مک لارنهفته نامه

همه‌چیز درباره مک لارن F1 افسانه‌ای…

مک لارن F1 همان چیزی بوده که بوگاتی شیرون امروز هست. چیزی که مرزها را جابجا کرد و به چیزهایی دست یافت که هیچ خودرویی قبل از آن دست نیافته بود. یک تغییر دهنده بازی واقعی در دنیای سوپراسپورت ها. مک لارن F1 برای همیشه در تاریخ جاودان شده است.


در این نوشتار تمام چیزهایی را که باید درباره F1 بدانید گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

  • از مسابقه به جاده

گوردون موری یک طراح بسیار با استعداد بوده و هر خودرویی از مدل‌های قهرمان فرمول ۱ گرفته تا محصولات کامپکت شهری را طراحی کرده است. در اوایل دهه ۹۰ میلادی، او مرد اصلی مک لارن بود. استعداد او موفقیت زیادی را به تیم مسابقه تزریق کرد اما موری می‌خواست جلوتر برود. سرانجام رئیس مک لارن ایده ساخت یک خودروی جاده‌ای را قبول کرد.

مک لارن یکی از موفق‌ترین تیم‌های تاریخ فرمول ۱ بوده اما تا آن زمان هرگز خودرویی جاده‌ای نساخته بود. آن‌ها به وضوح استعداد مهندسی را داشتند اما خودروی جاده‌ای نیازهای بسیار متفاوتی نسبت به نمونه‌ای مسابقه‌ای دارد. قطعات خودرو باید بجای چندین ساعت چندین سال دوام بیاورند.

موری می‌خواست این خودرو بهترین نمونه پرفورمنسی باشد که دنیا به خود دیده بود. این امر به معنی استفاده از متریال فوق‌العاده، دانش فرمول ۱ و طراحی غیرمرسوم بود.


در سال ۱۹۹۲ مک لارن F1 به عنوان اولین خودروی فیبر کربنی به جهانیان معرفی شود. موری بعداً گفت که این یک اشتقاق مستقیم از خودروی فرمول ۱ بوده است.

  • طلا!

F1 یک خودروی جمع‌وجور با وزن پایین بود. البته قرار دادن یک پیشرانه بزرگ ۱۲ سیلندر در میانه خودرو به معنی وجود گرمای بسیار زیاد است؛ و گرما دوست دارد اشیا را ذوب کند.


راه‌حل موری طلا بود. طلای واقعی! این فلز گران‌بها منعکس کننده بسیار خوب گرما بوده و هر دستگاه از مک لارن F1 ها دارای ۱۶ گرم طلا در پیشرانه خود بودند.

  • قلب ب ام و

قلب مک لارن F1 چیزی بوده شک و تردیدهای زیادی را در آن زمان داشت. بزرگی پیشرانه چقدر باید باشد؟ آیا توربو داشته باشد یا خیر؟ چه کسی باید آن را بسازد؟

موری از تأمین‌کننده پیشرانه فرمول ۱ مک لارن یعنی هوندا چیزی را می‌خواست که ارتباط نزدیکی با نمونه‌های استفاده شده در مسابقات داشته باشد. هوندا گفت نه! ایسوزو پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری را پیشنهاد کرد اما این بار موری بود که گفت نه! مک لارن چیزی را می‌خواست که قبلاً خود را در مسابقات اثبات کرده باشد.


خب پس چه؟ یک خودرو بدون پیشرانه خوب نخواهد بود. در این زمان رئیس بخش M ب‌ام‌و با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری وارد شد. این پیشرانه قدرت ۶۲۷ اسب بخاری داشت و باعث می‌شد F1 در ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. اعداد و عملکردی که امروزه نیز چشمگیر هستند.

  • رکوردشکن

مک لارن F1 یک جادوی تکنولوژیک بود اما تا سال ۱۹۹۸ ظرفیت‌های کامل آن شناخته نشده بود. سقف سرعت این خودرو به ۳۸۶ کیلومتر در ساعت رسید که بسیار سریع‌تر از سقف سرعت ۳۴۳ کیلومتر در ساعت جگوار XJ220 بود.


این رکورد سالیان زیادی در اختیار F1 بود. در حقیقت این بوگاتی ویرون بود که در سال ۲۰۰۵ توانست رکورد حداکثر سرعت را بشکند.

  • موقعیت نشستن

عناصر منحصربه‌فردی درباره مک لارن F1 وجود دارد اما چیزی که هنوز هم در بازار امروزی برجسته است موقعیت و چگونگی نشستن راننده است. بجای اینکه صندلی راننده در سمت چپ یا راست باشد، راننده در میانه خودرو نشسته و دو سرنشین او را احاطه می‌کنند. این روش نه تنها کاربرد غیرمعمولی برای یک سوپرکار ایجاد می‌کند بلکه میزان دید راننده را نیز افزایش می‌دهد.


قوانین بریتانیا برای چنین خودروی رادیکالی آماده نشده بودند بنابراین مک لارن درخواست کرد که قوانین برای F1 تغییر کنند.

  • برنده مسابقات لمانز

مسابقات ۲۴ ساعته افسانه‌ای لمانز حد نهایی اذیت کردن یک خودرو است. ۲۴ ساعت رانندگی پرشتاب برای شکستن هر چیزی کافی است. در سال ۱۹۹۵، مک لارن چند تیم را با ارائه نسخه مسابقه‌ای F1 تأمین می‌کرد.


درست همانند مسابقات امروزی، این رویداد استقامتی دارای چندین بخش بود. سریع‌ترین‌ها همیشه نسخه‌های پروتوتایپی بودند که مختص مسابقات آماده می‌شدند. F1 شاید یک خودروی جاده‌ای باشد اما برای مسابقات آماده شده بود و بنابراین تنها استثنایی بود که در کلاس خود برنده شد.

  • هیولای نادر

تنها ۱۰۶ دستگاه از مک لارن F1 بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ ساخته شد که شامل نسخه‌های پروتوتایپ و مسابقه‌ای نیز می‌شود. تنها ۶۴ نمونه جاده‌ای تولید شد و همین موضوع F1 را به یکی از کمیاب‌ترین خودروهای کلاسیک مدرن دوران تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. mans

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    یه اسطوره ی واقعی و باور نکردنی
    از بحث F1 که بگذریم و جای هیچ حرف و حدیثی رو باقی نمیزاره میمونه اون پیشرانه ی فوق العاده و
    که سال 1992 قدرتی معادل 627HP داشته که این قدرت با این حجم با توجه به اون زمان خارق العاده بود و اینجاست که BMW نشون میده بهترین پیشرانه سازه دنیاست

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. محمد رضا

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (804 ديدگاه)

      مک لارن هیچ وقت نخواهد توانست موتور خودرو تولید کند
      تولید یک موتور عالی فقط از دست آلمان ها برمیاد

      موافقم 9
      مخالفم 26
      1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        واقعا؟ موتور خودروهای مکلارن از کجا اومده پس؟ و یا موتور جدید 720اس؟

        موافقم 11
        مخالفم 1
      2. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        ((مک لارن هیچ وقت نخواهد توانست موتور خودرو تولید کند
        تولید یک موتور عالی فقط از دست آلمان ها برمیاد.))
        باشه باشه نخواهد توانست??
        من موندم بعضی ها مطالعشون در روز و سال چقدره که اینقدر جملات زیبایی میگن?
        موتور TVR Cerbera Speed 12 که توسط دینامومتر((dynamometer)) بالای 1000 اسب بخار رو نشون داد در سال 1997 رو کی ساخت آلمانی ها ساختن؟؟!!!
        و بعدا به قدرت خروجی بین 940 تا 960 اسب بخار رسیدن.
        ماشینی که 0تا 60 مایل رو تو 2.9 ثانیه میرفت و سرعتشم بالای 386 کیلومتر بود.
        جالبه که خود پیتر ویلر((Peter Robert Wheeler)) کسی که اون زمان مالک شرکت تی وی آر بود و نمونه ی اولیه رو آزمایش کرد گفت بود که ماشین قدرت خارق العاده ای داشته.
        مجله evo هم در سال 2005 تست کرده بودن و درموردش گفته بودن .((عالی و وحشتانک سریع))
        انجینش 12 سیلندر 7.7 لیتری بود.
        اگه میتونستن تولید انبوه کنن به نصبت قدرت به وزن 1به1 دست پیدا میکردن.
        ——————————————
        چرا جگوار xj220 رو نمیگی که با یه انجین 6 سیلندر با 540 ساب بخار قدرت به سرعت 341 کیلومتر بر ساعت رسیدن.اونم تو سال 92.
        چرا کاسورث رو نمیگی که از یه انجین 4 سیلندر 1.6 لیتری 502 اسب بخار قدرت گرفته بودن(cx.75).
        خیلی خیلی زیاد مطلب هست.(مخصوصا درباره ی کاسورث)
        آره عزیزم آلمانی ها رسانه دستشونه مطالبشون رو خیلی سریع به عموم میرسونن.
        در حالی که در دنیای واقعی به کمی مطالعه میفهمید که دیگران هم کارهای بزرگی کردن فقط تو ((بوق نکردن)).

        موافقم 14
        1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          ((تولید یک موتور عالی فقط از دست آلمان ها برمیاد))
          راستی به خاطر همینم هست که مرسدس بنز برای دستیابی به ساخت یک انجین عالی در مسابقات فرمول یک دست به دامن مهندسین انگلیسی شده؟؟؟!!!
          خدا رو شکر که انجین هایپر استون رو کاسورث میسازه.
          و امیدوارم به قدرت بالای 1000 اسب دست پیدا کنن تا یخورده حال بعضی دوستان سرجاش بیاد.?

          موافقم 8
          مخالفم 1
        2. پورشه

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (23 ديدگاه)

          آره چون اگر میتونستن خودشون میساختن آلمان هیچوقت دست به دامن کسی در زمینه فرمول یک یا انجین نشده این انگلیسی ها بودن که دست به دامن آلمانی ها شدن و ازشون خواستن براشون موتور فرمول بسازن جالب اینجاست که کاثورت هم تحت لیسسنی از شرکتهای آلمانی موتور میساخت در زمان ساخت موتور فرمول یک یعنی همون طراحی موتور توفکرمیکنی ساخت موتورفرمول یک کاری داره برای شرکت های آلمانی اونا هشتاد سال پیش پیشرانه ای ساختن که بعدها دقیقا طرح و الگوی موتورهای فرمول یک شد و مطلبشم هست اینکه آلمان حرف اولو و در انجین میزنه دیگه برای خود انگلیسی ها هم اثبات شدست برای همین پیشرانه هاشونو و میدن اونا بسازن انگلیسی در زمینه پیشرانه سازی اصلا اسمشم پیدا نیست حالا دو تا آدم توی ویکیپدیا دیدی فکر کردی خبریه اونام اگر آلمانی ها و مراکزشون نباشن مثل آدمهای دست و پا بستن که به درد هیچی نمیخورن این که انگلیسی ها اکثرشون زیرمجموعه آلمانی ها هستن نشون میده خود انگلیسی ها هم به این نتیجه رسیدن در انجین با اقتدار آلمانی ها حرف اولو و در دنیا و تاریخ زدن در این زمینه هم من مطالب زیادی دارم که بعدا رو میکنم

          موافقم 2
          مخالفم 12
        3. AMIR SCHUMACHER

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          پٙلِوون جان
          اول اینکه من قبول ندارم فقط آلمانی ها بلدن موتور بسازن ، انگلیسی ها و آمریکای ها و ژاپنی ها هم موتور های بسیار خوبی درست میکنن . مثل همین TVR که خودتون گفتید یا اتومبیل های خارق‌العاده ی جگوار در سالیان نه چندان دور.

          .

          اما با بعضی قسمت های حرفات کاملا مخالفم ،چون دقیقا ۱۸۰ درجه به واقعیت زاویه دارند.

          .

          مهندسی انگلیسی که به درد مکلارن و ویلیامز نخوره آخه به چه درد بنز میخواد بخوره ؟؟؟ ??????

          مکلارن و ویلیامز با اون همه سابقه ی قهرمانی و نفوذ روی FIA مجبور به استفاده از موتور داغون هوندا و موتور بنز هستن.

          “مهندسی انگلیسی ” اول یه فکری به حال مک‌لارن و ویلیامز بکنه ، بنز پیشکش ????

          مکلارن همین قهرمانی های ۱۰ سال اخیرش رو از صدقه سر بنز داره.

          اتفاقاً آلمانی ها به هیچ عنوان قدرت رسانه ای حتی یک صدم تیم های انگلیسی ندارن.
          خدا رو شکر که تیم های انگلیسی نفوذی که روی FIA داشتن رو تا حدودی از دست دادن و عدالت ، کمی برقرار شده .

          ‌.

          آلمانی ها بی صدا و بی‌جار و‌جنجال کارشون رو انجام میدن. ایتالیایی ها هم همینطورن.

          موافقم 3
          مخالفم 2
        4. پورشه

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (23 ديدگاه)

          در مورد رسانه ها حرف زدی این دوستمون امیر جوابتو و داد اونقدر مسخرست این حرف که دیگه نباید حرفی زد در موردش

          موافقم 1
          مخالفم 2
        5. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          امیر جان خودت هم میدونی که از نظر تبلیغات و رسانه ای خودروسازی آلمان حرف اول رو میزنه.
          نیازی به توضیح بیشتر نیست.
          بعدشم دوست من هیچوقت انگلیسی ها نمیان 200 میلیون دلار هزینه کنن بابت انجین.
          حتی شرکت هایی مثل فورد هم میگه بابت هزینه های زیاد شرکت نمیکنن.
          دوست من همین ماشین فرمول یک بنز تو این فصل گیربکسش رو به کمک ایکس تراک ساخته.
          بعد شما یه سرچ بکن ببین چندتا از مهندسای فرمول یک بنز انگلیسی هستن
          و چه تعداد آلمانی(بعید میدونم آلمانی پیدا کنی)
          چه تو بخش ایروداینامیک چه انجین.
          هیچ وقت شما به این فکر نکردی که چرا مثلا ردبول میاد این همه سرمایه گذاری میکنه تو انگلیس.
          قطعا به این خاطر نیست که نرخ بیکاری رو کاهش بده!!!
          به خاطر اینه که به بالاترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنه.
          بعدشم همین مک لارن و ویلیامز یه دنیا مهندسین.
          همین تایمی که مک لارن تو آخرین مسابقه نیم فصل زد اینو ثابت میکنه که مک لارن چقدر تو ایرواینامیک پیشگامه.
          بعدشم مک لارن و ویلیامز به جای اینکه تمام سرمایه ی خودشون رو خرج اف 1 کنن تقسیم کردن بین فرمول e و 1
          اینطوری با یک تیر دو نشون زدن.چون آینده مال همین ماشین های الکتریکیه.
          همین ویلیامز با شرکت های مثل نیسان و جگوار و همین هایپر سنگاپوری همکاری کرده.
          یا بهتره بگیم اونا درخواست دادن.
          دیگه اینو همه میدونن وقتی انگلیسی ها وارد اف1 شدن این مسابقه از نظر تکنولوژی و مهندسی 180 درجه تغیییر کرد.
          شرکت هایی مثل لوتوس ویلیامز مکلارن و……چقدر به این مسابقات کمک کردن؟؟
          من یک بار قضیه ی فرمول یک بنز رو کامل توضیح دادم.
          اگه خواستی بازم میگم.
          همین که میبینی تو این چند سال همش میبینیم و میشنویم که مثلا فلان شرکت با استفاده از مهندسی انگلیسی هایپر کار میسازن حرف من رو ثابت میکنه.
          آلمانی تو یه سری چیزها عالی عمل میکنن انگلیسی ها هم تو یکسری چیزها.
          قرار نیست همه همه چیزو باهم داشته باشن.
          انگلستان بزرگترین سازنده و کمک کننده مهندسی در حوزه ی سوپر اسپرت ها به شمار میاد.
          خودت حساب کن از همین امسال تا سال 2020 چه تعداد سوپر اسپرت مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از مهندسی انگلیسی ساخته شده و خواهد شد.
          ببخشید زیاد نوشتم.

          موافقم 2
          مخالفم 3
        6. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          امیر مهندسی انگلیسی خیلی پیشرفته هس. درمورد موتور فرمول وان هم نمیخواد جای دوری بری ،برو اسم ماشین امسال مرسدسو سرچ کن توی ویکیپدیا رو موتورش بزنی ب ایلمور انگلیس میرسی روی گیربکسشم بزنی میبینی با همکاری xtrac ساخته شده.بیشتر مهندسای تیم مرسدس هم انگلیسی هستن و این نابغه هارو براون در یک تیم جمع کرده.نمیدونم چرا میخوای واقعیت هارو زیر سوال ببری!

        7. Amir Schumacher

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          دانیال جان

          اصلا زیاد ننوشتی ، مطالبت مفید بود ، در مورد Xtrac که گیربکس های پاگانی رو تامین می‌کنه اطلاعات خوبی بهم دادی.

          در مورد قدرت رسانه ای ، منظور من تبلیغات تلویزیونی نیست ، این که اشکالی نداره ، بحث من سر یه سری چیز های دیگست که اصلا نمیخوام هیچ‌وقت بحثش رو‌ پیش بکشم و وقت شما و خودم رو تلف کنم ،

          مشکل من با جائی بود که شما میگی بنز دست به دامن مهندسای انگلیسی شده ، دوست عزیز بالفرض که حرف شما درست باشه ، انگلیسی یا آلمانی بودن یک نفر فقط یک تابعیته و بس ،
          شاید طرف انگلیسی باشه ولی مثلا در آلمان تحصیل کرده باشه ، یا بالعکس !

          شما وقتی اینطوری‌ میگی قبول کن اعصاب آدم یه ذره میریزه به هم ! نه به خاطر اینکه از بنز چیزی کم‌ میشه ، بلکه چون حس میکنم داری زیاده روی میکنی ،

          به نظر من مهندسی انگلیسی یا آلمانی وجود نداره ، مهندسی مهندسیه و هر ملتی به سهم خودش در پیشرفتش نقش داشته ، ایتالیا ، آلمان ، انگلستان ، فرانسه ، امریکا ، سوئد و ژاپن هر‌کدوم به سهم خود در پیشرفت صنعت خودروسازی نقش داشتن و دانشی که الان مثل در انگلستان و آلمان جمع شده و نتیجش میشه والکایری یا ۹۱۸ حاصل زحمات همه ی این شرکت هاست ،

          بنز ، ب‌ام‌و ، آئودی و پورشه هم علاوه بر فرمول۱ در DTM یا لمانز و همین فرمول e که شما میگی حضور دارن و دقیقا هدفشون همین با یک‌ تیر چند نشون زدن
          و عقب نیفتادن از رقبا و زمانه.

          من که همیشه از قدرت گرفتن دوباره ی مک‌لارن و ویلیامز خوشحال میشم ، و امیدوارم برگردند به روزهای خوبشون و روزی برسه که تیم ها همه به یک‌سطح خوبی برسند

          موافقم 1
          مخالفم 1
        8. Ferrari SFXSuperFast

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          اینکه گفتی چرا مهندسای انگلیسی نمیتونن برای مکی و ویلی کاری بکنن
          دلیلش فقط اینه که پولی که باید برای توسعه خرج کنن برنخواهد گشت.
          توی جدول سازندگان فرمول یک تا کیلومترها آلمانی به چشم نمیخوره.
          .
          اینکه گفتین من فرراری فن نمام و انگلیسی بازم سخت در اشتباهید.
          سابقه کامنتای من به 4سال پیش برمیگرده البته با یه اسم دیگه//
          من مکلارن رو رقیب مستقیم و قابل تحسین فرراری میبینم و از وضعیت الانش خیلی ناراحتم.
          راننده های محبوبم ریکاردو و فتل اند هرچند که آلونزو همیلتون فوق العاده قابل احترام اند و از نظر فنی بهتر//
          شماها فک میکنین من از شومی متنفرم؟؟؟
          نوپ
          ولی از کسانی که یه بت گنده ازش ساختن متنفرم…
          #سنا #پراست #فانخیو

          .
          .
          و بعد اینکه من طرفدار فرراری آلفا پگانی لامبو کادیلاک و فورد در درجه اول
          بعدش استون و مکی و مزدا شوی و ایودی بی ام و درجه دوم
          و بعد بنز و پورش نیسان و داج رولزرویس و بنتلی درجه سوم
          از هیچ خودروسازی متنفر نیستم به جز بوگاتی و فیات
          البته دروغ نگم از مدل های کاین و ماکان و پانامرا و نیسان جوک و تویوتا پرایوس هم بدم میاد.

          بقیه ماشینای آلمانی روخیلی رو دوس دارم اتفاقا

          با این حال همینجا اعلام میکنم(البته کاملا از نوشته هام مشخصه)از آلمانی بازها متنفرم…. چون هیچجوره حرف حق توی کلتون نمیره//
          مثلا پرافتخارترین خودروساز کیه؟؟؟
          16قهرمانی فصل فرمول یک (کاری به حدود 1000سکو و 600-700برد ندارم)و 9 قهرمانی لمان(که آخریش 1965 بوده )با ارزش تره یا صدهزار قهرمانی توی حومه اشتوتگارت؟؟؟؟؟؟
          پ.ن:خودم میدونم که جزو رکورددارای لمانزه
          باشد که آمرزیده شوید//

        9. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          امیر جان اول اون دوستمون محمدرضا شروع کرد.
          حالا اشکال نداره.
          بیشتر اون لحن عجیبش رو اعصابه.
          (مک لارن هیچ وقت نخواهد توانست موتور ماشین تولید کند?)
          حالا ب ام و موتور مک لارن رو ساخته دمش گرم ولی هر دفعه بعضی دوستان تا بحث اف1 میشه میرن رو مخ.
          دیگه به بزرگی خودتون ببخشید.

        10. Amir Schumacher

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          چه فضای بدی درست کردیم !
          هم انگلیس خوبه هم آلمان !
          بدم اومد از این بحثی‌ که درست شده ،
          من از اولش بحثی سر این موضوع نداشتم ، چون پشیزی برام ارزش نداره ، اگر مک‌لارن بهم یک ۷۲۰اس یا پورشه یک 911R مجانی بدن اون موقع حاضرم تا ۵ سال در همه ی سایت های خودرویی ازشون دفاع کنم و‌ بگم مهندسی انگلیسی خوب مهندسی آلمانی بد (یا برعکسش) !!

          تا وقتی اینطوری نیست و‌ چیزی از طرف انگلیس یا آلمان بهم نرسیده فقط مهندسی خودم رو بهترین میدونم !!! مرسی خودم !!!

        11. king lambo

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (55 ديدگاه)

          دوست عزیز المانی ها سرمایشون رو کسی تقدیمشون نکرده بعداز جنگ جهانی تقریبا از صفر شروع کردن و دوباره انقدر پیشرفت کردن که الان بزرگترین شرکت های صنعتی برای ژرمن هاست ولی انگلیسی ها با دوز و دغل بعداز جنگی که برندش بودن همه چیزشونو از دست دادن من بحثم طرفداری از مملکت خاصی نیست ولی المان ها و ژاپنی ها تو پیشرفت کردنذحرف اول رو میزنن تو دنیا و مملکتشون براشون از هر چیزی حتی خانوادشون مهم تره.

          موافقم 2
          مخالفم 4
        12. Bavarian

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (4 ديدگاه)

          برای مثال انجین ۴ سیلندر یک و نیم لیتری بی ام و دهه هشتاد!! سال هشتاد و سه ۱۲۸۰ تا ۱۴۰۰ اسب بخار که هنوزم تحت عنوان قوی ترین انجین فرمول یک تاریخ شناخته میشه

      3. Meysam..Laferrari

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (581 ديدگاه)

        پسر خوب انقدر آلمان آلمان نکن همون آلمانی ها در حال حاضر از تمام مهندسان خبره و برتر جهان برای تولید محصولاتشون کمک میگیرن و برعکس تمام خودروسازهای برتر دیگه ی دنیا چه ایتالیایی چه انگلیسی از مهندسای کشورای دیگه کمک میگیرن و این دلیل پیشرفت اروپای مدرن و بعدش هم پیدایش آمریکا و پیشرفت اونهاست.
        از زمانی که اروپا از قرون وسطا عبور کرد این تفکرات چیپ و توتالیتر و احمقانه که ما بهترینیم و شما هیچی نیستید و … رو کنار گذاشتن و دست به دست هم دادن تا جامعه ی امروز اروپا اینی باشه که هست (دانشمندان ایتالیایی ، انگلیسی ، آلمانی ، یونانی و … علم همدیگه رو تکمیل کردن)
        جالبه همون آلمانی که ازش دم میزنی سال هاست از این تفکرات احمقانه ی ناسیونالیستی فاصله گرفته اما هنوزم چهارتا ایرانی پیدا میشن بیان بگن بقیه ناتوانن و فقط فلانی خوبه.
        البته 90% این تفکرات ناشی از جهل و کمی اطلاعیه. چون برای مثال آدمی که اطلاع داشته باشه ده ها مهندس خارجی دارن دست به دست آلمانی ها برای پیشرفت مجموعه ی مرسدس بنز تلاش میکنن که خیلیاشون انگلیسی ان، نمیاد اینجا تو تصورات خودش انگلیسی هارو حقیر جلوه بده.

        1. پورشه

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (23 ديدگاه)

          Meysam..Laferrari والا همین افکار ناسیونالیسیتی آلمان رو آلمان کرد طوری که بزرگترین دانشمندان تاریخ و نوابغ و کشف شدن در این سرزمین آره درسته شرکتهای بزرگ باید از تمامیه دنیا مهندسینش و داشته باشن ولی روش کار در همون شرکتها هم روشی آلمانیه و مثل قانون اساسی میمونه که موظفن طبق همون قوانین پیش برن منظور از آلمانی ها نه شخص بلکه روش و راهشون و فلسفشونه شما بهتره بیشتر مطالعه کنی تا منظور افراد و دریابی

        2. Meysam..Laferrari

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          @پورشه
          نتیجه ی افکار افراطی ناسیونالیستی میشه هیتلر و جنگ و بدبختی و عقب موندگی
          شما نمیخواد به من فلسفه ی آلمانی یاد بدی

          موافقم 1
          مخالفم 2
        3. پورشه

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (23 ديدگاه)

          Meysam..Laferrari شما چون درک درستی نداری و بغض و کینه داری تشخیص نمیدی و چیزی رو نمیبینی و چون مطالعه نکرده و هیچ جارو ندیدی فقط هیتلر و میشناسی!

        4. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          جناب پورشه با یک کلمه از حرفاتون هم موافق نیستم.
          نیازی هم نمیبینم باهاتون بحث کنم چون از لحنتون مشخصه که کار به جایی نخواهد برد اینگونه بحث ها با شما.(در ضمن سعی کن حداقل یک بار هم که شده با اسم سابقت بیای?)

        5. Ferrari SFXSuperFast

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          ناسیونالیسم چندان بد نیست.
          افکار فاشیستی خیلی بده
          که دوستان آلمانی باز توی سایت نمونه بارزش هستند

    2. کوروش

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      دقیقا و همیشه با برترین تکنولوژی های زمان خودش عرضه شده و قدرتمند عمل کرده نه اینکه دو تا بولوک سیمانی بگذارد رو انجین بگه بیگ بلاک (البته شوخی) مثلا همین فناوری زمانبندی انحصاری بیمر شاهکاری در خودروسازی هستش

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. DEADPOOL

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (164 ديدگاه)

        هه هه کلک یادت باشه خودت سرشوخیو باز کردی ها?

        1. کوروش

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          Any time babe

        2. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          کوروش
          دوتا کىسه سىمان بهتره تا یه انجىن پر استهلاک و همىشه خراب مثل بى ام و
          ارزوى یه بى ام و سوار اینکه بدون خرابى ماشىنش یه روز سر وقت برسه سرکارش

          موافقم 1
          مخالفم 11
      2. MAHDI . TUNING

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        اقای کوروش دوست داری ما هم بهتون تیکه بندازیم؟

        1. کوروش

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          خدایی نکه برخی دوستان با قوانین بین المللی درباره المان ها صحبت می کنند و اصلا تیکه نمی اندازند

        2. DEADPOOL

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (164 ديدگاه)

          استغفرالله حاجیا گوشی نخرین برا بچه هاتون

        3. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          راستى چند روز پىش خبرش درومد پورشه هم بخاطر دیزل گىت فراخوان داده
          مطلبش هم هفته قبل پدال گذاشت
          کوروش خوندىش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          موافقم 1
          مخالفم 2
        4. کوروش

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          @علی
          اره داش علی خوندم برام جالب بود با وجود تقلب چرا هنوز هم از مدل های شولت الایندگی شان کمتره واقعا چرا

          موافقم 1
          مخالفم 1
        5. (ali(CHEVY NOVA

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          والا فعلا دیزل گىت نقل محافل تقلب خودروی هستش و نه شرکت دیگه اى
          البته من بهت حق مردم کوروش که ناراحتىت خىلى زیاد ه بخاطر این موضوع

    3. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دوست عزیز تی وی آر سربرا 12 اسپید هم موتور 7.7لیتری تنفس طبیعی 12 سیلندر با قدرت بیش از 800اسب بخار داشت
      وزن این خودرو هم حدود 1تن بود و تونسته بود ب سرعت 386کیلومتر برسه.البته این خودرو چن سال بعد مکلارن اف 1 ساخته شده

    4. علي

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (848 ديدگاه)

      اگه این افسانست فراری چیه پس؟!!
      حتما رویاست نه؟
      با تچکر

    5. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سال 92 اف1 معرفی شد
      سال 93که تحویل شد و دنیا رو ترکوند
      فرراری تحت فشار قرار گرفت و شروع به تلاش کرد
      سال 94 نسخه خاص فرراری اف40 ال ام رو ساخت
      درسته که نتونست به سقف سرعت 385برسه و فقط 375 میرسید
      ولی شتاب 0_100 خیلی بهتر بود: 3.0 ثانیه
      البته اف50 به عنوان رقیب اف1 ساخته شده بود
      ولی چون چندان موفق عمل نکرد
      برای رقابت با اف1 همون اف40 رو ارتقا دادند!
      الان یه عکس از اف 40 ال ام آپلود میکنم

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Ferrari SFXSuperFast

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        یه اف50 خاص که البته فکر نکنم از خوده کارخونه باشه.
        http://up2www.com/uploads/f22aferrari-gt-06.jpg
        .
        اف40 عادی
        http://up2www.com/uploads/f22a5-593-.jpg
        .
        اف40ال ام قرمز
        http://up2www.com/uploads/f22ace79a8be87236f276482546ed238318b.jpg
        .
        اف40ال ام مشکی
        http://up2www.com/uploads/f22a20168250159905462a.jpg
        .

    6. In the memory of enzo

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      افتخارات انگلیسی که کشورای دیگه براش تلاش کردن!!
      مکلارن هیچوقت خودش انجین ماشیناشو طراحی نکرده!

  2. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    هنوز که هنوزه هم آدم فکر میکنه مک لارن چطوری تو اون زمان بدون بال و اسپویلر به سرعت بالای 380 رسیده آدم به مک لارن شک میکنه که مهندسینش از کدوم سیاره اومدن!!!!
    فقط حیف که باید تا سال 2019 برای جانشینش صبر کرد.

    1. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      اولین باله عقب متحرک
      رو اف1 داشته!
      موقع ترمز گرفتن سریع میاد بالا

      1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        آره.
        تو همون عکس ورود به تاپیک مشخصه.
        من منظورم بال ثابت بود.

    2. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      یه نقد کوچولو که بت دارم
      اینه که 95%اوقات حرف درست رو میگی ولی لحنت اشتباهه!
      از مجید (امیر) یاد بگیر که چقد قشنگ یه چیز اشتباهو با لحن خوشگل میگه!!!
      ??
      ؛صرفا جهت مزاح

      1. Amir Schumacher

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        به قول خودت صرفا (( جهت مزاح‌ و فان )) هر چی دوست داری میگی ، ولی به نظر من غیر از خنک کردن فضا کار دیگه ای انجام‌ نمیدی !!!

        ببین پسر خوب ، قهرمانی یک‌ تیم برآیندی از راننده و اتومبیله و اینکه شما میگی (( فراری بود که شوماخر رو قهرمان کرد)) به قدری خنده داره برای حداقل یک‌ هفته در ذهن من خواهد موند و هر وقت بخوام بخندم دوباره این حرفت رو مرور میکنم !!!! ،
        نشون میده حتی اصول اولیه ی مسابقات دوچرخه سواری رو هم بلد نیستی !!!
        قهرمانی = راننده ی خوب + مرکب خوب
        هر کدوم که نباشن به مشکل میخوری .
        من اگر برم پشت بهترین ماشین تاریخ فرمول ۱ بشینم ۲۰ دور از نفر آخر عقب میافتم ، از اون طرف همیلتون هم که باشی بدون ماشین بنز یا فراری هیچ چی نمیشی .
        شوماخر یکی از بهترین رانندگان تاریخ فرمول ۱ هست که تو بارون (سخت ترین قسمت ورزش های موتوری ) نهایت تسلط رو داشت. تسلطی که همیلتون و وتل آرزوی نصفش رو‌ دارن. بقیه ی موارد بماند . شوماخر در سال ۲۰۰۵ در سن ۳۷ سالگی فقط به خاطر قوانین مسخره ی اون سال های FIA و نقص لاستیک های بریجستون بود که قهرمان نشد.

        پیروزی های شوماخر به خاطر مهارت خودش + ماشین خوب فراری بود .

        هر وقت غیر از فرررررای فررررراری گفتن ، ۲ کلام از اتومبیل رانی یاد گرفتی و‌ تعصبت کم شد بیا با هم بحث‌ میکنیم .

        طرف میگه قهرمانی های شوماخر به خاطر فررراری بود و فررراری شوماخر رو قهرمان کرد !!!!!!
        آخه لامصب ، شوماخر ۶ سال قبل با Benetton و موتور های فورد ، ۲ سال پیاپی قهرمان فرمول ۱ شده بود !!!!!!!!

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Meysam..Laferrari

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          اگه فررررررررراری نبود شوماخر به رکورد 7 قهرمانی نمیرسید
          اما اگه شوماخر نبود فرررررررراری با یه راننده ی دیگه قهرمانی بدست میاورد.
          پس بفهم نقش یه سازنده خیلی بیشتر از یه راننده ی خاصه و فرررررررررراری بوده که شوماخرو افسانه کرده.

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. پورشه

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (23 ديدگاه)

          Meysam..Laferrari خب چرا یه راننده دیگه فراری نتونست کاری کنه!!!؟ عجیبه این حرفها میگم دیگه اینا همه از کینه نسبت به آلمانی هاست

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. Amir Schumacher

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          میثم :
          بابا دست خوش !!! به چه نکته ای اشاره کردی پسر !!!
          اگر واقعا اینطوره که شما میگی و نقش سازنده خیلی بیشتر از یک راننده ی خاصه و این فراری بوده که شوماخر رو قهرمان کرده ، به نظر من فراری و بنز با اون همه اسم‌ و‌ رسم به این سطح از درکی که شما از مسابقات داری نرسیدن که سالی بالای ۲۰۰ میلیارد تومن دارن به وتل و همیلتون حقوق میدن ، بیان من و تو رو به عنوان راننده استخدام کنن !!!!!!!!!!!!!
          من که با ماهی ۱ میلیون تومن هم حاضرم برای فراری یا بنز رانندگی کنم ! بر طبق حرف شما احتمال قهرمانیم هم خیلی بالاست !!!!!!!!!

      2. پورشه

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (23 ديدگاه)

        Amir Schumacher من که میگم این و پهلوان مک لارن مک دانیال هر در دو یه نفرن عجیبه چطور یکی میتونه فراری رو دوست داشته باشه ولی از شوماخر(بزرگترین راننده تاریخ) بد بگه و حقیر جلوش بده این احتمالا کینه عجیبی از آلمانیها داره

        1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          جناب پورشه.
          نمی خواد یار کشی کنی.
          من اصلا نیازی نمیبینم با چندتا اسم عینه شما بیام.
          تقلید هم کار خوبی نیست. من به شما متذکر شدم که با اسم اصلیتون بیاین. حالا داری به من میگی.
          ای شیطون?

        2. Meysam..Laferrari

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          من مریض نیستم از آلمانی ها کینه داشته باشم
          این حقیقت تلخ یا شیرین وجود داره و بخوای یا نخوای همینه که هست
          فرمول یک همینه عزیزم
          اگه شوماخر نبود یه راننده ی دیگه میومد و با ماشین فراری قهرمانی میاورد و چون فراری همیشه راننده 1-2 داره راننده ی دوم معمولا مظلوم واقع میشه و گاهی فدای راننده ی شماره یک میشه و البته همیشه مهارت راننده ی دوم تو فراری کمتر از راننده ی اول بوده (که البته من از این اصلا خوشم نمیاد)
          شوماخر اگه تو اون 5 سال تو تیمی جز فراری بود مطمئن باش در حال حاضر پر افتخارترین راننده ی F1 یکی دیگه بود
          هر کس جزئی از فراری باشه برای موفقیتش خوشحال میشم چون موفقیتش موفقیت فراریه. چه همیلتون چه فتل
          من در حدودی نیستم که بخوام مهارت بی نظیر شوماخر رو زیر سئوال ببرم
          فقط این سئوالو از خودت بپرس که اگه اون سال ها شوماخر تو تیمی جز فراری می بود الآن پرافتخارترین راننده ی F1 چه کسی بود؟

  3. AMIR SCHUMACHER

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    ۲/۵ میلیون تومان طلا داره !

    در زمینه ی رکورد مک‌لارن اف۱ بحث های خیلی زیادی هست و خیلی ها دائور۹۶۲ لمانز رو صاحب این رکورد میدونن نه اف۱.
    Dauer 962 Le Mans
    این ماشین قهرمان سال ۱۹۹۴ لمانز هم شد.
    از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ تولید شد

    دائور۹۶۲ از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت KKK که متعلق به پورشه بود استفاده می‌کرد ، کلاً دائور تحت حمایت کامل تکنولوژیک از طرف پورشه بود.
    این هایپرکار فقط ۱۰۸۰ کیلوگرم وزن داشت ، با آیرودینامیک بی نظیر.
    ۷۳۰ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور
    ۰ تا ۱۰۰ در ۲/۸ ثانیه
    ۰ تا ۲۰۰ در ۷/۳ .
    (این اعداد بسیار شگفت انگیزند چرا که لافراری ۲۵ سال بعد به عنوان یکی از بهترین هایپرکار های جهان شتاب ۰ تا ۱۰۰ در ۲/۸ ثانیه و 0تا 200 در ۶/۹ ثانیه ‌‌و سقف سرعت ۳۴۹ کیلومتری داره. اینم در نظر بگیرید که لافراری گیربکس دوکلاچه داره و دائور۹۶۲ این شتاب رو با گیربکس ۵ سرعته ی دستی به دست آورده !!!)

    سقف سرعت دائور ۹۶۲ لمانز در سال ۱۹۹۸ ، برابر با ۴۰۴/۶ کیلومتر بر ساعت (۲۵۱/۴ مایل ) اندازه گیری شد.

    در سال ۲۰۰۳ مجله ی معتبر Evo دائور۹۶۲ و (نه مکلارن اف۱) رو به عنوان سریع‌ترین ماشین خیابانی جهان معرفی کرد

    دهه ی ۹۰ که مکلارن اف۱ ‌‌و دائور۹۶۲ لمانز در اون زمان متولد شدن دوران اوج قدرت خودروسازان انگلیسی بود و کسی نمیتونست رکوردشون رو به چالش بکشه و حریفشان بشه .

    تمام قهرمانی های فرمول ۱ از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹ (۱۹ سال متوالی !!!) فقط در اختیار تیم های انگلیسی بود.

    مک‌لارن ، ویلیامز ، برادهام ، و بنتون سلطه ی بی‌چون و چرایی در این دوره داشتند و‌عناوین قهرمانی فرمول۱ بویژه بین مکلارن و ویلیامز جابه‌جا میشد ،

    تا این که در سال ۲۰۰۰ اسطوره ای به اسم مایکل شوماخر موفق شد ۵ سال پست سر هم با فراری قهرمان فرمول ۱ بشه.
    آخرین پیروزی فراری تا قبل از شوماخر به سال ۱۹۷۹ برمیگشت‌ .

    ” یکی ” از دلایل اصلی این که پورشه و دائور اقدام جدی برای ثبت این رکورد در گینس و گرفتن عنوان سریع ترین ماشین در حال تولید از مک‌لارن نکرند ، جدا از قدرت رسانه ای بسیار زیاد مک‌لارن و تیم های انگلیسی که در موردش توضیح دادم ، این بود که در سال ۱۹۹۸ بوگاتی توسط فولکس خریداری شد و از همون زمان برنامه ریزی برای شکستن رکورد مک‌لارن اف وان ( و همینطور دائور ۹۶۲ لمانز ) شروع شده بود.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. DEADPOOL

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (164 ديدگاه)

      حاجی اطلاعاتت خیلی خوبه ولی

    2. AMIR SCHUMACHER

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      راستی من برای اینکه خوندنش راحت بشه و با کلمه ی دیگه ای اشتباه نشه ، Dauer رو به صورت (دائور) نوشتم
      درستش (داوِر) هست که در زبان آلمانی ، عزم ، استقامت و پایداری معنا میده.

    3. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      دهه 1970
      فرراری 512
      توی مسابقه لمانز به سرعت 396کیلومتربرساعت رسید!
      در ضمن بیشتر از اینکه شوماخر قهرمان بشه
      فرراری باعث شد شوماخر قهرمان باشه
      و نه اینکه شوماخر فرراری رو قهرمان کرده باشه!
      .
      دلیلش:
      از سال 1955تا همین الان توی مبحث انجین سازی. همیشه فرراری مصرف سوخت و دوام فوق العاده ای داشته.
      با اینکه ممکنه تیم رقیب قدرت بیشتری داشته باشه.
      ولی فرراری زمان بیشتری میتونه به ماشین فشار بیاره.
      و حدودا از سال 1997به بعد این موضوع تبدیل به یه فاکتور جدی شد.
      و فرراری خودش رو شدیدا بالا کشید.
      مث الان که مرسیدس آ ام گ پتروناس به خاطر اینکه در زمینه موتورای حجم پایین و سیستم هایبرید تجارب بیشتری داره، فرمول یک رو شخم زده!
      .
      دهه 80و 90 به این دلیل انگلیسیا فرمول یک رو شخم زدند که یع دفعه ماشینا جهش تکنولوژیک داشتند و مرکز تحقیقات تکنولوژیک و امثالهم هم انگلستانه،پس تیمای انگلیسی فوق العاده پیشرفت کردند و بقیه رو پشت سر گذاشتند!
      .
      راستی تا قبل از این که فرراری توی دهه 2000غوغا به پا کنه،توی جدول بیشترین قهرمانی تیمی ویلیامز اول بود
      و مکلارن هم توی جدول قهرمانی راننده!!!!!!
      واقعا خیلی حیفه که مکی و ویلیامز الان به این حال و روز افتادن!
      امیدوارم موتورها ارزون ساده و قدرتمند بشن و کاسوورث هم وارد بشه و برای ردبول، مکی، ویلیامز انجین بزنه تا فرمول یک به بالاترین درجه حرارت و حساسیت و هیجان برسه!
      فقط ای کاش!
      این نیز بگذرد??

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Amir Schumacher

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        اولا :
        هیچ کس نگفت شوماخر فراری رو قهرمان کرده ، فکر کنم شما با زبان فارسی یکم مشکل داری ، کی همچین حرف زد که شوماخر فراری رو قهرمان کرد ؟؟؟
        ثانیاً :
        چرا تاریخ سازی می‌کنی؟
        دقیقا میشه تجربه ی مرسدس در سیستم هایبرید رو بگی !!!
        در زمینه ی توربو و حجم پایین هم بگو !!!
        فراری چند هایپرکار با موتور توربو و حجم پایین داشته ،
        اف ۴۰ و ۲۸۸ GTO با موتور های ۲/۹ لیتری توربو ، یک هایپر کار با سیستم هیبرید ، بنز در سالیان اخیر هیچ هایپرکاری با سیستم هیبرید نداشته ، دو هایپرکار داشته یکی اس‌ال‌آر و دیگری CLK GTR . یکی ۶ لیتری تنفس طبیعی و‌ دیگری ۵/۴ لیتری سوپرشارژ !!!!!

    4. پورشه

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (23 ديدگاه)

      شما دیگه چرا اون سال پورشه در مسابقات نبود ضمنا کدوم اوج قدرت در هون دهه آلمانی ها تمم مسابقات لمانز و درو کرده بودن جز اون سال که گفتن پورشه و آلمانی ها نبودن یا تیم های خوبی ندادن دقیقا این ماشین در سال قبل و سال بعدش شکست سختی از آلمانی ها خورد در مورد فرمول یک هم مرکزی که در انگلستان حضور داره برای خود مرسدس هست یعنی یکی از مراکز مرسدس در دنیا که مرکز بخش فرمول یکش هستش که با هزینه خودش ساخته و چون آلمانی ها در دهه نود در فرمول نبودن مثل هوندا الان شروع به ساخت انجین برای شرکتهای انگلیسی کرد اونم تخت لیسنش خودش و دقیقا به خاطر نفوذ انگلیسی ها در فیا این کار صورت گرفت اینکه چرا مرکز مرسدس باید حتما در اونجا باشه در زمان خودش هم بحث های زیادی پیرامونش شده بوده

  4. پورشه

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    چرا ننوشتین پورشه در اون سال مسابقات لمانز حضورنداشت

    1. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      چقد عصبی!
      ما آخرین قهرمانیمون 1965 هست!
      و 9تا قهرمانی داریم!!!
      به چیت مینازی؟??
      #fun

      1. پورشه

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (23 ديدگاه)

        چقد عصبی!
        یا چقدرعصبی والا آلمانی باز جماعت به خونسریش معروفه و مینازه
        در حال حاضر به خنده میکنم از این نوشته که نوشتی مینازم
        فکر کنم چون حقیقت سخته و شما انگلیسی دوستها فراری نما تحمل نمیکنید عصبی هستید آرم باشید و افتخارات پورشه و آلمانی هارو رو ورق بزنید و رکورهاشو و بخونید تا آروم بشید

      2. پورشه

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (23 ديدگاه)

        والا ما آلمانی بازها باید بشینیم یه گوشه و از تو سر و کله زدن بقیه لذب ببریم چون اونقدر افتخار وجود داره که مثل پادشها ها باید برخورد کنیم ولی چه کنیم ایرانه دیگه نداشتن مطالعه افراد و کینشون و تعصبشون باعث میشه خودمون بیام تویه گود
        #!fun!#

  5. مهدی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    دوست عزیز پورشه دوست فکر کنم که این مسئله خیلی واضح هست که فراری بهترین سوپر اسپرت ساز تاریخ هست و انجینهای این شرکت بالاترین رنک رو دارن. ارزش و اعتبار برند و بالاترین امتیازات و جوایز مختلف گواه این مسئله هست که هیچ ادم عاقلی نفی نمیکنه هرچند پورشه هم از بهترینهاست اما لول کاری فراری همیشه بالاتر بوده تو ساخت سوپراسپرت

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. پورشه

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (23 ديدگاه)

      جوایز!!!
      شما برو تاریخ پورشه و افتخاراتشو و بخون امثال فراری باید جلشون زانو و بزنن این لول و شما پائینتر میدونی ولی کارشناسان بزرگ همیشه پورشه رو نماد سوپر اسپورت و مهندسی اعجاب انگیز میدونن

      1. Ferrari

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1956 ديدگاه)

        دوست عزیز فراری چند ساله که تو بخش موتور های 8و12 سیلندر به هیچ المانی مجال خودنمایی نداده افتخارات فراری هم فوق العاده بالاست فراری 9بار قهرمان لمان شده پورشه چند بار قهرمان فرمول یک شد؟؟
        برو تاریخ فراری رو بخون تا دیگه اینطوری داستان نگی

        1. sina

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (13 ديدگاه)

          اقایی ک تاریخو خوب خونده فکنکنم توی پنج سال اخیر فرمول یکو دیده بشی
          دیدی!؟
          درسته سال های قبل ولی اون سال های قبل توی زمینه های دیگه مشغول بودن مرسدس خیلی دیرتر ب فرمول یک اهمیت نشون داد (نسباتا ب فراری ) گزشته ها اتفاقات زیادی افتاده
          وما حال حاضر اگ بخای خیلی عقب رو ببینی ۱۰ ساله ن ۳۰ سال

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. sina

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (13 ديدگاه)

          در مورد لنانز هم باید ب شما دوست تاریخی بگم ک مگه تفاوت تعداد قهرمانیهای فراری با پورشه چقدر فرق داره اصلا اطلاع داری تو ک تاریخ میخونی بید خوب بلد باشی مگه نه????

      2. Amir

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        فراری و زانو زدن ؟؟؟؟؟

    2. Amir Schumacher

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      فرمول ۱ رو بحث نمیکنم ، قهرمانی ها و امتیازات ۲۰ سال اخیر میگه حتی رنو و‌ ردبول هم میتونن مدعی باشند و هیچ تیمی نمیتونه بدون حداقل ۵ سال قهرمانی متوالی خودش رو‌ یک لول بالاتر از بقیه بدونه ، ۴ سال سلطه ی متوالی ردبول-رنو نشون میده هر شرکتی دوران های افول و صعود خودش رو داره

      در بحث سوپراسپرت های شهری از بین فراری ، پورشه ، بنز ، مک‌لارن و لامبورگینی بازم بررسی محصولات این ۵ شرکت در ۲۰ سال اخیر هیچ مدرکی دال بر برتری قاطع یکی از این خودروسازان بردیگری وجود نداره

      هر خودروسازی یک سری تقطه ی قوت داره ، ماشین های فراری ، پورشه ، بنز ، مک‌لارن هر کدام نقاط ضعف و قوت خودشون رو دارن و هیچ‌کدوم‌ کامل نیست ، هر یک ادعای یک لول برتری نسبت به بقیه رو داشته باشه ، شک نکن ادعاش یک تلاش تبلیغاتی بیش نیست.

      1. Ferrari

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1956 ديدگاه)

        فراری تنها تیمیه که تو 10 سال 8بار قهرمان فرمول یک شده
        سالهایی که ردبول قهرمان شد بالابی همراه بود رنو و ردبول لابی کردن و زمانی که ارتقا موتور های 8سیلندر فرمول یک ممنوع بود رنو مرتب موتور رو ارتقا میداد حتی چند بار هم ردبول خیلی واضح تخلف کرد اما هیچ جریمه ای براش درنظر،نگرفتن برای مرسدس هم سال 2015 یه سری امتیاز درنظر گرفته شد چون این تیم ها احتمال رفتنشون زیاد بود با قهرمان شدن این تیم ها تصمیم گرفتن بمونن همین امسال هلموت مارکو 2 بار تهدید کرد که اگه قوانین پاوریونیت عوض نشه ردبول از مسابقات کناره گیری میگنه هرچند فکر نمیکنم مرسدس بعداز سال 2020 که قراردادش تو فرمول یک تموم میشه بخواد بمونه. بحث سوپر اسپرت های شهری هیچ سوپر اسپرتی انداره فراری ها جایره نگرفته همین 488 2 سال پیاپی توسط تاپگیر. بهترین سوپر اسپرت سال شد و موتور F12 TDF توسط همین مجله بهترین موتور سال 2016 شد تو بخش موتور ها هم که مطلبش رو خودتون یکی دوماه پیش خوندین بخش طراحی هم فراری سه ساله داره کولاک میکنه اگه بخوای بازم از جوایزی که 488 گرفته برات مینویسم اگه اینا نشونه برتری نیست پس چیه؟؟ضمنا چند بار گفتی فراری تبلیغات زیادی میکنه دوست عزیز حضور در مسابقات بزرگ خودش بهترین تبلیغه طوری که حتی کمپانی های بزرگ میلیون ها دلار هزینه میکنن و تسپانسر تیم ها میشن تا تبلیغ کنن اسمشون دیده بشه هیچ برنامه ای مثل مسابقات معتبر اتومبیرانی انقدر بیننده نداره

        1. Amir

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          فراری مسلما شرکت بسیار بزرگ و مقتدریه ، هر کی در این بزرگی فراری شک داشته باشه از موتور اسپرت ۲ کلام حالیش نیست.

          بنز ، پورشه و مک‌لارن هم شرکت های بزرگی هستند و در بسیاری زمینه ها میتونن فراری رو به چالش بکشند ،

          هیچ برتری از هیچ طرفی مطلق نیست

          حرف من فقط اینه که شما و بقیه موتور اسپورت رو‌ مساوی با ( فراری و دیگرهیچ ) ندونید.

        2. Ferrari

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1956 ديدگاه)

          منم میدونم هیچی مطلق نیست و درمورد 10 سال اینده حرف نزدم. من نگفتم که فراری 10 سال دیگه بهترینه
          داریم درمورد الان حرف میزنیم.باید قبول کنیم درحال حاضر فراری فوق العاده ترین سوپر اسپرت ها رو با یه گارانتی عالی ارائه میده

          موافقم 1
          مخالفم 2
  6. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    این ماشین نه تنها در زمان خودش، که همیشه یه اسطوره باقی خواهد موند.

  7. مهدی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    فرمول یک رو مگه میشه بحث نکرد! تکنولوژی برتر تو صنعت سوپراسپرت سازی تو فرمول یک نمود پیدا میکنه جایی که خونه فراریه اصلا فرمول یک با فراری معنی پیدا میکنه

    1. Amir Schumacher

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      دوست عزیز منظورم از اینکه فرمول ۱ رو‌ بحث نمیکنم این نیست که فرمول۱ اهمیتی نداره .
      منظور من اینه که فرمول ۱ خودش امتیازبندی داره و‌ نیازی به بحث من و‌ شما نیست .
      آمار و‌ ارقام خودشون گویای همه چیز هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا