در کلاس کراساوورها رقابت شدیدی بین دو ژاپنی محبوب یعنی هوندا HR-V و مزدا CX-3 شکلگرفته است. کراساوورهای هوندا HR-V و مزدا CX-3 به ترتیب در ماههای فوریه و مارس، ۲۰۱۵ معرفیشدهاند. درست است که هردو از یک نژاد هستند، اما تفاوتهای زیادی باهم دارند. بااینحال، هر دو آنها در کلاس خود جز پرفروشترینها هستند. هوندا قصد دارد در هرماه شاهد بیش از ۸۰۰ ثبتنام برای HR-V باشد و مزدا هم حدود ۱۰۰۰ دستگاه را برای CX-3 پیشبینی کرده است.
این کراساوورها، بهاحتمال قوی، بخشی از فروش درونی برند خود یعنی سیویک و مزدا ۳، را هم تصاحب خواهند کرد، زیرا احتمال میرود تمایل مردم برای خرید این خودروهای دومنظوره بیشتر باشد.
HR-V VTI قیمتی معادل ۲۴۹۹۰ دلار استرالیا (بهعلاوه هزینه حمل) دارد، درحالیکه CX-3 Maxx در نسخه 2WD معادل ۲۴۳۹۰ دلار استرالیا (بهعلاوه هزینه حمل) برایتان آب میخورد که ۶۰۰ دلار ارزانتر از رقیبش است. هوندا این کراساوور را تنها در سطح پایه عرضه میکند، درحالیکه مزدا انتخابهای بیشتری را در اختیار مشتریان قرار میدهد.
هردو برای به حرکت درآمدن به چرخهای جلو اکتفا میکنند (البته مزدا برخلاف هوندا، CX-3 را در نسخه AWD باقیمت ۲۶۳۹۰ دلار استرالیا در اختیارتان قرار میدهد). هردو دارای گیربکس اتوماتیک هستند، هرچند مزدا در این زمینه هم، متنوعتر عمل کرده و شما میتوانید یک CX-3 با گیربکس شش سرعت دستی باقیمت مناسبتر ۲۲۳۹۰ دلار استرالیا تهیه کنید، درحالیکه HR-V تنها در نسخه خودکار عرضه میشود.
هردو یک لیست مناسب و معقولی از تجهیزات استاندارد را پوشش میدهد و دارای امکاناتی نظیر پورت اتصال USB و AUX، اتصال به بلوتوث، صفحهنمایش لمسی رنگی ۷.۰ اینچی، دوربین و سنسور عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفر، صندلی پارچهای، اسپویلر عقب و رینگهای آلیاژ ۱۶ اینچی، هستند.
در قسمت عقب، صندلیهای پشتی هوندا بهطور قابلملاحظهای راحتتر هستند و درمقایسه با مزدا فضای کافی برای جلوی پا و بالای سر سرنشین را فراهم میکند بهعلاوه پنجرههای جانبی بزرگتر آن دید بهتری را ارائه میکنند. همچنین صندلیهای عقب سطح صافی دارند و صندلی وسط دارای برآمدگی نیست.
دستههای چرمی و جیب بزرگ دربها و صندلیهای عقب جمعشونده قابل تنظیم مخصوص هوندا نیز در این زمینه مزدا را به حاشیه میکشند. البته هیچکدام در عقب دارای دریچههای تهویه هوا نیستند.
هوندا ۴۲۹۴ میلیمتر طول، ۱۷۷۲ میلیمتر عرض و ۱۶۰۵ میلیمتر ارتفاع دارد، و تنها ۱۹ میلیمتر در طول، ۷ میلیمتر در عرض و ۵۵ میلیمتر در ارتفاع از مزدا بزرگتر است. علاوهبراین HR-V فاصلهی بین دو محور ۲۶۱۰ میلیمتری دارد که ۴۰ میلیمتر بیشتر از CX-3 است.
در زیر کاپوت مزدا از یک موتور ۲.۰ لیتری بنزینی بدون توربوشارژ که از فنآوری اسکای اکتیو (SkyActiv) این شرکت برخوردار است، استفادهشده که ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۲۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر از موتور تنفس طبیعی ۱.۸ هوندا فراهم میکند. (این مشخصات مربوط به نسخههایی که در استرالیا عرضهشدهاند میباشد.)CX-3 توانی معادل ۱۴۶ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاوری ۱۹۲ نیوتنمتری را در دور ۲۸۰۰، فراهم میکند درحالیکه هوندا از توان ۱۴۰ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر در دور ۴۳۰۰ برخوردار است. این اعداد ارقام نشان میدهد که در این بخش مزدا پیروز میدان است. در طول آزمون ۰ تا ۱۰۰، مزدا حدود ششدهم ثانیه سریعتر از هوندا عمل کرد و شاید آن را مدیون وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرمیاش، که ۱۲۸ کیلوگرم سبکتر از HR-V است.
مزدا دارای یک گیربکس مبدل-گشتاور اتوماتیک شش سرعت است، درحالیکه هوندا دارای گیربکس بهرهوری متمرکز CVT هست. CX-3 دارای یک دکمه اسپورت است که با فعال کردن آن تغییر در شتاب را احساس میکنید، درحالیکه هوندا هم، چنین گزینهای را دارد اما به نظر میرسد که آن تغییر چندانی ایجاد نمیکند.
باوجود اینکه در شرایط نسبی مزدا یک گیربکس و موتور اسپرتتر ارائه میدهد که مصرف سوخت در آن با صرفهتر هم است. هوندا رسماً ادعا کرده که HR-V از سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهره میبرد اما در مقابل مزدا ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند.
داخل هردو کراساوور پرسروصدا است، بهخصوص در سرعتهای بالا. لاستیک ۲۱۵/۶۰ مزدا سروصدای بیشتری در جاده ایجاد میکند، درحالیکه پیشرانه هوندا کم سروصداتر است و بیشتر، صدای برخورد باد به ستون A به گوش میرسد. دسیبل خواننده شده در هردو عددی بین ۷۰-۸۵ بود که نشان میدهد هردو نسبتاً پرسروصدا هستند.
در جادههای پرپیچوخم، CX-3 احساس پویاتری ارائه میکند و از درمانپذیری بهتر و کنترل و هندلینگ بهتری برخوردار است که مدیون تعلیق خشکتر خود است. بااینحال، HR-V با داشتن تعلیق نرمتر در سرعتهای پایین کابین راحتتری دارد. درزمینه برخورداری از ویژگیهای SUV مزدا CX-3 با شکست مواجه شده است و بیشتر شبیه به یک هاچبک بزرگ به نظر میرسد و بهندرت مانند یک SUV عمل میکند.
بهاینترتیب، منصفانه است که بگوییم مزدا در رانندگی اسپورتتر هست ولی اگر به دنبال یک کراساوور برای خانواده خود هستید هوندا، HR-V فضا بیشتر و دید بهتری از مناظر بیرون فراهم میکند و در دستاندازها کمی نرمتر و راحتتر عمل میکند.
این یک رقابت بسیار نزدیک است. اگر شما به دنبال یک کراساوور جمعوجور هستید این دو گزینههای مناسبی هستند. برای کسانی که قصد خرید یک ماشین جادار و راحت برای خانواده را دارند بهتر است از بین این دو هوندا را در اولویت قرار دهند. اما اگر به دنبال رانندگی اسپورت، امکانات بروز و هندلینگ بهتر هستید مزدا را در اولویت قرار دهید.
جدول امتیازات (حداکثر امتیاز ۱۰ میباشند)
کراساوور های رقیب | هوندا HR-V | مزدا CX-3 |
رتبه کلی کسب شده در این رقابت | ۷.۵ | ۸ |
مصرف اقتصادی سوخت | ۶.۵ | ۷.۵ |
فضای کابین و راحتی | ۸.۵ | ۷ |
تکنولوژی و اتصال | ۷ | ۸ |
قیمت و امکانات استاندارد | ۷ | ۷.۵ |
سواری و هندلینگ | ۷ | ۸ |
Archi khan
۹ خرداد ۱۳۹۴انتخاب من هوندا…
Mostafa&S
۹ خرداد ۱۳۹۴دو تاشون نسبت به قیمتشون عالین …
سامورایی
۹ خرداد ۱۳۹۴ژاپنیو بد؟؟؟؟؟؟؟
غیر ممکن!!!!!!!!!!
Archi khan
۱۰ خرداد ۱۳۹۴فکر نمیکردم مزدا اینقدر طرفدار داشته باشه !
البته نسبت به هوندا
یک ایتالیایی
۱۰ خرداد ۱۳۹۴انتخاب من مزدا هستش.فقط مشکلم باهاش درای عقبشه که همچین یکم کوچولو موچولو و یه جوریین!
!we are juventus#
ashkan
۱۰ خرداد ۱۳۹۴من چون پول ندارم انتخاب نمیکنم
محمد
۹ خرداد ۱۳۹۴گزینه ی هیچکدام هم داره؟ من هیچکدام انتخاب میکنم:)))
K.MAK.MISEL
۹ خرداد ۱۳۹۴شما اگر تونستی کباب پز 405 پلین انتخاب کن
Zonda R
۹ خرداد ۱۳۹۴@.F
مزدا cx-3 :لاااایک
هوندا hr-v :دیسلاایک
K.MAK.MISEL
۹ خرداد ۱۳۹۴من ظاهر بیرون و داخل مزدا رو بیشتر میپسندم
همینطور هندلیگ و رانندگی مزدا همان طور که در بالا اعلام شد بهتر است
فضای داخلی هوندا از مزدا بیشتر است و راحت تر
ولی انتخاب من بین این دو مزدا است که بهتر از رقیب قدر خود است
Lamborghini SESTOELEMENTO
۹ خرداد ۱۳۹۴Lamborghini reventon قدیم اقا تو یکی از مطلب های قبلی که درباره اون شرکت لهستانی بود یکی گفت Lamborghini sestoelemento داغ دلمو تازه کرد برای همین از اون شاهکار به این شاهکار تغییر دادم.
K.MAK.MISEL
۱۰ خرداد ۱۳۹۴الان دقیقا چه ربطی داشت؟
h112
۹ خرداد ۱۳۹۴من که اولین باره که این مدل از هوندا رو میبینم…
در کل به نظر من به جز فضای داخلی خودرو (که فاکتور مهمی هم هست) مزدا سر تره……
Mclaren
۹ خرداد ۱۳۹۴هوندا رو بیشتر میپسندم… کاری هم به اعداد و ارقام ندارم هر چند اختلاف چندانی نیست
Farzam
۹ خرداد ۱۳۹۴درود.
به نظر من با اینکه همه ی کمپانی های دنیا خودرو هایشان را شبیه به هم میزنن اما مزدا دیگه یکم زیادی داره این کارو انجام میده.
هوندا ماشین خانوادگی تریه و بیشتر به درد سن بالاتر ها میخوره( تو تخت گاز هم گفتن که هوندا مخصوص پیر ترین افراد هر رده سنی)
– اما مزدا شبیه یه توله سگ خوشگل و با نمک.
سرپیچ هم خوب میره ،شتاب و مصرف هم نسبتا خوبه ، مشکل دیگه من با مزدا اینه که نسبت به رقیباش (از نظر حجم موتور) کم میاره.
(گفتما فقط و فقط موتور) مثلا مزدا با موتور ۲ لیتری توربو از موتور بدون توربو کیا و هیوندای هم کم قدرت تره و از اون بدتر موتورش از جک اس ۵ هم با همین مشخصات ضعیف تره.
و به نظرم بهترین ماشین ژاپنی در این رده قشقایی و ای اس ایکس هستند
رضا
۹ خرداد ۱۳۹۴بدون هیچ شکی مزدا رو انتخاب میکنم
فرهاد کرمستجی
۹ خرداد ۱۳۹۴پشت هوندا چنگی به دل نمی زنه، ولی جلوشو بیشتر دوست دارم.
فرید
۹ خرداد ۱۳۹۴انتخاب من bmw x1. 1.8 هر چند گرونتره ولی خب ارزش پول اضافه رو داره
David
۱۰ خرداد ۱۳۹۴دقیقا کجاش ارزش داره ؟؟؟؟؟؟؟؟
فرید
۱۰ خرداد ۱۳۹۴چون سوار شدم میدونم ارزش داره
احمد باقری
۹ خرداد ۱۳۹۴اگر فقط ظاهر رو نگاه کنیم هوندا ابهت خاص تری نسبت به مزدا داره.
ارمان
۱۰ خرداد ۱۳۹۴مزدا دوست داشتنی تره
یک ایتالیایی
۱۰ خرداد ۱۳۹۴انتخاب من مزدا هستش.فقط مشکلم باهاش درای عقبشه که همچین یکم کوچولو موچولو و یه جوریین!
!we are juventus#
Ehsan
۱۰ خرداد ۱۳۹۴خیلی سخته بین این دو برند خوب یکی رو انتخاب کرد ولی اگر سلیقه ای انتخاب کنم بین این دو مزدا رو انتخاب میکنم
کامبیز
۱۰ خرداد ۱۳۹۴سلام. این مدل مزدا وارد بازار شده؟ بازار جهانی رو میگم. اگه نه کی وارد میشه؟ واسه مناطق ازاد پرسیدم. چون میدونم فعلا پلاک ملی وارد نمیشه
shahab
۱۰ خرداد ۱۳۹۴درود
این مزدا رو گفتن تابستون 2015 وارد بازار میشه
سعید
۱۰ خرداد ۱۳۹۴دو تا از بهترین ماشینها تو کلاس خودشون.
طراحی کلی و نمای عقب هوندا بهتره ولی نمای جلوی مزدا خیلی قشنگتره،
از کابین هیچکدوم خوشم نیومد ولی کابین هوندا بهتر از مزداست،چون مزدا زیادی ساده هست.
فضای بار و جاداری صندلی های عقب برای یه شاسی بلند خیلی خیلی مهمه که اینجا هوندا کاملا برتره.
تو بقیه موارد هم که امتیاز مزدا بیشتره.
انتخاب از بین اینا خیلی سخته،برا من که محاله،چون هردوشون رو خیلی دوست دارم
علیرضا .م
۱۱ خرداد ۱۳۹۴سلام خدمت همه .
کسی میدونید رتبه مزدا دربین خودرو های با کیفیت و با دوام چیه؟
1-لکسوس
2-مزدا
3-
….
هوندا
….
9-کیا
21- مرسدس بنز
حالا فکر کنم یکم بهتر میشه درمورد مزدا صحبت کرد .
اینکه هوندا ماشین خوبیه در اون شکی نیست .
نمیگم خراب میشه .
اما لابد یه چیزی بوده که رتبه مزدا ، 2 شده و رتبه هوندا پایین تر (یادم نمیاد فکر کنم 6 یا 7)
منم تقریباً همه نظر هاتون رو قبول دارم خدایی منصفانه هست .
اما انتخاب خودم مزدا هست . از این مسخره بازی های داشبورد هوندا بدم میاد . زیاد سنگین نیست مخصوصاً این یکی !!!!!!!!!!!!!
داشبورد مزدا cx-3 هم خیلی راحته اما خیلی خلوت و ساده یکم باید جالب تر میشد .
ببینید گفتم جالب تر . اما هوندا داشبورد کاربردی اما به نظر من زشتی داره .
داشبورد نباید این قدر دکمه داشته باشه . باید راننده راحت همه چیز رو پیدا کنه . از این کار کج کردن کنسول وسط هم بدم میاد درسته راننده راحت تره اما سرنشین بغل چه گناهی کرده .
موتور مزدا هم که قوی تره . کلاً از هر لحاظی جوان پسنده !
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۴وای چقدر مزدا خوشگله،کلا زبون طراحی جدید مزدا حرف نداره
west
۱۳ خرداد ۱۳۹۴تویوتا RAV4 + یا مزدا CX-3 –
sepehr
۱۴ خرداد ۱۳۹۴RAV4 باید با CX5 مقایسه بشه.CX3 یه مینی SUV که علاوه بر هوندا HRV میتونه با رنو کپچر و فورد اکو اسپرت مقایسه بشه.مشهورترین ماشین این کلاس هم که نیسان جوک هستش.
hero
۱۶ خرداد ۱۳۹۴هر دوشون اوج و کمال مهندسی رو به نمایش میزارن!
به افتخار هر دوشون بزن دست قشنگه رو!