فوردمزدا

دوئل فورد رنجر و مزدا BT50

امروز درحالی‌که تنها یک گروه تا پایان دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقیمانده است، شاهد دوئل سوم گروه پیکاپ‌های متوسط خواهیم بود اما پیش از آن باید به نتایج دوئل قبلی این گروه نگاهی داشته باشیم. در این رقابت، فیات تورو و فولکس‌واگن ترنسپورتر در برابر یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً ۷۲۷ رأی در آن به ثبت رسیده است. از این آراء، تورو با کسب ۵۱۳ رأی پیروز دوئل شد درحالی‌که ترنسپورتر با دریافت ۲۱۴ رأی از صعود به مرحلهٔ بعدی بازماند. حال امروز در سومین دوئل گروه پیکاپ‌های متوسط، دو وانتی که به‌نوعی خویشاوند هستند، یعنی فورد رنجر و مزدا BT50 به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

هوندا ریج‌لاین

تویوتا تاکوما

؟

؟

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

؟

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی ترایتون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

؟

فیات تورو

فورد رنجر

فورد برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ وانت رنجر را به‌عنوان یک پیکاپ متوسط معرفی کرد که در جایگاهی پایین‌تر از F150 قرار می‌گرفت. در آن سال‌ها، شراکت بین فورد و مزدا در جریان بود و فورد ۳۳ درصد از سهام مزدا را در اختیار داشت. به همین دلیل، بسیاری از محصولات این دو شرکت بر پایهٔ پلت‌فرم‌های مشترکی ساخته می‌شدند که یکی از آن‌ها همین پیکاپ رنجر بود که روی پلت‌فرم مشترکی با وانت‌های سری B مزدا ساخته می‌شد. این خودرو در دو نسل به مدت ۲۸ سال به تولید رسید و تا سال ۲۰۱۱ در آمریکای شمالی عرضه شد؛ اما در همین سال و با معرفی نسل سوم رنجر، اوضاع تغییر کرد چراکه فورد در این نسل، عرضهٔ رنجر را در آمریکای شمالی خاتمه داد و این پیکاپ متوسط را در بازارهایی خارج از آمریکای شمالی مثل آمریکای لاتین، استرالیا، اروپا، تایلند و… عرضه نمود. بدین ترتیب فورد در کلاس پیکاپ‌های متوسط در ایالات‌متحده فاقد نماینده است. البته به‌تازگی خبر رسیده که این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۹ با معرفی نسل جدید رنجر، بار دیگر آن‌را به بازار آمریکای شمالی بازگرداند؛ اما بپردازیم به نسل کنونی رنجر. این خودرو که توسط فورد استرالیا طراحی و مهندسی شده است، برای اولین بار در نمایشگاه خودروی استرالیا در اکتبر ۲۰۱۰ رونمایی شد. این نسل از رنجر همچنان در حال تولید است اما در سال ۲۰۱۵ مورد یک فیس‌لیفت نسبتاً کلی قرار گرفت که نمای جلویی آن‌را کاملاً تغییر دارد. همچنین SUV فورد اورست نیز بر اساس رنجر ساخته می‌شود و در اصل می‌توان آن‌را نسخهٔ سواری رنجر دانست. فورد رنجر با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که یکی از آن‌ها بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. ما برای این دوئل اما بزرگ‌ترین موتور این پیکاپ آمریکایی را انتخاب کرده‌ایم که از نوع ۳.۲ لیتری پنج سیلندر توربودیزل است. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مزدا BT50

وانت‌های سری B مزدا برای ما ایرانیان کاملاً شناخته‌شده هستند چراکه نسل‌های مختلف آن در کشورمان عرضه شده‌اند و حتی نسل دوم آن هنوز هم توسط گروه بهمن در انواع تک کابین و دو کابین در حال تولید است. نسلی که تولید آن توسط مزدا در سال ۱۹۸۵ پایان یافت. این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۰۶ تولید وانت‌ سری B خود را درحالی‌که در نسل پنجم قرار داشت خاتمه داد و پیکاپ جدید BT50 را به‌عنوان جایگزین آن معرفی نمود. نسل نخست این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با فورد رنجر ساخته شده بود برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی بانکوک در ۲۲ مارس ۲۰۰۶ رونمایی شد. نسل اول BT50 در کارخانه‌ها و کشورهای مختلفی تا سال ۲۰۱۱ به تولید رسید تا اینکه نسل دوم آن در نمایشگاه خودروی استرالیا در اکتبر ۲۰۱۰ همزمان با نسل سوم رنجر رونمایی شد. این نسل از BT50 نیز روی پلت‌فرم مشترکی با نسل سوم فورد رنجر ساخته شده و اشتراکات فنی زیادی با آن دارد. نسل دوم مزدا BT50 همچنان تولید می‌شود ولی برای سال ۲۰۱۵ دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی جزئی قرار گرفت. این پیکاپ متوسط ژاپنی علاوه بر اینکه از پلت‌فرم مشترکی با فورد رنجر استفاده می‌کند، در پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها نیز با همتای آمریکایی خود اشتراک دارد. البته BT50 برخلاف رنجر فقط با دو موتور دیزلی عرضه می‌گردد و موتور بنزینی برای آن ارائه نمی‌شود. در این دوئل نیز ما همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری پنج سیلندر توربودیزل را انتخاب کرده‌ایم که کاملاً با موتور فورد رنجر یکسان است؛ بنابراین دو شرکت‌کنندهٔ دوئل امروز ما از لحاظ فنی بسیار به یکدیگر شبیه بوده و حتی یکسان هستند. این در حالی است که شراکت فورد و مزدا در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید اما رنجر و BT50 همچنان از پلت‌فرم و پیشرانه‌های مشترکی استفاده می‌کنند و در اصل این دو وانت یادگاری از دوران شراکت این دو خودروساز آمریکایی و ژاپنی هستند.

مشخصات فنی

فورد رنجر

مزدا BT50

پیشرانه ۳.۲ لیتری ۵ سیلندر ۳.۲ لیتری ۵ سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۲۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر ۴۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
مصرف سوخت ۸.۸ لیتر (ترکیبی) ۹.۲ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۸۰ لیتر
طول ۵.۳۶ متر ۵.۳۷ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۲۲ متر ۳.۲۲ متر
وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم ۲۰۴۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۱.۱ تن ۱.۱ تن
ظرفیت کشش ۳.۵ تن ۳.۵ تن
قیمت ۳۹,۰۰۰ دلار ۳۷,۲۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9802790]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. کوشا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    قیافه مدل مزدارو نمیشه جدی گرفت :|

    1. AMIR SCHUMACHER

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      اما از اون طرف فورد یکی از زیباترین و باابهت ترین اعضای این کلاسه.
      رنجر خیلی آدم رو یادF150 رپتور میندازه و همین جذابش کرده.
      این رنگ نارنجی هم خیلی بهش میاد.
      ازنظر ظاهر فورد ۱۰۰۰ پله با مزدا فاصله داره ،در نمای عقب اختلافشان خیلی بیشتره

      فورد به خاطر ۲۰۰ کیلو وزن کمتر هم چابکی بیشتری داره و هم مصرف سوختش کم شده

      1. Moein

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        خخخخ.مزدا؟؟؟!!!
        هرچی تو کلاس SUV و CUV موفقه تو کلاس پیکاپ ها نابوده.

        1. Roham

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (757 ديدگاه)

          مزدا SUV هم مگه داریم؟!!!

    2. فرامرز

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      فورد رنجر ۱۰ سال بعد از مزدا طراحی شده و خب از طرف دیگه مزدا خیلی پیک آپ نمیسازه و واضحه که مزدا از زبان طراحی دو نسل قبل مزدا ۳ تو این محصول استفاده کرده که برای پیک آپ عجیب غریب میاد. در هر صورت فورد رو ترجیح میدم چون تخصص بالاتری تو این زمینه داره

    3. علي

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (848 ديدگاه)

      من ی سوال از دوستانی که به مزدا رای دادن داشتم و اونم اینه که لطفا یکیشون بیاد به من بگه بر چه مبنایی بین مزدا و فورد رأی به مزدا دادن . البته من جسارت نمیکنما که چرا به مزدا رای دادن فقط میخوام دلیلشونو بدنم همین (((منظورم یکی از اون ۷۰ نفره که مزدا رای دادن))) .ممنون میشم بهم جواب بدین .

      با تچکر.

      1. ماتهويس

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (694 ديدگاه)

        صد البته که رنجر فورد بهتر از مزداست
        اما من به مزدا رای دادم ، به این دلیل که با خود امریکا مشکل دارم، با ماشیناشم مشکل دارم
        از اونطرف مزدا رو بخاطر اسم ایرانیش بهش رای دادم دلیلشم فقط به خودم مربوطه چون خواستی بدونی توضیح دادم

        1. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          ماتهوىس
          جالبه مىگى با امریکا مشکل دارى
          این مشکل از خودت هستش که نمىتونى نمىتونى ببىنى امریکا از برترین تولیدکنندگان خودرو هستش
          البته امثال شما نظرشون اصلا اهمىت هم نداره
          شما بچسب به خودروسازان متقلب که امار فروش دروغى مىگن

        2. ماتهويس

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (694 ديدگاه)

          علی اقا اگه دقت کنی میبینی که گفتم فورد بهتر از مزداست ، دقت کن داداش دقت کن
          بعدشم نیازی نمیبینم نظرمو کسی تایید کنه یا نکنه ، تو هم مث من بهتره نظراتتو واسه خودت نگه داری چون اینجا جایی که حرفت بی جواب بمونه نیست داداشم

        3. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          باشه رو حرفهات فکر مىکنم

        4. ماتهويس

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (694 ديدگاه)

          افرین

        5. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          افرین بر تو

      2. رضا احمدپور

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (6 ديدگاه)

        آخه فورد رنجر مزدا همش بهترین

      3. رضا احمدپور

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (6 ديدگاه)

        علی جان آخه فورد رنجر مزدا همش بهتره واقعا برای اونایی که به فورد رای دادن متاسفم

  2. amin

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    طراحی خارجی مزدا خیلی بده،چینی ها هم از این طراحی بهتری دارند،انگار مزدا۳ رو به زور تبدیل به پیکاپ کردند!
    از مزدا واقعا بعید بود

    1. سعید اسماعیلی

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      داااداااش چه حرفیه …. مزدا رو با چینیا مقایسه میکنی؟؟؟؟
      درسته خدایی خیلی زشته ??
      اما باور کن از این پیکاپای چینی با قیافه های شیک‌شون تو ایران(بجز تویوتا و اینا) منظورم‌چینیاس سوار میشیم خیلی بهتره
      حداقلش اینه با خیال راحت میری میایی

      خدایی هرجی هم باشه ژاپنه ‌‌‌…. یه ژاپنی با اصل و نسب و نجابت داره میباره ازش

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. amin

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1131 ديدگاه)

        من فقط به بحث طراحی اشاره کردم دوست عزیز نه فنی،اونا که خب اصلا بحثی درش نیست که قابل مقایسه نیستند

      2. جلالى

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (90 ديدگاه)

        فورد بهتره

    2. Ali.usa

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (335 ديدگاه)

      فاز اونای که به مزدا رائ دادن رو نمیفهمم ?
      تو این کلاس فورد و آمریکا بی رقیب

    3. Fericuda

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (107 ديدگاه)

      قیافش اصلا به وانت نمیخوره قطعا فورد بهتره

  3. سعید اسماعیلی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این پیکاپ فورد چقدر شبیه تویوتا توندرا هست

    یا اون شبیهه اینه

    خداکیلی اونا چی سوار میشن ما چی سوار میشیم

    1. سعید اسماعیلی

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      ببخشید منظورم تویوتا تاکوما بود

      ببخشید دوستان عزیزم ❤

  4. AMIR SCHUMACHER

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فورد رنجر
    مزدا جالب نبود

  5. MAHDI . TUNING

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    پلتفرم و موتورشون یکیه و در میشه گفت پسر عموی خارجی هم هستن و فقط میمونه طراحی ظاهری و داخلی یا علاقه به یه برند
    انتخاب خودم فورد
    مزدا خوبه ولی چراغ های عقبش اصلا خوب نیست و امیدوارم زودتر طراحیشو تغییر بده

  6. رافالM

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    قیافه مزدا در داخل اسپورت تر ولی چهره رنجردر بیرون و داخل پخته تر هست
    ظاهرن موتور یکی هست… مصرف سوخت مزدا بیشتر قیمتش 5 درصد کمتر و ظرفیت باک مزدا بیشتر
    انتخاب من فورد رنجر..به خاطر چهره جذاب تر و پخته تر

  7. حمیدرضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فورد درسته گرون تره ولی مصرف سوختش کمتره مزدا مصرف بیشتری داره منتهی باکشم بزرگتره در هر صورت من فورد رو ترجیح میدم

  8. Sardar

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    زشت ترین ماشبن مزدا همینه . قطعا فورد بی شک

  9. محمد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    فورد برای این مدل هم مثه بقیه پیکاپهاش سنگ تموم گذاشته اما متاسفانه مزدا هنوز این مدل رو براساس زبان جدید طراحیش بازنگری نکرده.

  10. ونوم اف ۵

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    از نظر فنی که عینا مثل هم هستن فقط مصرف خوب فورد نسبت به مزدا که احتمالا برای استفاده از مواد سبک وزن درساخت کابین هست رای من فورد رنجر

  11. #ali.m#

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    فک کنم bt50یکی از زشت ترین پیکاپ های دنیا باشه

  12. Ali panamera

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    مزدا چقدر زشته ناموسا
    خیلی بده
    خیلی

  13. Landscape

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    وقتی عکس نما عقب مزدا رو دیدم با اون چراغای عجیبش اول خوشم نیومد ولی بعد نظرم تغییر کرد که حداقل یکی پیدا شد تا چراغ عقب پیکاپش با بقیه فرق کنه این چراغای افقی به نظرم جالبه و سنت شکن با اینکه این دوتا بیشتر از 90 درصد مشخصات فنیشون یکی ولی نمیدونم چرا اینقدر تعداد رای مزدا کمه خدایی اینقدر فاصله بین این دوتا نیست

  14. Maryam

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ظرفیت باک فورد با اون هیبتش فقط پنجاه تاست ?خیلی ضایست پس مزدا رای منه

  15. ياسر

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    اقایی به اسم علی که نوشته کسایی که به مزدا رای دادن دلیلشون چیه
    شما چیکاره اید که اینجوری نظر میدین اطلاعات شما از ماشین در چه حد هست فرق بین این دو ماشین چیه
    ماشین خودتون چیه واسه ماشین بازی تا حالا چقد خرج کردین چه مدت کلاس رفتین که اینجوری این اقایون میبری زیر سوال

  16. ACR VIPER

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    بنا به توضیحات ارایه شده که موتور وگیر بکس
    وپلتفرم دو خودرو یکی هست
    نمایه جلو مزدا واقعا قشنگه
    ولی چراغ عقباش چنگی به دل نمیزنه
    اونور فورد واقعا ظاهر مردونه تر وبا ابهت تری داره
    همچنین فورد به خاطر وزن کمتر مصرف سوخت بهتری داره
    پس فورد انتخاب منطقی تری به نظر میاد

  17. Roham

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    مزدا خواسته شوخی کنه احتمالا
    حالا رای که فقط یه کلیکه
    ولی کسی هم مزدا رو می خره واقعا؟!!!

  18. امید

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    من کلا عاشق برند مزدا هستم اما ایندفعه انصافا نمیتونم جانب مزدا رو بگیرم .به فورد رای دادم

    1. رضا احمدپور

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (6 ديدگاه)

      آفرین آقا امید که عاشق مزدا هستی ولی دلیل اینکه به فورد رای دادی بگو

  19. ebi V16 bi turbo

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    از نظر ظرفیت گشتاور و توان خروجی فرقی ندارن ولی فورد خوشکل تر و کم مصرف تره

  20. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اینجا اینقدر دوستان فنی صحبت میکنند ، آدم خیلی دوس داره هربار بیاد نظرات رو بخونه و کسب فیض کنه ،

  21. رضا احمدپور

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر منم زده‌میشه از فورت بهتره آخه ظرفیت باک را نگاه کنید ظرفیت باک فورد فقط ۵۰ لیتر ولی ظرفیت باک مزدا ۸۰ لیتر پس من به مزدا رای دادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا