در جدیدترین مقاله راهنمای خرید خودرو پدال به بررسی مزدا ۳ کارکرده خواهیم پرداخت تا به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خرید این خودرو در بازار فعلی منطقی است یا خیر.
خریداران خودرو همواره با یک دوراهی عجیب در بازار کشورمان مواجه هستند و آن اینکه به دنبال خرید خودرویی صفرکیلومتر با کیفیت نازل باشند یا اینکه ریسک خرید یک خودروی کارکرده شناخته شده و باکیفیت سالهای قبل را به جان بخرند. متأسفانه قیمت خودرو در کشورمان فرسنگها با سایر نقاط جهان تفاوت دارد و به این نکته باید تولید محصولاتی قدیمی و از رده خارج را نیز اضافه کرد. دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی را میتوان جزو طلاییترین دوران صنعت خودروی کشور دانست چراکه انبوهی از محصولات نسبتاً بهروز و باکیفیت تولید میشدند.
برای مثال میتوانیم به مونتاژ محصولاتی همچون مرسدس بنز E کلاس، نیسان ماکسیما و مزدا ۳ و… اشاره کنیم که در زمان خود جزو خودروهای شاخص جهانی بودهاند. اما در حال حاضر شاهد تحریمهای اقتصادی، افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش شدید قیمت خودرو هستیم که اوضاع را پیچیده کرده و خریداران نیز در بین گزینههای بیکیفیت داخلی و گرانقیمت چینی سرگردان ماندهاند. یکی از خودروهای شاخص کارکرده در بازار مزدا ۳ است که خاطرات خوش زیادی را تداعی میکند. این ژاپنی باکیفیت جزو محصولات جذاب مونتاژی است که در این نوشتار میخواهیم به بررسی آن بپردازیم.
اگر به خاطر داشته باشید چند دهه قبل دو خودروی سیتروئن زانتیا و مزدا ۳۲۳ در کشورمان رقابت فشردهای با یکدیگر داشتند. مزدا ۳۲۳ امروز نیز جزو محصولات باکیفیت بازار است اما طبیعی است که به خاطر سن بالای خود طرفداران کمتری داشته باشد. گروه بهمن که در آن زمان رابطه نزدیکی با این برند ژاپنی داشت پس از خاتمه تولید ۳۲۳ به فکر عرضه محصولی جذاب افتاد که همان مزدا ۳ بود. مزدا ۳ تاکنون در چهار نسل تولید شده و نسلهای اول و دوم آن در کشورمان حضور داشتهاند. اولین نسل مزدا ۳ جایگزین مدل محبوب ۳۲۳ شد تا علاوه بر خانوادهها، جوانان نیز بتوانند لذت رانندگی با این ژاپنی متفاوت را تجربه کنند. با استقبال قابلتوجهی که این خودرو تجربه کرد بهمن سریعاً دست به کار شد تا نسل دومش را در کشورمان مونتاژ نماید. این نسل مزدا ۳ با پسوند نیو در کشورمان شناخته شده و همچنان نیز با قیمتهای بالایی خرید و فروش میشود. ما در این نوشتار به بررسی مزدا ۳ نسل اول در کشورمان میپردازیم.
مزدا ۳ کارکرده بخریم یا نه؟
در ادامه جنبههای گوناگون این محصول کامپکت ژاپنی را واکاوی خواهیم کرد.
طراحی ظاهری مزدا ۳
یکی از متفاوتترین خودروهای بازار در سال ۱۳۸۶ همین مزدا ۳ بود که به فاصله کمی از بازارهای جهانی راهی کشورمان شد. مزدا که از همان ابتدا به تولید محصولاتی با چاشنی اسپرت معروف است در مزدا ۳ نسل اول ویژگیهای جذاب زیادی را بکار برد. حتی با وجود گذشت چندین سال از طراحی مزدا ۳ هنوز هم میتوان آن را خودرویی متناسب و جذاب دانست. در نمای جلو چراغهایی کشیده و اخمآلود دیده میشوند که با جلوپنجرهای مشابه لوگوی مزدا همراه شدهاند و نمایی جذاب و هجومی به ارمغان آوردهاند.
وقتی به پروفایل جانبی مزدا ۳ مینگرید در عین سادگی فرمی اسپرت و کم ارتفاع را میبینید که با طول کم صندوق همراه شده و در مجموع ظاهری اسپرت را تشکیل داده است. طراحان مزدا در بخش عقب نیز یک اسپویلر کوچک را روی لبه صندوق نصب کردهاند و چراغهای متفاوت خودرو نیز در عین سادگی بازهم بر جوانپسند بودن خودرو تأکید دارند. در کل باید گفت علیرغم گذشت بیش از یک دهه از عمر این خودرو، مزدا ۳ هنوز هم طراحی جذابی دارد و قطعاً یک سر و گردن بالاتر از خودروهای تولیدی فعلی خواهد بود.
طراحی داخلی مزدا ۳
دومین بخش بررسی مزدا ۳ کارکرده به طراحی داخلی آن اختصاص دارد. مزدا به دنبال انتقال همان حس اسپرت بدنه به کابین بوده و تا حد زیادی موفق شده است. بارزترین شاخصه این حرکت نیز پشت آمپرها و فرمان سه پرهای هستند که هیجان را به راننده منتقل میکنند. البته نمای کلی کابین در مقایسه با محصولات مدرن امروزی، قدیمی بودن خود را نشان میدهد اما بازهم طرحی هماهنگ را میبینیم و نمیتوان انتقاد چندانی را به آن وارد کرد. از نظر جنس متریال بکار رفته میتوان گفت مزدا ۳ در صورت نگهداری اصولی افت کیفیت نخواهد داشت و کیفیت آن نیز همچنان مناسب و بهتر از خودروهای قدیمی صفرکیلومتر است.
فضای کابین در بخش جلو برای سرنشینان بالغ و قدبلند مناسب خواهد بود اما نکته قابلذکر به فضای کم عقب مربوط میشود که شاید دلیل آن طراحی اسپرت خودرو باشد. طراحان مزدا برای ارائه طرحی جذابتر چند لیتر از صندوقعقب را فدا کردهاند تا خودرویی اسپرت و جذاب تولید شود هرچند در کل فضای کابین و بار پاسخگوی نیازهای یک خانواده کمجمعیت خواهد بود. همانطور که مشاهده میکنید مزدا ۳ کارکرده علیرغم سن بالای خود همچنان یک سر و گردن بالاتر از محصولات صفرکیلومتر فعلی ظاهر میشود.
پیشرانه و گیربکس مزدا ۳
گروه بهمن مزدا ۳ نسل اول را در سه تیپ عرضه کرد و همگی آنها از یک نوع پیشرانه و گیربکس استفاده کردهاند و تفاوتها به سطح تجهیزات و امکانات مربوط میشود. در دل این سدان جمعوجور ژاپنی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز نیرو را راهی چرخهای جلو میکند.
محصولات مزدا از قدیم به خاطر رانندگی و سواری جذاب و هیجانانگیز خود شناخته شدهاند و مزدا ۳ نیز اگرچه از این نظر نقاط قوت زیادی دارد اما گیربکس ۴ سرعته آن در حال حاضر قدیمی به نظر میرسد هرچند هماهنگی پیشرانه و گیربکس در سطح بسیار خوبی است و جای گلهای ندارد. در مجموع سواری خودرو پذیرفتنی خواهند بود هرچند به دلیل اسپرت بودن آن باید انتظار سواری کمی خشک را داشت که در نقطه مقابل باعث بهبود هندلینگ میشود. مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان ارتفاع کمی از سطح زمین دارند و این امر باعث برخی مشکلات در عبور از دستاندازها و سرعتگیرها میشود و بنابراین خریداران و مالکان باید نهایت دقت را در این زمینه داشته باشند. از نظر استهلاک نیز مزدا ۳ قطعاً به عنوان خودرویی ژاپنی در صورت نگهداری اصولی و سرویسهای منظم مشکل خاصی نخواهد داشت هرچند قیمت قطعات آن به دلیل توقف تولید گرانتر است. در جدول زیر مشخصات فنی مزدا ۳ نسل اول ذکر شده است.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/گشتاور) | ۱۴۸/۱۸۷ |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۴ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۸.۲ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۴۹۰/۱۷۵۵/۱۴۶۸ |
فاصله بین محورها (میلیمتر) | ۲۶۴۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۴۰ |
امکانات و تجهیزات مزدا ۳
همانطور که گفته شد مزدا ۳ نسل اول در سه تیپ راهی بازار کشورمان شد و تیپ ۳ آن فول ترین نسخه به شمار میرود. اگرچه هماکنون نسل چهارم مزدا ۳ در بازارهای جهانی عرضه میشود و طبیعی است که نسل اول آن در مقایسه با محصولات مدرن جهانی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد اما در تیپ ۳ آن شاهد تجهیزاتی همچون سانروف، سنسورهای نور و باران، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، فرمان حساس به سرعت به همراه دکمههای کنترلی، ۶ کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرمکن صندلی جلو به همراه روکش چرمی و… هستیم که همگی باعث میشوند این خودرو مجهزتر از اکثر تولیدات فعلی شرکتهای داخلی باشد.
قیمت مزدا ۳
واضح است که خودروی کارکرده قیمت ثابت و مشخصی نخواهد داشت و مزدا ۳ کارکرده نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسته به مدل خودرو، تیپ تولیدی و همچنین کارکرد و وضعیت بدنه میتوان قیمت خودرو مزدا ۳ را بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تخمین زد.
رقبای مزدا ۳
در ابتدای این مقاله به یک دوراهی مهم اشاره شد. برخی خریداران ترجیح میدهند با بودجهای در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان یک خودروی صفرکیلومتر داخلی و یا چینی خریداری کنند. در این بازه قیمتی محصولاتی همچون دنا پلاس، تارا، جک J4 و… حضور دارند. در بازار کارکردهها نیز رقبایی همچون رنو مگان، کیا سراتو و چری آریزو ۵ برای مزدا ۳ کارکرده وجود خواهند داشت که انتخاب را تا حدودی سخت خواهند کرد.
قطعاً اگر بتوانید مدل تمیز و کم کارکرد از مزدا ۳ را پیدا کنید، این خودرو از نظر تجهیزات، کیفیت و سواری بسیار بهتر از خودروهایی همچون دنا و تارا خواهد بود. البته باید ریسک خرید یک خودروی کارکرده و مشکلات احتمالی آن و همچنین هزینههای نگهداری و قیمت بالاتر قطعات را به جان بخرید. در طرف مقابل خودروهای دنا و تارا از نظر قطعات و خدمات پس از فروش مشکل چندانی ندارند هرچند کیفیت ساخت آنها تعریفی ندارد. رنو مگان نیز جزو خودروهای کم استهلاک و باکیفیت بازار است که سواری نرمتری نسبت به مزدا ۳ دارد اما قطعاً از نظر لذت سواری به پای این سدان ژاپنی نمیرسد.
مزایا و معایب مزدا ۳
بیشک یکی از بهترین خودروهای مونتاژی کشورمان در چند دهه اخیراً را میتوان مزدا ۳ دانست. از جمله نقاط قوت این خودرو میتوان به طراحی جذاب و جوانپسند، پیشرانه و گیربکس هماهنگ، سواری اسپرت و هندلینگ ایمن، کیفیت بالای قطعات و بازار دستدوم مناسب اشاره کرد. البته در طرف مقابل نیز باید به مشکلات مزدا ۳ کارکرده همچون سواری نسبتاً خشک، هزینههای نگهداری بالا، فضای کم صندلیهای عقب و ارتفاع کم از زمین اشاره کرد.
جمعبندی
احتمالاً با مطالعه راهنمای خرید مزدا ۳ کارکرده پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کردهاید. درصورتیکه به دنبال لذت سواری یک خودروی ژاپنی جذاب هستید و کیفیت و ایمنی محصول برای شما اهمیت دارد و در کنار آن از عهده هزینههای نگهداری و تأمین قطعات برمیآیید قطعاً مزدا ۳ نسل اول گزینه جذابی خواهد بود. اما اگر به دنبال یک خودرو صرفاً جهت ترددهای روزمره هستید و بازار خرید و فروش نیز برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است سراغ خودروهای داخلی بروید هرچند باید با مشکلات کیفیتی خاص آنها نیز دستوپنجه نرم کنید. در پایان از مالکان مزدا ۳ خواهشمندیم تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارند.
بهنام
۱۷ دی ۱۴۰۲مزدا سه یکی از هماهنگ ترین موتور و گیربکس تو رده قیمتی خودش داره و از این نظر حتی غز گیربکس پنج سرعته ی نسل بعدیش هم بهتره . دوام قطعات فنی هم خوبه . ولی پیدا کردن نمونه های سالم و تمیز از نظر قطعات کابین و بدنه سخته . بنظرم بخاطر ماهیت اسپرتش تو اون زمان و قیمت خوبش اکثرا دست جوانان بوده و حسابی از ماشین کار کشیدن واسه همین نمونه های تمیز سخت پیدا میشه.
۰۰۹۸سامورایی
۱۷ دی ۱۴۰۲با اجازه من اینجا بگم
من تجربه مزدا ۳ نسل ۲ رو داشتم اولین و مهم ترین مورد ارتفاع کف ماشینه که خیلی میگیره به ظاهر و از بیرون نگاهم کنید به نظر نمیرسه و فکر نمیکنید که خیلی پایین باشه ولی واقعا بیشتر اون چیزی که فکر میکنید کف ماشین پایینه و زیاد میگیره
گیربکس نسل ۲ هم ۵ سرعته اتومات بود راضی بودم تقه و اذیتی احساس نمیکردم
هندلینگ مناسبی داره فکر میکنم شاسی این دو نسل یکسان هستن فقط طراحی بدنه کمی فرق کرده
ولی بطور کلی نزدیک به همن من حتی نسل قبلش رو یعنی همین که می بینید رو بیشتر دوست دارم
طبیعیه که قطعات و لوازم هم کمیاب و گرون باشه ولی مشکل خاصی نیست برای خریدار واقعیش
خودروی مناسب و دوست داشتنیه
یه مورد دیگه درمورد قیمتشه که ممکنه هنوز هم نمونه های کارکرده برای مردم گرون باشه
برای همین خودروی ارزون تر و با قیمت مناسب مثل این ماشین که تو همین مایه ها باشه هم مثال میزنم
من از معدود خودرو های ارزون قیمتی که دیدم مثل مزدا باشه خودروی ریو مونتاژ هست که واقعا خودروی نرم و کم آزار و با هندلینگ مناسبیه و اگه نمونه های تمیزشو پیدا کردید حتما بگیرید مناسبه
جالب اینه که ریو مونتاژ اسم کیا روشه ولی درواقع بیشتر از اینکه کره ای باشه ژاپنیه
چون موتور کیا ریو مونتاژ B5 مزدا هست و مناسب و کم مصرفه تجربه مالکیت این ماشینم داشتم
این ماشینم در رنج قیمت مناسب و دوست خریداره البته اگه نمونه تمیزش پیدا شه.
۱۷ دی ۱۴۰۲قیمت مزدا ۳ نیو سال ۸۹ رو ببین
الان با پولش آیفون ۱۳ هم نمیدن😂
علیرضا
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام خدمت اقای اشتری اگه میشه درباره مگان هم مطلب بنویسید چون میخوام ببینم ارزش خرید داره یا نه
Hossein
۲۲ مرداد ۱۴۰۳دوست عزیز سلام. من میخوام پلاک منطقه کارکرده تا حد ۱۰۰کیلومتر بخرم. و توان پرداخت هزینه های تعویض زیادی ندارم. به نظرتون مزدا ۳ خوبه یا کیا ریو یا کیا سراتو یا نیسان جوک. چون من اطلاعات ماشینم هم بالا نیست اصلا. از متن شما متوجه شدم میتونید کمکم کنید تو انتخاب درست. ممنون میشم جواب بدید. سپاسگزارم از محبت شما
NAVID۰۰۹۸
۱۷ دی ۱۴۰۲نه نخرید !!!!
مگر اینکه از سالم بودنش خاطر جمع باشید !
در جریان باشید که قیمت قطعات اورجینال مزدا بسیار بالاست !
اما از طرفی قدرت کشش بالا و هندلینگ بسیار نابی داره که وقتی پشت رولش بشینید مجذوبش میشید به نسبت موتور ۲لیتری هماهنگی توپی با گیربکسش داره !
اما فکر میکنم مزدا نسل قدیمش به درد خرید نمیخوره مگر خریدار فنی و اینکاره باشه !
NAVID۰۰۹۸
۱۷ دی ۱۴۰۲آها تا یادم نرفته اینم بگم که فضای سرنشینان عقبش با ۲۰۶ مسابقه میده و به درد بچه میخوره تا آدم بالغ !
Avan
۱۷ دی ۱۴۰۲این جور ماشین ها اگر از آشنا گیرت بیاد یا مالک از خودرو خوب مراقبت کرده باشد ، ارزش خرید بالایی دارند و در غیر این صورت هزینه هاش سرویست می کنه. یه آشنایی داشتم تو کار ساخت و ساز بود، با هیوندای لوازم بنایی و سیمان و گچ بار می زد!
۱۷ دی ۱۴۰۲نسل سومشو دارن اوراق میکنن اینا هنوز نسل اولش براشون لاکچریه حالا این انتخاب شماست یا انتخاب نظام؟:))🤣
Kf
۱۷ دی ۱۴۰۲به نظام باشه که مردم نباید ماشین داشته باشن
خاص
۱۷ دی ۱۴۰۲چرا؟
۱۸ دی ۱۴۰۲نگو که نمیدونی
کریم
۱۷ دی ۱۴۰۲گنگای تهش سوار سمند
ملک فروشیتون نداره سند
تهش باشی دزد طلاهای ننت
مقاله بلد
ولی پر جواب غلط
۱۷ دی ۱۴۰۲حالا من یه چیزی گفتم تو چرا تو داری شایع میخونی
محی
۱۷ دی ۱۴۰۲کاش عکس داخلی رو از مدل های ایرانی میزاشتین که تهویه اتوماتیک داره،من ۶ سال داشتم،ماشین پرشتاب و خوبی بود،شاید مشکلش نداشتن esp و ایموبلایزر و کی لس باشه که البته دو تای دوم رو میشه بست،شتابش و کشش تا ۱۶۰ خیلی خوبه،اما خب گیربکسش اگه مثل نیو ۳ پنج دنده بود بهتر بود،استهلاک کمی داره اما خب لوازمش قیمتش بالاس،مثلا تیغه اصلی برف پاک کن جفتی ۳ تومن هست،در مجموع اگه تمیز تیپ ۳ گیر بیارین بهتون پیشنهاد میدم
علی جردن
۱۷ دی ۱۴۰۲واقعا دست از خودروهای کارکرده بردارین اینا نه حس و حال خوب نویی می دن بهتون نه فنی قابل اطمینان
پراید بخر ولی صفر بخر می فهمی چقدر خوبه ماشین صفر خشک
احمد
۱۷ دی ۱۴۰۲قطعا لذت خریدن ماشین صفر خیلی بیشتر از کارکرده هست اما متاسفانه شرایط بازار خودرو ایران به حدی خراب هست که ماشین های صفر کیلومتر جدید قابلیت اطمینان کمتری از کارکرده های قدیمی دارن ! مثلا این ماشین چینی های جدید انقدر سوسولی و حساس هستن بیش تر از ۲ سال عمر مفید ندارن به خاطر همین خیلی ها ترجیح میدن به جای خریدن سدان های صفر کیلومتر چینی سراغ گزینه هایی مثل مزدا ۳ کارکرده برن که اگه ماشین سالم باشه ( قبل از خرید کارشناسی کنی ) قطعا انتخاب بهتری هست
Mehran Mirabolghasemi
۱۷ دی ۱۴۰۲مزدا عشقه
وی
۱۷ دی ۱۴۰۲تو بازه قیمتی قرار گرفته که ماکسیما رو ترجیح میدم
ولی بنظرم اینقدر که مردم میگن لازم نیست از خرید خودرو کارکرده بترسید (درصورت تایید مکانیک مطمئن)
Hamid3x
۱۷ دی ۱۴۰۲واقعا سواری لذت بخش و اسپرتی داره
کیفیت متریال داخلی اشم واقعا بالاس
برای کسایی که دنبال لذت رانندگی هستند عالیه
Siyavash
۱۷ دی ۱۴۰۲یه کلام از آخر راجب مزدا ۳ میگم..یک با فقط یک بار اگه پشت فرمانش بشینی و ۳۰ دقیقه باهاش رانندگی کنی به شدت عاشقش میشی…به شدت خوش فرمان و خوش دست هست طوری که حس میکنی میتونی باهاش هرکاری دوس داری انجام بدی..بدن تعصب میگم بهترین هندلینگ رو تا رنج ۲ تومن حتی ۳ تومن رو همین مزدا داره و تنها ماشینی که تویه کلاس خودش لنز نظر هندلینگ میتونه باهاش رقابت کنه میتسوبیشی لنسر هست وگرنه هیچ ماشین ژاپنی و کره ای تا اون رنج قیمت که گفتم. از نظر هندلینگ حریف مزدا۳ نمیشن..💯💯
بابک
۱۸ دی ۱۴۰۲مصرفش واقعا پایین است….تند و تیز و خوش دست در رانندگی
کف ماشین حتی داخل رمپ پارکینگ معمولی هم که می روی گیر می کند…چیزی از زیر و بند و…موقع گیرکردن خراب نمی شود
قطعات موتوری دیر خراب می شود اما قطعات مصرفی فابریک ، دقیقا با تویوتا یک قیمت است…دلار ۵۱ تومن را در نظر بگیرید
در مجموع به شرایط خریدار برمی گردد اگر تمکن مالی متوسط به بالا دارد ، برای داخل شهر خیلی کم استهلاک تر از ۲۰۶ و….هست و ارزش خرید دارد
برای کارمند و حقوق بگیر ارزش خرید و نگهداری ندارد
یک تسمه مزدا ۳ حدود ۲/۵ است اما همان تسمه برای سمند و پژو و ۲۰۶ حدود ۱ تا ۱/۵ قیمتش هست…حالا مقایسه کنید مابقی هزینه ها را...
شهروز
۱۸ دی ۱۴۰۲ببخشید تسمه چی ؟مزدا که تسمه تایم نداره
مهدی
۱۹ دی ۱۴۰۲منظورشون تسمه دینامش بوده احتمالا
حامد
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام. دوستانی که تجربه داشتن بگن هزینه نگهداریش چقدره. بر فرض چه قطعاتی باید در کیلومتر های خاص تعویض بشه که ماشین اذیت نشه، هزینه هاش چقدره، چون میخوام ۲۰۷ اتوماتم رو بفورشم، یه مزدا ۳ بخرم. لطفاً کامل راهنمایی کنید
سیاه
۱۸ دی ۱۴۰۲خریدن خودرو کارکرده فقط بدرد افرادی می خوره که اشنایی و وقت کافی با کارهای تعمیراتی داشته باشند . خریدن خودرو نباید باعث دردسر ادم بشه . ارتفاع پایین مزدا واقعا برای من اذیت کننده بود انهم در خیابانهای غیر استاندارد شهرهای ما . اگر ماشین می خرید اول بفکر اسایش خودتان باشید . خودروهای توربو و تزریق مستقیم کنونی واقعا با بنزین ما مشکل دارند هر جا می روی باید نگران نبودن بنزین سوپر باشی . تکنولوژی انها وابسته به کیفیت بنزین شده و دردسر ساز . دوره گاز دادن و سرعت رفتن تمام شده قدم به قدم دوربین و ترافیک جاده ای دیگه جایی برای تخته گاز رفتن نگذاشته . فردا هم مطمئن باشید قیمت بنزین گران خواهد شد . برو ماشینی بخر که اذیتت نکنه
بهمن
۱۸ دی ۱۴۰۲بیش از ۱۰ سال هست که مزدا۳ دارم فقط ۳ ماه نداشتمش یه دنا صفر خریدم مثل مردی شده بودم که زن زیبا و عشقش رو از دست داده باشه 😆 خلاصه دنا رو بعد ۳ ماه فروختم و مجدد مزدا۳ خریدم 🥰 تنها ایراد این ماشین اینه که حتی اگه فقط چند روز داشته باشی دیگه هیچ ماشینی بهت خال نمیده .
در مورد پایین بودن کف هم باید بگم درسته که میگیره اما بدلیل مقاومت زیربندی مزدا علی رغم برخورد به زمین صدمه نمیبینه 🥰
اما مزدا۳ رو فقط به مزدا۳ سوار پیشنهاد میکنم .👌☝️🌹
علی درویش متولی
۱۸ دی ۱۴۰۲واقعا کفش گیر کنه چیزیش نمیشه؟ بزرگترین نگرانی من گیر کردن و صدای برخورد با سرعت گیره
mohammad
۱۸ دی ۱۴۰۲۷ ساله دارم و هرررر کاری کردم ازش دل بکنم نشد که نشد واقعا رانندگیش اعتیاد آوره. بی نهایت عشقه عشششقه.
mohamad
۱۸ مرداد ۱۴۰۳جانم به تو . ای ولا داری . ۷ ساله دارمش و دل کندن ازش جزو محالاته . لذتی داره که فقط باید داشته باشیش تا بفهمی .عمرا کسی که نداشته باشه درک کنه مزدا سوار چی داره میگه.
پوریا
۱۰ مهر ۱۴۰۳سلام، راهی نداره کف مزدا بالاتر بیاد ?
وگرنه همش باید پا رو ترمز باشه با وضعیت خیابونا و کوچهها و پلها …
مانی
۱۸ دی ۱۴۰۲خرید مزدا 3 دست دوم گزینه چندان عاقلانه ای برای مصرف کننده نیست چون این خودرو به دلیل پیشرانه قوی و شتاب بالا اغلب تحت فشار صاحبان خود در هنگام رانندگی بوده است.پس در خرید این ماشین با نهایت احتیاط و دقت عمل کنید و حتما از پایین بودن کارکرد این ماشین و نحوه رفتار صاحبان آن مطلع شوید و اینکه ماشین توسط عده زیادی معامله و دست به دست نشده است.
مانی
۱۸ دی ۱۴۰۲بر خلاف نظر نویسنده این متن،دهه های 70 و دهه 80 شمسی اصلا دوران طلایی برای خودروسازی کشور نبود بلکه از آنجایی که صنعت خودروسازی ایران عزیر ما تحت تحریم دوستان نویسنده (دولت جنایتکار آمریکا) نبود امکان تبادلات اقتصادی بین ایران و جهان صنعتی به راحتی فراهم بود و همین قضیه امکان همکاری شرکت خودروسازی داخلی با شرکای خارجی آنها فراهم می کرد.مثلا شرکت بهمن می توانست به راحتی با شریک خود شرکت مزدای ژاپن همکاری کند و یا پارس خودرو هم می توانست به راحتی با شریک خود نیسان ژاپن همکاری کند و محصولات آنها را مونتاژ کند.اما از آنجایی که از سال 1397 به بعد،دوستان آمریکایی آغای نویسنده ایران را تحریم کردند این امکان برای شرکت های داخلی فراهم نیست که محصولات به روز آنها را مونتاژ کنند.برای من همیشه این سئوال مطرح هست که چرا خودرونویسان و خبرنگاران ایرانی هیچ گاه به تحریم های خودرویی آمریکا اشاره نمی کنند؟چرا هیچ گاه به تحریم های بانکی ایران اشاره نمی کنند؟آیا عمدی در کار هست؟آیا این دسته از خودرونویسان ایرانی می خواهند نقش دوستان آمریکایی خود را در تحریم صنعت خودروی ایران کمرنگ جلوه دهند؟
مجتبی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیدانم دلیل شما برای پررنگ جلوه دادن این موضوع واقعا چیست؟! ولی اگر از روی ناآگاهی باشد، باید درجریان باشید که کسی منکر شرایط تحریم ایران نیست (هرچند دلایل آن و ارتباط آن با نوع مدیریت کشور هم باید مدنظر قرار گیرد) ولی آنچه دراینجا بیشتر مهم و تاثیر گذار است بخش بی سروسامانی صنعت خودرو و توجه صرفا به مسایل مالی و ععدم توجه به رضایت مشتریان و سوء مدیریتی است که باعنایت به عدم رقابتی بودن بازار خودرو در کشور، کاملا هم طبیعی است و تولید کنندگان خودرو باتوجه به قدرت و نفوذشان در سیاست گزاری، به شدت سبب ادامه یافتن این بازار غیررقابتی و انحصاری شده اند تا منافع آنها حفظ و سوء مدیریت شان پنهان بماند!!!
شهروز
۱۸ دی ۱۴۰۲من به عنوان کسی که ۹ سال این مدل مزدا را دارم میگم تا حالا فقط بابت روغن و بنزین هزینه کردم ،و هر ۴۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس ،قطعات مصرفی مثل تسمه دینام و کمک فنر های جلو و حتی لامپ ها هنوز فابریک کارخانه است،قطعات ژاپنی حالا حالاها خراب نمیشن که اینقدر نگران گرانی باشید ،تازه گرانی هم منطقی است ،عین خودرو های چینی نیست که قیمت قطعات از بنز و بی ام و گرون تره،فقط تنها بدی این ماشین اینه که تا بالای دو میلیارد دیگه نمی تونید ماشین دیگه ای سوار بشید،
احسان باقری
۱۹ دی ۱۴۰۲مزدا3 فوق العادس یعنی اگر کسی داشته باشه امکان نداره بخواد انتقادی بکنه دوستان عزیزی که میگن ماشینخوبی نیست و نصبت به قیمتش ارزش نداره و گاشین تارا و دنا رو دارند با مزدا قیاس میکنن حتما از کنار مزدا رد هم نشدن چه برسه بخوان رانندگی کنن باهاش چون مزدا سوار میدونه که سواری مزدا چیه
سام
۱۹ دی ۱۴۰۲من الان ۴ ساله که مزدا ۳ نسل یک دارم
واقعا عالیه
و قطعاتش نسبت به ۲۰۷ و دنا اصلا گرون نیست
چون قطعات این ژاپن یا تایوانه ولی دنا و ۲۰۷ چینی
و واقعاً قطعاتش گرون تر نیست اصلا
و توی این ۴ سالی که دارم فقط روغن عوض شده و لنت و یکبار هم روغن گیربکس
آره ارتفاعش پایینه
ولی کف ماشین گیر نمیکنه
دو تا رکابش گیر میکنه اونم جاهایی که خیلی بد ساخته شده باشن که اکثر ماشینها گیر میکنن
تو رو خدا با ماشین ایرانی مقایسهاش نکنید
خیلی خیلی خیلی بهتره
فقط باید سالمش رو بخرید، همین
علیرضا
۲۰ دی ۱۴۰۲۱۴ ساله از صفری دارمش یعنی این ماشین بی نظیره سرویسها رو به موقع انجام دادم و هنوز تسمه کولر و دینامش باورتون نمیشه فابریکه تعمیر موتور و گیربکس نمیدونم چیه !!!! این ماشین بی نظیره از هر لحاظ از چینی ها و داخلی هایی که توش بوی دمپایی ابری میده قابل قیاس نیست
مهدی چراغی
۲۲ دی ۱۴۰۲مقایسه کیفیت مزدا ۳ حتی کارکرده اش با خودروهای داخلی اشتباهه . مزدا ۳ اصلا خراب نمیشه مگر اینکه تصادف کنی . قطعات موتوری هم به نسبت گرون نیست چون تقاضای کمی داره .قطعات خودرو طوری طراحی و ساخته شده انگار مرگ نداره.
Silas
۲۲ دی ۱۴۰۲به نسبت خودروهای هم رقیب خودش واقعآ ماشین خوبیه ،توجاده های آسفالت ایران تقریباً همه جا باهاش رفتم اصلآزیرش گیرنکرده بجز مواقعی که با سرعت زیاد از روی مانع رد میشی که هنگام جمع شدن فنرها زیرش گیرمیکنه.نسبت تعادل موتور و گیربکس عالیه ،سواری خوب و رخ ماشین هم جذاب هست بالاخص رنگ های تیره و مشکی که نمونه نداره،قطعاتش هم جنس خوب هستند که الکی خراب نمیشن،کم کاروبدون خوردگی پیدا کنید ضرر نمیکنید
پیام
۱۲ مرداد ۱۴۰۳به نظر من،مزدا عالیه،من هم ۲۰۷ صفر اتومات،هم ۲۰۷ دنده و هم دنا پلاس اتومات صفر داشتم،واقعآ مزدا ۳ مدل۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ با این ماشینهای ایرانی چینی قابل قیاس نیست.فقط زمانیکه خریداری میکنید،حتی از آشنا یکسری لوازم مصرفی رو عوض کنید اونم واسه خیال راحتی خودتون
AHooraMazda
۲۷ شهریور ۱۴۰۳وقت بخیر
من یه تیپ 3 فول آپشن گیرم اومد، زیر خاکی کم کار از آشنا، ماشین های صفر ایرانی هم داشته ام تا حالا چند تا، به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند! حتی همین الان. من با تارا اتومات که دیگه از بهترین های تولید داخل الان هست رفتم مزدا رو تست کنم بخرم، واقعا از مزدا پیاده شدم دوباره سوار تارا شدم حالم داشت بهم می خورد. اینجاست که اصالت برندهای مطرح جهانی کاملا خودش رو نشون میده.
آپشن ها نسبت به سن ماشین واقعا قابل قبوله، لذت سواری ش بالاست، هندلینگ ش مناسبه، طراحی بیرون که جذابه داخل هم هنوز قابل قبوله و احترام به مصرف کننده رو وقتی میشینی حس می کنی
شتابشش خوبه و هماهنگی گیربکس واقعا بالاست و به لذت سواری کمک می کنه، به خصوص اگه اتاق کیپ باشه
زیرش هم که هی میگن می گیره نه خیلی برای من اتفاق نیفتاده تا حالا
سالم و سر حال باشه سواری ش خیلی بیشتر از قیمتشه، مثلا در حد خود مزدا 3 نیو
حامد حسین پور
۱۶ آذر ۱۴۰۳منم بین تارا اتومات و مزدا ۳ موندم…یه مورد آشنا پیدا کردم که ۱۵۰ میلیون قطعات رو اصلی نو کرده بدون مشکل ولی فقط از گرون بودن قطعات میترسم