همانند هر خودروی دیگر در بازار، مزدا MX-5 نیز با نسخههای سفارشی گوناگونی عرضه میشود. این امر به خاطر وضعیت نمادین MX-5 است که بیش از ۳۰ سال است که در بازار حضور داشته و با فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی، MX-5 پرفروشترین رودستر دونفره دنیاست.
هماکنون نیز نسخه سفارشی دیگری از این خودروی اسپورت با پسوند R-Sport معرفی شده است. قیمت این خودرو از ۲۷۷۰۰ پوند شروع شده و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به رنگ خاکستری پلی متال، رینگهای ۱۶ اینچی با طرح مشکی براق و نهایتاً سقف کانورتیبل پارچهای با رنگ نقرهای و خاکستری اشاره کرد.
این خودرو بر پایه نسخه ۱.۵ لیتری MX-5 بنا شده که سبکتر از مدل ۲ لیتری بوده و سواری خالصتری دارد. این پیشرانه که فاقد توربو است فقط ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشته و بنابراین برای لذت بردن از حداکثر توان خودرو باید آن را تحتفشار قرار دهید. همکار این پیشرانه گیربکس ۶ سرعته دستی است.
پیشرانه وقفهای در انتقال قدرت نداشته و دورگیری آن به نرمی انجام میشود. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و گاها آرامش زیادی ندارد اما خب این هم بخشی از جذابیتهای MX-5 میباشد.
با گشتاور ۱۵۲ نیوتون متری، شما باید همواره با گیربکس همکاری کنید اما سطح برهمکنش راننده و دستهدنده جذاب بوده و حس تعویض مکانیکی دندهها باعث ایجاد هیجان زیادی میشود.
فرمان نیز درگیر کننده بوده و سبک است. با وجود لاستیکهای نسبتاً باریک و وزن حدود یک تنی، چنین خصیصهای سورپرایز کننده نیست. فرمان بازخورد خوبی داشته و دقیق است.
شاسی نیز ارتباط خوبی با راننده برقرار کرده و کمی تکان در بدنه وجود دارد که شاید کمی بیش از حد انتظار در یک خودروی اسپورت باشد اما این امر باعث میشود وزن خودرو به بخش عقب منتقل شده و حداکثر چسبندگی وجود داشته باشد. همچنین توازن زیادی در شاسی وجود داشته و MX-5 حس پیشبینی پذیر خود را نشان میدهد.
مزیت دیگر این است که سواری خودرو برای چنین رودستر دونفره و سبکوزن نسبتاً راحت است. شما کمی در مسیرهای شهری دست اندازها را حس خواهید کرد اما ارتباط با MX-5 و آنچه انجام میدهد همیشه تجربه خوبی خواهد داشت.
با پایین بودن سقف لرزش قابل حسی در ساختار خودرو وجود دارد که در زمان عبور از مسیرهای ناهموار وجود خواهد داشت اما خب MX-5 یک سوپرکار کانورتیبل فیبر کربنی نیست و با چنین قیمت در دسترسی شما مالک خودرویی درگیر کننده با ارزش بالا میشوید.
مدل R-Sport از تریم چرم ناپا در کابین برخوردار است. با توجه به اینکه چهارمین نسل MX-5 حدود ۵ سال است که در بازار حضور داشته و بهروزرسانیهای نه چندان مهمی را تجربه کرده بنابراین انتظار میرود گرد پیری بر طراحی کابین نشسته باشد اما طرح کلی آن بهطور سورپرایز کنندهای خوب بوده و حس لوکس بودن را نیز القا میکند.
البته کابین کمی برای رانندگان قدبلند تنگ است اما حتی چنین افرادی نیز خواهند توانست موقعیت رانندگی خوب خود را پیدا کنند.
مزدا در طول این سالها اقدام به بهبود تکنولوژیهای MX-5 کرده و این خودرو دارای اپل کارپلی، اندروید اتو و ناوبری ماهوارهای است. به این موارد باید سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، صندلیهای گرم شونده، ترمز خودکار، هشدار خروج از مسیر، سیستم صوتی Bose و ورود بدون کلید را اضافه کرد. میدان دید MX-5 نسبتاً خوب بوده و بنابراین نیاز خیلی اساسی به حسگرهای پارک یا دوربین دندهعقب حس نمیشود.
وزن پایین و پیشرانه کوچک به معنی مصرف سوخت نسبتاً پایین است. مزدا مدعی است این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۳ لیتر سوخت مصرف میکند اما نقاط ضعف MX-5 هنوز هم وجود دارند که از جمله آنها میتوان به فضای بار ۱۳۰ لیتری اشاره کرد که فقط برای دو کیف کافی است.
مدل تولید محدود MX-5 R-Sport خاصتر بوده ولی اگرچه ظاهر جذابی دارد اما جذابیت اصلی آن مشابه سایر نسخههای این خودرو است. هندلینگ درگیر کننده، قوای محرکهای که باید تحتفشار قرار گیرد، استایل زیبا و گزینه سقف روباز باعث شدهاند این خودرو یکی از بهترین محصولات مزدا لقب گیرد.
مشخصات مزدا MX-5 R-Sport
- قیمت: ۲۷۷۰۰ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۱۳۰ اسب بخار/۱۵۲ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۴ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
S
۸ دی ۱۳۹۹با اینکه این ماشین عشق منه ولی این چه کار مسخره ایه که مزدا کرده???
موتور۱.۵تنفس طبیعی دفرانسیل عقب با ۱۳۰ اسب
۲۷۷۰۰دلار?
ツSAMURAIツ
۸ دی ۱۳۹۹موتور قوی تر هم داره
ارشیاsvj
۹ دی ۱۳۹۹اگه نسخه ۲ لیتری رو میگی که باید بگم اونم خیلی قویتر نیست
اون ۱۵۰ اسب بخاره.
Sevlan
۸ دی ۱۳۹۹البته ۲۷۷۰۰پوند
Hadi
۸ دی ۱۳۹۹این ماشین حرف نداره…
با توجه به قیمتش یکی از بهترین هندلینگ ها و تجربه های رانندگی رو داره…
تازه با این قیمت دستی و دف عقب هم هست
چی از این بهتر؟
Ahmedreza2002
۸ دی ۱۳۹۹البته گیربکس دستی همیشه باعث کاهش قیمت ماشین میشه
Ahmedreza2002
۸ دی ۱۳۹۹بنا به خرید کوپه اسپورت ارزون قیمت باشه gt86 و brz بهترن به نظرم
ولی خب این زیبایی خاصی داره
در کل انتخاب من اون دوتان
Malt hill
۸ دی ۱۳۹۹موتورش کم جونه
انتظار داشتم به خاطر R sport بودن، توربو داشته باشه که دیدم علاوه براینکه توربو نداشتن حجم موتورش رو هم از دو لیتر به یک و نیم رسوندن :(
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۸ دی ۱۳۹۹همه چی خوبه فقط قیمتش خوب نیست
27 هزار و 700 پوند
یه چیزی حدود 30 هزار دلار.
سیدمهران میرابوالقاسمی
۸ دی ۱۳۹۹مزدا عشقه
R@min
۸ دی ۱۳۹۹باید اسمشو بزارن مزدا گوگولیه قند عسل
محمد
۸ دی ۱۳۹۹راست میگی
فرهنگ
۸ دی ۱۳۹۹کابین این ماشین شدیدا ارامش بخشه برام
نمیدونم چرا
ولی فوق العاده کابین جذابی داره
ای کاش ما هم سهمی از این ماشین ها داشتیم….
Ãbţìň
۹ دی ۱۳۹۹من خودم زیاد این ماشین رو دوست ندارم بیشتر محبوب خانم هاست،ولی نکته خوبی که داره دنده دستی با دیفرانسیل عقب و همینطور قیمت زیر ۳۰هزار پوند،اما یکی از مشکلاش این موتور مزخرفه،آخه ۱,۵لیتری با ۱۳۰اسب خیلی کمه،و درضمن توی ایران با موتور ۱,۶لیتری خونواده سمند(همش دروغه میگن ۱,۷لیتر چون سایز اصلی موتور۱۶۴۵سی سیه که به ۱۶۰۰نزدیک تره تا ۱۷۰۰)که ۱۱۵اسب قدرتشه تا ۲۱۵تا میرن این چطور با قدرت بیشتر و وزن کمتر سرعت کمتری داره؟
آریا منش
۹ دی ۱۳۹۹با این قیمت بیشتر جنبه کلکسیونی دارد تا سواری ، گزینه های بهتری با چنین قیمتی پیدا میشن
Aryan kia
۹ دی ۱۳۹۹چند روز پیش یه سفید تو منطقه آزاد دیدم خونه ما رشت هستش این دلبر دقیقا دم در خونه ما پارک کرد خیلی خوشگله
Ho3eyn
۹ دی ۱۳۹۹چخبره 27 هزار تا
با پول این نسل جدید gt86 رو میخریم دیگه تازه تقریبا دوبرابر این قدرت داره:|
محمدهادی
۹ دی ۱۳۹۹بنظر منم تنها عیب کمرنگ این ماشین نداشتن یه موتور بالا ۲۲۰ اسبیه
وگرنه چه رخ و خوشدستی داره
ریزه میزه ی تند و تیز