بزرگ یا کوچک، رده میانی لوکس فرقی نمیکند! تقریباً تمامی خودروسازان جهانی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفتهاند. برخی خودروسازان آسیب بیشتری دیدهاند و به نظر میرسد مک لارن نیز جزو همین دسته از خودروسازهاست. اوایل ماه جاری بود که گفته شد مک لارن به دنبال رهن دادن کارخانه خود به منظور استفاده از وام حدود ۳۶۵ میلیون دلاری به خاطر رویارویی با وضعیت پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کروناست.
حالا گفته میشود وضعیت مالی مک لارن بدتر از آن چیزی است که تصور میشد زیرا ویروس کرونا تأثیر شدیدی روی فروش و درآمد این کمپانی گذاشته است. از میان حدود ۴ هزار نفری که در مک لارن مشغول بکار هستند بیش از ۱۲۰۰ نفر آنها از کار اخراج خواهند شد. گفته شده بخش اعظم این افراد در بریتانیا مشغول بکار بوده و در آینده تعدیل خواهند شد.
بخش فرمول ۱ مک لارن نیز از این تعدیل نیرو مصون نمانده و حدود ۷۰ نفر از ۸۰۰ نیروی کاری این بخش اخراج خواهند شد. گفته میشود در سال ۲۰۲۱ نیز تعدیل نیروی بیشتری برای تیم فرمول ۱ مک لارن در نظر گرفته خواهد شد.
رئیس هیئتمدیره مک لارن با انتشار بیانیهای گفته است:
انتخاب دیگری به جزو کاهش حجم نیروی کاری وجود نداشته است. این وضعیت بیشک جزو چالشبرانگیزترین دورههای مک لارن بوده اما ما به دنبال تجارتی پایدار و کارا هستیم.
اوایل ماه جاری بود که مدیرعامل مک لارن گفته بود ویروس کرونا روی برنامه تجاری Track25 تأثیر منفی گذاشته است. اگرچه دو محصول جدید در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد اما محصولات بعدی احتمالاً به تأخیر خواهند افتاد.
مدیر مک لارن گفته بود:
یکی از چیزهایی که چالش زیادی دارد تلاش برای پیشبینی بازار در سالهای آتی و سلایق مشتریان است.
ارشیاsvj
۸ خرداد ۱۳۹۹من موندم چه جوریه که وضعیت فراری هنوزم پایدار ببین چه بلایی سر رقیبش اومده
امین
۸ خرداد ۱۳۹۹دوستان کسی از وضعیت لامبو اطلاع داره؟
محمود
۹ خرداد ۱۳۹۹لامبو ?اون دیگه اخراشه خدابیامرزه
s.h
۸ خرداد ۱۳۹۹ربطی به رقیب و اینا ها نداره دوست من
من الان جواب شما رو میدم ولی خب چون یه نوجوونید حرف بنده رو درک نمیکند و فکر میکنید چرت و پرته که دارم یه کتاب رو تو یه خط بهتون میگم :
کشور هرچی صنعتی تر و قوی تر باشه اسیب پذیریش بیشتره ( حالا چه ربطی به مک لارن و فراری داره و قدرت این برندها و …. بماند ) ببین ایتالیا یه خودرو سازی خوب داره ولی از نظر صنعت حرفی برای گفتن نداره هیچی اصلا کروناهه انقدری روش تاثیر نمیزاره که رو ابر قدرتها میزراه مثل المان و امریکا و…. فورد و کوکا و خیلی از بزرگای جهانی دارند تعلیق نیرو میکنند … ایتالیا یه چیزی تو مایه ها ( حمله نکنید گفتم تو مایه های ) ایران خودمونه چیزی برای از دست دادن نداره برای همینه اونقدری توش تعلیق نیرو و اینا به چشم نمیاد مثلا مثل ترکیه
اصلا فکر نکن به خاطر خود فراریه انگلیس صنعت قدرت مندی داره ( منظورم ماشین نیست ) برای همینم تاثیر بیشتری از شرایط میگیره به روایتی هرچه بامش بیش برفش بیش
Ferrari
۸ خرداد ۱۳۹۹دوست عزیز نطرت کاملا اشتباهه. برای برندهایی که فعالیت جهانی دارن وضعیت کشورهای دیگه به شدت تاثیرگذاره. امریکا یکی از بزرگترین بازارهای فراری هستش حالا اگر امریکا دچار رکود اقتصادی بشه روی فراری تاثیر نمیذاره؟
نظرت درمورد انگلیس هم کاملا اشتباهه. عمده درامد کشور انگلستان از خدمات هستش نه صنعت. انگلیس صنعت خیلی قدرتمندی نداره جگوار_لندروور از دولت درخواست ۱٫۴ میلیارد وام کرده استون مارتین ۱۴۰ میلیون ضرر داره مکلارن تو وضعیت بدی قرارگرفته بخاطر اینه که این برندها حتی در دوران رشد اقتصادی حداقل در ۵ سال اخیر سوددهی بالایی نداشتن
دلیل دومی که باعث شده به شرکتهای انگلیسی اینهمه فشار بیاد مدیریت افتضاح دولت انگلیس بوده. وقتی کرونا در ایتالیا شیوع پیدا کرد انگلیسیها ایتالیایهارو مسخره میکردن اما وقتی در انگلیس هم شیوع پیدا کرد فهمیدن اوضاع خودشون خیلی بدتره الان امار کشته های انگلیس بیشتر از ایتالیاست با اینکه کرونا در انگلیس دو سه هفته دیرتر شیوع پیدا کرده
درکل انگلیسیها از مدیریت کردن چیز زیادی نمیدونن
دانیال_Surrey،England
۸ خرداد ۱۳۹۹فراری جان نظرت اکثرا اشتباهه.
حالا کاری ندارم چرا و چگونه و …..چون خیلی طولانی میشه.
..
مثال برات میزنم.
همین قضیه ی برگزیت همه انگلیس رو تهدید کردن که خاکشو ترک میکنن و ……((مثل نیسان))
ولی بعد مشخص شدن قضیه همین بعضی ها خواستار موندن شدن!!
بعدشم خود آمریکایی ها پیشنهاد قرار داد تجاری بی سابقه با بریتانیا رو دادن.
این از قضیه ی برگزیت که خیلی ها میگفتن انگلیسی ها حالیشون نیست و …….
به این میگن یه نمونه از مدیریت و قدرت صنعت کشور.
حالا شما به من بگو چندتا کشور تو اتحادیه اروپا وجود دارن که جرات یا قدرت خروج داشته باشن؟؟؟
..
در مورد صنعت هم که با فاصله جزء بهترینا هستن.
فقط دوتا کشور تو دنیا توانایی طراحی تراشه های cpu و gpu رو دارن،انگلیس و آمریکا.
آلمانی ها سالهاست دارن تلاش میکنن تا لندن رو به عنوان مرکز High Tech اروپا کنار بزنن موفق نشدن.
چندین ساله که دارن فرمول یک رو اداره میکنن.
موتورهای رولز رویس و bae system و کازورث و gkn و n تا شرکت فناوری و بهترین دانشگاه های دنیا یکی از معدود کشورهایی که به تنهایی روی جنگنده ی فوق پیشرفته دارن کار میکنن.
..
همین الانم پروژه ی احداث 3 تا کارخونه ی گیگافکتوری تو انگلیس هست که کاملا از بازار خارج بی نیاز میشن.
پروژ ه ی برقی دایسون هم که منحل شد قرار بود برد الکتریکی نزدیک به 1000 کیلومتر داشته باشه.
فقط برو سرچ کن ببین چه تعداد از شرکت های دنیا بخش مهندسی الکتریکیشون رو به انگلیس منتقل کردن.
بعدشم اگه وضعشون بد میشد که 3.5 میلیون شهروند اتحادیه اروپا خواستار موندن تو انگلیس نبودن!!
نگه داشتن این همه نوآوری و شرکت های مطرح تو خاک یه کشور مدیریت میخواد که کاملا خلاف حرف شماست.همینطور صنعت.
اگه بخوای میتونم ساعتها درباره ی مدیریت و صنعت حرف بزنم با دلیل و مدرک.
..
در مورد کرونا هم همه ضرر کردن حتی لوفتهانزای آلمان همه قرار 8 میلیارد وام بهش بدن.
پورشه هم سال خوبی نداشت.
..
دوستمون sh راس میگه کشورهایی مثل ایتالیا((که خودم عاشقشم)) به کل چیزی برای از دست دادن ندارن.
قبل کرونا هم خیلی وضع خوبی نداشتن.
یعنی خودت تکنولوژی جگوار لندروور رو بزار بقل فیات متوجه خیلی چیزا میشی!!
..
از قدیم گفتن هرچی بزرگتر باشی مشکلات بزرگ تری هم داری.
..
فرای هم داره مزد ارزش برندینگ و سالها پشتیبانی فیات رو میگیره.
وگرنه هیچ چیزه عجیب و غریب اضافه ای بیشتر از مک لارن بهت نمیده.
..
بعضی ها یادشون رفته مک لارن سال پیش 1.7 میلیارد دلار بدون شاسی بلند درآمد داشنه و 4000 هزار کارمند.
اونم نه به پول زیر زیرکی بیگ دَدَیش!!!
MASIHA
۹ خرداد ۱۳۹۹با سلام خدمت همه دوستان عزیز
آقایان sh , ferrari , دانیال خیلی ممنون بابت اطلاعاتتون استفاده کردیم✋
به نظر من خودرو سازی یک کشور یا صنایع دیگه ی اون زیاد تحت تاثیر وضعیت اقتصادی اون کشور مثل تولید ناخالص داخلی و تورم قرار نمیگیره نمیگم اصلا ولی این مقدار کم هست برای مثال در حال حاضر چین دومین اقتصاد برتر جهان هست ولی نمیشه گفت چون اقتصادش از کشور هایی مثل ژاپن یا بریتانیا بالاتره در نتیجه صنعت بهتری داره.
الان و در حال حاضر انگلیس 6 و ایتالیا 8 هست ولی باز هم ایتالیا صنعت خودروسازیش اسیب کمتری متحمل شده.
یا بارز ترین مثال امریکا هستش که بهترین اقتصاد رو داره اما در موضوع کرونا کم اورده پس نتیجه میگیریم که اقتصاد همه چیز نیست. و مسائل زیادی در صنعت یک کشور دخیل هستن این که از نظر صنعت کدوم کشور بهتر و بالاتره رو نمیشه با یک فاکتور تعیین کرد مثلا اصلی ترین فاکتور برای تعیین وضعیت صنعت یک کشور میزان مصرف اسید سولفوریک هستش که در صنعت خودرو سازی هم عامل مهمی هست و در کل اروپا المان بیشترین مصرف رو داره ولی از یک طرف دیگه همونطور که اقا دانیال گفتن از بسیاری از لحاظ بریتانیا بهتر عمل کرده که نمونش همون مساله ی gpu و cpu و صنایع دیگه هست.
در مورد مدیریت خوب هم باید عرض کنم که اصلا نمیشه با یک فاکتور نظر داد مثلا همون brexit که علی رغم این که بسیاری از افراد اون رو نابودی اقتصادی و صنعتی بریتانیا میدونستن بعدا وابستگی های بریتانیا به اتحادیه کمتر شده و نسبتا بهبود پیدا کرد و از طرف دیگه هم معاملات و روابط تجاری پر سود با امریکا به دنبالش اومد. از یه طرف دیگه هم انگلیس جریان این کرونای لعنتی رو جدی نگرفت و امارش بشدت بالا رفت و جانسون هم مریض شد و… . پس این به این معنا نیستش که انگلیس صرفا بدلیل فقدان مدیریت صنعت خودروسازیش به این روز افتاده. در ضمن کرونا فقط به شرکت های انگلیسی اسیب نزده. افت فروش 70 80 درصدی نیسان، تعدیل نیروی حدود4300 نفری جنرال موتورز, پیشبینی افت 6 درصدی فروش خودرو در المان
تعطیلی کارخانجات هیوندای بدلیل ابتلای یکی و از کارمندان و نبود قطعه، و و و و …… از مواردی هستن که صراحتا نشون میده که کلا خودرو سازی مریض شده. لذا بنظر من افت قدرت خودروسازی بریتانیا صرفا بدلیل صنعت پایین یا مدیریت بد نیست.
با احترام…
بهزاد
۹ خرداد ۱۳۹۹دوست گرامی ما هر چی سند میبینیم با برخی صحبت های شما هماهنگ نیست!
الان با وضع پیش اومده بیشتر بحرینی ها ضرر میکنن چون مالکیت 70 درصدی در مکلارن دارن.
یا اگر اتفاقی برای ARM بیوفته که سافت بانک ژاپن پاش گیره!
صنعت در نگاه شما به چند تا وسیله که در انگلیس طراحی و تولید میشه محدود شده ، برای نمونه در صنعت الکترونیک آلمان ها حدود 240 میلیارد دلار تولید دارن در حالی که انگلیس حدود 25 میلیارد دلار و کل صنعت الکترونیک انگلیس یک جا نمیتونه با بوش آلمان برابری کنه!
فرمول وان چند صباحیست دست آمریکاییها افتاده!
در مورد صنایع نظامی که باید بدونید آلمان و ایتالیا دارای محدودیت هستند و قیاسش اشتباهه.
کل صنعت 20 میلیارد دلاری خودرو انگلیس در جمع با یک قطعه ساز مثل کانتیننتال آلمان از نظر تولید حتی برابر نیست.
اصلا دلایل برگزیت رو دنبال کردید که یکطرفه قضاوت میکنید؟ اشتباه برداشت نکنید چون کشور انگلیس جزو درجه یک های صنعت هست ولی دست برتر نداره و به اندازه ی توانش به کارش ادامه میده و کلا باهوشن
Ferrari
۹ خرداد ۱۳۹۹دانیال
ببین دوست عزیز همونطور که بهزاد عزیز گفتن شما چندتا پروژه رو با صنعت و میزان درامدش اشتباه گرفتی. کل تولید ناخالص داخلی ایتالیا ۲٫۰۱۴ تریلیون دلار هستش که صنعت سهم ۲۴ درصدی داره یعنی حدودا ۴۸۳ میلیارد و تولید ناخالص انگلستان ۲٫۷۴۴ میلیارد دلار هستش که صنعت سهم ۱۹٫۲ درصدی داره که میشه ۵۲۷ میلیارد دلار همونطور که میبینی انگلستان خیلی جلوتر از ایتالیا نیست که شلوغش کردی و از بزرگی صنعت و اقتصاد انگلیس حرف زدی چندماه پیش هم میزان رضایت مردم کشورهای مختلف از کالاهای تولیدی کشورها در دویچه وله منتشر شده بود که المان با بیش از ۴۵ درصد اول و ایتالیا با ۳۸درصد دوم بود .این نظرسنجی توسط دانشگاه کمبریج و موسسه یوگوو انجام شد https://www.dw.com/fa-ir/%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF/a-50637993
باقی مسایلی که مطرح کردی اصلا مسئله خاص و مهمی نبود مثلا تحقیق جنگنده نسل ششم که ترکیه و کره و ژاپن هم دنبالش هستن البته اونها دنبال نسل پنجم بودن اماخب روراست باشیم هیچکدام از این کشورها توانایی ساخت جنگنده حتی نسل چهار پلاس رو هم به تنهایی ندارن نسل پنجم و ششم پیشکش.
درمورد مکلارن و ارائه امار فروش باید بگم درامد با سود خالص فرق داره چرا نمیگی چقدر از اون ۱٫۷ میلیارد دلار سود خالص بوده؟ من به جای تو میگم حدودا ۷۰ میلیون دلار سود خالص داشته درحالی که فراری حدودا ۹۵۰ میلیون دلار سودحالص داشته. فراری ۲ برابر مکلارن ماشین فروخته اما بیش از ۱۰ برابر مکلارن سود خالص داشته بدون شک مدیریت فراری باعث همچین اختلافی شده هم از نظر ارزش برند هم تولید خودرو و سوددهی بالاتر از مکلارن باشن همین امروز خبر رسید ویلیامز تصمیم گرفته تیمشو بفروشه بعد ۶۰ سال نتونستن از وییامز یه تیم با زیرساخت مالی قوی بسازن
درمورد رابطه فیات فراری من بارها گفتم فیات حمایت مالی از فراری نکرده ولی مثل اینکه شما نمیخوای متوجه بشی چند هفته پیش خبری منتشر شد که صندوق سرمایه گذاری بحرینی مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند در مکلارن سرمایه گذاری کرده برای عبور از بحران کرونا ممنون میشم شماهم یه خبر درمورد کمک های مالی فیات به فراری منتشر کنید بارها ازت خواستم برای اثبات ادعاها لینک بدی اما ندادی لابد اصلا حمایت مالی نشده که نمیتونی مدرکی ارائه بدی
sina7
۸ خرداد ۱۳۹۹sh محترم
بقیه رو نوجوان و نادان خطاب میکنی،در حالی که حرفای خودت پر از اشتباه و نااگاهیه
شما یه سرچ ریز میکردی میفهمیدی که ایتالیا اقتصاد هشتم دنیاست!!!
بقیه چیزارو نمیگم خودتون برید یکم مطالعه کنید بلکه دفعه بعد اینقدر با اطمینان حرف نزنید!
این اطمینانی که تو لحن پیامتون هست واسه من خیلی جالبه =)))
https://www.investopedia.com/insights/worlds-top-economies
محمد
۸ خرداد ۱۳۹۹۱.هیچ جای دنیا مکلارن در حدو اندازه رقیب فراری نیست
۲تاشون اسپرت سازن وای پرستیژشون خیلی متفاوته مثل مقایسه هیوندا و تویوتا میمونه در چند سال پیش مکلارن
امکانات بیشتری با قیمت کمتر عرضه میکنه ۲.مک لارن هر چقدر خریدار داشته باشه تولید میکنه ومیفروشه ولی فراری سعی میکنه تولیداتشو تویه سطحی حفظ کنه یا آروم بالا ببره
ممد ژانگولر
۸ خرداد ۱۳۹۹متاسفانه مک لارن هم به فنا رفت و احتمالا برای حراج به فروش گذاشته خواهد شد
فقط امیدوارم مرسدس بنز بخرتش تا پیشرفت کنه نه این که ماشینی تولید کنه منفجر بشه بره رو هوا ???
Hamidreza
۸ خرداد ۱۳۹۹به حراج گذاشته خواهد شد؟ مگه یه محصول رو میخوای بفروشی ؟! شرکته ها!!!
ممد ژانگولر
۸ خرداد ۱۳۹۹به به سلام حمید جون داداش
سلامت کو پس؟!
چه عجب پارسال دوست امسال هیچی
این کورونا بدجور بینمون فاصله انداخته ها ❤️
راستی حواسم نبود رو مک لارن تعصب داری شرمنده
اگه مشکلت جمله بندیه منه که به بزرگیه خودت اصلاحش کن
اگر مشکل تعصب رو مک لارنه که دیگه هیچی نگم بهتره
ولی خیلی بده ماشین بسازی منفجر بشه ?
Hamidreza
۸ خرداد ۱۳۹۹سلام عامو
آره کرونا بینمون فاصله انداخته خدا رو شکر یکم میتونم نفس بکشم (شوخی)
آره من از مک لارن خوشم میاد و عاشقشم
ولیییییییییییییییی
شرکت رو به حراج نمیزارن همینطوری!
مک لارن هم انشالله وضعش خوب میشه
مشکل از شرکت نیس
مشکل از انگلیسه!!!!
ممد ژانگولر
۸ خرداد ۱۳۹۹حمید جون داداش شرکت معظم مک لارن خصوصیه ها
دولتی نیستا که به انگلیس مربوط باشه
یک سرچ بزن ضرر نداره
با ایران خودرو و سایپا اشتباه گرفتی داداش
Hamidreza
۸ خرداد ۱۳۹۹میدونم خصوصیه
ولی اقتصاد کشور خیلی روش تاثیر داره
الان وضع استون و مک لارن و … خوب نیس
اونایی هم که یکم نفس میکشن دست چینی ها و هندی ها و … اند
رضا
۸ خرداد ۱۳۹۹حمیدرضا جان دلایل اصلی این حال و روز مکلارن عبارتند از
۱-برگزیت
۲-کرونا
۳-قیمت پایین محصولات به نسبت هزینه های طراحی و ساخت و تیراژ پایین
۴-هزینه های سنگین در موتور اسپورت،ازفرمول یک و سه سال ناامید کننده با هوندا سپس رفتن به موتور رنو و طراحی مجدد شاسی تا حضور نا موفق در مسابقات ایندی کار بصورت یک همکاری با آندرتی و در سال بعد با برنامه ریزی ضعیف و مشکلات مقیاسی با کارلین وامسال که قرار بود با دو اتومبیل و با اسپانسریarrow و برنامه ریزی خوب شرکت کنند که متأسفانه کرونا نگذاشت.شرکت در مسابقات سوپر جی تی و نگرفتن نتیجه های خوب و…
۵-هزینه های ساخت تونل باد جدید
۶-عجله زیاد در گسترش شرکت و گرفتن وام های سنگین
Hamidreza
۸ خرداد ۱۳۹۹اقا رضا تموم حرف های شما درسته
بنظر من باس از فرمول وان میکشید بیرون زود تر از اینا
امیر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹بگو ماشاالله
جواد خطر
۸ خرداد ۱۳۹۹این یارو اگه بیاد شرایط الآن ایرانو ببینه چی میگه؟ اصلاً کار نیس جوونا تو دریای بیکاری غوطه وَرن بازم شکر خدا من یکی دسَم یه جا بنده…….شاعر گفته برو کار کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانیست کار!!!! ولی شاعر اشتِب زده چون باید میگفت برو کار کن مگو چیست کار تو راست میگی ولی کو کار؟؟؟
حسین دهمرد
۸ خرداد ۱۳۹۹مکی سرمایه گذاران ثروتمندی داره. انتظارشو نداشتم
Aran Milan
۸ خرداد ۱۳۹۹بدبخت اونایی که باید اخراج بشن به خاطر جیزی که هیچ کنترلی روش نداشتن اینو میگن بدشانسی محض
شاهین
۸ خرداد ۱۳۹۹اونجا مثل اینجا بی صاحاب نیست. چون اخراج شدن بیمه هواشونو داره
اینجا هم من سه ماه پیش واسه بیمه بیکاری اقدام کردم دو هفته پیش پیام اومد شماره حساب بده و دادم الان هر لحظه میترسم حسابمو خالی کنن جای اینکه پول بریزن
Alireza
۸ خرداد ۱۳۹۹شنیدم خودورهای موزه مک لارن هم میخواد فروش بره، امیدوارم حقیقت نداشته باشه
به نظر شما مک لارن اگه بره زیر سایه بی ام و خوب میشه یا نه