نسخه جدید مزدا۳ که به عنوان مدل ۲۰۱۲ آماده شده، همچون نمونه سابق خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ حرفهایی که با شنیدن آن میتوان پی برد که چگونه این خودرو به لقب « پرفروشترین خودروی ژاپنی در بازار امسال اروپا » دست یافت . . .
به لحاظ ظاهری نباید دنبال ویژگی بخصوصی در مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ بود! اعمال تغییراتی در سپر جلو که با حذف مهشکنها از آن همراه بوده، جمعتر شدن قالب چراغها، تغییر رینگها و همچنین همرنگ شدن سپر عقب با بدنه خودرو تنها تفاوتهای مهم ظاهری این مدل با نمونه سابق آن است.
مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ که ابتدا در بازار آمریکای شمالی عرضه میشود؛ اولین خودروی مزدا خواهد بود که در این بازار با تکنولوژی جدید SkyActive به فروش میرسد؛ « اسکای اکتیو » در حقیقت خیز بلند مزدا برای ساخت خودروهایی با کارآیی بهتر با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر است. این مدلها، با موتورهای دیزلی SkyActive-G، گیربکس شش سرعته اتوماتیک SkyActive-Drive و همچنین گیربکس دستی SkyActive-MT نیز عرضه خواهند شد.
ناگفته نماند که قیمت نهایی نسخه اروپایی مزدا۳ چه در مدلهای هاچبک یا سدان و چه با موتورهای دیزلی یا بنزینی، بصورت قطعی در بازه ۱۳هزار تا ۲۴هزار دلار است.
برای آنهایی که به پیشرانههای دیزلی علاقهمند هستند، موتور ۱/۶ لیتری با کد MZ-CD و همچنین ۲/۲ لیتری با کد MZR-CD در دسترس است. موتورهای MZR-CD نیز در دو نوع مختلف خواهند بود؛ اولین نمونه آن دارای قدرتی معادل ۱۵۰ اسببخار در دور ۳۵۰۰ و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر در دورهای ۱۸۰۰ تا ۲۶۰۰ است. دومین نمونه MZR-CD دارای قدرتی برابر ۱۸۵ اسببخار با گشتاور بالای ۴۰۰ نیوتنمتری در دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ است. مصرف سوخت این مدل نیز ۴/۶ لیتر و میزان آلایندگی آن ۱۴۹ گرم اعلام شده است.
موتورهای ۱/۶ لیتری دیزلی نیز دارای ۱۱۵ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور در دورهای ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰خواهند بود. این مدلها که بصورت استاندارد دارای گیربکس شش سرعته دستی است، در هر صد کیلومتر تنها ۳/۶ لیتر میسوازنند و ۱۱۷ گرم نیز CO2 تولید میکنند.
اما اگر طرفدار موتورهای دیزلی نیستید بازهم جای نگرانی نیست! اولین انتخاب شما میتواند موتورهای ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسببخار، گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر، مصرف سوخت ۶/۲ لیتر و آلایندگی ۱۷۶ گرمی باشد. اگر بر روی همین پیشرانه بجای گیربکس پنج سرعته دستی در حالت استاندارد، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک Activematic نصب شود مصرف آن تا ۷/۴ لیتر و میزان آلایندگی آن نیز تا ۱۷۱ گرم افزایش خواهد یافت.
دومین موتور بنزینی با کد MZR-2DiSi شناخته میشود. این موتور با حجم ۲ لیتر، توانایی تولید ۱۵۵ اسببخار قدرت و۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در این مدل اگر از گیربکس شش سرعته دستی استفاده شود، مصرف سوخت خودرو به ۵/۶ لیتر کاهش یافته و آلایندگی آن نیز در ۱۵۹ گرم محدود خواهد شد. در صورت بهرهگیری از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز مصرف سوخت به ۶/۳ لیتر و آلایندگی آن نیز به ۱۷۵ گرم میرسد.
مراقب باشید که در این میان قدرتمندترین نمونه مزدا۳ فراموش نشود؛ مدلهای MPS همگی دارای پیشرانههای ۲/۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۶۰ اسببخار خواهند بود. شتاب صفرتاصد این سدانهای اسپرت نیز به ۶/۱ ثانیه کاهش یافته؛ با این عدد غلبه بر ب ام و 630i حتمی است!
در پایان باید گفت مزدا۳ که گفته میشود بیش از ۳ میلیون دستگاه از مدلهای مختلف آن تا به امروز به فروش رسیده، بعد از تویوتا کرولا به یکی از محبوبترین خودروهای ژاپنی حال حاضر جهان مبدل شده است. از طرف دیگر مزدا۳ با فروش بیش از ۶۰هزار دستگاهی خود تا اواسط پائیز امسال، پیشاپیش به لقب « پرفروشترین خودروی سال اروپا » نیز دست یافت. فیس لیفت این خودرو برای سال ۲۰۱۲ دقیقا برای حفظ همین افتخارات بوده تا همچنان موقعیت جهانی آن حفظ شود.
مهندس حمید حسن پور
۱۵ دی ۱۳۹۰مهیار عزیز.حساب کتاب شما کاملاً صحیح است اما ماشین تنها تفریح زندگی در ایرانه! تنها دلخوشی جوانها و شاید همه مردها.اگر در ایران زیر ساخت برای انواع تفریحات سالم و کم هزینه مهیا بود موافق بودم.اما بنزین الان آزاد لیتری 700 هست نه 800 و در ضمن مزدا3 کارت سوخت فعلاً داره و اگر ماشینو 50 میلیون میخریم، حداقل 42 میلیون میفروشیم یعنی تو یکسال استفاده 8 میلیون ضرر میدیم و 530 هزار تومان هم میانگین پول بنزین سالیانه میدهیم، بیمه و مالیات هم حدود 550 هزار تومان.با این حساب اگه تصادف نکنی تو سال اول حدود 10 میلیون ضرر میدی که تو سال بعد چون ماشین افت کرده این ضرر به حدود 5 میلیون و سال بعد 3 میلیون میرسه!…خلاصه ماشین یک جنس مصرفی و پول دل شماست نه واسه سرمایه گذاری و همه اینو میدونن.در ضمن اجاره خودرو هم هزینه بالایی داره و مسئولیتش سنگینه! شما ماشینی که کلی راه رفته و معلوم نیست چه بلایی کی سرش آورده رو میگیری، باید سالم تحویل بدی و اما و اگری نداره! تازه کلی وثیقه و چک و سفته هم ازت میگیرن.شما که اجاره میکنی مشکلات اینکارو بهتر از ما میدونید! در مورد اعمال جرائم به نظر من هنوز مبلغ جریمه خیلی پایینه که مردم خوب رانندگی نمیکنن.باید مثل ترکیه بشه که شاید مجبور شه راننده متخلف ماشینشو بفروشه تا بتونه جریمشو بده! یا مثل ژاپن متخلف حبس هم بشه! بعضی از ما با این شرایط به درک حقوق شهروندی میرسیم نه با 50-200 هزار تومان جریمه!
سید علیرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۱طراحی ظاهری مثل مدل قبلی است فقط موتور ان عوض شده با امکانات جانبی ان
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۲منم کاملا با مهیار موافقم 500 تومان میدی با مترو سه سوت میری اون سر شهر و میای نه دودی نه سر و صدایی نه اعصاب خوردی ای! واسه تفریح و گردش هم همیشه یا ماشین داداشمو قرض میگیرم یا اجاره میکنم مشکلی هم خدا رو شکر واسم پیش نیومده مزدا 3 نیو هم یه بار گرفتم ماشین خوبی بود.
مجتبي
۱۳ آبان ۱۳۹۲ظاهرش جالب نیست و با هم همخونی نداره
ولی شتاب و مصرف و کابین داخلش خیلی خوبه
سواری نرمی داره ولی با این قیمتها نمی ارزه