میدهد پیشرانه روتاری مزدا با ویژگیهای جدید و نسبتاً عجیبی باز گشته است. ظاهراً مزدا میخواهد تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ VVT را در پیشرانه روتاری از نو اختراع کند!
همه میدانیم که پیشرانه روتاری این خودروساز ژاپنی به عنوان افزایش دهنده شعاع حرکتی در کراس اوور برقی MX-30 نصب خواهد شد. برای اینکه شعاع حرکتی ۱۶۰ کیلومتری این خودرو افزایش یابد مزدا تصمیم گرفت تا پیشرانه روتاری را برای این خودرو در نظر بگیرد. نیروگاه آهنین یاد شده به خاطر مصرف سوخت ضعیف و تأثیر منفی روی محیطزیست از دور خارج شده بود بنابراین مزدا برای حل این مشکلات تلاشهای مضاعفی کرده است.
اسناد منتشر شده از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا نشان میدهد قوای محرکه جدید مزدا نه تنها نقش افزایش دهنده شعاع حرکتی MX-30 را بازی خواهد کرد بلکه تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها VVT را نیز از نو اختراع خواهد کرد! مزدا به گونهای از این تکنولوژی در پیشرانه روتاری استفاده کرده که پیش از این هیچ برند دیگری بکار نبرده بود. در پتنت این شرکت میتوانیم یک پیشرانه تک روتور جمعوجور را ببینیم که از آرایش پورت دوگانه سود برده و لبه روتور ابتدا از پورت اولیه عبور کرده و سپس به پورت دوم میرسد. وجود پورت دوم به خاطر طولانیتر کردن ورود هواست و بنابراین هوای بیشتری میتواند در زمان نیاز به قدرت بیشتر وارد محفظه احتراق شود. البته همین پورت دوم میتواند در زمانی که نیاز به قدرت بالا نیست باعث اختلال در راندمان شود و به همین خاطر مزدا سوپاپی را در نظر گرفته که در چنین موقعیتهایی پورت دوم را میبندد.
این پورتها عجیبترین بخش از پیشرانه جدید مزدا نیستند چراکه این عنوان به پیشرانه برقیای تعلق میگیرد که در کنار پیشرانه روتاری جا خوش میکند؛ بنابراین میتوان گفت با یک خودروی برقی طرف خواهیم بود که دارای دو پیشرانه برقی با آرایشی کاملاً جدید است. هدف این پیشرانه برقی به حرکت درآوردن چرخ ها نیست بلکه برای اعمال گشتاور مثبت یا منفی از طریق شفت خروجی روتور بکار میرود. در واقع هدف مزدا ایجاد تغییر در سرعت چرخش روتور بوده تا میزان هوای ورودی به محفظه احتراق بهینه شود. در واقع میتوان پیشرانه برقی را تصور کرد که از طریق کشش باتری ولتاژ بالا پشتیبانی میشود.
آنچه مزدا انجام داده تزریق تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپهای پیشرانههای پیستونی به پیشرانه روتاری است چراکه در این نوع نیروگاه های آهنین خبری از سوپاپ یا میللنگ نیست. البته باید دید این نوع طراحی از روی کاغذ فراتر خواهد رفت یا خیر. از جمله نگرانیهایی که از هماکنون به وجود آمده میتوان به تغییرات سرعت چرخش روتور اشاره کرد که میتواند نوساناتی در خود پیشرانه ایجاد کند. اگر مزدا در بازگرداندن پیشرانه روتاری به بازار موفق شود و بتواند آن را روی MX-30 به اثبات برساند، احتمال آینده روشنتری در انتظار این تکنولوژی خواهد بود.
GMA
۲۴ دی ۱۴۰۱کاش با اعمال این تغییرات یه خودرو اسپرت مثل RX-7 افسانه ای تولید میکردند…
DoctoR
۲۴ دی ۱۴۰۱خود متن هم اشاره کرده که برای افزایش شعاع حرکت 160کیلومتری رفته موتور روتاری جدید ساخته یعنی مزدا با این همه عظمت نمیتونه باتری های بزرگتر و موتور های الکتریکی کم مصرف تر بسازه!!!
اگر کامنت های قدیم من رو ببینید خیلی از ژاپن در برابر کره مربا فن ها دفاع کردم ولی الان دیگه فقط میتونم تو بحث درون سوز دفاع کنم چون انگار در بحث الکتریکی حرف خاصی برای گفتن ندارن
عینک تعصب باید کنار گذاشته بشه
GMA
۲۴ دی ۱۴۰۱خیر دوست عزیز
مزدا نظرات متفاوتی با دیگر خودروسازان داره.
https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/mazda/%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25B1%25D8%25B3%25DB%258C-%25D9%2585%25D8%25B2%25D8%25AF%25D8%25A7-mx-30-2020-%25D8%25AC%25D8%25AF%25DB%258C%25D8%25AF/&sa=U&ved=2ahUKEwjmhr_2xMf8AhUyxQIHHdBhDhsQFnoECAAQAg&usg=AOvVaw2t2wsqDv9MXrdSwxyLb8iB
در قسمتی از بررسی بالا نظرات مزدا درباره باتری های بزرگ تر گفته شده.
«ساده باید گفت مزدا علاقهای به مسابقهی باتری و شعاع حرکتی موجود بین خودروهای الکتریکی ندارد»
«تئوری مزدا این است که تولید باتری خودروهای الکتریکی با آلودگی محیطی همراه است و این موضوع ماهیت چنین خودروهایی را زیر سؤال میبرد. همچنین باتریها سنگین بوده و روی سواری خودرو تأثیر منفی میگذارند. از طرف دیگر باتریها گران بوده و باعث میشوند تصمیمگیری درباره خرید این خودروها سخت باشد. مزدا معتقد است باتری کوچکتر MX-30 این مشکلات را مرتفع کرده است. تحقیقات نشان میدهد ۹۵ درصد مشتریان هدف این خودرو روزانه کمتر از ۱۰۰ کیلومتر را طی میکنند و به این ترتیب برد ۲۰۰ کیلومتری برای آنها کافی خواهد بود.»
phonix
۲۴ دی ۱۴۰۱الان دقیقا پیچیدگی ساخت مولد و خرید باتری از شرکت های سازندش چیه؟ بماند که پاناسونیک ژاپن از بزرگترین تولید کننده های باتری هست
حتی میشه پلتفرم هم داد بیرون برات شرکت های مشاور طراحی کنند
ژاپنی ها خودشون قصدی ندارن البته بجز هوندا و نیسان که مشغولن تویوتا هم که گفته داره روش کار میکنه
Hamid3x
۲۵ دی ۱۴۰۱استفاده از پک باطری بزرگتر تکنولوژی خاصی نداره شرکت اساب بازی هم میتونن اینکارو کنند،هیچ خودروسازی هم باطری تولید نمیکنه که بگیم مزدا نتونسته
همه این ها بخاطر مسائل ایمنی و الودگی محیط زیستی باطری هاس که سیاست ها رو تغییر میده
نواوری و اختراع مزدا تو این خودرو نشون دهنده تیم قوی تحقیق و توسعه این شرکته
استفاده از فرمول بقیه برای پیشرفت راحت ترین کاره که شرکت ها میتونن انجام بدن
این نوآوری و رسیدن به تکنولوژی های جدید از هر شرکتی بر نمیاد
گلاب
۲۴ دی ۱۴۰۱کاش میشد این پیشرانه ها رو هیدروژنی کرد و روی یه خودروی اسپورت گذاشت دیگه مشکل آلایندگیش هم حل میشه
RENAULT5
۲۵ دی ۱۴۰۱اخه والا آلایندگی ماشینای اونا از الایندگی پژو۴۰۵ ما خیلی کمتره🗿
Royal Driver
۲۴ دی ۱۴۰۱با وجود اینکه موتورای وانکل معایب خودشونو دارن اما حس و حال جالبی دارن. مزدا هم به همین روتاری بودن معروف و شناخته شدست. روتاری به عشق RX7, کازمو اسپرت، ۷۸۷بی و بقیه مزداها
TESLA
۲۴ دی ۱۴۰۱خیلی خوبه ولی بدرد هیبریدی ها میخوره ، برای درونسوز های خالص بهترین گزینه : همون vvt هست چون تجربه سواری باهاش رو دارم ، مثلا ۲۰۰۸ این ویژگی رو داره همانطور که میدونید ماشین به شدت پرشتابی هست تا ۱۵۰ کیلومتر از امثال کادنزا ، جنسیس سدان یا آزارا ۶ سیلندر سریع تره و تو سربالایی هم در حد ۶ سیلندر های تنفس طبیعی راه میره ( صفر تا صد رسمیش ۸/۲ هست ولی با بنزین سوپر خیلی راحت میشه زیر ۸ هم باهاش زد ) علت تند بودنش هم همین vvt هست که باعث کشش بهتر در سربالایی ها و کاهش قابل توجه مصرف سوخت میشه
Amir
۲۴ دی ۱۴۰۱قیمتش یجوریه
رفتم تو سایت مزدا امریکا ، مزدا ۳ و حتی بعضی از شاسی بلند های مزدا از این ارزون ترن
ولی برای استفاده تو شهر عالیه
اینکه دغدغه ساعت ها شارژ کردن باتری رو نداری خیلی خوبه
کیفیتشم که عالیه و واقعا خوشگلم هست
Amir mahdi @-1387
۲۵ دی ۱۴۰۱ولی شبیه به آلفارومئو هست
Hadi
۲۵ دی ۱۴۰۱مزدا خیلی خوب این کارو انجام داده و تونسته بیشترین بهره وری و کمترین مصرف سوخت و بیشترین برد رو از این سیستم بگیره و سیستم VVT هوشمندانه واقعا گل کاشته مزدا 👌🏼