زمانی که مک لارن در سال ۲۰۱۱ خودروی MP4-12C را عرضه کرد بازار سوپرکارها بسیار متفاوتتر از امروز بود؛ اما در آن زمان نیز ساختهی مک لارن برجسته بود. MP4-12C به خوبی فراری ۴۵۸ بود اما ارزش برند فراری را نداشت. شش تابستان بعد مک لارن وارد مرحلهی دوم بازی خود شد و نتیجهی آن تولید 720S است.
این خودرو، شاسی جدیدی با نام مونوکیج II دارد. همچنین پیشرانهی ۴ لیتری جدید آن نسخهای آشنا از ۸ سیلندر توئین توربو بوده و البته زبان طراحی جدید آن نیز با ورودیهای هوای بزرگ در کنارهها نمود یافته است. طراحی دربهای دوسطحی آن نیز از مدل افسانهای F1 الهام گرفته است.
کابین خودرو نیز کاملاً متفاوت بوده و تأکید زیادی روی کیفیت و میدان دید زیاد وجود دارد. این موضوع به لطف ستونهای A فیبر کربنی جدیدی حاصل شده که پهنای آنها نصف مدل قبلی است.
خب 720S نه تنها قابلتر و سریعتر از خودروی قبلی است بلکه طبق گفتههای مک لارن راحتتر، آرامتر و خوشساختتر نیز هست. این بار هیچ غلوی از سوی مک لارن صورت نگرفته است.
با راندن این خودرو میتوانیم تمامی گفتههای بالا را تأیید کنیم. برای مثال کابین را در نظر بگیرید؛ حس جالبی از کیفیت در داخل خودرو وجود داشته و پلاستیک یک تکهای به چشم نمیخورد. هر چیزی که لمس کرده و میبینید از چرم، فیبر کربن یا فلز بوده و در بحث دقت کیفیت، 720S نسبت به هر خودروی قبلی مک لارن یک پله بالاتر قرار میگیرد.
پس از کابین به دربهای دوسطحی میرسیم که نه تنها در زمان باز بودن خیالانگیز به نظر میرسند بلکه ورود و خروج به خودرو را نیز آسانتر میکنند. با قرار گرفتن داخل خودرو شاهد میدان دید فوقالعادهای خواهید بود. این میدان نه تنها برای یک خودروی پیشرانه وسط بلکه برای هر نوع خودرویی عالی است. در واقع میتوان گفت راننده داخل یک آکواریوم قرار گرفته و به محیط اطراف تسلط دارد.
و پس از همهی اینها موضوعاتی همچون سواری، صدای تولیدی، فرمان پذیری، قدرت توقف و… وجود دارند.
چگونه شتاب گیری مک لارن 720S در زمان تخت گاز کردن را توصیف کنیم؟ برای مثال در دنده دو و سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت؟ خب برای آغاز باید گفت تأخیری وجود ندارد. شما پدال گاز را فشرده و خودرو فوراً به جلو میرود به گونهای که با خود میگویید با پیشرانهای ۱۲ سیلندر و ۷ لیتری طرف هستید نه یک پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو.
دوم اینکه شتاب گیری خودرو به حدی قوی است که شما دندانهای خود را فشار میدهید تا انرژی فوقالعادهی آزاد شده را خنثی کنید.
اما سوم اینکه فوراً به ردلاین پیشرانه میرسید و شاید پس از آن فکر کنید که پس هرزگردی چرخها کجاست؟ چه چیز دیگر در کره زمین غرشی فراری مانند اما با پسزمینهای صنعتی دارد؟ و مردم کجا رفتند؟
در کل پرفورمنس 720S باورنکردنی است. کارایی خودرو در خط مستقیم کاملاً منطبق بر گفتهها بوده و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودرو در ۲.۸ ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن برابر با ۳۴۱ کیلومتر در ساعت است.
از نظر سواری و رانندگی میتوانید ۴ حالت را انتخاب کنید: اتوماتیک، راحت، اسپورت و پیست. هر گزینه باعث بازنگری در برنامهریزی پدال گاز، تغییر دنده، دامپرها، کنترل کشش و ESP میشود.
در حالت اتوماتیک یا راحت، سواری 720S به نرمی یک سدان برجسته بوده اما اگر پدال گاز را بفشارید این خودرو همانند یک گلوله خواهد بود. در حالت پیست احساسی مشابه یک خودروی مسابقهای وجود داشته و اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت کنترل بدنه تیزتر شده و سیستم فرمان و ترمزها کاملاً تندوتیز عمل میکنند. کشش فوقالعاده وجود داشته و پاسخی عظیم از پیشرانه و گیربکس دریافت میشود.
اما این همه از نقاط قوت صحبت کردیم! کمی هم به نقاط ضعف بپردازیم. بهای ۲۰۹ هزار پوندی (۲۱۸ هزار پوند با پکیج پرفورمنس) یک نقطهضعف اصلی است؛ بنابراین 720S خودروی تودهی مردم نیست؛ اما اگر یک خودرو وجود داشته باشد که ارزش چنین مبلغی را داشته باشد، آن مک لارن 720S است.
در خلأ، مک لارن 720S یک خودروی استثنایی است اما به عنوان جایگزین 650S عالی، محصول جدید بریتانیاییها بسیار خارقالعاده نیست. البته با یک خودروی شگفتانگیز دیگر از برندی طرف هستیم که مثل همیشه طرفداران خاص خود را خوشحال کرده است. هرگز با این همه سرعت، کیفیت، آسایش و سرگرمی در ساختههای مک لارن روبرو نبودهایم. فراری ۴۸۸ مهمان دارد و چه مهمانی…!
مشخصات مک لارن 720S
قیمت: 209 هزار پوند پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توئین توربو قدرت/گشتاور: 710 اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 2.۸ ثانیه حداکثر سرعت: 341 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 10.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
خوبه اما چیزی که مشخصه،نه مک لارن و نه هیچ خودروساز دیگه ای تو بحث برند و ابهت و خاص بودن به گرد پای فراری هم نمیرسه باید دید این مک لارن خوب؛وقتی برابر 488 قرار بگیره؛بازم خوبه یا نه که بعید میدونم
بهترین ماشینی که تا الان مکلارن ساخته با اختلاف همین720هست. فوق العاده ست….اینو از 488عادی بهتر میدونم و البته قیمتش دلیل بهتر بودنش رو نشون میده(کار بیشتر، دقت بیشتر،مواداولیه گرانتر=قیمت بیشتر) باید تا زمانی که نسخه خاص 488میاد بازار صبر کرد. مثلا 488ایتالیا یا 488اسپچاله..
اصلا فکر نمیکردم اینقدر خوشگل شده باشه به نظر من اونتادور و 812 رو هم در خط مستقیم شکست میده. معمولا ماشین های مکلارن در دنیای واقعی بهتر از اعداد و ارقام عمل می کنند… 281000دلار واسه پکیج پرفورمنس … نمیدونم از بین توربو ها ؛ 488 ، 911 توربو اس و گودزیلا نیزمو حریفش میشن یا نه . فکر کنم بتونن شکستش بدن ؛ مخصوصا 911 توربو اس. باید منتظر موند و دید … ولی 488 و 911 بیشتر به دلم میشینن.
فکر نمیکنم 911 و نیزمو تو کلاس این خودرو باشن که مقایسه بشن مجید جان! (شاید اسما باشن اما در عمل نه!) 720s و 488 و huracan با هم و nismo و turbo s و Z06 با هم مقایسه های درست تری هستند.
. میثم جان منم میدونم نیستن ، فقط بحث درگ و خط مستقیم بود. واسه نیزمو گفتن 2.6 ثانیه. همینطور 911 توربو اس فعلی ، که در درگ اتواکسپرس 2.6 به 100 رسید . بنابراین احتمال شکست دادن 720 اس هست واسه 488 جی تی بی هم خود فراری 0تا 100 رو 3.0 ثانیه اعلام کرده تا ببینیم اسپچیاله چکار میکنه.
720خیلی خفنه و زیبا و همه چی تمومه ولی ولی دیگه نباید زیادی گنده ش کرد….اونتادور و 812سوپرفست توی مستقیمی جلو مکی کم نمیارن. . . یه چیز جالبی که داریم میبینیم اینه که اگه عکس های خودروهای نسل قبل(منظورم 458 لافرراری،پی1 و…)رو با جدیدها(720،812،اوراکان پرفورمانته و…)مقایسه کنیم قدیمی بودن طراحی های قبلیا در مقایسه با جدیدا خیلی مشهوده من که خودم شوکه شدم….مثلا اف12برلینتا و 812سوپرفست عکس هاشون رو بذارید کنار هم نگاه کنید کاملا تفاوت زمان رو احساس میکنید(توی این زمان کم)
خیلی زیبا شده فکر نمیکردم طرحش انقدر خوب باشه اما 812 حریف کمی نیست بخصوص اینکه فراری از تکنولوژی هایی مثل سیستم فرمان پذیری چهارچرخ بهبود یافته ،جعبه دنده سریعتر و ایرودینامیک بهتر نسبت به F12 استفاده کرده. ضمن اینکه 812 بزرگتر راحت تره واصلا همکلاس 720 نیست. فراری به زودی رقیب 720 رو روانه میدان میکنه
مکلارن 2-3 ساله داره تند و تند مدل های جدید معرفی و عرضه میکنه ، قطعا همگی خودروهای عالی ای هستن ولی بنظر من یه مقدار داره عجله میکنه ، اگه یه مقدار در طراحی خودروهاش دقت و هزینه ی بیشتری کنه مطمئنا خودروهای به یاد موندنی تری تولید خواهد کرد! از نظر فنی تقریبا هیچ ایرادی بهشون وارد نیست ولی اگه میخواد در تراز فراری ، لامبورگینی یا حتی پورشه قرار بگیره ، باید در طراحی یه مقدار قوی تر کار بکنه ، یا از طرف دیگه اینطور میتونم بگم که به خودروهاش جان و شخصیت بیشتری بده! مثل کاری که با F1 افسانه ای کرد…
««پدال گاز را فشرده و خودرو فوراً به جلو میرود به گونهای که با خود میگویید با پیشرانهای 12 سیلندر و 7 لیتری طرف هستید نه یک پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو»» و ««شتاب گیری خودرو به حدی قوی است که شما دندانهای خود را فشار میدهید تا انرژی فوقالعادهی آزاد شده را خنثی کنید»»
عذر میخوام ربطی ب مطلب نداره.یه چیزی توی سایت اتوکار خوندم خییلی جالب بود برام.البته شاید خیلی از شماها هم دیده باشینش.درمورد خودروی garrard & blumfield ک اولین خودروی الکتریکی مدرن ک سال 1895ساخته شده، بود! برد حرکتی این خودرو 80مایل بوده! فکرشو بکنید! خییلی فوق العادس! نهایت سرعتش هم 21کیلومتر برساعت بوده ک از این نظر کمتر از سرعت 34کیلومتری پورشه پی وان ک سه سال بعدش ساخته شده هس.البته ویژگی های فوق العاده این خودرو فقط ب برد زیادش محدود نمیشه!
هرچقدر شتاب خودرهای مکلارن عالیه و فراتر از انتظار ولی به شدت زشت و بی ابهت هستن البته این نظر شخصی منه اما قالب طراحی های مکلارن که از 12C شروع شد حس چیپ بودن رو منتقل میکنه
❤️❤️❤️ پیشرفتش در حد تیّم ملی. بزودی شاهد سوسک شدن بزرگان خواهید بود. ولی دیگه بعد اون تعصب الکی نگه ندارین. جایه پورش تو این کلاس بد جور خالیه، خیلی جالب میشه ۹۱۱ رو با یه أنجین ۸ سیلندر راهیه میدان کنن. بعد ببینیم کدوم میتونه حریفش باشه، ولی حیف که پورشه این کارو نمیکنه.
آقا شاهین جسارتاً اون قسمت متن که توشتید:”طراحی دربهای دوسطحی آن نیز از فرمول 1 الهام گرفته است.” فکر کنم منظور از (احتمالا) F1 توی مقاله اصلی خود F1 هست نه فرمول1 ….
Iman mclaren p1
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی خیلی خیلی و بازم خیلی خووووووووشگله…..
SRT VIPER
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶Dodge chalenger demonصفر تا ۹۶=2.3
moein
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خوبه
اما چیزی که مشخصه،نه مک لارن و نه هیچ خودروساز دیگه ای تو بحث برند و ابهت و خاص بودن به گرد پای فراری هم نمیرسه
باید دید این مک لارن خوب؛وقتی برابر 488 قرار بگیره؛بازم خوبه یا نه که بعید میدونم
آریا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶مکلارن حواسش به قیمت گذاری نبوده.
این دیگه رقیب هوراکان نیست و قیمتش بین هوراکان و اونتادور قرار میگیره.
Ferrari Zonda SuperFast
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶بهترین ماشینی که تا الان مکلارن ساخته با اختلاف همین720هست.
فوق العاده ست….اینو از 488عادی بهتر میدونم و البته قیمتش دلیل بهتر بودنش رو نشون میده(کار بیشتر، دقت بیشتر،مواداولیه گرانتر=قیمت بیشتر)
باید تا زمانی که نسخه خاص 488میاد بازار صبر کرد.
مثلا 488ایتالیا یا 488اسپچاله..
Ace
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا فکر نمیکردم اینقدر خوشگل شده باشه
به نظر من اونتادور و 812 رو هم در خط مستقیم شکست میده. معمولا ماشین های مکلارن در دنیای واقعی بهتر از اعداد و ارقام عمل می کنند…
281000دلار واسه پکیج پرفورمنس …
نمیدونم از بین توربو ها ؛ 488 ، 911 توربو اس و گودزیلا نیزمو حریفش میشن یا نه . فکر کنم بتونن شکستش بدن ؛ مخصوصا 911 توربو اس.
باید منتظر موند و دید … ولی 488 و 911 بیشتر به دلم میشینن.
Meysam..Laferrari
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر نمیکنم 911 و نیزمو تو کلاس این خودرو باشن که مقایسه بشن مجید جان! (شاید اسما باشن اما در عمل نه!)
720s و 488 و huracan با هم و nismo و turbo s و Z06 با هم مقایسه های درست تری هستند.
Ace
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶.
میثم جان منم میدونم نیستن ،
فقط بحث درگ و خط مستقیم بود.
واسه نیزمو گفتن 2.6 ثانیه. همینطور 911 توربو اس فعلی ، که در درگ اتواکسپرس 2.6 به 100 رسید . بنابراین احتمال شکست دادن 720 اس هست
واسه 488 جی تی بی هم خود فراری 0تا 100 رو 3.0 ثانیه اعلام کرده
تا ببینیم اسپچیاله چکار میکنه.
Ferrari Zonda SuperFast
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶720خیلی خفنه و زیبا و همه چی تمومه ولی ولی دیگه نباید زیادی گنده ش کرد….اونتادور و 812سوپرفست توی مستقیمی جلو مکی کم نمیارن.
.
.
یه چیز جالبی که داریم میبینیم اینه که اگه عکس های خودروهای نسل قبل(منظورم 458 لافرراری،پی1 و…)رو با جدیدها(720،812،اوراکان پرفورمانته و…)مقایسه کنیم قدیمی بودن طراحی های قبلیا در مقایسه با جدیدا خیلی مشهوده من که خودم شوکه شدم….مثلا اف12برلینتا و 812سوپرفست عکس هاشون رو بذارید کنار هم نگاه کنید کاملا تفاوت زمان رو احساس میکنید(توی این زمان کم)
Ferrari
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی زیبا شده فکر نمیکردم طرحش انقدر خوب باشه
اما 812 حریف کمی نیست بخصوص اینکه فراری از تکنولوژی هایی مثل سیستم فرمان پذیری چهارچرخ بهبود یافته ،جعبه دنده سریعتر و ایرودینامیک بهتر نسبت به F12 استفاده کرده. ضمن اینکه 812 بزرگتر راحت تره واصلا همکلاس 720 نیست. فراری به زودی رقیب 720 رو روانه میدان میکنه
Jast bentley continental
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش این مک لارنی که من می بینم همه اینایی که گفتی رو با خاک یکسان میکنه
Meysam..Laferrari
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶مکلارن 2-3 ساله داره تند و تند مدل های جدید معرفی و عرضه میکنه ، قطعا همگی خودروهای عالی ای هستن ولی بنظر من یه مقدار داره عجله میکنه ، اگه یه مقدار در طراحی خودروهاش دقت و هزینه ی بیشتری کنه مطمئنا خودروهای به یاد موندنی تری تولید خواهد کرد! از نظر فنی تقریبا هیچ ایرادی بهشون وارد نیست ولی اگه میخواد در تراز فراری ، لامبورگینی یا حتی پورشه قرار بگیره ، باید در طراحی یه مقدار قوی تر کار بکنه ، یا از طرف دیگه اینطور میتونم بگم که به خودروهاش جان و شخصیت بیشتری بده! مثل کاری که با F1 افسانه ای کرد…
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶این دو قسمت متن رو خوشم اومد
««پدال گاز را فشرده و خودرو فوراً به جلو میرود به گونهای که با خود میگویید با پیشرانهای 12 سیلندر و 7 لیتری طرف هستید نه یک پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو»»
و
««شتاب گیری خودرو به حدی قوی است که شما دندانهای خود را فشار میدهید تا انرژی فوقالعادهی آزاد شده را خنثی کنید»»
Carbonado_GT
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خداییش قشنگه خیلی هم قشنگه
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶عذر میخوام ربطی ب مطلب نداره.یه چیزی توی سایت اتوکار خوندم خییلی جالب بود برام.البته شاید خیلی از شماها هم دیده باشینش.درمورد خودروی garrard & blumfield ک اولین خودروی الکتریکی مدرن ک سال 1895ساخته شده، بود! برد حرکتی این خودرو 80مایل بوده! فکرشو بکنید! خییلی فوق العادس! نهایت سرعتش هم 21کیلومتر برساعت بوده ک از این نظر کمتر از سرعت 34کیلومتری پورشه پی وان ک سه سال بعدش ساخته شده هس.البته ویژگی های فوق العاده این خودرو فقط ب برد زیادش محدود نمیشه!
مهدی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶هرچقدر شتاب خودرهای مکلارن عالیه و فراتر از انتظار ولی به شدت زشت و بی ابهت هستن البته این نظر شخصی منه اما قالب طراحی های مکلارن که از 12C شروع شد حس چیپ بودن رو منتقل میکنه
shirko.merceds benz
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶من که لامبو و فراری رو به این ترجیح می دم بدون تعصب
ویلیامز «بنتلی»
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶حالت دریفت 720اس خییلی باحاله مخصوصا برا کسایی ک راننده ماهری نیستن…خودروی جدید مکلارن فک کنم عملکرد خیلی خوبی توی پیست داشته باشه .
جواد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶این اخر ابهته، بی ابهت دیگه چه توصیفیه؟
Saied
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶❤️❤️❤️
پیشرفتش در حد تیّم ملی.
بزودی شاهد سوسک شدن بزرگان خواهید بود.
ولی دیگه بعد اون تعصب الکی نگه ندارین.
جایه پورش تو این کلاس بد جور خالیه، خیلی جالب میشه ۹۱۱ رو با یه أنجین ۸ سیلندر راهیه میدان کنن. بعد ببینیم کدوم میتونه حریفش باشه، ولی حیف که پورشه این کارو نمیکنه.
آرش آمریکایی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶یه اثر هنری متحرک و بسیار سریع
یه زیبای افسونگر که تو یه چشم بهم زدن مفتونش میشی
خیلی زیباس و پرفورمنسش عالیه
enzo
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶زیباترین ساخته مک لارن تو دوره جدید فعالیتش هست جذاب و گیرا
طراحی مک لارن داره به پختگی میرسه و یه جور سیگنیچر طراحی پیدا کردن
پرهام
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ی ماشین خوشگل و خوب?
akrh78
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا شاهین جسارتاً اون قسمت متن که توشتید:”طراحی دربهای دوسطحی آن نیز از فرمول 1 الهام گرفته است.” فکر کنم منظور از (احتمالا) F1 توی مقاله اصلی خود F1 هست نه فرمول1 ….
ارمان
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر بی نقص میاد از تو عکس داره باهام یه صحبتهایی میکنه