مکلارن همیشه در معرفی مدلهای جدید خود، توجه زیادی را به خود جلب میکند و شرایط در معرفی مدل 650S GT3 در جشنواره سرعت گودوود نیز به همین ترتیب بود. مدل گذشته این خودرو، یعنی 12C GT3 تنها سه فصل کامل در مسابقات جهانی حضور داشته و در این مدت سه قهرمانی GT و ۵۱ دور برنده مسابقات و ۷۱ جایگاه از آن خود کرده است. وقتی 650S GT3 جدید در ابوظبی برای شرکت در اولین مسابقه خود حاضر شد، چشمهای زیادی به سمت آن چرخید.
تنها یک ساعت به پایان شش ساعت دوم از مسابقات ۱۲ ساعته ۲۰۱۲ باقی مانده (در این مسابقات دو وقت شش ساعتی با یک فاصله دو ساعته بین آنها برگزار میشود) و تا به اینجا همهچیز خوب و عالی به نظر میرسید. 650S GT3 همان روند 12C GT3 را در مسابقات ۲۴ ساعته اسپا در سال ۲۰۱۱ در پیش گرفت و در سه ساعت نخست، در بین سه خودروی اول قرار داشت و هنگام ورود به نیمه دوم مسیر، هنوز در جایگاه سوم بود. همزمان با تمرکز رسانهای بر پیت گاراژ ۲۶ در پیست یاس مارینا، بهدستآوردن یک جایگاه و حتی قهرمانی دور از دسترس به نظر نمیرسید. بهعلاوه، این خودرو از همان شمارههایی استفاده میکرد که مدل افسانهای F1 GTR #01R در هنگام برنده شدن در مسابقات ۲۴ ساعته لمان در سال ۱۹۹۵ به کار برده بود؛ یعنی #۶۰ و #۵۹. برای اندرو کرکالدی، سرپرست تیم مکلارن GT، این تنها قدم دیگری در راستای یک برنامه آزمایشی ۲ ساله و ادامه یک روند طبیعی موفقیتآمیز بود. وی دراینباره میگوید:تنها خودروهایی که از شماره ۵۹ یعنی 650S GT3 از تیم مکلارن GT جلوتر هستند، یکی برنده سابق AF Corse با یک فراری ۴۵۸ ایتالیا GT3 و دیگری خودروی تیم مسابقه شاهین سیاه ابوظبی با مرسدس SLS AMG GT3 است. نسل دوم GT مسابقهای مکلارن که بر اساس مدل برجسته گذشته خود ساخته شده، محصولی از دانش دینامیک سیالات محاسباتی است و همانطور که انتظار میرود، پیچیدگیهای زیادی در خود دارد. به عبارت سادهتر، موارد کلیدی آئرودینامیک قدرتمند این مدل در طراحی تهاجمی اسپیلیتر جلو، طراحی بدنه سبک از جنس فیبرکربن، یک بال عقب ۲ متری ثابت و سپر جلوی با مکش قوی دیده میشوند. بنابراین با اینکه دو مدل از یک نام استفاده کردهاند، ولی اشتراکات کمی بین 650S GT3 با همنام قبلی خود دیده میشود. اندرو در این رابطه توضیح میدهد:مسابقات ۱۲ ساعته برای ما مفید بوده؛ این بهترین زمان از سال است که میتوان به این منطقه آمد و در آن مسابقات انجام داد. در همین حال، مشاهده میکنیم که چه تغییراتی را باید برای فصل کاملی که در پیش رو داریم انجام دهیم. اندکی مشکل سوخت داریم، ولی در هر حال، از شرایطی که در آن هستیم لذت میبریم.
اندرو با اشاره به شماره ۵۹ در جلوی ما ادامه میدهد:نسبت به خودروی جادهای، تفاوت بسیاری ایجاد شده است. پنلهای سقف و کنارهها یکسان هستند، ولی تقریباً تمام پنلهای دیگر بخشها جدید و از جنس فیبرکربن استفاده شدهاند. سهچهارم عقب به شاسی متصل شده و در نتیجه، توانستهایم عقب و جلوی خودرو را به اندازه ۱۰۰ میلیمتر عریضتر کنیم. در نتیجه استفاده از سطوح با عرض بیشتر فراهم شده که البته بر طبق مقررات است، ولی بزرگترین تفاوت بین 650S GT3 و 12C محسوب میشود. تایر به سمت بیرون و جلو پیش آمده تا با شاسی هماهنگ شود و همین امر موجب یک اختلاف دیگر در طراحی بدنه شده است. البته ما به یک حالت آئرودینامیک بسیار خوب رسیدهایم و بنابراین، این خودرو چندان به تایرهایش سخت نخواهد گرفت.
تعجب ندارد که اندرو ابتدا به شاسی مونوسل اشاره میکند. صلبیت به کار رفته در ساختار توسط شاسی موجب میشود که نیاز به به تغییرات چندانی برای استفاده از آن در مدلهای 12C و 650S نباشد. اگر بیشتر مکلارن را بشناسید، شاید به خاطر داشته باشید که 12C در ابتدا بهگونهای طراحی شده بود تا یک «اسپایدر» باشد. شاسی مونوسل که برای مسابقه طراحی شده بود، تغییرات اندکی دریافت کرده و در نتیجه، در تأییدیههای FIA برای ایمنی صرفهجویی کرد. البته یک سری اقدامات برای کاهش وزن مونوسل نیز انجام شده است. در خودرویی که وزن اولیه آن ۱۳۳۰ کیلوگرم است، این کاهش وزن سخت است، ولی غیرممکن نیست. توضیح اندرو در این زمینه:یکی از نکات قابلتوجه در مورد این خودرو، این است که این یکی از اولین خودروهای تبدیل شده به یک مدل GT بوده و بنابراین تا به حال بیش از ۵۰ هزار کیلومتر را طی کرده است. در واقع، این شاسی مونوسل زندگیاش را به عنوان یک 12C GT3 شروع کرده و حالا به یک 650S: RP02 رسیده است؛ مانند نمونه Race Prototype 02. امّا خودروی دیگر کاملاً جدید است و شاسی شماره یک 650S GT3 را به همراه دارد.
همانطور که پیداست، طراحی داخلی خالی است، بنابراین در اینجا یک صرفهجویی عمده در وزن شده است. تمام پنلها از جنس کربن سبک هستند و در نتیجه یک تفاوت وزن ایجاد شده است. ولی در همین حال، به لطف مواردی چون فریم ایمنی، نگهدارندههای چرخها و… اندکی به وزن خودرو اضافه شده است. گیربکس خودروی جادهای حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد. این در حالی است که گیربکس مورد استفاده در این مدل حدود ۵۶ کیلوگرم است. دلیل این کاهش وزن نداشتن حالت دوکلاچه است. همچنین به اندکی وزن بیشتر در جلوی GT3 نیاز داشتهایم؛ بنابراین گیربکس سبک در عقب ترجیح داده شده است. در این میان، هم از وزن خودرو کم شده و هم به آن اضافه شده و در نتیجه، این مدل نسبت به مدل جادهای تفاوت وزن قابل ملاحظهای ندارد. وزن امروز این خودرو، ۱۲۷۵ کیلوگرم است.
انبوه دستاندرکاران، فضا را اشغال کردهاند و در همین حال، شماره ۵۹ با موتور V8 توربویش، آتشی بر پا میکند. ۱۵ دقیقه مانده به پایان دور اول و حرکت GT3 ها در دور دوم، زمان خوبی است که با یک لبخند و دستدادن، اندرو را تنها بگذاریم. این در حالی است که ۶ ساعت بعد، پس از رقابتی هیجانانگیز، تنها ۳ ثانیه فاصله نسبت به جایگاه اول AF Corse از شاهینهای سیاه، مکلارن GT جایگاه دوم را برای شماره ۵۹ یعنی 650S GT3 از آنِ خود میکند. آلوارو پارنته، کوین استر و راب بل نیز تنها ۲ ثانیه بعد در این مسابقه نیمروزی از خط پایان گذشتند. شاید ۷۰ جایگاه، ۵۱ دور مسابقه و ۶ قهرمانی باقی باشد تا این مدل بتواند با گذشتهی برجسته خود برابری کند، ولی در هر حال، 650S GT3 شروع خوبی را پشتسر گذاشته است.میخواستیم برخی چیزهای مشخص را در 12C GT3 بهینهسازی کنیم؛ بنابراین برخی موارد را طبیعتاً توسعه دادیم که موتور هم بخشی از آنها بود. با این که در میزان قدرت اندکی تفاوت ایجاد شده، ولی در واقع، همان موتور قبلی با کمی اصلاحات کوچک است. M838T در طول مسابقه وارد یک چرخه سختتر GT در طول مسابقات میشود؛ بر این اساس، برای اطمینان بیشتر نیاز به قدرت بالاتری دارد. ما یک فرمول تعادل عملکرد به کار میبریم و قدرت کلی موردنظر حدود ۵۰۰ اسببخار است.
MOHAMAD TBAG
۱۹ دی ۱۳۹۳لذت واقعی رانندگی رو با همچین خودروهایی میشه تجربه کرد …..
ای جااااااااااان ….
نوید (6*6)
۱۹ دی ۱۳۹۳لذت واقعی رانندگی تو آفرود و ماشین های آفروده
الخصوص لندکروز
saeid
۱۹ دی ۱۳۹۳بسم حق
سلام نوید
خوبی پسر ؟
منفیت مال منه گفتم بگم ناراحت نشی : ))
علاقه مندای خودرو سه دستن
1- کسایی که هیجان رو تو سرعت بالا و درگ های خیابونی جستجو میکنن
2- کسایی که هیجان رو تو دشت ها و کوه های سخت و صعب العبور پیدا میکنن
3- کسایی که سکوت و دلنشین بودن رانندگی رو در اولویت قرار میدن
و اصلا اهمیتی به سرعت و یا هیجان عبور از جاهای عجیب و غریب نمیدن
البته من تو گروه 1 و 3 به طور مشترک حضور دارم
90 درصد 1 و 10 درصد وقتی که ارامشو تو زندگیم جستجو میکنم به سراغ گزینه سوم میرم
و اون موقست که یه خیابون خلوت با سرعت 20 کیلومتر ، بدون موسیقی و با شیشه های باز رو برای رانندگی انتخاب میکنم
ولی مهمترین چیز تو رانندگی میدونی چیه ؟
لذت در عین احترام به حقوق دیگران
شاید من بتونم تو خیابون کل یه ماشین رو بخوابونم
ولی این هنر نیست که جلوی زن و یا ادم مسنی بکشم که بعد از اون حرکت من تمام وجودشو ترس فرا بگیره و تا اخر اون روز و یا مدت ها یه حس ترس رو تو خودش احساس کنه
پس رفقا تو هر کدوم از این سه شاخه هستین
خواهشا هواستون به دیگران و همینطور جون عزیز خودتون باشه
پل واکر رفت …
911 gt3 هم نتونست نجاتش بده
پس بیایم کمی بیشتر دقت کنیم :)
ممنون که وقتتونو واسه خوندن نوشتم گذاشتین
میلاد پیامبرم به همتون تبریک میگم
ان شا الله تا دنیا دنیاست شادی و رو لبای بچه های این مرز و بوم ببینم
نوید
۲۱ دی ۱۳۹۳سلام داداش
خیلی ممنون
منم به کسایی که تو دسته های دیگه هستن احترام میزارم و میدونم که خیلی بیشتر هستند
ولی میخواستم هم شما هارو به آفرود تشویق کنم و هم بگم که همیشه من طرف آفرودم
بعدشم
شما میتونی همزمان آرامش و هیجان رو تو آفرود حس کنی
شاید عجیب به نظر برسه
ولی
آرامش از دست آدم هایی که شبانه روز در تکاپو هستند
و خودشون نمیدونن دارن چیکار میکنن
آرامش از دست کسایی که …
چی بگم دل خیلی پره
و هیجانش رو که دیگه میدونید چرا
MAFIA
۱۹ دی ۱۳۹۳هیچ وقت نتونستم با ماشینای مسابقه ای ارتباط برقرار کنم.میگن فرمان های این خودرو ها چند 100 هزار دلاره!!!!مک لارن برند مورد علاقه من نیست ولی به خاطر تبحرش تو ساخت خودرو سریع و فرمول 1 براش احترام قائلم مثل پاگانی…
آرزوم این بود همه داعشی ها رو تو یه دره جمع می کردن. بعد سرشون با هواپیما سوخت می ریختیم بعد زنده زنده آتیششون بزنم.همشون رو چه مرد داعشی چه زن.
تا اینجور نیان ملت ایران رو تهدید کنن بگن اگر شیعیان 500 میلیونم باشن همشونو می کشیم.آرامش مردم رو سلب کردن و آوارشون کردن این خوک های دست آموز اسرائیل و آمریکا و عربستان.از ته دلم میسوزم که این چه بلایی هست سر هممون اومده…
معذرت میخوام یکم سیاسی شد.
قاقالی
۱۹ دی ۱۳۹۳ازبچه های پدال عذرخواهی میکنم به این خاطرکه چیزی که میخوام بگم ربطی به ماشین نداره ولی درادامه حرف مافیامیخوام بگم جالبه که ترکیه غذا،دارو و خدمات درمانی در اختیار داعش قرارمیده ونفت ارزان ازشون میخره باعث تاسفه واقعا،بازم شرمنده.
البته درمورد مکلارن باید بگم که به قول جرمی کلارسون ماشینهای مکلارن یه عیب بزرگ دارن و اونم اینه که روح ندارن.
AliZeus
۱۹ دی ۱۳۹۳از کرامات ما ایرانیان این بود که در همه چیز صاحب نظر و علامه هستیم…
جی تی ار
۱۹ دی ۱۳۹۳این حرفت درسته ابته نه راجع به همه.هرچند که جاش اینجا نبود.چون بحث خیلی تخصصی نشد…
مسعود
۲۰ دی ۱۳۹۳جرمی کلارسون از مکلارن خوشش نمیاد
سجاد
۱۹ دی ۱۳۹۳داش مافیا ، مکلارن طی اعلامیه ای رسمی خطاب به شما ، از اینکه براش احترام قائلی تشکری ویژه کردن و وعده ارسال یک دستگاه P1 سفارشی رو برای شما دادن !!! :-D
منم با شما هم عقیده هستم ( البته در زمینه سیاسی رو گفتم )
ارمان
۱۹ دی ۱۳۹۳مافیا نمیدونم چه اصراریه که شما اینجا بنویسی این همه سایت خبری و سیاسی خست فرهنگ و ادب شما در حد وجود نیروهای داعش انسان رو نگران و عصبی میکنه . شما اصلا متوجه این نیستید که میاید زیر عکس یه مکلارن از داعش میگی !
روانی
۱۹ دی ۱۳۹۳واقعا اگه مسابقات نبود هیچ وقت ماشین ها اینگونه بهبود پیدا نمیکردند
mc-alirezaz
۱۹ دی ۱۳۹۳آینش:|
4MATIC
۱۹ دی ۱۳۹۳P1Vرو به این ترجیح می دم
McLaren Automotive
۱۹ دی ۱۳۹۳مکلارن است دیگر … گاهی دلش می خواهد آتش بر پا کند
4MATIC
۱۹ دی ۱۳۹۳یه طوریه باهاش حال نمی کنم
E 36
۲۰ دی ۱۳۹۳دقیقا
4MATIC
۱۹ دی ۱۳۹۳مافیا چرا نمی خوای بفهمی این جا سایت ماشینه ؟؟؟؟؟؟؟؟
خوب اگه می خوای راجب سیاست وداعش و… حرف بزنی برو کیهان یا جام جم و…
بی خودی هم جو سایت روخراب نکن
GT 500
۱۹ دی ۱۳۹۳ماشین های رالی باحالند. ولی یه بدی دارند مثل پیام بازرگانی می مونند.
ولی تو این ماشین تبلیغات به حداقل رسیده از اینش خوشم مییاد.
MAFIA
۱۹ دی ۱۳۹۳معذرت میخوام از همتون ولی باید می گفتم تو گلوم گیر کرده بود.از هر چی حیوون و آشغال و متکبر که عرصه زندگی رو بر مردم تنگ می کنن متنفرم.
4MATIC
۱۹ دی ۱۳۹۳خواهش می کنم ولی تورو قران بفهم این جا جای این حرفانیست
4MATIC
۱۹ دی ۱۳۹۳اینش چرااین جوریه؟؟؟؟
نوید
۲۱ دی ۱۳۹۳چیچیش چرا چجوریه؟
Mclaren
۱۹ دی ۱۳۹۳نفس است این مکلارن اما من دوست دارم بازم مکلارن علاوه بر رکورد شتاب مثل قبل اسطوره تولید کنه تا تازه به دوران رسیده هایی مثل بوگاتی دو سه سال شاخ نشن…………. هر چند پی 1 خوب بود اما انتظار از این ابر شرکت بشتره
amir hosein
۲۱ دی ۱۳۹۳سلام مکلارن جان اره منم علاقه خاصی به مکلارن دارم ولی داداش بوگاتی تازه به دوران رسیده نیست کمپانی خیلی قدیمی و اصیلی هست و سال 1909 تاسیس شده که 106 سال قدمت داره ولی مکلارن در سال 1989 تاسیس شده یعنی 26 سال1909>1989 در هر صورت منم علاقه خاصی به مهندسی این سوپر کار دارم و از دیدن رقابتش با سایر خورو ها لذت می برم
مسعود
۲۱ دی ۱۳۹۳اون موقع مکلارن ام ۶ که دهه پنجاه ساخته شد مال بوگلاتی بود که بنا به دلایلی به تولید انبوه نرسید بعدشم به قدمت نیست انصافا در حدو اندازه مکلارن اف وان خودرو وجود داره با توجه به زمان ساختشون مکلارن اف وان چندین سال از زمان ساختش چلوتر بوده که هنوزم که هنوزه تن رقبا به لرزه در میاد با شنیدن اسمش نمیدونم چند ساله مکلارنو میشناسی ولی من از همون موقعی که ساخته شد عاشقش شدم اونم دیوانه وار،هنری که تو این خودرو دیدم هنوز تو هیچ خودرویی ندیدم خودرویی که بدون نیاز به اسپیلر به حداکثر سرعت میرسه کهرسیدن به این سرعت برای خیلیا از سوپر اسپرتا آرزوست چه برسه به این که بدون اسپیلر پرواز میکنن
Mclaren
۲۲ دی ۱۳۹۳امیرحسین جان ممنون از اطلاعاتت اما مکلارن در سال 1963 تاسیس شده نه 1989
Mclaren
۲۲ دی ۱۳۹۳شرکت مکلارن سال 1963 تاسیس شده
amir hosein
۲۲ دی ۱۳۹۳سلام مکلارن جان خواهش میکنم داداشی داداش اون تیم فرمول یک مکلارن هست که سال 1963 توسط بروس مکلارن تاسیس شده http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%DA%A9%E2%80%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%86 اینم خودرو سازی مکلارن هست http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%85%DA%A9%E2%80%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%86 منبع :.wikipedia