توضیح دادن فروش خودروی جدیدی گاهی اوقات میتواند سخت باشد اما برخی مواقع دادهها کاملاً گویا هستند. زمانی که یک خودرو چند سال بدون بهروزرسانی مهمی در بازار حضور داشته باشد معمولاً با افت فروش روبرو خواهد شد. برعکس، اگر یک خودرو نسل عوض کند افزایش فروش را تجربه خواهد کرد؛ اما درباره مزدا ۳ سدان و هاچبک مدل ۲۰۲۰ چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
نسل جدید سدان و هاچبک مزدا در مدل سال ۲۰۱۹ کاملاً نونوار شد اما اگر نگاهی به آمار فروش این خودرو در سال پیش داشته باشید شاهد افت وحشتناک ۲۱.۵ درصدی برای فروشش خواهید بود. این خودروساز ژاپنی البته آمار فروش ژانویه ۲۰۲۰ خود را نیز منتشر کرده که طی آن شاهد فروش ۲۳۶۲۱ دستگاهی خودروهای مزدا بودهایم. این عملکرد حاکی از افزایش فروش ۱۷.۸ درصدی نسبت به ژانویه ۲۰۱۹ است اما هنوز هم مزدا ۳ خبر خوبی را به ما نمیرساند!
از ۲۳۶۲۱ دستگاه خودروی فروخته شده در ماه ژانویه، تنها ۲۴۹۶ دستگاه آنها از نوع مزدا ۳ بودهاند. برای مقایسه بد نیست بدانید CX-5 به خانه ۱۲۹۰۸ نفر راه یافته و رشد فروش ۲۱.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ را ثبت کرده است. بد نیست بدانید مزدا ۳ در ژانویه ۲۰۱۹ به فروش ۴۵۹۶ دستگاهی دست یافت و با توجه به دادههای ذکر شده میتوان گفت این خودرو در ماه ژانویه ۲۰۲۰ افت شدید ۴۵.۷ درصدی داشته است. شاید بتوان به راحتی گفت خریداران محصولات مزدا کراس اوورهای این برند را ترجیح میدهند اما حتی مزدا ۶ سدان که قدیمیتر از مزدا ۳ میباشد رشد فروش ۸.۴ درصدی در ژانویه را ثبت کرده است.
تفسیر آمار فروش مزدا ۳ سخت است زیرا این خودرو از هر نظر محصولی عالی بوده و یکی از جدیدترین محصولات مزدا میباشد. این خودرو با استایلی شیک، کابینی لوکس و سیستم چهار چرخ محرک معرفی شده بود. مزدا ۳ و سوبارو ایمپرزا هماکنون تنها سدان های کامپکت غیر لوکسی هستند که سیستم چهار چرخ محرک را عرضه میکنند اما شاید خریداران همین ویژگیها را در کراس اوورها مییابند.
مزدا CX-30 جدید در ماه ژانویه فروش ۲۳۶۸ دستگاهی داشته است. فروش بالای کراس اوورها میتواند افت محبوبیت خودروهای دیگر را توجیه کند اما ما فکر میکنیم مزدا ۳ از مشکل دیگری رنج میبرد و آنهم نیاز به تولید نسخهای پرفورمنس است.
کراس اوورها بازار سطح میانی را قبضه کردهاند؛ اما افراد ماشین باز همچنان سدان ها و هاچبک ها را ترجیح میدهند بنابراین مزدا ۳ نیازمند قدرت بیشتر برای خودنمایی است. با قدرت ۱۸۶ اسب بخاری، مزدا ۳ خودروی کندی نیست اما حس میکنیم این خودرو نیازمند مدلی سریعتر با ترمزها و سیستم تعلیق بهبود یافته است.
سروش
۱۸ بهمن ۱۳۹۸وقتی مزدا پول تویوتا رو میگیره از آلفارومئو هم ماشین بهتری میده چجوری نمیفروشه؟ ولی نسخه ۳۰۰اسبی ۲.۵لیتری توربو رو لازم داره مزدا۳
Moein
۱۸ بهمن ۱۳۹۸باشه واقعا مشکل شماها چیه؟
چرا مزدا رو یه برند بی نقص و کامل میبینید که پتانسیلش بالاتر از هر کمپانی دیگه ایه؟
بابا جان مزدا اگه اونجوری که شما ها میگید بالا بود تا حالا باید حداقل ۵۰۰۰۰۰ دستگاه در سال میفروخت دیگه. بسه خدایی از خودتون یه چیزی رو همینجوری بالا میبرید.
احمدرضا
۱۸ بهمن ۱۳۹۸کی میگه از آلفا بهتره
شما؟
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۹مشکلش از جایی شروع شد که نخواست حداقل چهار تا مدل از سری 3 رو تولید بکنه و تمامی نیازها رو پوشش بده فقط یک موتور 2 لیتری قدیمی و تکراری رو روی محصولاتش نصب کرد و سعی کرد همون رو بفروشه در حقیقت هیچ تغییر جز در بدنه خودرو متاسفانه از مزدا شاهد نبودیم
من خودم عاشق مزدا 3 هستم و بودم ولی هیچ انگیزه ای برای خرید در مشتریان ایجاد نمی کنه چه در طراحی و چه در موتور و تغییرات مهم و به روز رسانی در عملکرد و کارایی خودرو
Dante
۱۸ بهمن ۱۳۹۸شاید بخاطر مزدا 6 باشه کمتر میفروشه
2 هزار تا بیشتر بدی مزدا 6 گیرت میاد ک ابعاد بزرگتری داره
اون روزی ک بازار ایران و خود ایران ازاد بشه دنیای سدانها از این رو ب اون رو میشه
Me
۱۸ بهمن ۱۳۹۸چون بد سلیقه ان.سوال بعدی لطفا
FLANKER
۱۸ بهمن ۱۳۹۸چون کلی ماشین خوب هست واسه خرید و تنوع انتخاب
راستی میدونستید هلی کوپتر گیربکس داره البته خودش تنظیم میشه از موتور توربو شفت وصل میشه به یه سری چرخدنده این آهنگJony_-_Лали رو دانلود کنید خیلی قشنگه
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۳۹۸وقتی رونمایی شد ، همه از جمله من تو کفِش بودیم که مطمئناً بازار را درو میکنه اما انگار دقیقاً اونی که باید میشد نشد و کراس اوورها جایی برای نفس کشیدن نگذاشته اند .
اما خارج از بحث فروش ، مزدا ۳ مونتاژیهای ایرانی را اگر سوار شده باشید متوجه لذت رانندگیش شدین اما وقتی میشه همین لذت را در کراس اوورها با همون توقع برطرف کرد و تازه کف خودرو گیر نمیکنه و فضای بیشتری هم داره و مصرف سوخت هم مثل سدان میمونه با دو دیفرانسل ، خُب معلومه همه کراس اوورهاشو میخرند به جای سدان .
تا حالا از روی دست انداز رد شدین با مزدا ۳ تا متوجه اعصاب خوردی راننده و سرنشینان شده باشید که انگاری ماشین میخواد از کار بیوفته و صدمه دیده و هر روز در سطح شهر این اتفاق برای تمام خودروهای مزدا ، کمری ، اپتیما ، سوناتا و…..در ایران میوفته و میدونم دست اندازها در تمام دنیا افزایش پیدا کرده چون بازخورد خوبی برای سیستم نظارتی ترافیکی و کاهش سرعت داشته .
اما مزدا ۳ همیشه دوست داشتنیه چه بخرندش چه نخرندش .
FLANKER
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ژاپنی ارزون تو ایران الان مزدا یا میتسوبیشیه وگرنه دور تویوتارو باید خط قرمز کشید به لندکروز میگفتن والاحضرت الان دیگه چی باید بگی با این قیمتا پراید شده 65 میلیون
کارشناس
۱۸ بهمن ۱۳۹۸چون اولا تحریم است و قطعه دیگر نمی آید و ثانیا چون مزدا 3 تیپ 3 هاش خوب بود ولی از سری 4 پنج همه برقکشیاش چینیه و گاهی روشن نمیشوند
Renault Fluence
۱۸ بهمن ۱۳۹۸اصلا بحث این چیزها نیست. مهمترین دلیلش اینه که رانندگی در ارتفاع بیشتر باعث میشه از بالا به بقیه مردم نگاه کنن و احساس خودبزرگ بینی بهشون دست میده و دوم اینکه فکر میکنن تو تصادف ها ایمنی بیشتری داره.
وگرنه لذت رانندگیشون قابل قیاس با هم نیست. و گیر کردن کف ماشین اینقدر موضوع مهم و رایجی نیست.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۳۹۸گیر کردن کف ماشین مهم نیست اما روی مُخه
از نظر ایمنی که مسلماً بهتر از سدانهاست
رامتین
۱۸ بهمن ۱۳۹۸در این یک سال اونقدر از موتور اسکای اکتیو تعریف کردند که همه منتظر بودند چه موتوری قراره عرضه بشه. بنظرم این موتور اونقدر هم پیشرفت نداشت. حتی نسخه 2.5 لیتری مزدا3 که 184 اسب هست، اصلا جذاب نیست. تویوتا که شرکتی هست که اصلا در فکر ساخت موتورهای با عملکرد بالا نیست، در کمری از همین موتور 208 اسب گرفته. بالاخره مردم این مقایسه ها را انجام می دهند و صرفا بر مبنای ظاهر تصمیم نمی گیرند. من حتی فکر کنم النترا یا سراتو بیشتر فروخته از مزدا3. کسی اطلاعی در این زمینه داره؟
MOHAMAD.n.r
۱۸ بهمن ۱۳۹۸اسکای اکتیو بیشتر روی مصرف سوخت تمرکز داره که میزان اختلاف مصرف سوخت مزدا با کمری این اختلاف قدرت رو توجیه میکنه.
فرشاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۸شاید چون با لین فقط تو شهر میشه رفت کم فروخته
حسن
۱۸ بهمن ۱۳۹۸در بازار امریکا این ماشین باید بتونه با هندا سیویک و تویوتا کرولا رقابت کنه، که متاسفانه با پیشینه بسیار خوب این دوتا ماشین هیچ شانسی برای مزدا ۳ وجود نداره.
از طرف دیگه هم فکر می کنم خانواده ها و خریداران این کلاس از ماشین ها که اقتصادی به حساب میان خیلی طرفدار مزدا نیستند. به عنوان مثال، مصرف سوخت هندا سیویک و تویوتا کرولا در نسخه پایه به مراتب کمتر از مصرف موتور ۲/۵ لیتری مزدا هست. در حالی که هردو مدل نسخه هیبرید با مصرف کمتر هم دارن.
حسین وی
۱۸ بهمن ۱۳۹۸چجوری دلشون میاد این الماس رو نخرن ؟
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱۸ بهمن ۱۳۹۸بس که خارجیا بی لیاقتن مزدا را عشق است.
حسین دهمرد
۱۸ بهمن ۱۳۹۸یه موتور قویتر کم داره که به ظاهر جذابش بخوره.
مرتضی
۱۸ بهمن ۱۳۹۸بیاد ایران فرق میکنه. واقعا از اون مواردیه که فروش یک شرکت با تحریم بودن یا نبودن عوض میشه
fr
۱۹ بهمن ۱۳۹۸یه دلیل ساده داره ،اونم اینکه مزدا فضای بار رو قربانی طراحی زیبا کرده یعنی شما در این کلاس کمترین فضای بار و فضای صندوق عقب رو در مزدا3 می بینید مخصوصا مدل هاچبک وگرنه در بقیه موارد بسیار خوبه
همین یک دلیل باعث میشه خانواده ها نرن سمت مزدا
اصلا دلیل برتری کراس اور ها به سدان ها همین فضای بار زیاده نه فقط ارتفاع بیشتر
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۸سلام دوستان. من یکی از دوستام این ماشین را داره در سیدنی . من با این ماشین رانندگی کردم و عالی بود ولی اگر می خواستم بخرم حتما اشکودا یا کرولا را انتخاب می کردم .داخل ماشین بسیار لوکس و متاسفانه تنگ است و این چیزی نیست من خوشم بیاد ..البته نظر من اینه.
مهدی
۱۹ بهمن ۱۳۹۸خب از رقبای نزدیکش زیاد سوار امثال سیویک و بنز a و بی ام و. سری یک شدم ولی بخوام انصاف رو در نظر بگیرم و اغراق هم بخرج ندم واقعا بهتر از همه اینها بود چه تو سواری چه کیفیت… نسخه فول ۲۰۰۰ اسکای اکتیو
مهدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۸من به عنوان یک دارنده مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹ سدان در تورنتو کانادا میتونم بگم که هندلینگ بسیار خوبی این ماشین در مقایسه با رقبای خودش مثل سیویک و کرولا داره و طراحی و متریال کابین قابل مقایسه نیست و در ضمن بهترین ماشین در سگمنت خودش در سال ۲۰۲۰ کانادا شد