پیشرانه در جلو، دیفرانسیل در عقب و یک دسته دنده در وسط؛ اینها طبیعت خودروهای اسپورت واقعی هستند. مزدا MX-5 RF مدل ۲۰۱۷ و نسخه آپدیتشده سوبارو BRZ مدل ۲۰۱۷، دو نمونه از خالصترین نمونههایی هستند که به این فرمول، وفادار ماندهاند.
هر دو خودرو، ژاپنی، اسپورتی، هیجانانگیز و مقرونبهصرفه که جهتگیریهایی کمابیش مشابه دارند. با این حال، تفاوتهای قابلتوجهی نیز بین آنها قابلمشاهده است. مزدا MX-5 RF دارای یک سقف هاردتاپ است که در صورت نیاز، میتوانید آن را جمع کنید و از هوای آزاد لذت ببرید. از طرف دیگر، سوبارو BRZ از صندلیهای عقب و یک صندوق بزرگتر با جنبههای کاربردی بیشتر برخوردار است. ضمن اینکه در BRZ، همیشه یک سقف بالای سرتان هست. امَا کدامیک میتوانند گزینه مناسبتری برای خرید یک خودروی اسپورت باشند؟ این سؤالی است که در ادامه میخواهیم جنبههای مختلف آن را بررسی کنیم.
قیمتگذاری و تجهیزات
تفاوت قابلملاحظهای بین دو مدل از لحاظ قیمتی وجود ندارد، امّا اگر به دنبال یک خودروی اسپورت مقرونبهصرفه باشید، هر «دلار» از قیمتها برای شما ارزش پیدا میکند.
مزدا MX-5 RF با گیربکس دستی، شروع قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۳۹۰ دلار دارد. این مقرونبهصرفهترین نسخه هاردتاپ یا سقف جمعشونده (RF) از MX-5 محسوب میشود که برای استفاده از گیربکس اتوماتیک در آن، باید به مبلغ پرداختی، ۷۳۰ دلار دیگر اضافه کرد. این در حالی است که مزدا با توجه به تقاضای موجود برای این نسخه از میاتا، یک نسخه مجهّزتر GT نیز برای آن درنظر گرفته است. در مقابل سوبارو BRZ، خودرویی است که آپشنهای زیادی برای آن درنظر گرفته نشده است. مدل با گیربکس دستی تستشده در اینجا، با شروع قیمت ۲۶ هزار و ۳۱۵ دلار عرضه میشود. این بدان معناست که مزدا ۲۳ درصد گرانتر از سوبارو، برای مشتری هزینه دارد. امّا BRZ علیرغم قیمت پایینتر خود، دارای تجهیزاتی است که آن را از MX-5 متمایز میکند. به عنوان نمونه، سوبارو BRZ با یک سیستم کنترل هوای دوگانه همراه است، ولی در مزدا، یک سیستم کولر دستی استفاده شده است. همچنین BRZ یک دوربین نمای عقب دارد و این در حالی است که MX-5، نهتنها از این سیستم بهره نمیبرَد، بلکه به فکر جبران کمبود آن با استفاده از حسگرهای پارکینگ عقب نیز نیفتاده است.
با این وجود، میاتا برخلاف BRZ، داری یک سیستم ناوبری ماهوارهای است و علیرغم نداشتن حسگرهای دستیار پارکینگ، از سیستمهای استاندارد مانیتورینگ نقطه کور و هشدار ترافیک پشتسر برخوردار است. هر دوی این خودروها دارای قابلیت ارتباط بلوتوث برای گوشی و پخش صدا هستند، ولی هیچکدام از آنها از سیستمعاملهای اپل کارپلی یا اندرو اتو پشتیبانی نمیکنند. همچنین در هر دو مدل، درگاه USB پیشبینی شده است؛ یک درگاه در BRZ و دو درگاه در MX-5. امّا در BRZ، هنوز هم یک سیستم پخش CD وجود دارد که اثری از آن در مدل اسپورت مزدا نیست. BRZ یک نمایشگر لمسی ۶.۲ اینچی دارد که کوچکتر از نمونه لمسی-خازنی ۷ اینچی در MX-5 است. نمایشگر مزدا همچنین دارای یک دکمه چرخشی کمکی برای حرکت بین منوی برنامهها است.
برای هر دو مدل از چرخهای آلیاژی ۱۷ اینچی و چراغهای جلو و عقب LED همراه با چراغهای روشنایی روز LED استفاده شده است. البته هیچکدام از این خودروها دارای برفپاککنهای اتوماتیک نیستند. در حالی که مزدا از نظر تجهیزات هوشمند ایمنی وضعیت بهتری دارد، امّا در برخی سیستمهای ایمنی «واکنشی»، شرایط متفاوت است. MX-5 دارای ۴ کیسه هوا (دو کیسه در جلو و دو کیسه در کنارههای جلو) است و این در حالی است که در کابین سوبارو، ۷ کیسه هوا درنظر گرفته شده است؛ دو کیسه در جلو، دو کیسه در کنارههای جلو، دیوارهها و زانوی راننده. مزدا MX-5 یا سوبارو BR-Z، هیچکدام سیستم ترمز اضطراری ندارند، امّا در هر صورت، باید به خاطر داشت که اینها «نابترین» نمونههای خودروهای اسپورت هستند.
هزینه مالکیت
در مورد پوشش گارانتی باید گفت که هر کدام از این خودروها دارای یک پوشش استاندارد ۳ ساله بدونمحدودیت کیلومتراژ هستند و البته هیچکدام از آنها سرویسی به نام «امداد خودروی جادهای» ندارند.
طراحی داخلی
یکی از دلایل اینکه کابین BRZ، حسّ سطح بالای چندانی ندارد، عدمهمبستگی لازم در طراحی آن است؛ گرافیکهای آبیرنگ در نمایشگر چند رسانهای، سپس صفحههای قرمز مایل به نارنجی بر روی کنترلهای سیستم تنظیم هوا، چراغهای سبز بر روی سوئیچها و بعد از آن، یک فونت سفید با پسزمینه نارنجی در نمایشگر اطلاعات راننده. در همین حال، باید به دوخت قرمزرنگ اشاره کنیم که از یک پیوستگی مناسب برخوردار است.
در مقابل، کابین مزدا بسیار جمعوجور، کوچک و نسبتاً خفهکننده است. ناحیه آرنج مرتباً به نگهدارندههای فنجان برخورد میکند و رانندگانی که قد آنها بلندتر است، در پیچها یا حتی تنظیم دوباره محل نشستنشان، موهای خود را به سقف خودرو میسایند. امّا باید قبول کنیم که کابین میاتا در نگاه اول، بسیار خوشایندتر و دلپذیرتر است. الگوی به کار رفته در طراحی پیرامون شما، بسیار دوستداشتنی است. امّا پنل درها دارای پوششی از جنس پلاستیک سخت است و این در حالی است که در BRZ از پوششهای نرم در کنسول وسط و پوسته داخلی درها استفاده شده است.
کابین MX-5 بسیار جمعوجورتر نشان میدهد و از این رو، شرایط را برای مسافرتهای طولانیتر، سختتر میکند. ضمن اینکه یک برآمدگی عجیب و غریب در کف خودرو، در سمت راننده، که احتمالاً برخی تجهیزات خاص مرتبط با سیستم اگزوز را پنهان میکند، به این معناست که پاهای شما در تمام طول رانندگی باید کشیده باشد و در نتیجه، بر شرایط راحتی راننده در طول رانندگی تأثیر میگذارد. دسترسی به صندلیهای عقب، به دلیل نداشتن کنترل مناسب برای خم کردن و حرکتدادن صندلیها، چندان آسان نیست و از این جهت، با بسیار از مدلهای ۲ در فرق دارد. علاوه بر این، فضای تعبیهشده برای صندلیهای عقب برای مسافتهای طولانی مناسب نیست. امّا صندلیهای سوبارو، چه در مسیر یک مرکز خرید رانندگی کنید. و یا در میان تپهها گردش داشته باشید، از تکیهگاه و راحتی بهتری برخوردارند.
نمایشگر سیستم چندرسانهای مزدا ویژگیهای کاربردی فوقالعادهای دارد. نحوه استفاده از آن، آسان است؛ چرا که با استفاده از یک دکمه چرخشی MZD Connect که در بین صندلیها قرار گرفته، انجام میشود. البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که در هنگام تست، برخی عملکردهای کند سیستم MZD، مخصوصاً در ابتدای روشن شدن خودرو، مشاهده شدهاند.
سیستم نمایشگر سوبارو با اینکه نسبت به سیستم تأمینشده از «تویوتا» در نسخه قبلی، با منوهای ساده، طراحی ملموستر و سرعت بیشتر، ارتقای قابلتوجهی پیدا کرده، امّا باز هم از نظر سادگی و سهولت استفاده، در سطحی پایینتر از مزدا قرار میگیرد.
کنترل سقف MX-5 RF در پایین کنسول وسط قرار گرفته که دسترسی به آن، بهآسانی صورت میگیرد. جمعشدن سقف به مدت ۱۳ ثانیه به طول میانجامد و تماشای آن، نسبتاً شگفتانگیز است. طبیعتاً سوبارو چنین چیزی را ارائه نمیدهد، امّا شیشههای پنجرههای آن به صورت اتوماتیک به بالا و پایین میروند. این در حالی است که شیشههای MX-5 به صورت اتوماتیک، تنها به پایین حرکت میکنند.
پیشرانه
تنها گزینه پیشرانه در مزدا MX-5 RF، یک موتور چهار سیلندر در یک ردیف ۲ لیتری است که قدرتی معادل ۱۵۸ اسببخار در دور موتور ۶ هزار و گشتاور حداکثری برابر ۲۰۰ نیوتنمتر در ۴۶۰۰ دور بر دقیقه در اختیار قرار میدهد. به گفته مزدا، مصرف سوخت خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۶.۹ لیتر است.
سوبارو BRZ نیز تنها با یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تخت عرضه میشود که البته خروجی آن به میزان قابلتوجهی، بیشتر از مزدا است. قدرت و گشتاور حداکثر این پیشرانه به ترتیب برابر ۲۰۴ اسببخار در ۷ هزار دور بر دقیقه و ۲۱۲ نیوتنمتر بین ۶۴۰۰ تا ۶۸۰۰ دور بر دقیقه هستند. ضمن اینکه مصرف سوخت BRZ برابر ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. قدرت بیشتر BRZ، با وجود وزن سنگینتر آن نسبت به مزدا میاتا (۱۲۴۲ در برابر ۱۰۸۰ کیلوگرم)، در چابکی و شتابگیری خود را نشان میدهد. همچنین پیک قدرت سوبارو در یک دور موتور بالا اتفاق میفتد؛ به گونهای که احساس میکنید که در حال آسیب به موتور هستید.
در همین حال، میزان مصرف سوخت مشاهدهشده در تست نسبت به آنچه اعلام شده، شرایط متفاوتی دارد. میزان مصرف سوخت به صورت متوسط برای مزدا، معادل ۸.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که البته بهتر از BRZ، با مصرف ثبتشده ۹.۲ لیتر است.
شرایط رانندگی در جاده
در محیط شهری، میاتا به دلیل استفاده از یک تنظیم پایدارتر برای سیستم تعلیق، تجربهی سواریِ راحتتری نسبت به BRZ ارائه میدهد. امّا این تفاوت آنچنان نیست که بتوان تفاوت قابلتوجهی را بین دو خودرو قائل شد. با این وجود، مزدا با فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین (۱۵۰ میلیمتر نسبت به ۱۳۰ میلیمتر در سوبارو BRZ)، از شرایط بهتری در هنگام برخورد با سرعتگیرها برخوردار است. ترمزهای سوبارو نیز حسّ کنترل مناسبتری در اختیار قرار میدهند و کالیپرها با خشونت بیشتری با دیسکها برخورد میکنند. ترمزهای MX-5 اگرچه قدرت قابلتوجهی را در توقف خودرو دارند، امّا در هنگام رانندگی شدید با سرعت بالا، حسّ یک پدال نسبتاً نرم به راننده منتقل میشود.
کابین هر دوی این خودروها در مسیرهای شنی و ناهموار، سر و صدای زیادی دارد، امّا کابین MX-5 در مسیرهای صافتر و معمولیتر نیز صدای بیشتری دارد. ضمن اینکه نویز ناشی از باد از کنارههای سقف، قابلتشخیص است.
رأی نهایی
این احتمال وجود دارد که شما قبل از خواندن این مطلب، انتخاب خود را کرده باشید؛ اینکه به عنوان مثال، اگر یک کانورتیبل میخواهید، بنابراین یک «کوپه» نمیتواند مانع انتخاب شما شود. البته انتخاب یک «کانورتیبل» نیز کاملاً قابلدرک است. چه کسی واقعاً از پایینکشیدن سقف و بهره بردن از آسمان و آفتاب در جاده، بدش میآید؟ امّا اگر واقعاً میخواهید سقف را پایین بکشید، احتمالاً باید به سراغ یک نسخه با سقف نرم از MX-5 بروید؛ مدلی که مطمئناً تجربه بهتری از رانندگی در هوای باز در اختیار شما قرار میدهد. در هر حال، اگر انتخاب شما یک مزدا MX-5 RF است، باید به این نکته اشاره کنیم که این نمیتوان مقرونبهصرفهترین خودروی اسپورت از بین دو مدل تستشده در اینجا باشد.
شاید به همین دلیل است که سوبارو BRZ انتخاب بهتری است و توصیه میشود. فضای بزرگتری دارد، هوشمندانهتر طراحی شده و هیجانانگیز است. اگر هم نگران این هستید که حسّ وزیدن باد در میان موهایتان را فراموش کنید، فقط کافی است که پنجرهها را پایین بکشید.
منبع: caradvice
Alireza.GT86
۱۳ فروردین ۱۳۹۶قطعا سوبارو ؛ با سوار شدن به این خودرو حس واقعی رانندگی رو درک میکنید ، در ضمن کسانی که میگن تویوتا یا همون سوباره کنده توجه داشته باشن ۲۰۵ اسب بخار برای یه بدنه ۱۲۴۰ کیلویی بسیار مناسبه ، من نمیگم پرواز میکنه ولی واقعا سریع احساس میشه و صدای اگزوز خیلی خوبی هم داره که هیجان رو افزایش میده.
راستی سوباره گارانتی ۳ ساله داره ولی تویوتا GT86 گارانتی ۵ ساله همراه خدمات جاده ای داره!
ظاهرش هم از همه رقباش بهتره ، مگر اینکه به اشتباه بعضی دوستان به خودرویی بگن رقیب این ماشین!
shahin
۱۳ فروردین ۱۳۹۶جنگ تمام عیار بین ژاپنی هاست.واقعا جالبه.اما انتخاب من مزداست.به این دلیل که یه نکته کاملا ظریف از این مقایسه برداشت کردم که گفت در حجم موتور برابر سوبارو اسب بخار بیشتری تولید میکنه(فشار بیشتر به موتور و نیاز به تعمیر موتور طی مدت کوتاه تر)و اینکع سنگینتره و از همه مهمتر نهایت قدرت رو تو دور موتور بالا میده که شما احساس میکنی داره به موتور فشار میاد(قطعا موتورش زودتر از مزدا به خرج میوفته) در حالی که مزدا با وزن کمتری که داره و توی دور موتور پایین تر به نهایت قدرت میرسه .این یعنی شتاب اولیه بیشتر.البته من انتخاب بین این دوتا رو کاملا سلیقه ای میدونم و سلیقه خودم به مزدا نزدیکتره.اما قطعا اگر مقایسه بین یه کره ای و سوبارو بود من سوبارو رو انتخاب میکردم.
peyman
۱۴ فروردین ۱۳۹۶میاتا خیلی دوست داشتنی هست .کلا محصولات مزدا رو خیلی دوست دارم قابل اعتماد هست.البته تویوتا خودش در زیبای و کیفیت سواری حرف نداره ولی چیکار کنم منم عشقم مزداست دیگه???
میلاد
۴ تیر ۱۳۹۶شما gt86 داری؟ سیستم تعلیقش خوبه ؟ نمیکوبه؟
OMID-LAMBO
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ماشینایی که برای افراد جوان و قشر متوسط جامعه البته در 90% کشورهای دنیا
رو قشر ثروتمند ایران میتونن بخرن ..
یعنی پول اینارو میدیم به دنا پلاس :| و بنجل چینی !
البته پولی رو که میدن به چینی رو میشه تحمل کرد حداقل بویی از کیفیت و زیبایی رو بردن ولی دنا و امثال دنا رو اصصصصصلا !
:(
الف.ی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶جفتشون رو خیلی دوست دارم.
نظر سنجی:
mx-5 لایک
brz دیسلایک
اولین دیسلایکم خودم به خودم میدم چون اگه پول داشته باشم brz رو میخرم.
اشکان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶حس رانندگی و پایداری که مزدا داره هیچ ژاپنی نداره…دیگه mx_5 که شاهکارشه…
reza-a
۱۳ فروردین ۱۳۹۶من سوبارو brz رو انتخاب میکنم mx5 رو خیلی دوست دارم اما نسل جدیدش طراحی خوبی نداره ولی به نظر brz حس رانندگی بهتری داره ظاهرش هم بهتره
حسین وی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶100% مزدا بهتره یادمه تو یه نقد بررسی قدیم بین مزدا و gt86 مزدا برتر بود پس 100% از اینم برتر خواهد بود
آرمااااان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶Brz سر تره
ولی من عاشق مزدام اونم mx5 کوچولو و چابک
مزدا همیشه طراحی های فوق العاده ،کابین پر از امکانات و قیمت معقول رو به مشتری میده
sevlan
۱۳ فروردین ۱۳۹۶MX5رو عشقه!!!
sevlan
۱۳ فروردین ۱۳۹۶مزدا میاتا رو عشقه!!!
Madjid
۱۳ فروردین ۱۳۹۶.
هر دوتاشون رو خیلی دوست دارم ، واقعا نمیشه گفت کدوم بهتره ، فعلا در موقعیت خرید هیچ کدپم نیستم ، پس الکی برای انتخاب یک کدوم به خودم استرس و فشار روحی الکی وارد نمیکنم ?
ان شا الله هر موقع تونستم یک کدوم رو بخرم ، بیشتر بررسی و تحقیق خواهم کرد و بالاخره میفهمم کدوم به سلیقه ی من بیشتر میخوره.
sadegh
۱۳ فروردین ۱۳۹۶این ماشین با برند سوبارو،واسم دوست داشتنی تر از تویوتاست…..
علی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بزا به قیمت واقعیش بیاد ایران من دوتاشم به چشمام میکشم والا…
ما تو ایران ماشین ندیدیم ک …
امروز ک سیزده بدر بود رفتیم بیرون فقط سه مدل ماشین دیدیم یا پراید بودن یا پژو 405 یا 206
البته من همه ی این ماشینا رو —>سمند- پارس – دنا – سورن -رو همون 405 میدنم چون موتور گیربکس و شاسی همه شون یکی فقط چراغاش عوض کردن.
و شاید توی تهران ماشینای هیوندای و کیا و تویوتا زیاد باشه ولی توی شهرستانها به ندرت شما هیوندای و تویوتا میبینی.
بعد یچیز دیگه اینکه توجه کردین ایرانخودرو موتور tu5 رو روی 405- پارس- 206 -h30croos گذاشته واقعا چ وضعشه
سینا
۱۴ فروردین ۱۳۹۶انصافا ژاپنی ها خعلی عشقن. قابل احترام و درستکار و مطمئن.
تویوتا.هوندا.مزدا.نیسان.میتسوبیشی.سوبارو.لکسوس.
همه شون خوبن.
انتخاب من جی تی ۸۶
پوریا
۱۴ فروردین ۱۳۹۶دوستان موتور بی ار ز باکسر هست و این موتور ها توانایی و گاز خوری بیشتری نسبت به خطی داره پس در وهقع ما قدرت بیشتری نسبت به مزدا داریم و الزاما موتور سوبارو چون در دور بالاتر به قدرت میرسه بع معنای فشار اوردن و مستحلک بودن نیس
Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
۱۴ فروردین ۱۳۹۶صد در صد جی تی 86 لامصب رنگو ببینین
ولی از طراحی داخلی جی تی اصلا خوشم نمیاد زیادی زشته…البته خب اسپرت هست ولی من نمیپسندم.
Klarkson
۱۴ فروردین ۱۳۹۶هیچ کدام.
Alfa Romeo 4C Spyder
شاااایااااان
۲۹ فروردین ۱۳۹۶خخخخخ با پول اون میتونی جفت اینا بخری و یه جفت 206 هم کنارش
Hamid AMG
۱۴ فروردین ۱۳۹۶هردوشون عاااالی
ولی بنظرم انتخاب بینشون سلیقه ای هستش
من خودم سوبارو رو خیلی دوس دارم
حیف که بازم فقط حسرت داشتن این ماشینا رو باید خورد
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۴ فروردین ۱۳۹۶اصلا برند مزدا می ارزه به کل برند سوبارو.
محمدی
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اساسا سوبارو ریده این ماشین رو
کپی کاملا تابلو از تویوتا GT
به جان خودم وسط مقاله فهمیدم سوباروست نه تویوتا
100tar
۱۷ فروردین ۱۳۹۶چیکار کردن طراحان gt86 لامصب هیچ وقت کهنه نمیشه.
با این که مزدا هم خوش استایله ولی در برابر gt86 حرفی برای گفتن نداره.