مزدا

چرا پیشرانه شش سیلندر خطی جدید مزدا شایسته تحسین است؟

مزدا با پیشرانهٔ جذابی که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، وارد بازی موتورهای شش سیلندر خطی شده است. در اینجا به بررسی ویژگی‌های این پیشرانه می‌پردازیم.

هم‌اکنون که دوران پیشرانه‌های درون‌سوز رو به پایان است، توسعهٔ یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی کاملاً جدید شاید خیلی محتمل به نظر نرسد اما مزدا این کار را انجام داده است. این شرکت که بیشتر با پیشرانه‌های وانکل و چهار سیلندر شناخته می‌شود، به‌تازگی اولین پیشرانهٔ شش سیلندر خود را در کراس‌اوور جدید CX-90 به بازار عرضه کرده است. پیشرانه‌های شش سیلندر خطی مزیت‌های زیادی دارند.

این موتورها در مقایسه با نمونه‌های V6 تنها به یک سرسیلندر و دو میل بادامک نیاز دارند، به دلیل عرض کمتر، فضای بیشتری را زیر کاپوت برای توربوشارژرها، اجزای سیستم تعلیق و ساختار تصادف باقی می‌گذارند و به دلیل تقارن پیستون‌های طرفین موتور در رسیدن به نقطه‌های مرگ بالا و پایین، ارتعاشات خنثی شده و کارکرد نرمی دارند. قدرت و گشتاور مناسب و صدای جذاب هم از دیگر نقاط قوت موتورهای شش سیلندر خطی هستند. به همین دلیل، این پیشرانه‌ها برای چندین دهه در خودروها متداول بودند.

البته در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ بسیاری از خودروسازان سراغ نمونه‌های V6 رفتند زیرا معماری مشترکی با پیشرانه‌های V8 داشتند و هزینه‌های توسعه کمتر می‌شد اما هم‌اکنون که محبوب‌ترین موتورها نمونه‌های چهار سیلندر خطی بوده و هشت سیلندرها در حال انقراض هستند، شش سیلندرهای خطی بار دیگر متداول شده‌اند. مرسدس بنز، جگوار-لندروور و جیپ همگی طی یک دههٔ گذشته موتورهای شش سیلندر خطی جدیدی را معرفی کرده‌اند. حال مزدا هم به این جمع اضافه شده است. هرچند طی ۱۵ سال گذشته مزدا فقط پیشرانه‌های چهار سیلندر با حجم‌های مختلف تولید کرده اما این شش سیلندر جدید صرفاً یک نسخهٔ کشیده‌تر از موتورهای چهار سیلندر قبلی مزدا نیست زیرا قطر سیلندر و کورس پیستون متفاوتی دارد.

رئیس بخش قوای محرکهٔ مزدا در آمریکای شمالی می‌گوید موتور شش سیلندر خطی یکی از ابزارهای اصلی برای پیشبرد برنامه‌های این شرکت در راستای تبدیل شدن به برندی لوکس محسوب می‌شود. پلت‌فرم محرک عقب CX-90 طول کافی برای استفاده از موتور شش سیلندر خطی را فراهم می‌کند و عرض کم موتور نیز امکان استفاده از تعلیق دو جناقی را به مهندسان می‌دهد که ترکیبی ایده‌آل برای سواری و هندلینگ عالی محسوب می‌شود؛ اما شاید چشمگیرترین ویژگی موتور جدید مزدا نسبت تراکم ۱۲ به یک آن باشد که برای یک پیشرانهٔ توربوشارژ تولیدی بسیار زیاد است.

این نسبت تراکم از ۱۰.۵ به یک در موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مزدا و حتی ۱۱ به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی B58 ب‌ام‌و هم بیشتر است. البته تراکم بالاتر قدرت و راندمان موتور را افزایش می‌دهد اما بدیهی است که این افزایش اجزای موتور را تحت‌فشار بیشتری قرار خواهد داد. به همین دلیل، موتورهای توربو معمولاً نسبت تراکم پایینی دارند و به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که بهترین شرایط را از لحاظ قدرت و طول عمر داشته باشند؛ اما مزدا مدت‌ها است که از پیشرانه‌های تراکم بالا برای ارائهٔ پرفورمنس و مصرف سوخت عالی استفاده می‌کند و بنابراین طبیعی است که در این موتور شش سیلندر جدید هم از تخصص خود در این زمینه بهره ببرد.

مزدا این موتور ۳.۳ لیتری را با دو خروجی مختلف ارائه می‌کند. نسخهٔ پایه ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخهٔ قوی‌تر با نام توربو S به ۳۴۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر می‌رسند. این دو نسخه از لحاظ سخت‌افزاری یکسان هستند اما بوست توربوی نسخهٔ ضعیف‌تر ۱۴ psi است و با بنزین معمولی اکتان ۸۷ کار می‌کند درحالی‌که نسخهٔ قوی‌تر با بوست ۱۹.۱ psi به بنزین سوپر با اکتان ۹۳ نیاز دارد و در صورت استفاده از بنزین معمولی قدرت آن به ۳۲۰ اسب بخار کاهش پیدا می‌کند اما گشتاور تغییری نمی‌کند.

به گفتهٔ مزدا، هرچند این روزها شاهد رویهٔ کوچک‌سازی پیشرانه‌ها هستیم اما این شش سیلندر بزرگ مصرف سوخت بهتری نسبت به موتورهای کوچک‌تر خواهد داشت. به‌طورکلی، موتور شش سیلندر گشتاور بیشتری در دور پایین‌تری نسبت به موتور چهار سیلندر تولید می‌کند و بنابراین برای حرکت دادن خودروی بزرگی مثل CX-90 نیازی نیست سخت کار کند. همچنین این پیشرانه عملکرد فوق‌العاده نرمی دارد و آن‌قدر بی‌صدا و روان کار می‌کند که گاهی متوجه روشن بودن آن نخواهید شد. هرچند موتور مزدا قدرت S58 ب‌ام‌و را ندارد اما به لطف قطر پیستون‌های بسیار بزرگ‌تر، در رانندگی‌های روزمره گشتاور خیلی خوبی را فراهم می‌کند.

پیشرانهٔ شش سیلندر خطی مزدا همچنین از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی با ۱۶.۶ اسب بخار قدرت هم بهره می‌برد. موتور الکتریکی که در گیربکس ادغام شد، به پاسخگویی‌های کوتاه‌مدت پیشرانهٔ بنزینی کمک می‌کند. سیستم هیبریدی خفیف همچنین این امکان را فراهم می‌کند که پیشرانهٔ بنزینی در حین حرکت به‌صورت لحظه‌ای خاموش شود و سپس به محضی که راننده پدال گاز را فشار دهد دوباره روشن شود. ازآنجایی‌که با یک مزدا طرف هستیم، انتظار می‌رفت موتور ۳.۳ لیتری مانند ۳ لیتری ب‌ام‌و حس و حال اسپرتی داشته باشد اما این پیشرانه در سینهٔ یک کراس‌اوور لوکس سه ردیفه قرار گرفته است نه یک کوپهٔ اسپرت. خریداران شاسی‌بلندها به پرفورمنس چندان اهمیت نمی‌دهند و بیشتر خواهان نرمی و مصرف سوخت مناسب هستند که موتور مزدا هردو را ارائه می‌کند.

درنتیجه، CX-90 از لحاظ نرمی و پالایش کلی بالاتر از رقبای ژاپنی خود مثل آکورا MDX و لکسس RX قرار می‌گیرد. البته موتور شش سیلندر مزدا فقط در همین یک نسخه تولید نخواهد شد زیرا این پیشرانه به شکلی انعطاف‌پذیر طراحی شده و می‌تواند مناسب محصولات آیندهٔ مزدا که کوچک‌تر از CX-90 هستند هم تنظیم شود. همچنین به گفتهٔ این شرکت، پیشرانهٔ شش سیلندر نهایتاً در سینهٔ یک سدان هم قرار خواهد گرفت. به‌طورکلی، هرچند شاید ورود به قلمروی برندهای لوکس تصمیم جسورانه‌ای باشد اما جذابیت موتور شش سیلندر خطی جدید مزدا غیرقابل‌انکار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای
منبع
Road&Track

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    خیلی پتاسنیل داره این موتور و اگر مزدا سرش به جایی بخوره و سری RX رو احیا کنه می تونه مدعی جدی به زیر کشیدن موتورهای بی ام و باشه.

    موافقم 70
    مخالفم 11
    1. Reza-a

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (455 ديدگاه)

      گفتی آر ایکس یاد یدونه آر ایکس هشت گذر موقت افتادم که دیشب دیدم حتی از عکساشم جذاب تر بود تازه اونی که من دیدم یکم هم خسته بود

      موافقم 21
      مخالفم 2
    2. وی

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      ولی سری ار ایکس که هویتش به روتاری گره خورده یعنی شما میگی موتور پیستون دار بذاره براش؟

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2054 ديدگاه)

        باید با علم روز همراه شد وگرنه محکوم به فنایی. ساختار روتاری با همه جذابیتش دیگه حرفی برای گفتن نداره و این موتور پر پتانسیل می تونه کارهای بزرگی کنه اگر مزدا بخواد.

        موافقم 15
  2. Hadi

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    مزدا کارش درسته این موتور V6 هم تصمیم جسورانه ایه و احتمالا تو مزدا 6 جدید هم همین موتور رو بزارن 👌🏼
    مزدا جان یه وانکل جدید هم تولید کن حتی هیبریدی هم باشه RX7 رو دوباره زنده کن 😊

    موافقم 47
    مخالفم 5
    1. حامد

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (126 ديدگاه)

      البته این موتور v6 نیست! (وی شکل نیست خطیه)

      موافقم 44
      1. Hadi

        ۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (598 ديدگاه)

        آره درست میگی حامد I6 هستش
        اشتباه گفتم ممنون

        موافقم 13
  3. GMA

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    بنظرم مزدا کاملا لایق این هست که یه برند لوکس باشه، این موتور جدید هم توانمند بنظر میرسه. امیدوارم مزدا به اون چیزی که مستحقش هست برسه

    موافقم 48
    مخالفم 3
  4. sina

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    همه چیز این خودروساز خاص د دوست داشتنی هست واقعا…
    خاص ترینه انصافا

    موافقم 45
    مخالفم 2
  5. مهراب

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (76 ديدگاه)

    کم کم مهندسین دارن متوجه میشن که کم کردن حجم موتور و فقط تکیه به توربو دادن کار اشتباهی بود و علاوه بر 2 چندادن کردن استهلاک
    راندمان هم پایین میاره.
    شاسی بلند 2 تنی نباید موتور 1/5 داشته باشه و بیاد بجاش یه فن بذاره سر منی فولد هوا که مثلا کم بود گشتاور رو جبران کنه.
    طبق تحقیقات جدید شرکت ها یه شاسی بلند 2 تنی با موتور 2 لیتر توربو پر مصرف تر از همون ماشین با موتور 6 سیلندر و 3 لیتریه.
    تازه موتور 6 بدیل قطعات کمتر و گشتاور بالا و فشار کمتر استهلاک کمتری هم داره. دیگه اون قدرت خطی و یکنواختی که زیر پاه بهت میده جای خود.

    موافقم 51
    مخالفم 1
    1. محمود

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (93 ديدگاه)

      طبق تحقیقات کدوم شرکت، موتور ۴سیلندر ۲ لیتری توربو از موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توربو مصرف بیشتری داره؟
      مزدا برای اینکه صاحب این موتور ۳.۳ لیتری مدام پمپ بنزین نباشه، نسبت تراکم وحشتناک ۱۲به یک و همینطور موتور برقی ۴۸ ولتی استفاده کرده

      موافقم 4
      مخالفم 22
  6. محمد

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    مزدا تو ژاپنیها مثه پورشه تو آلمانیهاست….خاص و خاص پسند

    موافقم 58
    مخالفم 1
  7. R/T

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    مزدا واقعا ماشینای خوبی میسازه

    موافقم 29
    مخالفم 2
  8. مهراد

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    ایول بابا دسخوش 👏🏻👏🏻👍🏻👍🏻

    حقیقتا حرکت جسورانه ای کردن

    موافقم 17
    مخالفم 2
  9. Reza-a

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (455 ديدگاه)

    شیش سیلندر های خطی واقعا جذابیت زیادی دارن بی ام و هم خیلی بهش علاقه داره کلا مزدا کارش درسته👌

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. Reza-a

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (455 ديدگاه)

    اینکه تو مقالات این روزهای مرتبط با ماشین اینقدر موتور ها درون‌سوز رو منسوخ شده مطرح می‌کنن درست نیست برخلاف چیزهایی مثل قوانین آینده تو کشورهای غربی و ادعای بعضی برندها در مورد حذف مدل های درون‌سوزشون این موتورها خیلی خوب می‌تونن در کنار برقی ها و سایر مدل‌ها به حضورشون ادامه بدن و نه تنها برقی تو خیلی موارد نمیتونن جاشون رو بگیرن که حتی ممکنه برندهایی که ادعای حذف موتور های احتراقی دارن به سمتشون برگردن. برقی ها هنوز مشکلات بدون راه حال زیادی دارن از برد و وجود جایگاه و زمان شارژ بگیر تا عمر باطری که عملا استفاده بلندمدتشون رو غیرممکن می‌کنه چون تعویض باطری برای این ماشینها حکایت مثال «آفتابه خرج لحیمه»!

    موافقم 8
    مخالفم 5
  11. BMW

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    واقعا خوبه که مزدا شیش سلیندر جدید زده و عالی و مم عاشق ماشین مزدا RX_7 مدل قبل ۲۰۰۰ هستم

    موافقم 10
    مخالفم 2
  12. محمد

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    https://s39.wheelsage.org/picture/m/mazda/cx-90/mazda_cx-90_23.jpeg
    .
    گر جهنم میروی…مردانه رو😁

    موافقم 9
    مخالفم 2
  13. بهنام

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    بشدت زیباست. همون لوگوی زیبات ارزشش رو داره که آدم عاشقت بشه.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. حسین

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    بیاین درباره این دوتا سوال بحث کنیم:

    ۱. مزدا چطور تونسته با نسبت تراکم بالا، اونم توی موتور توربو، بنزین با اکتان معمولی استفاده کنه؟؟

    ۲. اصلا چرا توی موتورهای توربو نمیشه نسبت تراکم رو بالا برد؟

    یه سوال دیگه هم هست:
    ۳. نسبت تراکم با بوست توربو چه ارتباطی داره؟

    موافقم 11
    1. بهزاد

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      این بحث بشدت خوبیه حیف که فضای سایت دیگه مثل قبل نیست و حال حوصله ای برای کامنت طولانی گذاشتن نمونده

      اما به طور خلاصه
      مزدا تو سری موتور های اسکای اکتیو که سال ۲۰۱۱ رونمایی شدن ، اومد با هدف بهینه کردن موتور تکنولوژی موتور های دیزل رو با موتور های بنزینی ترکیب کرد.
      مزدا دو نوع موتور اسکای اکتیو داره که هر دو تا تفاوت های اساسی با موتور های عادی دارن.
      ۱- اسکای اکتیو G
      ۲- اسکای اکتیو X

      قبل از اینکه بریم سراغ نحوه کار اسکای اکتیو ، باید یه توضیح کوچیک درباره نحوه احتراق موتور های عادی به کسایی که نمیدونن بدیم.
      پله اول مکش، سوپاپ هوا باز میشه و هوا وارد محفظه احتراق میشه، در همون زمان انژکتور سوخت رو “اسپری” میکنه داخل سیلندر و سوخت هوا ترکیب میشن.
      پله بعد تراکم هست که همه سوپاپ ها بسته میشن و سیلندر به سمت بالا حرکت میکنه و این ترکیب رو متراکم و بعد شمع با جرقه منفجر میکنه.
      به نسبت مسیری که سیلندر از نقطه BDC تا TDC طی میکنه نسبت تراکم میگن. نسبت تراکم بالاتر ارتباط مستقیم با بهینه بودن (efficiency) موتور داره اما یه مشکل وجود داره، اگه نسبت تراکم بیش از حد بالا باشه، ترکیب سوخت و هوا پیش از رسیدن به TDC در اثر فشار خود به خود منفجر میشه که بهش میگن ناک. حالا ارتباط نسبت تراکم با توربو چیه؟ موتور های توربو یا سوپرشارژ فشار بیشتری وارد محفظه احتراق میکنن. در نتیجه نسبت تراکم باید پایین تر از موتور های تنفس طبیعی باشه تا موتور ناک نزنه.

      حالا برگردیم به سمت اسکای اکتیو
      این موتور I6 مزدا از نوع G هست. حالا بیایم نحوه احتراق رو با موتور های عادی مقایسه کنیم.
      تو این موتور اول از همه موقع مکش فقط هوا وارد محفظه احتراق میشه و انژکتور ها سوخت رو با تاخیر به صورت “اسپری نشده” تزریق میکنن. روی سطح پیستون هم یه گودی وجود داره که بهش میگن piston cavity و از موتورای دیزل اومده‌. حالا موقع تزریق سوخت، بنزین میره توی این گودی جمع میشه در نتیجه توی اون محل یه ترکیب غلیظ (rich) سوخت و هوا ایجاد میشه که در برابر سوختن خود به خود بر اثر تراکم مقاومه. این نکته رو بگم که نسبت سوخت به هوا توی محفظه احتراق به طور کلی خیلی رقیق (lean) هست اما چون سوخت اسپری نشده و همش تو یه گودی جمع شده، خود به خود منفجر نمیشه و اجازه نسبت تراکم بالا تر رو میده.

      سعی کردم ساده و خلاصه توضیح بدم و عذر میخوام اگه یکم نامفهوم شد.
      اسکای اکتیو X هم بعدا اگه فرصت شد نحوه کارش رو توضیح میدم.

      موافقم 19
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        عالی بود. آفرین به این جواب قشنگ..
        اون جو قبلی سایت که توی بحثای این شکلی میشد رو میشه برگردوند 😍
        حالا اون اسکای اکتیو x رو هم بگو که دیگه تکمیل شده باشه…

        موافقم 12
        1. بهزاد

          ۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (9 ديدگاه)

          اسکای اکتیو X از تکنولوژی multi hole injector استفاده میکنه.
          توی مراحل احتراق اول یه ترکیب بسیار رقیق (lean) از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق میشه، بعد انژکتور یه سوراخ دومی داره تو هر مرحله موقع تراکم مقدار بسیار کمی بنزین رو به سر شمع میپاشه و موقعی که شمع جرقه میزنه، اول بنزینی که روی شمع ریخته شده منفجر میشه که این انفجار باعث افزایش دما و فشار محفظه احتراق میشه. در نتیجه اون ترکیب سوخت و هوای اولیه خود به خود بر اثر فشار منفجر میشه.

          همون طور که گفتم این ترکیب تکنولوژی دیزل با موتور بنزینی هست، بخشی از احتراق مثل موتور های عادی توسط شمع و بخش دیگه مثل موتور های دیزل در اثر فشار خود به خود صورت میگیره.

          این تکنولوژی هم اجازه میده نسبت تراکم تا حد ۱۵ یا ۱۴ به ۱ بالا بره و هم نسبت سوخت به هوا به مقدار زیادی رقیق (lean) بشه که هر دو باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف سوخت و افزایش گشتاور میشن بدون از دست دادن چیزی یا نقطه ضعف بزرگی.

          موافقم 12
        2. حسین

          ۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1363 ديدگاه)

          مورد دیگه ای که در موتورهای اسکای اکتیو استفاده میشه، خنک نگه داشتن موتور و کم کردن مقدار سوخت مصرفی در هر انفجار با استفاده از بازگردانی گازهای خروجی اگزوزه.

          یعنی گاز خروجی رو سرد میکنه و بخشیش رو دوباره میفرسته توی سیلندر تا دمای سیلندر رو پایین بیاره. گرچه این کار باعث میشه هوا و سوخت کمتری جا بشه توی سیلندر، اما از اون طرف به دلیل سرد کردن سیلندر، این امکان رو فراهم می‌کنه که ضریب تراکم بالا برده بشه و انفجار شدیدتری انجام بشه. در نتیجه هم سوخت کمتری مصرف کردیم هم انرژی بیشتری آزاد کردیم.

      2. sina

        ۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2661 ديدگاه)

        عالی بهزاد جان
        دست خوش

      3. علی

        ۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بهزاد جان خداقوت خوب بود واقعا. دست مریزاد. تلگرام، اینستا، واتس آپ داری؟ سوالات رو میخواستم اگه بشه بیشتر بپرسم و توضیحاتتو بگی برام تا استفاده کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا