خودروسازان بهصورت همهجانبه در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی هستند. برخی از آنها سرمایه لازم برای توسعه کامل پلتفرمهای الکتریکی از صفر را دارند و برخی هم نه. بسیاری از افراد معتقدند آینده پیشرانههای درونسوز در آیندهای نه چندان دور میتواند به پایان برسد اما آیا اینگونه خواهد بود؟ شاید هم راهحل جایگزینی برای مبارزه با آلایندگی دیاکسید کربن وجود دارد؟ به نظر میرسد اینگونه هست زیرا مک لارن روی چنین راهحلی کار میکند.
مدیر ارشد عملیات مک لارن در مصاحبه با اتوکار گفته که این خودروساز بریتانیایی در مراحل اولیه توسعه سوخت مصنوعی سنتزی به عنوان جایگزین واقعی باتری خودروهای الکتریکی میباشد؛ به عبارت دیگر، پیشرانههای درونسوز میتوانند همچنان باقی بمانند و از این سوخت تمیز استفاده کنند.
جینز لودمن میگوید:
هنوز تکنولوژی سوختهای سنتزی در حال توسعه بوده اما اگر شما بتوانید این سوختها را با استفاده از انرژی خورشیدی به دست آورید و به راحتی آن را در خودروها بکار ببرید مزیتهای بالقوه زیادی از نظر آلایندگی و استفاده وجود خواهد داشت.
او ادامه میدهد:
پیشرانههای امروزی تنها تغییرات کوچکی نیاز خواهند داشت و من میخواهم زمان بیشتری برای توسعه این تکنولوژی داشته باشیم.
مک لارن فعلاً سوپرکار یا هایپرکار تمام الکتریکی تولید نخواهد کرد. حتی جانشین مک لارن P1 نیز قوای محرکه تمام الکتریکی نخواهد داشت و احتمالاً از قوای محرکه پلاگین هیبریدی استفاده خواهد کرد. جانشین 570S نیز طبق شنیدهها از قوای محرکه هیبریدی سود خواهد برد. باتری خودروهای الکتریکی بسیار سنگین بوده و وزن هم دشمن خودروهای پرفورمنس میباشد.
حتی اگر مک لارن بتواند سوختهای مصنوعی را تولید کند شانس جایگزینی آن با خودروهای الکتریکی زیاد نخواهد بود چیزی که لودمن هم به آن اعتراف میکند. البته هنوز هم پتانسیل ترکیب سوخت سنتزی با سیستم هیبریدی وجود دارد.
به نظر میرسد پروژه سوخت سنتزی مک لارن در مراحل اولیه خود قرار داشته و چارچوب زمانی خاصی برای معرفی آن وجود ندارد؛ اما استفاده از سوخت مصنوعی در پیشرانههای درونسوز میتواند یک راهحل عالی باشد.
رضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۹یک ایده خوب برای حفظ پیشرانه های درون سوز
GERMANY
۲۴ فروردین ۱۳۹۹دمت گرم مکی
استاد مهندسی
یانکی
۲۴ فروردین ۱۳۹۹مکلارن هنوز نمیتونه یه موتور برا خودش توسعه بده دنبال فیل هوا کردنه.حکایت برف پاکن مغناطیسشه.
Hamidreza
۲۴ فروردین ۱۳۹۹مک لارنه دیگه…
علیرضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۹یعنی اگه این حرفت مثل شایعه هر روزه تولید واکسن و داروی کرونا نباشه میتونم بهت بگم بزرگترین خدمت رو به صنعت خودرو و طرفدارای موتورهای درون سوز میکنی .
تورج
۲۴ فروردین ۱۳۹۹کاملا با نظرت موافقم. مطلبی در پدال منتشر شد مبنی به تعهد فولکس به پیشرانه های درون سوز تا دهه های جاری که مطلب خوبی بود اما اگر نگاهی به مطلب اصلی در موتور وان بندازین متوجه میشین که توی تیتر و متن مقاله صحبت از رویکرد فولکس واگن در توسعه سوخت های سنتزی هست و تعهد سی ساله ای که ب ام و مزدا فولکس واگن و اخیرا مک لارن دارن ازش صحبت میکنن قطعا با اتکا به همین تکنولوژی هست.
حسین دهمرد
۲۴ فروردین ۱۳۹۹فقط یه سوختی ساخته بشه که خودش کار روانکاری رو هم انجام بده که بشه دوباره موتورهای دورانی رو به خودروسازی برگردوند.
این راه حل مکی زیادی بلند پروازانه ست.وتقریبا امکان عملیاتی نداره
سینا BMW
۲۴ فروردین ۱۳۹۹سوخت های سنتزی میتونن به راحتی برقی ها رو شکست بدن.
OMID
۲۴ فروردین ۱۳۹۹فکر نمیکنم
نسل جدید علاقه ای به ماشین نداره و فقط به عنوان وسیله رفتن از نقطهa به b میبینتش و برای این هدف هم خودروی برقی برتری داره چون سکوت محض داره و پیچیدگی تعمیرات نداره
عرفان
۲۴ فروردین ۱۳۹۹بنظرم ماشین بازی هیچ وقت کم نمیشه مثال بارزش
قبلا برا حمل و نقل از اسب استفاده میکردن ولی الان از ماشین
ولی هنوز مسابقات اسب هست
باشگاه های تفریحی اسب هست
پس بنظرم حتی در اینده ی بی روح ماشینای خودران و برقی و عجیب غریب مسابقات ماشین برگذار میشه
پیست ها بیشتر رونق میگیره
یعنی یه جورایی ماشین سنتی میشه تفریح
ولی اینکه فراموش بشه بعید میدونم
مثل اسب
اسب الان فراموش شده ؟؟؟؟؟؟
سینا BMW
۲۴ فروردین ۱۳۹۹نسل جدید همینایی هستن که ماشین اسباب بازی لامبورگینی و بوگاتی رو میخرن و وقتی در آینده درباره ی اونا بخوننبهش بیشتر علاقه مند میشن
OMID
۲۴ فروردین ۱۳۹۹نسل آینده منظورم جوونای خارج از ایران همین الانه
خیلیا گواهینامه نمیگیرن دیگه!
یه قسمت گرند تور راجب همین صحبت میکرد
m40
۲۴ فروردین ۱۳۹۹آرامکو هم داره روی سوخت های سنتزی کار میکنه و قراره تو فرمول یک هم ازش استفاده بشه
Hamed
۲۴ فروردین ۱۳۹۹عالیه کاش در حد حرف نباشه و عملی بشه اتفاقا چند وقت پیش داشتم به این فکر میکردم کاش صنعت خودرو به سوخت جدید غیر فسیلی و بدون آلایندگی برسه که با ساختار موتورای درون سوز فعلی سازگار باشه تا بتونه جلوی الکتریکی شدن و باتری و این چیزا قد علم کنه .این وسط امیدمون باید به سازنده های ماشینای پرفورمنس باشه حرکتی بزنن چون الکتریکی شدن خیلی با گروه خونشون سازگار نیست
علی
۲۴ فروردین ۱۳۹۹عکس یکی مونده به آخر آتیشی که از اگزوز میاد بیرون از شعله بخاری خونمون آبی تره
datsun
۲۴ فروردین ۱۳۹۹کسی داره واسه آینده درون سوزها تصمیم میگیره که تا حالا انجین طراحی نکرده جالبه نه؟