اوایل ژوئن ۲۰۱۲ بود که اولین شایعات مربوط به همکاری مزدا و آلفا رومئو بر سر ساخت یک رودستر جدید مطرح شد. بر اساس این شایعات قرار بود مزدا جذابیت و تازگیِ پلتفرمِ نسل بعدی میاتا را در اختیار آلفارومئو قرار دهد تا تلنگری به موقع بر بازار فروش این شرکت ایتالیایی باشد. هرچند ابتدا تصور می شد این شایعات از گمانه زنی های خرید کامل مزدا توسط فیات نشات می گیرد اما ۱۱ جولای ۲۰۱۲ پس از انتشار اولین جزئیات از رودستر جدیدِ آلفارومئو که قرار بود روی پلتفرم نسل بعدی MX-5 ساخته شود، تمام شایعات این همکاری تایید شد.
اما هنوز هم فیات با سوالات متعددی از طرف دنیای ژورنالیسم خودرو و هوادارانش روبرو بود. اینکه آیا زبان طراحی هردو خودرو یکسان خواهند بود؟ طراحی استیل این خودرو باز هم توسط Pininfarina (پینین فارینا)، قدیمی ترین شرکت طراح نسخه های رودسترآلفارومئو طراحی خواهد شد یا پای تیم marco tencone طراح نابغه آلفا رومئو و مازراتی به مرکز طراحی آلفا در ژاپن باز خواهد شد؟ یا اینکه نه. آلفا رومئو به دور از هرگونه دردسر از همان کانسپت ۲ uettottanta که قبلا توسط Pininfarina طراحی شده استفاده خواهد کرد؟
بخشی از این سوالات در انتشار جزئیات بعدی این همکاری که در ژانویه امسال اتفاق افتاد، پاسخ داده شد و در کنار این شفاف سازی ها حتی مزدا و فیات بر سر انتخاب هیروشیما به عنوان مکان خط تولید هر دو خودرو به توافق رسیدند.
و امروز جزئیات تازه تری از این اسپایدر جدید منتشر شده است. جزئیاتی که مجله اتوکار انتشارشان را با جمله “آمیزه ای از یک سبک سازیِ مهندسی شده،استیلی مدرن، یک شاسی آراسته و قدرتی در حدود ۱۶۸ اسب بخار برای عرضه در سال ۲۰۱۵” آغاز کرد.
بدنه، کابین و استیل
همانطور که پیش بینی می شد، ۶۰ درصد پلتفرم این رودستر از پلتفرم mazda MX-5 الگوبرداری شده است. استیل این خودرو که تصور می شد مانند تمام نسخه های قبلی رودستر آلفا توسط شرکت پینین فارینا طراحی شود، به دست تیم marco tencone دیزاین شده است. اعضای این تیم بعد از طراحی نسخه جدید مازراتی جیبلی، مازراتی کواتروپورته و سری خودروهای ورزشی 4C آلفارومئو این بار وارد طراحی جدیدترین نسخه اسپایدرِ این برند شده اند.
بخش طراحی این رودستر اظهار داشته است، برای بدنه آن چند ماه وقت صرف کرده اند، استفاده از آلیاژی سبک از فولاد برای ساخت بدنه ای با ظاهر نسبتا کلاسیک و تفسیری مدرن و با وزنی کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم.
هرچند فیات قبلا مدعی شده بود از زبانی متفاوت برای طراحی این خودرو استفاده خواهد شد اما به نظر می رسد مزدا و آلفا برای ساخت رودستر و میاتا از شکل و ساختاری مشابه از شیشه ها و مهندسی مشترک برای قسمت های مختلف خودرو از قبیل محورها، طول، عرض و ارتفاع بهره برده اند.
از نظر طراحی داخلی نیز هر دو خودرو با هدف کاهش هزینه ها از ساختاری بسیار نزدیک به هم استفاده کرده اند. در حالی که قبلا مزدا مدعی شده بود برای کابین دو خودرو از دو پنل جداگانه استفاده خواهد شد.
پیشرانه و سیستم گیربکس
موتور ۱.۴ BT multiair که دارای یک تکنولوژی برتر با قابلیت کنترل میزان تزریق اکسیژن به فرآیند سوخت از طریق یک دریچه ی هیدروالکتریکی است و اولین بار در آلفا جولیت استفاده شد و قدرتی در حدود ۱۷۰ اسب بخار برایش به ارمغان آورد، اینبار با روحی تجدیدنظر شده در زیر کاپوت این رودسترقرار گرفته است. استفاده از این موتور قدرتمند در کنار یک گیربکسِ اتوماتیکِ شش سرعته و دابل کلاج، بی تردید از اسپایدر جدید آلفا، قدرتمندترین نسخه ی این سری را خواهد ساخت.
با اینکه پیش بینی می شود ضریب اشتراک میاتای جدید و این رودستر، ۶۰درصد در پلتفرم و ۴۰ درصد در اجزا و قطعات داخلی باشد، اما نمی توان بی توجه از کنار ادعای یکی از مهندسان آلفا گذشت که گفته است: بیشتر تمرکز ما بر ساختار C4 بوده تا الگوبرداری از یک خودروی ژاپنی. شاید استفاده از شاسی و سیستم تعلیق C4 در اسپایدر جدید علت این ادعا باشد.
HASSANBMW
۷ مرداد ۱۳۹۲آلفارومئو رو دوست دارم چون تو میلانه!!!
feri 007
۷ مرداد ۱۳۹۲با هیچ جای این ماشین مشکل ندارم… اتفاقا خیلی ماشین خوب خوش ساختیه… ولی جون فری من هنوز نتونستم جلوپنجرش رو درک کنم… یه مثلث برعکس ▼!!!
M3 E92
۷ مرداد ۱۳۹۲روز به روز داره چراغ ها باریکتر میشه..این کار تمام ماشین ها رو شبیه به هم کرده…
جلال
۸ مرداد ۱۳۹۲اگه مسیح بود می گفت نماد فراماسونریه!!!!!!!!!!!
AMIR1992
۷ مرداد ۱۳۹۲بسیار زیبا و جوان پسند.
AMIR1992
۷ مرداد ۱۳۹۲دو روح در یک جسم.
بسیار زیبا و جوان پسند.
moein
۷ مرداد ۱۳۹۲واقعا بینظیره ظاهرش
حرف نداره,آلفا شاید از نظر قدرت و حجم موتور به پای فراری و لامبورگینی نرسه اما از نظر ظاهرا واقعا شاهکاره
MAHDI
۷ مرداد ۱۳۹۲کانسپتش خیلی قشنگه ولی نمونه های تولیدی حتما یه سری تغییرات پیدا می کنن اون تصویر اولی سمت چپ رندره ولی تصاویر تک بزرگ کانسپته
نخود آش
۸ مرداد ۱۳۹۲به نظرم از کنار خیلی شیبه c4 هست
رامتین
۸ مرداد ۱۳۹۲واقعا قشنگ شده… دو خودروسازی که پلتفورمشون تقریبا یکیه بایدم با هم همکاری کنند.
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۹ مرداد ۱۳۹۲درود.ماشین خوبی باید باشه.ولی فکر نکنم به پای فروش مزدا میاتا برسه.مگر این که مثل ماشین های ژاپنی کیفیت رو با قیمت پایین به مشتری بده.
V12
MAdE IN CHINA
۹ آذر ۱۳۹۲آلفا توی ایران هم آمده من توی مشهد تا حالا دو تاشو دیدم