مکلارن 720S تاکنون در مسابقات درگ زیادی در برابر خودروهای مختلفی قرار گرفته و تقریباً در همهٔ آنها پیروز شده است. این بار اما این سوپراسپرت بریتانیایی در یک درگ متفاوت شرکت کرده است. درگی که برخلاف مسابقات قبلی، همهٔ شرکتکنندگان آن چهارچرخ نیستند. این درگ از جهت دیگری هم متفاوت به نظر میرسد زیرا برای اولین بار نسخهٔ اسپایدر با روباز 720S در رقابت شرکت کرده است.
امروزه هنوز هم خودروهای کابریولت یا کانورتیبل از محبوبیت بالایی در بین خریداران برخوردارند و حتی سوپراسپرتهایی مثل لامبورگینی اوراکان و همین مکلارن 720S در نسخههای روباز هم تولید میشوند. فقط کافی است لذت رانندگی با سریعترین خودروهای دنیا را بدون سقف و در هوای آزاد تصور کنید تا دریابید چرا بسیار از خریداران تمایل به خرید نسخهٔ روباز سوپراسپرتها دارند؛ اما خودروهای کابریولت تنها گزینه برای رانندگی در هوای آزاد نیستند زیرا موتورسیکلتها و خودروهای اسپرتی مثل آریل اتم نیز همان احساس را با اندکی تفاوت ارائه میکنند.
با توجه به این موضوع، وبسایت بریتانیایی Autocar تصمیم به یافتن سریعترین وسیلهٔ نقلیهٔ روباز بازار گرفته است. بدین منظور، این وبسایت درگی بین مکلارن 720S، آریل اتم ۴ و موتورسیکلت بامو S1000RR برگزار کرده است. بهتر است پیش از تماشای ویدئوی درگ، به مشخصات این سه وسیلهٔ نقلیهٔ نگاهی داشته باشیم. قدرتمندترین عضو این جمع، مکلارن 720S اسپایدر است. این سوپراسپرت از یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. البته بدیهی است که 720S اسپایدر کمی از برادر کوپهٔ خود سنگینتر است.
در سمت دیگر، آریل اتم ۴ قرار دارد. در پشت کابین این اسپرت بریتانیایی یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۳۲۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته که متعلق به هوندا سیویک تایپ R است. هرچند قدرت اتم نصف مکلارن است اما نباید فراموش کرد که وزن این ماشین نیز نصف 720S اسپایدر بوده و تنها ۵۹۰ کیلوگرم وزن دارد. علاوه بر این، اتم ۴ به گیربکس دستی هم مجهز است.
سومین شرکتکنندهٔ این درگ یعنی موتورسیکلت بامو S1000RR اما به لطف رینگهای فیبر کربنی و دوشاخ آلومینیومی، فقط ۱۹۶ کیلوگرم وزن دارد و حتی از اتم هم سبکتر است. S1000RR که یک سوپربایک محسوب میشود، به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی با ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن متر گشتاور مجهز است. با توجه به اعداد و ارقامی که در رابطه با این سه وسیله مرور کردیم، به نظر شما کدامیک از آنها در مسابقهٔ درگ پیروز خواهد شد؟ پاسخ این سؤال را میتوانید در ویدئوی زیر پیدا کنید.
مشخصات فنی
مکلارن 720S اسپایدر | آریل اتم ۴ | بامو S1000RR | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۲ لیتری I4 توربو | ۱ لیتری I4 |
قدرت | ۷۲۰ اسب بخار | ۳۲۰ اسب بخار | ۲۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر | ۱۱۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۳۲ کیلوگرم | ۵۹۰ کیلوگرم | ۱۹۶ کیلوگرم |
[دانلود ویدئو]
حسین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸من هم عاشق مکلارن هستم (مخصوصا F1) ، هم خیلی از سبک محصولات اریل اتم خوشم مییاد!
موتور ۱۰۰۰ bmw هم چیزی نیست که کسی ازش بدش بیاد!
پس چه بهتر که هر ۳ را داشته باشی!
هر چند بازم مکلارن همه رو دیوونه کرده!
احمدرضا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸مک لارن ماشین مورد علاقمه اما راننده ی ب ام و واقعا گند زد!
صفر تا صد ب ام و ۳.۳؟!!!!!!!!
لانچ افتضاح
اگه راننده ی حرفه ای داشت امکان نداشت بالای ۱۰ ثانیه ۴۰۰ مترش طول بکشه
البته هردوشون ببرن خوشحال میشم
مک لارن ماشین محبوبمه
ب ام و موتور محبوبم
هادی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸چند وقت پیش یه مطلبی اینترنت خوندم یادم نیست کجا، راجب به وزن در مسابقات رانندگی که راننده مسابقه با کم کردن ۱ کیلو از وزنش چند دهم ثانیه مقامش در فرمول ۱ بهتر شده
حقیقتش توقع داشتم موتور مقام اول باشه،البته هرچند موتور های سنگین تر می اوردن همین طور هم بود ولی از هر چی بگذریم سخن مک لارن نارنجی خوش تر است?
:::فرشاد:::
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸آریل اتم یه نسخه هشت سیلندر 500 اسبی هم داره که شتاب اولیش ۲.۳ ثانیست؛ عادلانه بود که اونو میاوردن، نه نسخه چهار سیلندر
R
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸مک لارن ۷۲۰ فقط تو درگ ۴۰۰ متر اسم درکرده ولی تو پیست نوربرگرینگ آبروش رفت
Hamid...Audi
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸یدونه یاماها R1M یا کاواساکی ZX-10R رو به همهشون ترجیح میدم.