وقتی فیزیک دبیرستان جذابتر میشود!
سوپرکارهای امروزی قدرت زیاد را با شاسیهای سبکوزن ترکیب کردهاند. حد نهایی عملکرد به معنی استفاده از مهندسی در بهترین شکل ممکن است. یک سوپرکار امروزی دارای سیستمهای متعددی است که با یکدیگر کار میکنند تا تجربه رانندگی غیر قابل رقابتی را ارائه کنند. هماکنون مشتریان متمول دنیای خودرو قادرند خودروهایی را بخرند که ترکیبی از آئرودینامیک، قوای محرکه، متریال پیشرفته و دیگر موارد بوده تا به این ترتیب خودروهایی با سرعتهای بالا خلق شود. برای مثال مک لارن 720S را در نظر بگیرید. به ما اعتماد ندارید؟ ویدئوی پیش رو را تماشا کنید تا بدانید که این سوپرکار بریتانیایی چرا اینقدر سریع است.
یکی از مدیران پایگاه Rocket scientist از نزدیک با این خودرو ملاقات داشته و روی فرمولهای فیزیکی که روی شتاب گیری، جرم و قانون دوم نیوتون تمرکز دارند کار کرده است. این خودرو به لطف فرم آئرودینامیکی که فاقد هرگونه زاویهی تیز میباشد به سرعتهای بالا دست یابد. خودروی مورد بحث به منظور شکافتن فضای اطراف خودرو طراحی شده است. 720S هوا را به اسپلیتر پایین هدایت میکند تا داون فورس بیشتری ایجاد شود. همچنین بخشی از هوا به بالای خودرو میرود تا عمل خنککنندگی بهتر صورت پذیرد.
دکتر کانورسانو بعد از آئرودینامیک درباره قوای محرکه 720S یعنی پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو با قدرت ۷۱۰ اسب بخار صحبت میکند. این پیشرانه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر در ساعتی میشود. قوای محرکه توانا به همراه آئرودینامیکی پیشرفته باعث میشوند خودرو در سرعتهای بالا کاملاً پایدار باشد. دیگر فاکتوری که باعث میشود 720S پرفورمنس فوقالعادهای داشته باشد شاسی سبکوزن ساخته شده از فیبر کربن میباشد. وزن کمتر باعث میشود خودرو با راندمان بالاتری از قدرت خود استفاده کند. استفاده از فیبر کربن در ساختار باعث شده ستونهای A نازکتری که از متریال مستحکمتری ساخته شدهاند به وجود آیند.
دکتر کانورسانو بیوقفه درباره طراحی و مهندسی مک لارن 720S صحبت میکند. زمان زیادی صرف طراحی و مهندسی این سوپرکار فوقالعاده شده است. جزئیاتی که به آن اشاره میشود باعث شده 720S احساس خاصتری داشته باشد. ویدئوی منتشر شده از عبارات قلمبهسلمبهی فیزیک استفاده نمیکند بلکه به طور مناسبی جزئیات خودرو را تشریح میکند.
s.h
۱۹ مرداد ۱۳۹۷بعضی از کاربرا که خیلی تعصب هستند بهش میگند یه بار مصرف و نمیدونم تک کاره واسه شتاب و بی کارایی تو پیست و .. از این حرفا انگار دیمنه
طراحیش علاوه بر حرف هایی که زد و هیچ کدوم نمیدونستیم واقعا زیباست بد جورم قشنگی داره مثل یه ادم قوی ولی فروتن میمونه که سر موقع مدعی های رخ وحشی رو پر پر میکنه اگر از حرفاش متوجه میشدید میخواست بگه ته ائرو دینامیکه قابل توجه اون دوستانی که هی ala ala میکنند ( البته منظو و هدف طراحی پرفورمانته و 720 یه دنیا فرقه )
مک لارن به زودی تو پیست هم همه رو میزنه کنار بعد باز یه عده میان میگن رکورد پیستم مهم نیست و به یه چیز دیگه گیر میدن واسه کوبیدن مک لارن
Ferrari Zonda SV
۱۹ مرداد ۱۳۹۷هرکی مکلارن رو دست کم بگیره هیچ علم خودرویی نداره
ولی خب همه رو ک نمیتونه کنار بزنه!!
488پیستا!!!
s.h
۱۹ مرداد ۱۳۹۷مگه تا حالا پیستا خودی نشون داده ؟؟ ما فقط یه فیلم از کیلو متر دیدیم که نمیخوام منکر قدرت پیستا بشم ولی هزار جور عامل ممکنه واسه اون فیلم تو کار باشند فقط وقتی میشه گفت نمیتونه یا مثلا پیستا نمیتونه که حداقل ازشون یه مسابقه موجود باشه گرچه پیستا هم تو دلیه و اگر ببره مک لارنو من همونطوری خوشحال میشم
HAMID.HEMI
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ماشین خوب خودش و اثبات میکنه و نیازی به دفاع نداره . با وجود اینکه ماشین قابل ستایشی هست ولی نظرات بعضی مترجمهای پدال وکاربرها مثل شما که اینجا بی دلیل اسم دیمن رو آوردی باعث میشه نسبت بهش موضع بگیرم.
mahdy
۱۹ مرداد ۱۳۹۷بیستر از همه اینا سند شاهکار بودن این ماشین اینه که یه دنیا اونو با 488 pistaو اوراکان پرفورمانته مقایسش میکنن و بعضب ها اونو برتر هم میدونن طراحی لامبو طوریه که دست طراحان واسه به وجود آوردن گوشه های تیز که علاوه بر زیبایی لامبو باعث کاهش چشمگیر مقاومت هوا هم میشه بازه (زبان طراحیش اینجوریه) ولی برای طراحان فراری کار خیلی سختیه و برای مکی ماموریت غیر ممکنه چون طراحی مک لارن پر از خطوط خمیده و نرمه که زیبایی رو از نوع و جنس دیگه ای به افراد انتقال میده(این مشکل رو تا حد زیادی پورشه هم داره )
اما مزیتی که این شرکت ها (مکی و پورش) دارن اینه که فرم کلی بدنه به راحتی میتونه طوری طراحی بشه که طبق اصل برنولی و اختلاف فشار بالا و پائین ماشین دانفورس خیلی خوبی رو حتی بدون باله به وجود بیارن
mg
۱۹ مرداد ۱۳۹۷اصل برنولی ؟؟!!
میشه در مورد ربطش یه تو ضیح بدید ؟؟
عطا
۱۹ مرداد ۱۳۹۷ببنید اون اصل برنولی که اکثرا تو ذهنیت دارن یعنی با افزایش سرعت فشار کاهش می یابد اصل برنولی هست ولی جالبه بدونید که اصل برنولی در واقع این نیست این فرمول نتیجه و در واقع بخشی از از اون اصل برنولی هست که تو فیزیک دبیرستان بود اگه یادتون باشه.
خلاصه ربطیش رو با یه مثال دیگه میزنم بال های هواپیما طوری طراحی شده که زیر بال سرعت هوا کمتر از بالای بال هست یعنی بالای بال سرعت زیاد هست، پس فشار که کم هست باعث میشه یه نیروی بالا برنده ایجاد بشه و به حرکت هواپیما کنک بکنه. یه مثال خیلی ملموس : وقتی شما بغل جاده چالوس وایستادی تو ماشین یه کامیون با سرعت نسبتا زیادی از کنارت رد میشه احساس میکنی ماشین به طرف تریلی کشیده میشه که اصل برنولی هست. سرعت هوا که زیاده کنار ماشین تو ( در اثر عبور تریلی) فشار کمه پس باعث میشه نیرویی وارد بشه و تکون بده تورو همین اصل هم تو ماشین کاربرد داره طراحی ماشین و … ولی کجای ماشین دیگه اطلاع ندارم !!!
mahdy
۱۹ مرداد ۱۳۹۷دوست عزیز سوال خیلی خوبی پرسیدی واقعا خوشحال میشم جواب بدم:
زنگ فیزیک:
در شاره ها وقتی سرعت جسم سیال افزایش پیدا میکنه فشار جسم سیال کاهش پیدا میکنه https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/b200c4c6a6ebb0dad315c66bb0561f1a2236401d
این فرمولشه b که ثابت بر نولی اگه بخواییم به ثباتش ادامه بده باید وقتی V که سرعته زیاد میشه P که فشاره به نسبت مناسب کم بشه و برعکس
شما دو ذره این جسم سیال رو(که میتونه مایع یا گاز باشه سیال یعنی چیزی که جاری بشه) متصور شو ببین یک ذره قراره از بالای جسم حرکت کنه و یک ذره از پائینش
بقیشو به علت تایید شدن تو کامنت بعدی میگم(زیاد طولانی میشه)
الف.ی
۱۹ مرداد ۱۳۹۷مخالف هستم
mahdy
۱۹ مرداد ۱۳۹۷چرا مخالفی همینجوری رو هوا
آقا عطا همون تصوری که به تصور شما غلطه درسته میگی نه ویکی پدیا هست هم فارسی هم انگلیسی ببین
mg
۱۹ مرداد ۱۳۹۷جناب الف ی من چون تعمیم داده شده اصل برنولی رو تو یه درس ارشد خونده بودم واسم سوال بود که مگه تو طراحی خودرو هم کارایی داره ؟ بعد این اقا اومده داره با مدرک علمی صحبت میکنه و چیزی که تو کتاب هست و کل دنیا دارند میخونند رو گفته چیزی که کم یا زیاد از دانشگاه هاروارد و ام ای تی و …. تا موسسه های غیر حضوری و پبام نور دارند درس میدند گفته رابطه یکی از 20 دانشمندی که بشریت بهش مدیونه رو گفته چیزی که دکترا یا دانشمندان هر رشته همون پیر مرد ها دارن باهاش میسازند و کشف میکنند گفته چیزی که مطرح ترین اساتید علوم مکانیکی و یا ریاضی ( چون برنولی هم ریاضی دان بود هم فیزیک دان ) دارن باهاش کلنجار میرند رو گفت بعد شما قبول نداری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اخه مگه شما چه سطح علمی یا سوادی دارید که همینطور رو هوا قبول نداری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما هم اگر یه توضیح بدید چرا حرفشو قبول دارید خیلی ممنون میشم ازتون
خیلی ممنون مهدی جان
عطا
۱۹ مرداد ۱۳۹۷حالا من موندم چرا اینقدر منفی خورده و البته عادی هست تو ایران باید کنار بیاییم. ولی من منظور شما نفهمیدم اقا مهدی یعنی اصل برنولی این نیست که من گفتم؟ عجب به خودم شک کردم.
f35
۱۹ مرداد ۱۳۹۷اره منفی ها رو کجای دلم بزارم
ملت علمم قبول ندارن اولش به منفی مثبت ها توجه نکردم ولی بعد این کامنت شما یه دل سیر خندیدم
الف.ی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷بله
حتما توضیح میدم
من هرگز نمیگم اصل برنولی غلطه
این اصل همون چیزیه که هواپیما رو میفرسته بالا
حالا من بگم غلطه؟
من با تحلیل طراحی این شرکت ها که انجام دادن مخالفم
mahdy
۱۹ مرداد ۱۳۹۷طراحان هواپیما میان باله هواپیما رو به شکلی میسازن که سطح پائینی بال طول کمتری نسبت به سطح بالای باله داشته باشه اگر اون دو ذره بخوان هم زمان به سر دیگه بال برسن جسم بالایی که مسافت بیشتری رو طی میکنه باید سرعت بیشتری نسبت به ذره پائینی داشته باشهپس فشار بالای بال کمتر از پائینش میشه و همیناختلاف فشار هوا باعث بلند شدنش میشهحالا تو هواپیما موجی که در باله باعث طولانی تر شدن سطح بالایی میشه جلو بالس اما تو ماشین برعکس یعنی پشت ماشین ارتفاع بیشتری داره (البته تو ماشینایی که واسشون راحی شده باشه نه پراید) ماشینای پورشه و مکی به شدت مستعد مجهز شدن به این تکنولوژی رو هستن (206 با همه بدی و خوبی هاش این ویژگی رو داره که با عث ثباتش تو سرعت بالا در خط صاف میشه به خاطر دانفورس) عکسای 911 و 206 رو ببینید
http://cdn.iranjib.ir/images/qs4abuvu28gjon799zt.jpg
http://www.talab.org/wp-content/uploads/2015/08/787644605-talab-ir.jpg
فريد
۱۹ مرداد ۱۳۹۷این مدل مک لارن با قوانین فیزیک میجنگه از بس که غووووووووله
سید پویا
۱۹ مرداد ۱۳۹۷همه کسایی ک میان سایت پدال زبان انگلیسیشون فولِ یا فقط من مشکل دارم؟
ایمان
۱۹ مرداد ۱۳۹۷با اینکه طرفدار سرسخت فراری هستم ولی برای دو مدل استثنایی مکلارن P1 و ۷۲۰S احترام زیادی قائلم
شکست خوردن تو ذاتشون نیست این ۲ مدل ??
ایلیا
۱۹ مرداد ۱۳۹۷مک لارن با ساخت این خودرو بخشی از تاریخ خودروسازی رو نوشت.
همیشه در بحث های خودرویی به این شاهکار اشاره خواهد شد.
همین ماشین به تنهایی طرفدارای مکلارن رو چند برابر کرد . فقط نکته ای که هست مکلارن با ساخت این خودرو توقعات رو بشدت از خودش بالا برد و کار خودش رو برای معرفی محصولات جدید سخت تر کرد. چطور میشه سوپر اسپورتی بهتر از 720 معرفی کرد؟؟ حتما در سایه ی 720 قرار میگیره
ب ام و سلطان
۱۹ مرداد ۱۳۹۷میشه بفرمایید در کدوم نظرسنجی به چنین نتیجه شگرفی رسیدین واقعا بعضی ها مرزهای تعصب و تموم کردن با این حرف ها طرفدار نداشتن انگلیسی ها خصوصا مک لارن رو نمی تونید سرپوش بذارید چقدر تبلیغ و تمجید عوام فریبانه
ایلیا
۲۰ مرداد ۱۳۹۷حالت خوبه شما؟
نظرم رو راجع به ماشینی که بهش علاقه دارم گفتم این بازیا چیه شما در میاری؟
ذره ای هم نسبت به هیچ خودروسازی تعصب ندارم. هر خودروسازی ویژگی مثبتی داشته باشه ازش تعریف میکنم و یک کلمه هم در جهت تحقیر کردن هیچ خودروسازی کامنت ننوشتم.
مهدی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷قدرتش بالاتر از عدد ادعایی کارخونست پس شتاب خوبش عجیب و غریب نیست
ایلیا
۲۰ مرداد ۱۳۹۷چقدر بیشتره؟
مهدی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷داینو ها قدرتش رو بالای ۸۰۰ ثبت کردن
مریم
۵ آذر ۱۳۹۷باورم نمیشه خودتون ببنید لامبورگینی چی زده !
http://rouzegar.com/wp-content/uploads/2016/11/Model-Lamborghini-cars-rouzegar-12.jpg