ظاهراً مزدا نوآوری عمدهای را برای پیشرانههای احتراق داخلی تدارک دیده و این نوآوری میتواند حدود ۳۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.
احتراق متراکم همگن HCCI نام پیچیدهی این سیستم است که به بیان ساده بجای استفاده از شمع از متراکم سازی مخلوط هوا و بنزین در سیلندر تا زمان جرقه و اشتعال سود برده میشود. این روش احتراق باعث میشود پیشرانهی بنزینی همانند پیشرانهی دیزلی معمولی کار کند.
طبق گفتههای Nikkei پیشرانهی جدید با این تکنولوژی چشمگیر در سال ۲۰۱۸ و روی مزدا ۳ نصب خواهد شد. این پیشرانه بخشی از برنامهی پیشرانه اسکای اکتیو ۲ مزدا برای بهبود مصرف سوخت است. این خبر ادعا میکند با استفاده از HCCI به ازای ۳۰ کیلومتر پیمایش تنها ۱ لیتر سوخت مصرف میشود.
مدیر مزدا، میتسو هیتومی در خلال مصاحبه با اتوموتیو نیوز به مزیتهای تکنولوژی اسکای اکتیو ۲ اشاره کرده است. او ادعا کرده این پیشرانه ۳۰ درصد کاراتر بوده و گفته که:
اگر ما میخواهیم از همینجا مصرف سوخت را به شدت بهبود بخشیم تنها مسیر از طریق پروسهی اشتعال سوخت است.
پیشرانهی مزدا اولین کاربرد انبوه HCCI برای خودروها خواهد بود. خودروسازان پیش از این آزمایشهایی دربارهی تکنولوژی یاد شده داشتهاند. برای مثال جنرال موتورز در سال ۲۰۰۷ قوای محرکهی مفهومیای را برای ساترن و اوپل توسعه داد که نسبت به فرایند اشتعال معمولی باعث بهبود ۱۵ درصدی مصرف سوخت میشد. تیمهای فرمول ۱ نیز تحقیقاتی دربارهی نسخهای از HCCI داشتهاند که احتراق جت نامیده میشود.
این خودروساز ژاپنی همچنین در حال توسعهی خودرویی الکتریکی برای تولید در سال ۲۰۱۹ است. طبق شایعات منتشر شده پیشرانهی روتاری کمحجمی نیز شاید بهصورت آپشن در دسترس باشد. این پیشرانه احتمالاً در مدلهای کنونی شرکت قابل سفارش خواهد بود.
بههرحال باید منتظر آینده باشیم تا ببینیم این خودروساز بی حاشیه و دوستداشتنی چه نوآوریهایی خواهد داشت.
pooriya
۳۰ دی ۱۳۹۵به نظر من مزدا بهترین خودرو ساز ژاپنی هست بی ادعا سخت کوش باکیفیت و جذابیت و همه چیز مزدا خوبه هندلینگ عالی و طراحیهای بروز و منطقی ای کاش از چنگ بهمن موتور در میومد تا بتونیم جدید ترین ماشیناشو بصورت وارداتی و اورژینال ژاپنی سوار شیم من تا بحال از هر دو نسل مزدا ۳ و مزدا ۳۲۳ قدیم داشتم در یک کلام فوقالعاده و بی نظیره مزدا اصلا با رقباش از جمله تویوتا کورولا و رنو مگان قابل قیاس نیست مزدا ۳ مدل ۸۹ چهار سال سوار بودم بدون هیچ مشکلی فقط تعویض روغن و لنت و یک بار سرویس جلو بندی مزدا ????
sina
۳۰ دی ۱۳۹۵من هوندا رو بیشتر دوست دارم که متاسفاه اونم تو چنگال فامیلی موتور گیر افتاده :(
سامان اذری
۳۰ دی ۱۳۹۵ایول مزدا
هر 30 کیلومتر 1 لیتر
یعنی صدی 3.3 لیتر ??? حتی کمتر از هایبریدی ها
Parker
۳۰ دی ۱۳۹۵نه سامان عزیز :
مصرف سوخت ترکیبی BMW I8 صدی 2.1 لیتر هست !
این یعنی هنر BMW.
ولی مصرف سوخت ترکیبی همین BMW I8 وقتی باتری ها خالی بشن و فقط موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو کار کنه صدی 8.11 لیتر هست !
این یعنی هنر مزدا 😍😍😍
(البته بخش زیادی از مصرف i8 برای شارژ موتور الکتریکی هست وگرنه مصرف سوخت این سوپراسپرت خیلی کمتر میشد. موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو قدرت و گشتاور حدود 250 براش خیلی عالیه. اگر موتور ایکتریکی هم کار کنه قدرت i8 به 375 و گشتاورش به 585 نیوتن متر میرسه.)
همیشه عاشق مزدا بودم. همه ی موتور هاش زیر 2.5 لیتر هستند…. کاش وارد میشد و از لذت سواریش بهره میبردیم… مزدا عشقه…
تو اونجا و من اینجا ، امان از درد دوری
من ماندم و رویا ها نه شوق و نه سروری…
با آرزوی سلامتی برای خوانندش
سامان اذری
۳۰ دی ۱۳۹۵مجید جان من هایبریدی گفتم نه پلاگین هایبرید ?
Parker
۳۰ دی ۱۳۹۵حالا هر چی 😂😂😂
راست میگی رفیق. 😬😬😬
هیبریدی هر چی گشتم پیدا نکردم… ایول مزدا 😍😍😍
pooriya
۳۰ دی ۱۳۹۵اگه مزدا بصورت وارداتی عرضه میشد همه ی مدلاش میتونست وارد شه چون همه ی موتور های مزدا زیر ۲.۵ لیتره از مزدا CX9 بگیر تابیاد مزدا ۲ اگر میومد به طور حتم کار همه ی برند های رقیب از جمله هیوندای و کیا و رنو تموم بود ولی افسوس ک نمیاد???
pooriya
۳۰ دی ۱۳۹۵ی چیز دیگه اینکه سال ۸۳ که مزدا ۳۲۳ اف ال عرضه شد رقیب اصلی زانتیا بود که خیلی سرتر و بهتر از زانتیا بود ولی بدلیل شرکت عرضه کننده ضعیف و خدمات پس از فروش نامناسب و نبود تعمیرگاه مجاز از زانتیا شکست خورد وگرنه همین الان مزدا 323 سالم و تمیز بهتر از زانتیا ی پر استهلاکه
امیر.عارف
۳۰ دی ۱۳۹۵زنده باد فکر برتر. سازندگان اجنبی تو فکر پیشرفت تکنولوژی و ارتقاع علم بسیار پر تلاش شبانه روز کار میکنند. تولید کنندگان وطنی با تغییر اسم و چراقها، کاهش ضخامت ورق مصرفی ماشین،کاهش کیفیت لوازم خودرو و ……شبانه روز در تلاشند که چه بهونه ای جور کنند برای افزایش قیمت لگنهای تولیدی
یاسین
۳۰ دی ۱۳۹۵واقعا مزدا بی حاشیه بی ادعا و خیلی خیلی سختکوشه برندی که خیلی خیلی برای مصرف کننده احترام قائله و این ایده برای اینکه ماشین های بنزینی کارآمد تر بشن یعنی یه اینده نگریه هوشمندانه
سید مهران میرابوالقاسمی
۳۰ دی ۱۳۹۵واقعا مزدا بی حاشیه و دوست داشتنیه ما یه مزدا ۱۶۰۰ مدل ۶۸ داریم داره عینه ساعت کار می کنه و این یعنی مزدا محبوب قلب ها.واقعا مزدا را از تخ دل دوسش دارم.
sina
۳۰ دی ۱۳۹۵مزدا-هوندا-تویوتا : مثلث عشق من
سید مهران میرابوالقاسمی
۳۰ دی ۱۳۹۵ای کاش مزدا به فکر تولید ار ایکس ویژن باشه واقعا ماشین خیره کننده ای هستش از هر لحاظ.
shah.
۳۰ دی ۱۳۹۵مزدا همیشه دوست داشتنی بوده و هر کس که به خودرو علاقه داره به احتمال زیاد به محصولات مزدا علاقه منده.
خودروسازی که واقعا نوآوره و همواره سعی داشته که همه ویژگیهای خوب رو در محصولاتش پیاده کنه.
shahin
۳۰ دی ۱۳۹۵مزدا در یک کلام عالیه.ظاهر عالی.آپشن عالی.موتور کم مصرف و پر توان.همه اون چیزی که من از یه ماشین میخام رو تو تک تک مدلاش داره
سید مهران میرابوالقاسمی
۱ بهمن ۱۳۹۵مزدا با این تکنولوژی انقلابی در مصرف سوخت خودروهای احتراق داخلی به پا می کنه که همگان تعجب خواهند کرد همه رو میارن به هیبرید ولی مزدا همچنان موتورهای احتراق داخلی را زنده نگه می داره برای اینده. واین است مزدا.
Hesam
۲ بهمن ۱۳۹۵این ماشین فوق العادس بی نظیره باید با بنز کلاس خودش مقایسه بشه نه ماشینه دیگه