همهی ما میدانیم که همهگیری ویروس کرونا تأثیر زیادی روی صنایع گوناگون به ویژه صنعت خودرو داشته است. فراری قبلاً تعویق ۴ ماهه در معرفی محصولات جدید خود را اعلام کرده و کمپانی هرتز به عنوان یکی از بزرگترین کمپانیهای اجاره دهنده خودرو در آمریکا در مرز ورشکستگی قرار دارد.
ظاهراً هرتز تنها شرکتی نیست که به دنبال اخذ وام به منظور پیشگیری از ورشکستگی و مبارزه با اثرات شیوع کرونا در سراسر دنیا میباشد.
مزدا هم به دنبال اخذ وام ۲.۸ میلیارد دلاری از سه بانک بزرگ ژاپن و دیگر ارائهکنندگان تسهیلات مالی است. این را منابع مطلع به رویترز گفتهاند.
درست همانند دیگر خودروسازان، مزدا تولید محصولات خود را به خاطر شیوع این ویروس متوقف کرده است. از طرفی فروش مزدا حتی پیش از شیوع جدی کرونا نیز افت کرده بود.
اما سه بانک بزرگی که مزدا درخواست اخذ وام را به آنها ارائه کرده عبارتاند از گروه مالی میتسوبیشی UFJ، گروه مالی سومیتومو میتسوئی و گروه مالی میزوهو. دیگر ارائهکنندگان تسهیلات مالی نیز بانک توسعه ژاپن، هلدینگ سومیتومو میتسوئی و دیگر منابع غیر مشخص هستند.
مؤسسات یاد شده و خود مزدا از واکنش به خبرهای منتشر شده دراینباره خودداری کردهاند.
پیش از این برخی کشورها مقررات مربوط به قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی را تسهیل کردهاند و شاید فروش خودرو در ماههای پیش رو کمی بهتر شود؛ اما بازهم چیزی بهصورت قطعی مشخص نیست و ذکر این نکته مهم است که تقاضا برای خودروهای جدید حتی پس از پایان همهگیری کرونا نیز میتواند به اندازه قبلی نباشد.
کیان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹واقعاً نمیخوام ناراحتی ایجاد شه، چون دوستان گفتن این نوع کامنتها رو دوس ندارن. اما واقعاً سوال هست برام
کرونا همه جا اومد و …
همه جا حداقل تو خودروسازی باعث رکود فروش و ارزونی شد
اما اینجا باز هم گرونی و درخواست تقاضا وجود داره.
نه تنها ماشین گرون شد با وجود کرونا بلکه میشه گفت هرچی ارزون شد تو دنیا اینجا گرون شد !!!
علتش واقعا قابل درک نیست، نمیدونم یعنی بازار ما اینقدر تشنه هست، خب چرا قبل کرونا این همه تقاضا نبود.
اصلا ما به شدت همه چیزمون خلاف جریان کلی هست.
دلیل منطقی رو هرکسی میدونه بنا به علم اقتصاد بفرمایند
Real
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹شما از کشوری که چند دهه پیش خودش خودشو نابود کرد بقول یه جامعه شناس غربی که تشبیهش کرده بود به خودکشی نهنگ ها که واقعا علتی براش تابحال کشف نشده انتظار همسو با دنیای رو به رشد رو داری!؟
این رفتار عامه مردم حاصل تغییر فرهنگ بعد از همون دوران هست.
جواد خطر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹من که ندارم بخرم ولی مردم بخاطر حفظ ارزش داراییشون و پولشون مجبورن دلار و سکه و ماشین بخرن مثلاً خود من یکسالو نیم پیش پنجاه میلیون داشتم با خودم گفتم سمت دلار و ماشین نرم بزارم بانک سودشو بگیرم ولی انگار اشتباه کردم چون در حال حاضر با پنجاه میلیون حتی توسری هم به آدم نمی زنن چه برسه به اینکه ماشین بِت بدن
نویدی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹فقط در مورد خودروسازی بگم
تا زمانی که خودروسازی خصوصی سازی نشه هیچوقت همسو با بازار جهانیه خودرو نمیشه.
ارسلان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹@کیان
جوابت فقط توی یه جمله هست …. تعیین قیمت در بازار جهانی با میزان تقاضا و تولید تغییر میکنه با اومدن کرونا تقاضا به سمت مواد مصرفی خوراکی و شوینده و ماسک و ضد عفونی کننده رفت و قیمت این اقلام کشید بالا و تقاضا برای خودرو تقریبا به صفر رسید و باعث ارزانی خودرو
اما توی ایران تعیین قیمت در تمام حوزه ها توسط مافیا انجام میشه … مثلا در حوزه خودرو مافیای خودروسازی میاد یه بهانه پیدا میکنه به اسم تحریم و پراید 8 میلیونی رو میکنه 16 میلیون و یک-پنجاهم موجودیش رو توی پیش فروش ثبت سفارش میکنه و سایت رو میبنده و باقی تمام موجودی ش رو میده به زیر شاخه هاش تا توی بازار آزاد تا 20-35 میلیون بفروشن خودتون میدونید مافیا منطقی توی کشور جا انداخته که قیمت بازار آزاد بیشتره بعد وقتی مردم با قیمت جدید کنار اومدن مافیا در اقدامی اعتراض آمیز به وزارت صصنعت و معدن میگه باید اختلاف قیمت کارخانه و بازار 5 درصد باشه و میگه چون بازار آزاد 35 تومن میفروشن من میدم 25 تومن و این داستان ادامه دارد تا اینکه رسیدیم به 90 میلیون !!
در تمامی حوزه ها همین داستانه عزیز !! از مرغ و گوشت و رب و محصولات کشاورزی بگیر تا خودرو و متورسیکلت و مسکن و غیره
سید هادی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹بازی سیاسی ها ، گرانی تصنعی خودرو مثل اینکه برای حذف وزیر صنعت بود که درخواست لابی برای ایجاد وزارت واردات رو قبول نکرده.
ferrari_lvr
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹شرکت هایی مثل مزدا و الفا خیلی برای پیشرفت جا دارن بنظرم
خصوصا الفا
زبان طراحی جذاب….
شناخته شدگی…..
اصالت…..
کیفیت….
Mohammad
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹حیف مزدا