طراحیمزدا

زبان طراحی روحِ حرکت KODO مزدا چیست؟

در سال‌های اخیر، هرگاه یک مدل جدید یا بازطراحی شده از مزدا معرفی شده، شنیده‌ایم که از زبان طراحی انقلابی این خودروساز سخن به میان آمده است. باوجود اینکه ما تأثیر این زبان طراحی جدید را در مدل‌های مزدا درک می‌کنیم (که نتیجه آن ساخت خودروهایی بسیار درخشان و جذاب بوده است)، فلسفه اصلی آن نیاز به تفسیر بیشتری دارد.

mazda_unveils_its_new_design_theme_a_kodo_a_soul
زمانی که لورنس فن‌دراکر کمپانی مزدا را ترک کرد و زبان طراحی بحث‌انگیز Nagare خود را نیز با خود برد، جانشین او تصمیم گرفت تا مسیر طراحی مزدا را از سکون موجود به سمت تحرک پیش ببرد. در حالی که Nagare (در زبان ژاپنی به معنی جریان) بر روی وزش باد و جریان آب در طبیعت تمرکز می‌کرد، نظر مدیر طراحی جهانی مزدا این بود که باید انرژی ذخیره شده یک حیوانِ در حال حمله به تصویر کشیده شود. در نتیجه KODO (در ژاپنی به معنی روحِ حرکت) متولد شد.

Mazda Shinari Concept
Mazda Shinari Concept
در هسته خود، KODO تصویری از انرژی پتانسیل در فرمهای ایستا است (آیا چیزی از انرژی پتانسیل و جنبشی در درس‌های علوم به یاد می‌آورید؟). در این زبان طراحی، از حالت ایستادن یک حیوان قدرتمند که برای حمله کمین کرده است یا یک شمشیر آماده به حمله در هنر رزمی باستانی ژاپنی کندو الهام گرفته شده است.
Mazda Shinari Concept
Mazda Shinari Concept
مزدا برای توصیف KODO از سه کلیدواژه استفاده می‌کند: سرعت، برانگیختن و فریبندگی. این زبان طراحی می‌خواهد زندگی و هنر را در طراحی خودرو دمیده و دل و روح هنرمند را به خودرو منتقل نماید. این مدل به‌جای تکیه بر جلو، با قرار دادن قدرت در عقب تعادل پیدا کرده است.

Mazda Koeru concept
وب‌سایت مزدا نوشته است:

ساخت خودرو با روح چیزی فراتر از این است که به‌سادگی یک فرم فیزیکی ساخته شود. مزدا خودروهایش را آکنده از روحی می‌کند که در طلب به دست آوردن زیبایی پویای زندگی در ماورای مرزهای طراحی سنتی است.

زبان طراحی روحِ حرکت KODO در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. کانسپت Shinari، یک کوپه اسپرت لوکس چهار درب، مثالی برای نمایش این بینش بود. اولین خودرویی که با این روش بازطراحی شد، مزدا CX-5 مدل ۲۰۱۰ بود. از آن زمان، KODO به‌عنوان ستون فقرات طراحی مدل‌های مزدا باقی مانده است و در ۶ سال گذشته طراحی بسیاری از خودروها را تحت تأثیر قرار داده است. این زبان طراحی حتی بر روی یک صندلی منحصربه‌فرد و قطعات هنری در هفته طراحی میلان به کار گرفته شده است.

منبع: thenewswheel

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بسیار ممنونم آقای رحیقی
    مدت ها بود ذهنم دنبال تفسیر فلسفه طراحی KODOبود ممنون بابت ترجمه

    1. Pagani

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      مزدا فورایی طراحی فوق العاده خوبی داشت.
      صد حیف که تولیدش نمیکنن، تازه اون یه دونه که واس نمایشگاه ساخته بودن هم تو آتیش سوخت???

    2. علیرضا رحیقی

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (592 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. نظر لطفتونه.

  2. سامان اذری

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3218 ديدگاه)

    هرچی بوده
    نتیجه کار خیلی عالیه
    من هر روز صبح که میام سرکار یه مغازه هست که صاحبش همیشه مزدا 3 مدل 2016 رو جلو مغازه مغازه پارک میکنه
    هر چقدر نگاه میکنم سیر نمیشم
    حالا ببین مزدا میاتا و مزدا RX چی میشه

  3. احمد باقری

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    کانسپت شیناری که خوب دقت کنیم، واقعا انرژی یک حیوان آماده به حمله رو به تصویر میکشه. عجب فلسفه ای داشت. خیلی خوب کار شده.

  4. David

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    چی بگم از مزدا که دیوونم کرده

  5. Mahmood

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    در کل این سبک طراحی مزدا فوق العادست که آدم از دیدنش سیر نمیشه و واقعا انقلابی در طراحی های ژاپنی به وجود آورد.

  6. بهنام طیبی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خداییش خوشگل اساسی

  7. ali-muscular car

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    یه سوال غیر مرتبط با این موضوع.

    از دوستان کسی قیمت رینگ های ووسن 16 اینچ خبری داره؟
    اگه داره ممنون میشم بگه

  8. ali a.j.g

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (724 ديدگاه)

    آقای رحیقی واقعا دستت درد نکنه عالیه

    1. علیرضا رحیقی

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (592 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. لطف دارین.

  9. پویان

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (826 ديدگاه)

    مزدا 6 خیلی زیباست .واقعا جذابه .بنظرم اگه برنامه بازاریابی و گسترش مثل شرکتهای بزرگ داشت الان از نظر فروش با تویوتا برابر بود. یه جورایی مثل اندره سیتروئن که بر خلاف هنری فورد علاقه ای به گسترش محصولات در بازارهای مختلف نداشت .همین الان هم سیتروئن از نظر فنی انقدر قوی ولی فروش خیلی کم . مثلا خودروی زانتیا که اواخر 1980 تولید شد که اون زمان شاهکار بود

  10. genius

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    اگه ممکنه در مورد فلسفه طراحی تیبا2 و ساینا و صد البته دنا ELX که عقول بشری رو درگیر کردند و انسان از حل معمای پیچیده موجود در پس پرده این طراحیهای پر رمز و راز عاجزه تفسیری جامع ارائه بفرمایید والا این ماشینهای مزدا اصلا طراحی ندارند!!نه مزدا بلکه هیچ کمپانی دیگری به گرد پای صنعتگران و جوانان پر استعداد ما(کدوم استعداد دقیقا؟؟؟!!!)نمیرسد و ما خوبیم!!

  11. مهران

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود
    موتور خودروهای مزدا از ظاهر خودروهایش تحسین برانگیزتر است،موتوری که از ساخته شدن انبوهش جلوگیری شد چون از لحاظ اقصادی باعث نابودی بازارهای جهانی در تمام خودروسازان دنیا میشد!!!
    سری RX مزدا هم که جای خاص خود را در بین طرفداران دارد.
    (به قول معلم ابتداییمون؛اسم ژاپن روی یک محصول دیدی ، بدونه کوچکترین تعللی خرید کن)

  12. سید مهران

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    مزدا توی تمام سگمنت ها اول شده مزدا بهترینه

  13. آرش

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    در خوشگلیش حرفی نیست ولی من هنوز هم متوجه موضوع نشدم. والله خنگ نیستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا