طراحان مک لارن تکنولوژیهای بهروز را با دیدی برجسته از آیندهی مسابقات خودرویی تلفیق کردهاند تا بگویند که اگر قوانین فرمول ۱ اجازه دهد چه کارهایی از دست آنها برمیآید. MP4-X کانسپت انگار مستقیماً از فیلمهای علمی تخیلی بیرون آمده و ما واقعاً دوست داریم ببینیم که ایدههای بیشتری از این خودرو به واقعیت بپیوندند.
مدیر ارشد گروه تکنولوژی مک لارن جان آلرت دربارهی این پروژه میگوید:ما تعدادی از اجزای اصلی مسابقات فرمول ۱ یعنی سرعت، هیجان و کارایی را با مشخصههایی چون کاکپیت محصور برای حفاظت بیشتر از راننده و تکنولوژیهای هیبریدی ترکیب کردهایم.
فرمول ۱ حد نهایی مسابقات موتوری است و آیندهای که ما در پیش داریم نمایشی از تکنولوژیهای پیشرفته و کارایی بالا خواهد بود که باعث ایجاد هیجان هرچه بیشتر در طرفداران خواهد شد.
در این خودرو کاکپیت راننده محصور شده است. درحالیکه این موضوع به عنوان یک احتمال در کانسپت MP4-X مطرح شده اما این کاکپیت هوشمندانه عمل کرده و از دوربینهایی که دیدی ۳۶۰ درجه ایجاد میکنند بهره میبرد.
یک هدآپ دیسپلی اضافی موقعیت دیگر رقبا را در پیست نشان داده و همچنین محلهای پرچمهای زرد و دیگر اطلاعات پیست را ارائه میکند.
این فضای شیشهای خود را با شرایط مختلف پیست مثل نور کم و یا تابش خورشید وفق میدهد.
در طراحی قوای محرکهی MP4-X پیشرانههای سنتی کمتر مدنظر بوده و بیشتر روی تکنولوژی هیبریدی و سیستم خورشیدی مانور داده شده است.
شارژ بیشتر میتواند از اتصال القائی یکپارچه با پیست نیز به دست آید و به خودرو این اجازه را بدهد که از انرژی پایدار سود ببرد.
باتریهای ذخیره کنندهی انرژی نیز داخل قطعات ساختاری خودرو جای گرفتهاند تا هم فضای بیشتری ایجاد و هم از وزن خودرو کاسته شود.
مهندس سیستم تکنولوژی مک لارن چگونگی تاثیر قوای محرکهی کاملاً متفاوت بر طراحی کل خودرو را اینگونه توضیح میدهد:
با روشی جدید در بهکارگیری پیشرانه احتراق داخلی شما میتوانید طراحی شاسی را در بخش عقبی بهطور کامل بازآرایی کنید. این تکنولوژی میتواند بهطور زیبایی در کل شاسی قرار بگیرد.
بدون محدود شدن به قوانین و محدودیتهای فعلی فرمول ۱، کانسپت مک لارن به جزئیات آئرودینامیکی که از سال ۱۹۸۲ در مسابقات ممنوع بوده بازگشته است. با پیشرانهی جدید کوچکتر و کممصرفتر و تکنولوژیهای طراحی بهتری که به طراحی تونلهای بزرگتر در زیر خودرو انجامیده مک لارن فکر میکند که این تأثیرات بهطور موفقیتآمیزی میتواند به خودروهای فرمول ۱ بازگردد.
آئرودینامیک فعال دیگر موضوعی است که مک لارن به آن بازگشته است. الکترودهای متصل شده به بالهای MP4-X میتواند بهطور خودکار آئرودینامیک خودرو را برای افزایش داون فورس در پیچها و خط مستقیم تنظیم کند.
حتی تکنولوژی بکار رفته در لاستیکها نیز پیشرفته است و دارای پوششهای آئرودینامیک با پایش تماموقت بوده و البته تنظیمکنندهی فشار نیز بهطور خودکار میتواند باد لاستیکها را تنظیم کند.
مک لارن حتی رفتارهای راننده را نیز زیر نظر داشته و خودرو میتواند بنا به شرایط راننده و اعداد و ارقام دریافت شده حالات خود را تطبیق دهد.کنترلهای پردازنده نیز میتوانند بسیار متفاوت باشند. بجای غربیلک فرمان مرسوم میتوان خودرو را با حرکات و امواج مغزی کنترل نمود. اگرچه افراد زیادی طرفدار پدالها هستند اما امکان استفاده از آن شاید وجود داشته باشد.
برخی از آیتمهای لیست شده در رؤیاهای آیندهی مک لارن قبلاً در حال کار بودهاند که از آن موارد میتوان به کنترل بهتر کارایی راننده و سلامتی او اشاره کرد. دیگر آیتمها مثل ریکاوری انرژی و سیستمهای هیبریدی بر پایهی تکنولوژیهای کنونی که در هایپرکار P1 و دیگر پروژههای موتوراسپورت بکار رفتهاند ساخته شدهاند.
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۲۲ آبان ۱۳۹۵محور جلو مجزا از بدنه خیلی جالبه
فکر کنم زمان چرخش فرمون کل قیمت جلو بچرخه فقط چطور میخواد برخورد نکنه با بدنه خودش واقعا وحشتناکه ….
(new great britain(king mclaren
۲۲ آبان ۱۳۹۵حالا دوستان فهمیدید چرا ب ام و مک لارن رو بهتر از تویوتا میدونست؟??
تازه به پنل های بدنش که خود به خود تعمیر میشه اشاره نشده تو متن.??
خدایا شکرت که شرکت مستقلی به نام مک لارن به ما دادی.
امیدوارم همیشه مستقل و سود ده و پیشرو باقی بمونه.
ممنون شاهین جان که روح مار رو جلا میدی.?
راستی شاهین جان یه مقاله هم در مورده رکورد داران پیست نوربرگ رینگ بزار فکر کنم جالب بشه.
Bavaria
۲۲ آبان ۱۳۹۵میتوان خودرو را با امواج مغز کنترل نمود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! جان؟؟؟؟؟!!!!!! این تکنولوژی از کجا پیدا شد یهو؟؟؟؟؟!!!!!!?
بنتلی
۲۲ آبان ۱۳۹۵کینگ عزیز،دوست گرامی،حرفم ربطی مکلارن بودن این کانسپت نداره ولی واااقعا فک میکنی مهندسای مکلارن انقد ناشی هستن ک ب این چیز ابتدایی و جزئی توجه نکردن؟!!!
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۲۲ آبان ۱۳۹۵نه جان تو بنتلی منظورم از وحشتناکه مهندسی این ماشین بود که چقدر نجومی و عالیه
داشتم ازش تعریف میکردم خدا خیرت بده ……
نوید جهرمی
۲۲ آبان ۱۳۹۵اگر بت من میخواست ماشینی برای فرمول 1 داشته باشه قطعا همین بود. خیلی خفن شده.
احمد باقری
۲۲ آبان ۱۳۹۵چقدر ایده و فناوری داره.
BMW E9
۲۲ آبان ۱۳۹۵فرمول یکی که فقط ( راننده ، ماشین و یک انجین بود ) و تکنولوژی های ( دکمه های زیاد رو فرمان ) نبود یه چیز دیگست و الانم که قراره در آینده اینجوری بشه.
Monster_ALM
۲۳ آبان ۱۳۹۵این است قدرت مکلارن باز هم ایمان نمی آورید؟
مهدی
۱۲ مرداد ۱۳۹۶واقعا ماشین شگفت انگیزیه من توی real racing3 تجربه رانندگیشو دارم داشبوردش هیچی نداره جز فرمون ولی یک تا صد واقا محشره