پیشرانه دوار یا روتاری (وانکل) مزدا زودتر از آنچه تصور میشد، به میدان باز میگردد اما انتظار نداشته باشید که نیروبخش یک ابرخودرو باشد. آقای «میتسو هیتامی» رئیس بخش پیشرانه مزدا، در گفتگو با رسانهها بیان نموده که:
موتور دوار بهعنوان گسترشدهنده برد حرکتی خودروهای الکتریکی این خودروساز به کار گرفته خواهد شد.
او همچنین در طی برگزاری یک همایش فناوری در کشور ژاپن گفته است:
موتور دوار بهعنوان گسترشدهنده برد حرکتی خودروهای الکتریکی، یک گزینه مطلوب است چراکه در عین کوچکی و توانمندی، لرزش زیادی هم تولید نمیکند.
اولین خودروی الکتریکی مزدا به همراه یک خودروی هیبریدی بهطور محتمل در سال ۲۰۱۹ به بازار راه خواهد یافت. آقای آکیرا کیومن مدیر برنامهریزی توسعه محصول شرکت مزدا، فاش ساخته که دو نوع محصول الکتریکی از این شرکت به فروش خواهد رسید، یک محصول الکتریکی خالص خواهد بود و دیگری به همراه افزایشدهنده برد حرکتی در معرض فروش قرار میگیرد. ژاپن، اروپا و چین جزء بازارهای هدف کلیدی هستند که خودروی الکتریکی خالص با برد حرکتی کمتر در آنها عرضه خواهد شد اما آمریکای شمالی، جایی است که وجود یک افزایشدهنده برد ضرورت خواهد داشت، چراکه طبق گفته آقای کیومن، مردم روزانه مسافتهای بیشتری را طی مینمایند. همچنین مزدا پیشرانه دیگری را نیز در سال ۲۰۱۹ رونمایی میکند که ترکیبی از الکتریکی و هیبریدی را به نمایش میگذارد.
آقای هیتامی همچنین اظهار نمود که نمونه بزرگتر و قدرتمندتر موتور دوار در حال توسعه است که انتظار میرود در آینده نیروبخش محصول اسپرت مزدا یعنی MX-5 میاتا شود.
جالب است بدانید اولین موتور دوار مزدا در سال ۱۹۶۷ میلادی بر روی تعدادی خودروی اسپرت ازجمله مزدا RX-7 قرار گرفت که شامل یک واحد ۱.۳ لیتری، متشکل از دو روتور و دو توربوشارژر ترتیبی بود. در ضمن مزدا تنها خودروساز ژاپنی است که موفق به کسب پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان با یک خودروی مجهز به موتور دوار، شده است.
منبع: motortrend
:::فرشاد:::
۲۵ مهر ۱۳۹۶ویکیپدیا: موتور دورانی وانکل (یا موتور دوار که بهخاطر مخترع آن فلیکس وانکل موتور وانکل نامیده میشود) نوعی موتور درونسوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستونها، از یک طراحی دوار با دایرهای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده میکند. اجزای اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی، قطعات آبندی میباشد. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور میشود سپس با کوچک شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل میشود، مولکولهای گاز دراثر احتراق منبسط میگردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا میرود و نیروی حاصل از آن به رو تور اعمال شده و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتورومیل لنگ نیروی چرخشی در روتور ایجاد میگردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت میرسد.
Amir Schumacher
۲۵ مهر ۱۳۹۶.
کاش یک جانشین شایسته برای RX-۷ میساختن.
RX-۷ جزو کاریزماتیک ترین ماشین های ژاپنی تاریخه. من عاشقشم.
چراغ های مخفی شوندش رو خیلی دوست داشتم.
از نظر شخصیت و اصالت هم ردیف پورشه ۹۱۱ قرار میگیره. اگر ۹۱۱ نماد ماشین آلمانیه ، RX-۷ همین جایگاه رو برای ماشین های ژاپنی داره.
parsa
۲۵ مهر ۱۳۹۶ار ایکس هفت نوستالژیک و زیباس
#ali.m#
۲۵ مهر ۱۳۹۶?مزدا?
موتور های وانکل واسم هیجان انگیزه
اینم از شکل کلیش
http://uupload.ir/files/uulb_220px-wankel_cycle_anim_en.gif
امیرعارف
۲۶ مهر ۱۳۹۶علی جان ممنون از گیفی که فرستادی . برای درک کامل این موتور بهترین را انتخاب کردید. ممنون
enayat
۲۵ مهر ۱۳۹۶من جوان بودم مزدا Rx8 داشتم ولی ایرادی که موتور ونکل داره عمر موتور خیلی کمه برای من سر ۶۰ هزار کیلومتر کمپرس موتور کم شد و وقتی موتور گرم بود روشن نمیشد…تعویض قطعات و تعمیر هم هزینهاش بالاست…در بهترین حالت هر ۱۰۰ هزار تا باید موتور تعمیر بشه…کلا منطقی نیست…فروش این ماشین هم که یه چند سالی طول میکشه…امیدوارم مدل جدید عمر موتور خیلی بهتر باشه..
Mercede kaviani
۲۵ مهر ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز مهندس حسین بابا پور
وتشکر از مطلب عالی شما در مورد موتورهای وانکل
خبر بسیار خوبی است که مزدا این نوع موتور فوق العاده دوار استفاده می کنند
مخصوصا برای هیدوزن موتور ایده ال همین موتور وانکل است
با تشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
حسین باباپور
۲۵ مهر ۱۳۹۶تشکر از شما و همه مخاطبان محترم مجله پدال. دنیایی سرشار از نیکی و مملو از خودروهای نیکو را برای شما و تمامی پدالیها آرزومندم. با احترام فراوان، باباپور
Mercede kaviani
۲۷ مهر ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز مهندس حسین بابا پور
با پوزش بخاطر فراموش کردن ضمن خوش امد گویی به شما دوست عزیز به پدال
من هم برای شما دوست بهترین ها را در زندگی در کنار خانواده از خداوند خواستارم
و تشکر دوباره از لطف شما دوست بسیار عزیز
خبر بسیار خوبی است که مزدا این نوع موتور فوق العاده دوار استفاده می کنند
مخصوصا برای هیدوزن موتور ایده ال همین موتور وانکل است
با تشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
me84
۲۵ مهر ۱۳۹۶.
تو ژاپنیها، بنظر من مزدا طراحی گیراتری نسبت به بقیه داره بعدش هوندا. معمولا محصولاتش به لذت رانندگی بالا هم معروفند. از نظر هزینه های نگهداری و کیفیت ساخت هم که جای هیچ شکایتی ندارن. در کل بنظر من خیلی از فاکتورهای مهمی که یه ماشین باید داشته باشه رو این شرکت تو محصولاتش لحاظ کرده.
ali a
۲۶ مهر ۱۳۹۶همیشه موتور های وانکل برام جذاب بودن و حیف بودن از رده خارج شن…با اینکه مشکلاتی هم داشتن ..ولی با تحقیق و توسعه مزدا انگار تونسته مشکلتشو برطرف کنه…خبر خوبی بود…امیدوارم rx8 یه موتور وانکل درست و حسابی داشته باشه…
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۶ مهر ۱۳۹۶مزدا انقلابی به پاخواهد کرد.
آرین
۲۷ مهر ۱۳۹۶اگر هزینه ای که کمپانی ها تو این همه سال برای گسترش و تحقیق و توسعه موتورهای پیستونی انجام دادن برای موتور دورانی می کردن الان میشد به مصرف و استهلاک کمتر از چیزی که الان موتورهای پیستونی دارن برسن