نسخه جدید مزدا۳ که به عنوان مدل ۲۰۱۲ آماده شده، همچون نمونه سابق خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ حرفهایی که با شنیدن آن میتوان پی برد که چگونه این خودرو به لقب « پرفروشترین خودروی ژاپنی در بازار امسال اروپا » دست یافت . . .
به لحاظ ظاهری نباید دنبال ویژگی بخصوصی در مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ بود! اعمال تغییراتی در سپر جلو که با حذف مهشکنها از آن همراه بوده، جمعتر شدن قالب چراغها، تغییر رینگها و همچنین همرنگ شدن سپر عقب با بدنه خودرو تنها تفاوتهای مهم ظاهری این مدل با نمونه سابق آن است.
مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ که ابتدا در بازار آمریکای شمالی عرضه میشود؛ اولین خودروی مزدا خواهد بود که در این بازار با تکنولوژی جدید SkyActive به فروش میرسد؛ « اسکای اکتیو » در حقیقت خیز بلند مزدا برای ساخت خودروهایی با کارآیی بهتر با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر است. این مدلها، با موتورهای دیزلی SkyActive-G، گیربکس شش سرعته اتوماتیک SkyActive-Drive و همچنین گیربکس دستی SkyActive-MT نیز عرضه خواهند شد.
ناگفته نماند که قیمت نهایی نسخه اروپایی مزدا۳ چه در مدلهای هاچبک یا سدان و چه با موتورهای دیزلی یا بنزینی، بصورت قطعی در بازه ۱۳هزار تا ۲۴هزار دلار است.
برای آنهایی که به پیشرانههای دیزلی علاقهمند هستند، موتور ۱/۶ لیتری با کد MZ-CD و همچنین ۲/۲ لیتری با کد MZR-CD در دسترس است. موتورهای MZR-CD نیز در دو نوع مختلف خواهند بود؛ اولین نمونه آن دارای قدرتی معادل ۱۵۰ اسببخار در دور ۳۵۰۰ و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر در دورهای ۱۸۰۰ تا ۲۶۰۰ است. دومین نمونه MZR-CD دارای قدرتی برابر ۱۸۵ اسببخار با گشتاور بالای ۴۰۰ نیوتنمتری در دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ است. مصرف سوخت این مدل نیز ۴/۶ لیتر و میزان آلایندگی آن ۱۴۹ گرم اعلام شده است.
موتورهای ۱/۶ لیتری دیزلی نیز دارای ۱۱۵ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور در دورهای ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰خواهند بود. این مدلها که بصورت استاندارد دارای گیربکس شش سرعته دستی است، در هر صد کیلومتر تنها ۳/۶ لیتر میسوازنند و ۱۱۷ گرم نیز CO2 تولید میکنند.
اما اگر طرفدار موتورهای دیزلی نیستید بازهم جای نگرانی نیست! اولین انتخاب شما میتواند موتورهای ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسببخار، گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر، مصرف سوخت ۶/۲ لیتر و آلایندگی ۱۷۶ گرمی باشد. اگر بر روی همین پیشرانه بجای گیربکس پنج سرعته دستی در حالت استاندارد، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک Activematic نصب شود مصرف آن تا ۷/۴ لیتر و میزان آلایندگی آن نیز تا ۱۷۱ گرم افزایش خواهد یافت.
دومین موتور بنزینی با کد MZR-2DiSi شناخته میشود. این موتور با حجم ۲ لیتر، توانایی تولید ۱۵۵ اسببخار قدرت و۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در این مدل اگر از گیربکس شش سرعته دستی استفاده شود، مصرف سوخت خودرو به ۵/۶ لیتر کاهش یافته و آلایندگی آن نیز در ۱۵۹ گرم محدود خواهد شد. در صورت بهرهگیری از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز مصرف سوخت به ۶/۳ لیتر و آلایندگی آن نیز به ۱۷۵ گرم میرسد.
مراقب باشید که در این میان قدرتمندترین نمونه مزدا۳ فراموش نشود؛ مدلهای MPS همگی دارای پیشرانههای ۲/۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۶۰ اسببخار خواهند بود. شتاب صفرتاصد این سدانهای اسپرت نیز به ۶/۱ ثانیه کاهش یافته؛ با این عدد غلبه بر ب ام و 630i حتمی است!
در پایان باید گفت مزدا۳ که گفته میشود بیش از ۳ میلیون دستگاه از مدلهای مختلف آن تا به امروز به فروش رسیده، بعد از تویوتا کرولا به یکی از محبوبترین خودروهای ژاپنی حال حاضر جهان مبدل شده است. از طرف دیگر مزدا۳ با فروش بیش از ۶۰هزار دستگاهی خود تا اواسط پائیز امسال، پیشاپیش به لقب « پرفروشترین خودروی سال اروپا » نیز دست یافت. فیس لیفت این خودرو برای سال ۲۰۱۲ دقیقا برای حفظ همین افتخارات بوده تا همچنان موقعیت جهانی آن حفظ شود.
مهندس حمید حسن پور
۲۶ آبان ۱۳۹۰من مزدا 3 نیو دارم.از لحاظ آپشن چیزی از بنز و بی ام و کم نداره.سواریش راحت و با آرامشه اما وقتی با پدال پشت فرمون دنده رو عوض میکنی ماشین به اصطلاح هار میشه و تو رد لاین میره و تا دستی دنده زیاد نکنی، پر میکنه که البته شاید با رانندگی دراز مدت به این شکل مجبور شید خیلی سریع تو بازار در به در دنبال قطعات بگردید و وقتی چشمتان به قیمت قطعات بیفته ممکنه حتی کارتان به بیمارستان بکشه! مثلاً قیمت 1 عدد چراغ جلو 400/1 میشه!به لطف گروه بهمن و قوانین موجود ماشین 20 هزار دولاری رو 51 میلیون باید بخری با آپشنهای کمتر از نمونه 20 هزار دولاری و کیفیت رنگ افتضاح که معرف حضور همه مزدا سواران هست! پوشش رنگی که روباتیک نبوده و پس از انجام پولیش توسط خودتان (نه تولید کننده)شاید کمی قابل تحمل شود.ذات ماشین بر خلاف صدای اگزوز اون اسپرت و دلچسبه به طوریکه دلکندن ازش واقعاً سخته….(ببخشید محاوره ای نوشتم)
مصطفی
۲۸ آبان ۱۳۹۰منم کلا با نظرات حمید خان موافقم جز یک مورد که گفته بودن که سیستم رنگ بهمن روباتیک نیس . که باید عرض کنم جدیدا خیر سرشون پیشرفت کردن و از سیستم رنگ روباتیک استفاده میکنن .
هادی
۲ آذر ۱۳۹۰منم مزدا 3 نیو دارم خیلی ازش راضیم.
یکی از مشکلات عمده این ماشین پایین بودن سطح سپرهاست که واقعا زیباش کرده ولی تو خیابون ها و چاله چوله های ایران امکان نداره سپر جلوش به زمین نماله. ترمزش هم یکم پایینه ولی در کل ماشین عالی و با صرفه ای و در کلاس خودش حرف اول رو میزنه.
ساسان
۴ آذر ۱۳۹۰باسلام من بامزدا3 اشناشدم باتولیدمزداnewجزَاولین نفرهایی بودم که خریداری کردم اول خیلی دیر تحویل دادند وخسارت هم ندادندنمایندگی گفتند پیگیر خسارت میشوند اما خبی نشد مزدای جدید هم کفپوش هم نداشت درصورتیکه مزدای3 قبلی حتی کپسول اتشنشانی هم داشت نکته مهم اینکه مزدای قبلی مرا از خریدار علیرغم اطمینان خاطری که ما از سیستم امنیت خودرو داشتیم دزدیدند
ارش
۴ آذر ۱۳۹۰سلام من هم مزدا 3 نیو دارم. با نظر اقا هادی مافقم سطح سپر هایش خیلی پایین هشتند در کل این ماشین برای بازار های ایران ساخته نشده است گلگیر ها در دست انداز ها و چاله ها با زمین تماس پیدا میکند حتی گلگیر های سمت راننده شکسته !!! سواری خشکی هم دارد که به خاطر اسپرت بودنش است. اما در کل ازش راضی هستم.
مهندس حمید حسن پور
۴ آذر ۱۳۹۰با سلام مجدد خدمت دوستان عزیزم.خدمت آقا ساسان عارضم که زیاد از دیرکرد تحویل خودرویشان و عدم پرداخت خسارت ناراحت نباشند چون من هم با 4 ماه دیرکرد در نهایت شب ساعت 7 که نمایندگی بسته شده بود با دعوا نشستم تا ماشین رو آوردند و تحویل گرفتم اون هم بدون نمره! 10 روز معطل شدم تا نمره ام آماده شد زنگ زدند بیار ماشین رو کیلومتر 13 جاده قدیم.تو آزادی پلیس گرفتم و پس از پرداخت 60 هزار تومان ولم کرد! تا رسیدم مردم و زنده شدم و پس از نصف روز معطلی و تازه فهمیدم نمایندگی 2 تا تخلف کرده: بابت رنگ آپشن بجای 500 هزار تومان اختلاف 1 میلیون و بابت سنسور دنده عقب بجای 70 ، 120 هزار تومان دریافت کرده.کلی شکایت فرستادم اما خبری نشد. حتی تو ماشین من 1 جعبه دستمال کاغذی و 2 تا پیچ گوشتی یا 1 قرآن جیبی هم نبود چه برسه به کپسول آتش نشانی… متاسفم.
مهندس حمید حسن پور
۴ آذر ۱۳۹۰مزدا3 نیو ذاتاً ماشین بسیار خوبی است و هر چه گله هست از تولید کننده داخلی است. نقد کردن، گفتن معایب خودرو است نه تعریف از نقاط مثبت.
احمدرضا
۵ آذر ۱۳۹۰مزدا 3 نیو ماشین خیلی خوبیه.ولی من خداییش موندس=م چطور این ملت برای این خودرو 50 میلیون پول میدن به خدا نمی ارزه.اگر شرکت قیمتش را به همون سطح 40 میلیونی اول بر گردونه اونوقت استقبال خیلی خوبی میشه ولی با قیمت فعلی صرف با خودروهای هیونداییه چون امکاناتشون قابل مقایسه نیست و در مورد این خودرو شاید تولید کننده ایرانی ضعف بسیاری داشته باشه از جمله صندلی دستی و رنگ واقعاً اسفناکش…
هادی
۶ آذر ۱۳۹۰قابل توجه ساسان عزیز و مهندس حمید گل:
دوستان من نمیدونم شما چجوری و از کجا این ماشین رو خریداری کردین ولی من 17 مهر پارسال (89) مزدا 3 نیو سفید 43 میلیون نقدا از نمایندگی کرج خریداری کردم و 5 روز بعد ماشین رو با پلاک درب نمایندگی اصلی واقع در جاده قدیم تهران-کرج تحوبل گرفتم. من نه تنها مشکلی در مورد تحویل ماشین نداشتم بلکه قرار بود ماشین رو 10 روزه بدن ولی 5 روزه دادن بدون هیچ گونه معطلی.
محمد
۷ آذر ۱۳۹۰سلام دوستای عزیزم منم یه مزدا3 سال 88 دارم تصمیم دارم عوضش کنم ولی خدایی اینم بگم که ازش راضیم
فقط الان موندم که مزدای جدید بخرم یا سوناتای 2011 ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
هادی
۷ آذر ۱۳۹۰مزدا حدود 12-13 میلیون ارزون تره.
حجم موتور به ترتیب : مزدا 2000 و سوناتا 2400
مزدا ماشین ژاپنیه و مطمئنن یه سر و گردن از هیوندای کره بالاتره. مزدا کارت سوخت داره ولی یه ماشین جمع و جور و جوون پسندیه ولی سوناتا بیشتر به درد خانواده میخوره. من خودم مزدا 3 نیو دارم ازش خیلی راضیم مصرفش خوبه شتابش عالیه و تنها مشکلش پایین بودن سطح سپرها برای اسپرت بودنه که یکم اذیت میکنه بعضی جاها میگره به زمین. از کسایی که سوناتا دارن هم از به سرو صدا افتادن سقف و داشبورد سوناتا شنیدم وگرنه اونم ماشین زیبا و جادار و مدرنیه.
بازم مونده به سلیقه شما.
مهندس حمید حسن پور
۸ آذر ۱۳۹۰خدمت دوست عزیزم عارضم که من با نظر آقا هادی خوش شانس (بابت تحویل زودتر از موئد ماشینشون) کاملاً موافقم.اول از همه تکنولوژی ژاپن در خودرو سازی هنوز سرتر از کره است و این ادعا را با 1 آمار گیری ساده از نمایندگی های مجاز هیوندای و مزدا میتوانید بدست آورید.طراحی سوناتا به نظر من بسیار زیباست اما شاید بعد از یکسال دل رو بزنه.این مشکلی است که سالیان گذشته گریبان گیر خودروهای ژاپنی بود.من از رنگ و قیمت بالای لوازم یدکی مزدا3 ناراظیم وگرنه انتخاب فوق العاده ایست حتی تا 60 میلیون.البته سپر ماشین من تو این 1 سال یکبار هم تو دست انداز و حتی خارج از جاده بر خلاف ماشین آقا هادی عزیز به زمین گیر نکرده اما حتماً چون ایشان تجربه کرده اند در شرایطی خاص گیر خواهد کرد.
مهندس حمید حسن پور
۸ آذر ۱۳۹۰در جواب دوست عزیزمان آقای احمدرضا در مورد ارزش قیمت مزدا3 عرض شود که ملت 2 راه پیش رو دارند. اول اینکه مثل بچه آدم پول را پیش پیش بدهند و با تاخیر و اعصاب خرد ماشین دلخواهشان را دریافت کنند دوم اینکه نخرند.خودرو سازان و اصولاً هر صنفی نگاه میکنند ببینند این کالا را تا چه قیمتی میتوانند بفروشند نه اینکه قیمت تمام شده چقدر است! مثلماً اگر مزدا3 یک رقیب قیمتی قدر داشت گروه بهمن 10 میلیون قیمت رو بالا نمیبرد چون با این کار مردم به برند رقیب گرایش پیدا میکردند.البته ناگفته نماند پایین آمدن ارزش ریال نسبت به دولار یکی از عوامل ایجاد این افزایش قیمت بود.در کل تو ایران چرا معنا ندارد و در ضمن تا 50 میلیون کدام مدل صفر هیوندای به نظر شما بهتر از مزدا3 است؟قیمتهای جدید هیوندای را دارید؟
احمدرضا
۸ آذر ۱۳۹۰دوست عزیزم مهندس حسن پور
با فرمایش شما در مورد نخریدن خودرو موافقم و البته خودم هم همین کار را کردم ولی در مورد قیمتهای خودروی هیوندایی بایستی عرض کنم عامل مهمتر از بالا رفتن ارزش دلار مسئله تحریم هاست و مختص شدن واردات خودرو به دست بعضی از نورچشمی ها.البته اگر طرح واردات شخصی خودرو هم اجرا میشد این اتفاق نمی افتاد بهرحال این خودرو ها هیچکدام با این قیمتها نمی ارزند شما با پرداخت این مبلغ در آلمان خودرویی سوار میشوید که شاید مدیران کارخانه های بهمن و مدیر نمایندگی خودروهای کره ای در ایران تا به حال ندیده اند.ضمن اینکه حتی اگر در همین کیش خودمان هم زندگی کنید آنوقت مجبور نیستید خودروی مورد نظر خود را به این قیمتها خریداری کنید البته ناگفته نماند شاید هرگز در کیش خودروی مزدا را خریداری نکنید!
در مورد رقیب برای خودرو مزدا هم بایستی عرض کنم در روشن بینانه ترین حالت اگر خودرویی برای رقابت وارد شود آنوقت آن خوروساز جدید است که قیمت را بالا میبرد تا حدود مزدا برسد آنوقت جوانان بایستی به یک خودروی دیگر هم با حسرت نگاه کنند.
مهندس حمید حسن پور
۱۱ آذر ۱۳۹۰با تشکر از دوست عزیز آقای احمدرضا با فرمایشات شما موافقم و واقعاً متاسفم.مزدا3 بر خلاف ایران ماشین اکونومیک محسوب میشه نه لوکس و به دلیل قیمت مناسب در برابر تجهیزات ارائه شده توانسته رتبه دوم فروش در بازار اوپا و هفتم در آمریکا را کسب کند.اما در ایران با قیمت گذاری نامعقول که دلایل متعددی دارد تبدیل به خودریی دور از دسترس عمده جوانان و به طبع لوکس شده! قیمت مزدا3 با موتور 2000 بین 16 تا 20 هزار دلار بوده اما در ایران سر از 50.5 میلیون در می آورد.
هادی
۱۱ آذر ۱۳۹۰با مهندس حمید در مورد گرون بودن لوازم مزدا موافقم.
من چراغ های جلوی مزدارو قیمت کردم حدود 1 میلیون 800 هزار تومن هر کدومش آب میخوره.
یدونه از شب رنگهای عفب ماشین هم بر اثر برخورد شکست و رفتم بخرم 50 هزار تومن برام آب خورد. 5 برابر قیمت آینه بغل های پراید !!!
مهندس حمید حسن پور
۱۵ آذر ۱۳۹۰من یکی از آینه بغلهای ماشینم رو دزد یا مردم آزار شکست، 370 هزار تومان قبل از گرانی دلار خریدم! چراغ جلوی پروشه کاین ارزانتر از چراغ جلو مزداست!
آرم در عقب 38 هزار تومان
اکسل چرخ جلو 1 میلیون
اکسل چرخ عقب 900 هزار تومان
بخاری 1.200 میلیون
بوستر ترمز 200 هزار تومان
پمپ هیدرولیک فرمان 1.200 هزار تومان
تاقچه عقب هاچبک 360 هزار تومان
جلو پنجره 250 هزار تومان
چراغ عقب 700 هزار تومان
چراغ جلو 1.800 هزار تومان
درب جلو 650 هزار تومان
درب صندوق عقب 670 هزار تومان
درب عقب 550 هزار تومان
درب موتور 550 هزلر تومان
دسته راهنما 550 هزار تومان
دسته موتور هر عدد 150 هزار تومان
رادیاتور 550 هزار تومان
دینام 650 هزار تومان
رادیو پخش 1.300 هزار تومان……بازم بگم؟…..
ژورا
۱۵ آذر ۱۳۹۰با این شرایط برای ما جوونا که در آمد متوسرط رو به پایین داریم بهترین انتخاب همون 206 ـه ):
فرزاد
۱۵ آذر ۱۳۹۰سلام
من الان نزدیک به 2 هفته است که مزدا 3 جدید گرفتم ولی از پلاکش هنوز خبری نیست!!!!
فردید
۱۵ آذر ۱۳۹۰روزگاری افلاطون گفت: دانستن، رنج بردن است. این روزها چیزی بیش از رنج بردن است، مردن است. وقتی غلبه ی همه چیز بر تحقیر دنیاست و آخرت پیش رو را باید ساخت، پیکان می تواند نشانه ی خوش بختی مومنانی باشد که دل بسته ی دنیا نیستند.
فریبرز
۱۵ آذر ۱۳۹۰سلام و عرض ادب. با توصیف دوستان ازین خودرو من مشتاق خریداری مزدا3 شدم. اما پول کم دارم. حدود 45 میلیون تومان کم دارم. کمکم کنید لطفا. سپاسگزارم
SAM
۱۲ فروردین ۱۳۹۱گدایی در سطح مزدا 3 ؟
واقعا عجیبه .. ؟
ببخشید یعنی چی کمکم کنید ؟
مهندس حمید حسن پور
۱۶ آذر ۱۳۹۰فردید عزیز.اگر میخواهی در ایران راحت زندگی کنی بهترین راه اینست که هیچ چیز را سخت نگیری، برای آینده برنامه ریزی نکنی (چون شرایط ثابت نیست و لحظه به لحظه در حال عوض شدن است!)و سعی کنی سنسور احساس در وجودت را از بین ببری.
به خدا گاهی یک پیکان سوار شدن یا یک 206 خیلی لذت بخش تر از رانندگی با یک بی ام و در تهران است! یعنی اعصابت راحت تره و بیشتر میتوانی از رانندگی لذت ببری…
حامد
۱۷ آذر ۱۳۹۰باسلام:
متاسفانه چشم هم چشمی مردم باعث می شه ماشینی بخره که حتی نمیتونه لنتهای ماشین و عوض کنه. بابا بس دیگه این همه بلند پروازی ……
قاسم
۲۳ آذر ۱۳۹۰من54 سالمه و بازاری ام مزدا3 نیو خریدم اما هنوز پلاک نکردم شک دارم این ماشین مناسب من هست یا نه ممنون میشم راهنماییم کنین
مهندس حمید حسن پور
۲۵ آذر ۱۳۹۰خدمت قاسم خان عزیز عارضم بستگی به خودتان دارد.اگه از اون تیپ آدمایید که مثلاً دیگه پیراهن رنگی نمیپوشید و میگید دیگه تو این سن و سال واسه من زشته و به سلایق مردم و حرف دیگران بیشتر از سلیقه خودتان ارزش قائل میشید به نظر من خودرویی چون مگان 2000 ،تویوتا کرولا یا آزرا مدل 2010 مناسب تره چون معذب نیستید ماشین اسپرت سوارید و در ضمن اگر خانواده باشید فضای پای سرنشین سرنشین عقب در مزدا تنگه و ممکنه واسه افراد قد بلند مشکل ایجاد کنه! سواری مزدا به واسطه ذات اسپرت خودرو کمی خشکه.توجه داشته باشید خودرو اسپرت فول آپشن و مهیج میخواهید یا خودرویی خانوادگی؟ از لحاظ فنی، سرعت و شتاب ، هندلینگ و آپشن مزدا 3 تا 60 میلیون به نظر من بهترین انتخاب محسوب میشه.
مهندس حمید حسن پور
۲۵ آذر ۱۳۹۰در جواب اون دوست عزیز که از بلند پروازی و چشم و هم چشمی خسته شده باید اضافه کنم که تفریح و دلخوشی آقایایان در ایران ماشین، گوشی موبایل و لپ تاپه! حالا هر کسی در حد توانش از این موارد لذت میبره.چشم و هم چشمی اگه در حد حسادت و کینه توزی باشه عمل ناپسندیه اما میتونه جنبه مثبت هم داشته باشه و باعث تلاش بیشتر و ارتقاء سطح زندگی فرد بشه! بلند پروازی هم بسیار عالیست اگر به اندازه گلیمت پات رو دراز کنی و نخوای با گذاشتن پاهات رو سر دیگران بالا بری!
قاسم
۲۹ آذر ۱۳۹۰مهندس عزیز از راهنمایتون ممنونم.
حسن
۴ دی ۱۳۹۰سلام
شاید باور نکنید من دوماهه که مزدا جدید گرفتم (از نمایندگی تبریز )ولی هنوز از پلاک خبری نیست!! باور کنید تعدادی از آپشنها مثل سی دی چنجر، ویندوز پاور(بالا کشیدن اتوماتیک شیشه ها و سانروف ) برگشت اتوماتیک شیشه ها و… علی رغم تبلیغ آن در بروشورها با کمال تعجب حذف شده.
چقدر زننده است که شرکتها بجای تلاش برای بالا بردن قابلیت اعتماد هموطنان، فقط به فکر کم فروشی هستند.
milad
۹ دی ۱۳۹۰من خودم یک مزدا3نیو دارم واقعا محشره توپه ولی دوستان مواظب باشید باهاش تصادف نکنید چون اونوقت خیلی ازقیمت می افته
مهیار
۱۰ دی ۱۳۹۰سلام به همه ی دوستان عزیز
توی مملکتی که باید بنزین 800 تومنی بزنی،تو ترافیک بسیار سنگین و وحشتناک تهران بمونی،جای پارک خودرو که واسه خودش یه بحران هست،3 یا 4 برابر ارزش واقعی خودرو رو باید بدی و هزینه کنی تازه ماشینی به دستت میرسه فول آپشن اون ماشینی نیست که تو کشورهای دیگه فروخته میشه و کلا فرق داره و کیفیتش پائین هستش،پرداخت جریمه های سنگین راهنمایی و رانندگی از اول دی ماه،بالا بردن بیمه ماشین ها،نداشتن فرهنگ رانندگی نه در شهر نه در جاده،نه داخل شهر (تهران) بیشتر از 100 کیلومتر میشه رفت نه در جاده بیشتر از 110 یا نهایت 120و…….برای این مملکت پراید هم زیاد هستش،داشتن ماشین اصلا به صرف نیست،شما در کل زندگیتون 50 میلیون تومن پول آژانس میدین !!!! تازه من بنزینو بیمه و هزینه های دیگرو حساب نکردم،من چند سال در شهر تهران همیشه از آژانس استفاده میکنم هر جا میخوام برم و برای مسافرت داخل کشور از شرکت های اجاره خودرو استفاده میکنم مثل http://www.europcar.ir/ یا http://www.piico.ir/portal/default-777.aspx یکم بیشتر فکر کنین و پولاتون جاهای بهتر سرمایه گذاری کنین،با تشکر از سایت و دوستان