تجربه و آزمایشمک لارن

پشت فرمان مکلارن آرتورا اسپایدر، جادوی هیبرید زیر نور آفتاب

مک‌لارن آرتورا اسپایدر با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، آن‌قدر ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد دارد که خرید نسخهٔ کوپه را غیرعقلانی جلوه می‌دهد.

کانورتیبل‌های مک‌لارن همیشه خودروهای خاصی بوده‌اند. به نظر می‌رسد این نسخه‌ها از ابتدا بخشی از طراحی اصلی خودرو بوده‌اند به همین دلیل، اغلب شیک‌تر از همتایان کوپهٔ خود هستند. این سوپرکارهای روباز همچنین با وجود وزن اضافی سقف جمع شونده، افت پرفورمنس بسیار اندکی را متحمل می‌شوند. 12C، 570S، 650S، 720S و 750S اسپایدر همگی عالی بودند و حالا نوبت به آرتورا رسیده است. اولین خودروی هیبریدی مک‌لارن که نسخهٔ اسپایدر دارد. این نسخه همچنین غیر از سقف بازشو، از بهبودهای دیگری مثل افزایش قدرت هم بهره‌مند است که برای نسخهٔ کوپه هم اعمال خواهد شد.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آرتورا اسپایدر بدون شک سقف سخت بازشوی آن است. این یک پانل کامپوزیت کربنی یک‌تکه با صفحهٔ شیشه‌ای الکتروکرومیک است که ظرف تنها یازده ثانیه باز یا بسته می‌شود. سقف بازشو و کل مکانیزم آن تنها ۶۲ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده و وزن کل را به ۱۵۶۰ کیلوگرم رسانده است زیرا شاسی فیبر کربنی آرتورا برای نسخهٔ روباز نیازی به تقویت ندارد و به همین دلیل، تنظیم شاسی اسپایدر هیچ تفاوتی با نسخهٔ کوپه ندارد.

غیر از سقف بازشو، بزرگ‌ترین تغییر آرتورا افزایش قدرت آن از ۶۸۰ نسخهٔ کوپهٔ قبلی به ۷۰۰ اسب بخار است. این افزایش که به لطف کالیبراسیون مجدد پیشرانه حاصل شده، برای آرتورا کوپه هم ارائه خواهد شد و حتی دارندگان کنونی این خودرو نیز می‌توانند در نمایندگی‌های مک‌لارن به‌طور رایگان قدرت خودروی خود را به ۷۰۰ اسب بخار افزایش دهند. بااین‌حال، تغییرات دیگری مثل دسته‌موتورهای سفت‌تر، گیربکس دوکلاچهٔ ۲۵ درصد سریع‌تر، کانال‌های خنک‌کنندهٔ جدید ترمز، اگزوز بهتر و حالت هرزگردی هم در آرتوراهای جدید وجود خواهد داشت که خریداران قبلی از آن‌ها بی‌بهره خواهند بود.

آرتورا اسپایدر به لطف قدرت بیشتر، ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، در ۸.۴ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ۲۱.۶ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. ازآنجایی‌که اختلاف وزن نسخهٔ اسپایدر با کوپه بسیار جزئی است، نسخهٔ کوپه در شتاب صفر تا ۲۰۰ و صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۰.۱ ثانیه سریع‌تر است.

اگر قبلاً تجربهٔ رانندگی با یک سوپراسپرت هیبریدی را نداشته باشید، روشن کردن آرتورا در حالت الکتریکی برایتان عجیب خواهد بود زیرا درحالی‌که با استارت زدن انتظار غرش جذاب یک پیشرانهٔ بنزینی را دارید، در اینجا فقط سکوت نصیبتان می‌شود. البته همسایگان به خاطر این ویژگی از شما تشکر خواهند کرد! آرتورا به‌آرامی و کاملاً بی‌صدا حرکت را آغاز می‌کند زیرا مک‌لارن هیچ‌گونه صدای مصنوعی به آن اضافه نکرده است. هرچند مک‌لارن‌ها به شتاب انفجاری شهرت دارند اما آرتورا در حالت الکتریکی تنها ۹۵ اسب بخار قدرت خواهد داشت و باطری ۷.۴ کیلووات ساعت صرفاً امکان پیمودن ۱۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم خواهد کرد.

انتخاب‌گر حالات رانندگی و قوای محرکه بالای صفحه آمپر نصب شده تا به‌راحتی بتوان به آن دسترسی داشت. با قرار دادن انتخاب‌گر حالات رانندگی روی حالت راحت، آرتورا رانندگی تمام الکتریکی را با روشن کردن موتور V6 پایان می‌دهد. این حالت برای رانندگی در شهر عالی است و هنوز هم شتاب و کشش خوبی را فراهم می‌کند. حالت اسپرت اما همه‌چیز را به‌طور شگفت‌انگیزی تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی چقدر خوب باهم ادغام و یکپارچه شده است.

به لطف گشتاور فوری موتور الکتریکی به همراه گشتاور دور پایین پیشرانهٔ V6 توئین توربو، منحنی گشتاور بدون درز و وقفه احساس می‌شود و قدرت همراه با صدایی مناسب ارائه می‌گردد. صدای موتور V6 مک‌لارن بلندتر از چیزی است که فکر می‌کنید و نشان می‌دهد کسانی که فکر می‌کنند با الکتریکی‌سازی دوران سوپراسپرت‌های جذاب به پایان رسیده اشتباه می‌کنند. هرچند حالت اسپرت هیجان‌انگیز است اما حالت پیست فتیله را تا ته بالا می‌کشد و از قوای محرکهٔ ماشین نهایت استفاده را می‌برد.

۷۰۰ اسب بخار قدرت در خودرویی با این وزن رقم بسیار زیادی است و در آرتورا تک‌تک اسب‌های بخار تا نفس آخرشان شلاق زده می‌شوند. پاسخ پدال گاز در تمام حالت‌های قوای محرکه بسیار خوب است و حتی هر نیم میلی‌متر فشار هم تأثیر زیادی دارد. با تخته کردن گاز، گیربکس هشت سرعته بدون هیچ گلایه‌ای از دنده‌ای به دندهٔ دیگر می‌جهد. در این لحظه، فرمان باورنکردنی مک‌لارن وارد مهمانی می‌شود و بازخوردی فوق‌العاده را ارائه می‌کند. هرچند این فرمان برای مانورهای سرعت پایین شهری بسیار سفت است اما دقیقاً به شما می‌گوید که لاستیک‌های جلو در حال انجام چه کاری هستند.

آرتورا در حالت رانندگی راحت بدون مشکل و بسیار آسان‌تر از چیزی که از یک سوپرکار انتظار می‌رود از روی دست‌اندازها عبور می‌کند اما حالت اسپرت، تعلیق را بسیار سفت‌تر خواهد کرد و اگر جاده کمی ناهموار شود، دست‌اندازها را در ستون فقران خود احساس خواهید کرد. حالت پیست هم فقط در مسیری قابل‌استفاده خواهد بود که آسفالتی به صافی آینه داشته باشد. ترمزها در هنگام حرکت عالی هستند اما در ترافیک وقتی می‌خواهید خودرو را متوقف نگه دارید خیلی عملکرد جالبی نخواهند داشت زیرا در این حالت باید پدال را خیلی محکم فشار دهید و اگر مثل هنگام حرکت به‌آرامی پای خود را روی پدال بگذارید ترمزها به‌طور کامل درگیر نمی‌شوند. علاوه بر این، ناوبری مک‌لارن نیز عملکرد آزاردهنده‌ای دارد.

پس از یک روز رانندگی با اسپایدر، این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید نسخهٔ کوپه را خرید؟ اختلاف پرفورمنس آرتورا اسپایدر با همتای کوپه نامحسوس است، ظاهر زیباتری دارد، اگر هوا خوب باشد می‌توان سقف آن را باز کرد و هنگام پایین بودن سقف می‌توان صدای موتور V6 را بهتر شنید. البته برخی ایرادات گاهی آزاردهنده خواهند بود ولی به‌طورکلی، روشی که آرتورا باطری و قدرت پیشرانه را باهم ترکیب کرده بیشتر شبیه جادو است. این اسپایدر وسیلهٔ فوق‌العاده برای گذراندن زمان زیر نور خورشید خواهد بود.

مشخصات فنی

McLaren Artura Spider 2025
پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۷.۴ کیلووات ساعت
برد الکتریکی ۱۸ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۱۶۰ لیتر
قیمت پایه ۲۸۱ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Puriya

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (568 ديدگاه)

    مکلارن واقعا ماشینای خوبی میسازه هم زیبان هم با اصالت هم پرفورمنسشون فوقوالعاده هست
    اما کابین ماشیناش یخورده بی ریخته باید بهتر میبود

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. پیام۲

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      به اندازه 720 ازش خوشم نمیاد

    2. فقط انگلستان

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1120 ديدگاه)

      شاید چرم ناپا رو بیشتر بپسندین که میشه سفارشش داد
      خود من هم چرم ناپا رو به چرم الکانترا ترجیح میدم چون حس لوکس بودن رو بیشتر از حس اسپرتی دوست دارم.

    3. froG-driVer

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      اثر هنریه این

    4. Trump

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      قطعا از کابین بوگاتی زیباتره البته نسخه آخر بوگاتی جذاب هست

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1545 ديدگاه)

    از محصولات مک لارن خیلی خوشم میاد یه حس متفاوتی داره به نظرم

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. علی جردن

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    لطفا یک مطلب هم در مورد بهترین خودروهای جدید ناوگان تاکسیرانی ایران مطلب منتشر کنید
    تاکسی برقی تا تاکسی های لوکس FMC 511 که به علت استهلاک پایین و دوام فنی بالا توی ناوگان تاکسی فرودگاه قراره استفاده شه و بهترین جایگزین تویوتا کرولا و کمری بود

    موافقم 3
    مخالفم 4
  4. Mr. gt c

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (427 ديدگاه)

    دقت کردین تو این همه گیری زشت شدن خودرو ها تنها خودروهای های انگلیسی بودن که زشت نشدن، آستون، مک‌لارن، بنتلی، رولز

    موافقم 16
    1. فقط انگلستان

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1120 ديدگاه)

      دیگه وقتی میگن خودرو انگلیسیش خوبه برای همین چیزاس
      ولی جدا از شوخی اگه واقع بین تر نگاه کنیم طراحی دیگر کشورها هم بهتر شده.

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. amirmohammadja79

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      مگه ایتالیایی ها زشت شدن؟

    3. nikan

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      به نظرم تنها خودرو انگلیسی که کمی زشت شده رولزرویس کالینانه کل طراحی ماشین مکعبیه اما سپر حالت سراشیبی داره که به ماشین نمیخوره اما چراغای جدیدش زیباس به نظرم
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/2025-rolls-royce-cullinan-black-badge.jpg

  5. تلوزیون

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    بین مکلارن و فراری انتخابم فراریه

    موافقم 4
    مخالفم 5
  6. رامتین

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3258 ديدگاه)

    واقعا طراحیش بی نقصه. معمولا میشه از هر خودرویی، نقصانی دید ولی روی این خودرو اصلا ایرادی وارد نیست.

  7. فقط انگلستان

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    طراحیش خیلی با روان انسان سازگاری داره به نظرم بیشتر مردم می پسندنش مثل اونتادور.

  8. مازیار

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    مک لارن عالی می‌نوازه
    با معرفی جانشین P1 کار برای رقبا واقعا سخت خواهد بود

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا