هرچند به گفتهٔ مکلارن، فقط ۳۰ درصد قطعات 750S با 720S متفاوت است اما مدل جدید نسبت به نسل قبلی در هر جهتی پیشرفت کرده و احساسی که به راننده میدهد بسیار بیشتر از ۳۰ درصد است.
معرفی 720S در سال ۲۰۱۷ عصر جدیدی را برای مکلارن آغاز کرد. مونوکوک فیبر کربنی برگرفته از P1 و پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو نهتنها سوپرکار درخشانی را ایجاد کردند بلکه به پایهای برای ساخت مدلهای تولید محدودی مثل سنا و سابر تبدیل شدند. طراحی این خودرو هم با آن چراغهای جلوی شیطانی و منحنیهای آیرودینامیک، آغاز زبان طراحی جدید مکلارن بود؛ بنابراین، بدون شک 720S مایهٔ افتخار مکلارن است. ساخت جایگزین برای خودرویی بسیار مهم نیز فرآیند حساسی است و به همین دلیل، 750S کاملاً به همراه فرمول قبلی پایبند مانده است.
هرچند این دو خودرو در ۷۰ درصد قطعات باهم مشترک هستند اما 750S از ۳۰ درصد باقیمانده بهخوبی استفاده کرده است. با تغییراتی در پیشرانه، قدرت و گشتاور با ۳۰ واحد افزایش به ۷۵۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر رسیده و از طریق رژیم غذایی، از وزن خودرو هم ۳۰ کیلوگرم کاسته شده است. علاوه بر این، کمکفنرهای اصلاحشده هم وعدهٔ ارائهٔ راحتی و پرفورمنس بیشتری را دادهاند. برای اولین بار، شانس رانندگی با 750S را در جادههای پرتغال و گذاردن ۳۰ دقیقه در پیست را پیدا کردهایم تا بفهمیم با این تغییرات آیا مکلارن به هدف خود برای بهتر کردن 750S نسبت به 720S دست پیدا کرده است یا نه.
ماهیت راحتتر 750S بهوضوح خود را در بزرگراه نشان میدهد. این ماشین برای ارائهٔ حداکثر راحتی تنظیم شده است و پدال گاز آرام و سواری مناسبی را فراهم میکند. به همین دلیل، سفرهای طولانی با 750S امکانپذیر خواهد بود. البته صندلیها پشتیبانی بسیار کمی از رانها دارند ولی بااینوجود، 750S هنوز هم برای یک سوپراسپرت بسیار راحت است. روی مسیرهای سنگفرش، خودرو هرگز در ازای کنترل استثنایی بدنه، رفتار خشنی از خود نشان نداد.
افزایش قدرت موتور به لطف پیستونهای سبکوزن متعلق به 765LT، افزایش بوست توربوها، پمپ سوخت جدید و ارتقاء خنککنندگی حاصل شده است. این خودرو ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که یکدهم ثانیه از 720S سریعتر است و درعینحال مصرف سوخت کمی بهتری هم دارد. بخشی از این عملکرد بهتر به لطف کاهش ۳۰ کیلوگرمی وزن از طریق اصلاح قطعات تعلیق، رینگهای جدید و شیشهٔ جلوی نازکتر است که وزن کلی را به ۱۳۹۰ کیلوگرم رسانده است. برای مقایسه، فراری ۲۹۶ GTB و لامبورگینی هوراکان تکنیکا هردو حدود ۹۰ کیلوگرم سنگینتر هستند.
750S رانندگی حتی درگیرانهتر و لذتبخشتر از 720S دارد. فرمان تیز خودرو برای سلیقهٔ من کمی سبک به نظر میرسد ولی بااینحال فوقالعاده دقیق و سریع است. لاستیکهای پیرلی P Zero با لغزش بسیار کم حتی هنگام ورود به پیچهای بسیار تنگ، چسبندگی بسیار خوبی داشتند اما هر بار که پدال گاز را فشار میدادم با کمی انحراف عقب خودرو مواجه میشدم. ازآنجاییکه این لاستیکها کاملاً مخصوص پیست نیستند، انتظار چسبندگی بیشتری را در هوای بارانی داشتم.
با تعلیق و پیشرانه در حالت اسپرت و گیربکس در حالت دستی، 750S بهاندازهٔ ۹۵ درصد 765LT رانندگی هیجانانگیزی خواهد داشت که بخش مهمی از این لذت به خاطر فریاد اگزوزها است. غربیلک فرمان و حتی صندلیهای اسپرت سفت خودرو اطلاعات بیوقفهای در اختیارم میگذارند و این باعث میشود کنترل روی خودرو و استخراج هیجان آسان شود. حتی روی جادهٔ کمی خشکتر، لاستیکهای پیرلی با هر با فشردن پدال گاز به دنبال شیطنت بودند اما 750S از قبل اطلاع میداد که دقیقاً قرار است چه اتفاقی رخ دهد و به من زمان میداد تا رفتارم را تنظیم کنم.
خوشبختانه سیستم کنترل پایداری خیلی دخالت نمیکند و توربوشارژرهای توئین اسکرول قدرتی خطی و قابل پیشبینی را ارائه میکنند. من همچنین عاشق گیربکس هفت سرعتهٔ بدون درز مکلارن شدم. مثل اکثر گیربکسهای دوکلاچه، هنگام تعویض دنده در دورهای بالا، کمی غرغر را از اگزوز بیرون میدهد که در ترکیب با صدای موتور میللنگ تخت مکلارن، هیجانانگیز خواهد بود. خودروی که من با آن رانندگی کردم، به پکیج ترمز کربن سرامیکی استاندارد مجهز بود اما مکلارن ترمزهای قویتری با کالیپرهای مونوبلوک برگرفته از سنا و تنظیم مناسب پیست را هم ارائه میکند. همچنین اسپویلر فعال عقب 750S هم از 720S بزرگتر است و در هنگام ترمز گیری شدید به سمت بالا میچرخد تا پایداری و چسبندگی را بهبود بخشد.
پس از رانندگی در جاده، راهی پیست میشوم تا آنجا هم تواناییهای رانندگی خودم و هم ماشین را محک بزنم. من سه فرصت برای انجام این کار داشتم. اولین دورم در پیست یک فاجعه بود و پسازآن رانندهٔ آزمایشی مکلارن «جک بارلو» که تمام مدت کنارم نشسته بود گفت به دو چیز اعتماد کنم، توصیههای او و پرفورمنس سطح بالای ماشین. در دور دوم، حرفهای او را جدی گرفتم زیرا میدانستم که مکلارن میتواند از پس آن برآید. خودرویی که برای رانندگی در پیست در نظر گرفته شده بود، به کالیپرهای ترمز مونوبلوک و صندلیهای تهاجمیتر مجهز بود.
در دور دوم، عملکرد بهتری داشتم اما در برخی قسمتها بهاندازهٔ کافی محکم ترمز نکردم. در آخرین دور، تمام توصیههای جک را به یاد آوردم. به خودرو اعتماد کن، به ترمزها اعتماد کن، به آیرودینامیک اعتماد کن. حالا با تمام ماهیچههای پایم پدال ترمز را فشار دادم و بالاخره بهاندازهٔ کافی محکم ترمز کردم. بااینحال، به هدفم برای تطابق خودم با تواناییهای 750S نرسیدم زیرا ماهها یا حتی سالها تمرین نیاز خواهد بود تا به آن سطح از مهارت رانندگی برسم ولی این مکلارن یک قطعهٔ مهندسی درخشان است که نسبت به نسل قبلی خود در هر جهتی پیشرفت کرده است. تغییرات 750S ممکن است تنها ۳۰ درصد باشد اما احساسی که به راننده میدهد بسیار بیشتر از این است.
مشخصات فنی مکلارن 750S
McLaren 750S 2024 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۳۹۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۲۹,۵۰۰ دلار |
مازیار
۲۹ آبان ۱۴۰۲پس همچین از سر خوشی هم مدل بیرون ندادن
چقدر ملامت کردیم همینجا
R@min
۲۹ آبان ۱۴۰۲کلا تو این مدل بیشتر از بحث فنی که عملا کار خاصی نکردن روی بهبود کیفیت ساخت تمرکز کردن که خیلی خوبه.
Amirreza.M
۲۹ آبان ۱۴۰۲عشقی به نام مکلارن
Amirreza.M
۲۹ آبان ۱۴۰۲فکر کنم یکی از افتخاراتمون این باشه که برای آیندگان تعریف میکنیم که اخبار این سوپراسپرت ها و هایپرکار های درون سوز رو دنبال میکردیم
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲چه افتخار بزرگی 🙄🙄
فرزاد
۳۰ آبان ۱۴۰۲بزرگوار اگه به تعداد محدود خودروهای تولیدی این مدل تو دنیا توجه نمایی خواهید دید که حداقل بالای 7.5 میلیارد آدم دیگه با ما همراه و تماشاگر هستند
Mercedes-Benz
۱۳ آذر ۱۴۰۲قراره حال sf90 رو بگیره
MAJking2
۲۹ آبان ۱۴۰۲پیشرفت خوبی داشت طبق گفته طرف ولی جانشین 750 اس که قطعا هایبرید خواهد بود منو میترسونه که قطعا رقابت رو وارد سطح جدیدی میکنه ولی ای کاش برند به این خوبی برای درآمد بیشتر یه اس یو وی یا کراس اوور اسپرت هم به سبد محصولاتش اضافه کنه که با درآمد بیشتر قطعاً تحقیق و توسعه دقیق تری رو میتونن اعمال کنن، درکل خیلی به نفع مشتری های آینده و شرکت میشه.
Oxygen
۲۹ آبان ۱۴۰۲مکلارن معمولا ماشین های سریع تری نسبت به فراری و لامبو تولید میکنه ولی هیچوقت به اندازه اونا برام جذابیت نداشته ! واقعا نمیدونم چرا !
Mr. gt c
۲۹ آبان ۱۴۰۲همینطور که برچسب made in china ناخواسته از جذابیت هر محصولی کم میکنه در نقطه مقابل ساخت ایتالیا بودن در صنعت سوپر اسپرت ها هم ناخودآگاه جذابیت هر سوپر اسپرتی رو چند برابر میکنه، البته سو تفاهم نشه ساخت انگلستان بودن به منزله چیز بدی بودن نیست ولی ایتالیا در این کلاس خودرو جذاب تره بنظرم چون از قبل اینطور جا افتادن، بنظرتون فردا اگر یکی از برند های مطرح ایتالیایی اقدام به ساخت رقیبی برای بنتلی و رولزرویس یا استون مارتین انگلیسی بکنه در اون حد توی ذهنمون اونقدر رقیب قدری اونو قلمداد میکنیم؟
پس ساخت کجا بودن و چه محصولی بودن در جذاب اون محصول بی تاثیر نیست.
Monster 765lt
۳۰ آبان ۱۴۰۲made in china!
بله همین کامنت من درآوردی ساخت چین کیفیت و متریال ساختش به مراتب بالاتر از ایتالیایی هاست همین ساخت چین از نظر شما رکورد های قیمت توی حراجی خودروهای کلکسیونی رو جا به جا کرده لطفا جوک تعریف نکنید به اندازه کافی ترول توی سایت داریم همین برند از نظر شما ساخت چین زمانی که با بنز همکاری کرد از یه ماشین معمولی بنز یک اسطوره ساخت ( اس ال آر مکلارن )
جالب میدونی چیه حتی این برند به قول شما ساخت چین وقتی مدل هایی نظیر پی وان و سنا رو توی شبکه های اجتماعی با گنده های ایتالیایی توی نظرسنجی قرار میدن بیشترین رای رو بهشون میدن
پس نظر شخصیتون رو لطفا برای خودتون نگه دارین چون نه ملاک هست نه مهم
Mr. gt c
۳۰ آبان ۱۴۰۲وقتی درست نمیخونی میشه همین دیگ .
من چین رو مثال زدم برای اینکه بگم ساخت کجا بودن در جذابیت اون محصول تاثیر بسزایی داره و اتفاقا از مکلارن دفاع کردم، فحوای کلامم این بود که اگر همین مکلارن ساخت ایتالیا میبود نه تنها جذابیت بیشتری برای رسانه ها داشت بلکه طرفداران بیشتری هم مجذوب برند مکلارن میشدن و مکلارن به عنوان یه سوپراسپرت ساز توجه بیشتری بهش میشد از همه جهات.
Fy
۲۹ آبان ۱۴۰۲چون از ماشیناش تبلیغ نمی کنه ، لامبورگینی یا فراری یه ماشین معمولی میزنن بعد هزار تبلیغ از اون ماشین می کنن😐
P
۳۰ آبان ۱۴۰۲تفسیر شما از ماشین معمولی چیه دقیقا ؟ و میشه از هرکدوم از این دوتا برند با توجه به معیاراتون ۳ تا ماشین معمولی نام ببرید ؟ با تشکر
Carl
۲۹ آبان ۱۴۰۲از زیبایی های این برند هرچی بگم کم گفتم
سبک جمع و جور سریع و زیبا
چه معیار دیگه ای ی ماشینو میتونه خارق العاده کنه ؟
# ی چلنج دیگه با ۹۱۱ و کوروت نشه ؟
محمدهادی
۲۹ آبان ۱۴۰۲این ماشین با تمام توانمندی هایی که بیشترش رو هم از جدش ۷۲۰ اس به ارث گرفته،در بهترین حالت یک ارتقا و فیس لیفت برای ۷۲۰ باید میبود،شایسته ی نام مکلارن نیست ماشینی باهمان چهره و فیزیک بعنوان نسل جدید ارائه بشه
من بودم اسمشو میذاشتم ۷۲۰ پلاس ۲۰۲۳
مازیار
۲۹ آبان ۱۴۰۲مسئله اینه که کار ساده ای نیست _ اگه نگیم غیرممکن _ محصولی خلق کردن که به طور چشمگیری از 720S برجسته تر باشه
حداقل فعلا
Oxygen
۲۹ آبان ۱۴۰۲برند خیلی جالبیه چون هیچوقت مثل بقیه رفتار نمیکنه ! الان همه خودروساز های لوکس دنیا قصد دارن تا ۲۰۳۰ یا حداکثر ۲۰۳۵ تمام برقی بشن ولی ولی مدیر عامل مکلارن همین چند وقت پیش زسما گفت : ما هیچ موعد مشخصی برای تبدیل شدن به یک برند الکتریکی نداریم و تا زمانی که امکان داشته باشه به تولید پیشرانه های درونسوز ادامه میدهیم و حتی اگر لازم باشه با قوانین سختگیرانه محیط زیست هم میجنگیم ! اولین ماشین تمام الکتریکی مکلارن هم بعد از سال ۲۰۳۰ تولید میشه
amir
۲۹ آبان ۱۴۰۲از زمانی که با 12c spider تو ان اف اس رانندگی کردم عاشق مک لارن بیشتر شدم اف یک هم که اصلا افسانه اس
۷۲۰ اس هم یکی از سوپراسپرت ها جذابه که فقط باید تو گاراژ خیالیت بزاریش
با اون چراغ های مخفی یه رنگ مشکیشم باشه قشنگ مخوف بشه اووووففف
Royal Driver
۲۹ آبان ۱۴۰۲مکلارن واقعا ماهه! اون از هیولایی به نام ۷۲۰اس که خیلیارو رنده کرد، ۷۶۵التی، اف وان اسطورهای، سنا و نسخه جیتیار، اسپیدتیل و اینم از ۷۵۰اس. عجب طراحی تمیزی، آدم عشق میکنه!
دانیال_Surrey،England
۲۹ آبان ۱۴۰۲مک لارن به درستی یا شانسی کاری کرده که سالهاست پورشه داره با 911 انجام میده،اونم ندادن تغییرات زیاد تو ساختار کلی ماشین به خصوص ظاهری هست.
اگه زرنگ باشن تو نسل بعد هم همین ظاهر رو با تغییرات جزئی و تغییرات فنی حداقلی میدن بیرون،حالا به جز موتور 8سیلندر جدید.
چون واقعا نسل قبلیم ایراد خاصی نداشت به جز یکمی توربولگ و ایرادات مونتاژی.
در حال حاضر بهترین سوپر اسپرت حال حاضر دنیاس و تمام مجلات تحسینش کردن.
Ferrari
۳۰ آبان ۱۴۰۲این فرمولی که بهش اشاره کردی برای مکلارن جواب نمیده و انتظار میرفت مکلارن ظاهر ۷۵۰s رو تغییر بده تا برای بازار یابی شرایط بهتر باشه.
سال ۲۰۱۷ مکلارن با هوشمندی مدل ۷۲۰s رو معرفی کرد، درست زمانی که فراری و پورشه دو سال قبلش مدلهاشون رو معرفی کرده بودن. اما الان حداقل فراری با یه لشکر مدل جدید وارد بازار شده و مکلارن تقریبا جوابی به فراری نداده و فکر هم نمیکنم دیگه بتونه ۲۰۱۷ رو تکرار کنه.
یادمه شما یکبار کامنت گذاشتی گفتی فراری از رقباش عقب افتاده فکر میکنم زیر پست مربوط به برنامه های استون مارتین اینو نوشتی، از اون زمان تا الان، استون مارتین که در حد همون حرف و حدیث باقی مونده، مکلارن هم به همون دوران ۶۵۰s و ۱۲c برگشته. البته اینو اضافه کنم که این شرایط برای من ایدهال و خوشحال کننده نیست.
Ferrari
۳۰ آبان ۱۴۰۲ضمنا اضافه کنم که در حال حاضر ۷۵۰s عنوان بهترین سوپر اسپرت از هیچ سایت معتبری نگرفته و تقریبا تو اکثر review ها امتیاز کامل رو نگرفته. البته من گذری برسی کردم و وقت نذاشتم کل تست و برسی رو بخونم.
دانیال_Surrey،England
۳۰ آبان ۱۴۰۲اکثره سایتایی که به مک لارن نمره کامل ندادن تقریبا هیچ ایراد فنی خاصی نتونستن بگیرن.
اتوکار برای نمونه،از ظاهرش ایراد گرفته و انتظار یه انقلاب داشته از موتورش ایراد مسخره ای گرفته.
__Boosty twin-turbo V8 is exciting but still lacks flare__
یعنی چی مثلا؟
چندتا منتقد دیگه اشاره کردن هیجان بالاتری داره نسبت به نسل قبل موتور،با توجه سیستم اگزوز جدید.فقط من دیدم یه منتقدی گفت در حد ناچیز هنوز لگ توربو داره که به چشم نمیاد.
یا مثلا مجله ی دیگه گفته اون صفحه آمپر قبلی رو بیشتر دوست داشته.
و…
تا وقتی که 296 نره پیست رکورد بزنه نمیشه بهش گفت بهترین سوپر اسپرت،کلا یه دونه رکورد معتبر داره که فقط 1 دهم سریع تر از 720 هستش!!
اونم تو مجله اتوکار ثبت شده که پولیه مجلشو باید خرید منم تو یه فروم دیدم رکوردشو.
این برای فراری فاجعس که ماشیناشو در اختیار مجلات قرار نمیده.sf90 هم یه مثال دیگس.
…
اون بحث بازاریابی و…هم 750 تا 18 ماه آینده ظرفیتش تکمیل شده و فروخته شده،پس نشون میده این شیوه جواب داده.
البته من بعید میدونم مک لارن این روش رو پیگیری کنه.
Ferrari
۳۰ آبان ۱۴۰۲دوست عزیز فراری ۲۹۶ در پیست های مختلف چندین تایم ثبت کرده و جز یکی در بقیه پیست ها سریعتر بوده. منظورت از تایم رسمی چیه؟؟؟ حتی از ۷۶۵lt هم سریعتر بوده.
ضمنا ۲۹۶ عنوان بهترین سوپر اسپرت رو از اتوکار و تاپگیر و عنوان سوپر اسپرت هیبرید سال رو گرفته.
حالا شما بفرمایید کجا مکلارن۷۵۰ بهترین سوپر اسپرت سال بوده؟ که ادعا کردی
ضمنا فراری برندی نیست به مجله ای پول بده وقتی افرادی مثل کیم کارداشیان و جاستین بیبر رو تو لیست سیاه میذاره و به جی لنو لافراری نفروخته.
Scuderia Ferrari
۲۹ آبان ۱۴۰۲سلطان درگ و آتش زیر خاکستر
با این رنگ و طراحی زیبا ، دلربا شده
منتظر مدل های بیشتری از مکلارن هستیم
شگفتانه هایی مثل سنا و 720S که بازی رو عوض کنن
Enzo Ferrari 2008
۲۹ آبان ۱۴۰۲این ماشین فکر کنم رودستر هم میشد
سقف برقی داشت
Siyavash
۲۹ آبان ۱۴۰۲به نظرم در حال حاضر فقط ۲ ماشین در کلاس سوپراسپرت وجود داره که میتونه تا حدودی یقه اکثر هایپر کار هارو بگیرن و اذیتشون کنن..یکیش همین مکلارن 750s و یکی هم فراریsf90 هست…نا گفته نمونه که وقتی مکلارن ۷۲۰ رو معرفی کرد کلاس سوپر اسپرت رو یه پله ارتقا داد و باعث شد اکثر برند ها با شوک مواجه بشن و برایه این که تویه رقابت بمونن حداکثر توانشونو تویه کلاس بزارن…..یادمه وقتی که ۷۲۰ معرفی شد تا یک سال هرچی درگ ازش میدیدم نمیتونستم قبول کنم که این ماشین استاندارد هست و تیونینگ نشده باورش برام سخت بود که راحت تمام رقیب هاشو بدون مشکل تویه درگ میگرفت، دیگه کم کم برام عادی شد…راستی الان قکر کنم ۳ سالی بشه درگ بزرگ موتورترند برگزار نمیشه کسی دلیلشو میدونه چیه؟
P
۳۰ آبان ۱۴۰۲چقدر این خانواده مکلارن زیبا و دوست داشتنی هستن 720s 765lt و حالا 750s
Taha Malek
۳۰ آبان ۱۴۰۲کاملا راضی کننده بود
ترمز سنا ، کمی افزایش قدرت، کاهش وزن ، فنر بندی بهتر، اسپویلر فعال بزرگتر دیگ چی میخوای؟
795LT (بر اساس 720s به 750s نامگذاری کردم) رو فک کنم تغیرات بیشتری بدن که شاید مشتری که پول واسش مهم نیست رو کاملا بکشن به سمت مدل بهتر و گرون تر که براشون سود بیشتری داشته باشه.
BMW
۳۰ آبان ۱۴۰۲خدایی این رنگ این قیافه زیبایی خواستی داره😋